Ritmuri ale locuirii.
Case de muzicieni din București

Mihaela CHIRCĂ
Publicat în Dilema Veche nr. 984 din 16 februarie – 22 februarie 2023
Casa Aureliei Cionca
Casa Aureliei Cionca

În multiplele planuri ale Bu-cu-reș-tiu-lui se trasează invizibil linii ce u-nesc puncte însemnate – locuri care, legate într-un fel anume, articulează un discurs specific despre oraș și construiesc la nivel mental un atlas urban, personal și colectiv. Atlasul locuirii bucureștene cuprinde felurite forme ale unor arhitecturi trecute, cu semnificații și valori ce depășesc uneori coaja exterioară a clădirilor. Sensurile sînt cîteodată cuibărite în miezul cald al spațiului interior, pot fi regăsite în personajele care au însuflețit odată camerele și în poveștile care au rămas în urma lor, impregnate în ziduri după ce oamenii au plecat. Pentru o vreme, casele vibrează la unison cu cei pe care îi găzduiesc, ritmurile de locuire sînt dirijate de ocupanți și de modurile lor particulare de viață. Atunci cînd vorbim despre casele de muzicieni, aceste euritmii sînt cu atît mai grăitoare pentru a reda relația dintre loc, locuire și locuitor. 

În București, locuirea muzicienilor a avut multiple ipostaze și valențe de la finalul secolului al XIX-lea și pînă astăzi, a suferit metamorfoze interne aliniate marilor preschimbări prin care a trecut orașul și a reflectat realități culturale, sociale, economice, politice. Prima jumătate a veacului al XX-lea a oferit mediu prielnic pentru gesturi largi ale unei arhitecturi rezidențiale nobile, cu spații generoase în care muzica se putea manifesta plenar, neîngrădit. Uneori chiar muzica ajungea să dea forma arhitecturii, să modeleze planuri și volume, așa cum s-a întîmplat cu casa Aureliei Cionca, de pe strada Dr. Mihail Mirinescu, denumită în legendele urbane Casa Pian. În seria de încamerări a reședințelor burgheze, salonul somptuos cu pianul vibrînd reprezenta nucleul casei: aici se forma educația muzicală a tinerelor fete în timpul zilei, aici se legau și dezlegau iubiri în timpul seratelor, aici se compunea febril în nopți cu parfum de tei, aici se desfășurau camerate bucureștene interbelice. Uneori, toată viața clădirii gravita în jurul acestui spațiu. Pe lîngă exuberanța salonului, camerele de studiu și bibliotecile erau locurile intime unde muzica se putea exprima introvertit.  

Casele muzicienilor nu erau doar puncte izolate pe harta orașului, ci exista o „rețea de saloane“ frecventate prin rotație de cercuri de oameni reuniți în jurul instrumentelor. Această efervescență a vieții culturale conținută în forme arhitecturale diverse a conturat un fermecător peisaj bucureștean și o atmosferă evocată recurent pentru a descrie poetic orașul interbelic. Cadrul scenariilor ideale și ușor romantizate s-a deformat aproape integral începînd din anii 1950. Locuirea muzicienilor, evident afectată puternic de condițiile impuse de regimul comunist, și-a pierdut spațiile dedicate, și-a împărțit clădirile între multipli locatari, s-a mutat la bloc și a învățat să fie mai tăcută. A fost nevoită să se restrîngă, să se distorsioneze, să înnobileze camere uneori neconforme și să își improvizeze paradisuri interioare atunci cînd exteriorul a devenit ostil și constrîngător. În unele cazuri, muzica a putut să excedeze spațiile mici apăsate de tavane și pereți subțiri, transformînd locuințele în insule suspendate în care oamenii s-au putut refugia. 

Privind parcursul de mai bine de un secol al locuirii muzicienilor se poate reconstitui un strat elocvent al istoriei Bucureștiului și al arhitecturii sale. Dincolo de calitățile fondul construit per se, sensurile orașului pot fi regăsite în „legăturile între măsurile spaţiului şi întîmplările trecutului“ (Italo Calvino, Invisible Cities, trad. William Weaver, Vintage Books, Londra, 2012, p. 15). Și pentru că Bucureștiul își revelează trecutul doar celor care îl caută asiduu, proiectul „Case de muzicieni“ (https://www.casedemuzicieni.ro) își pro-pune re-descoperirea și sublinierea a-ces-tor valori materiale și imateriale, ac-cen-tu-înd în complexa compoziție a Bu-cu-reștiului piese unde arhitectura și muzica s-au intersectat. Memoria orașului se reîncarcă astfel cu noi povești vechi care așteptau de multă vreme să fie descoperite.

image png
Ceasurile organismelor
Majoritatea organismelor vii au astfel de ritmuri sincronizate cu o durată de aproximativ 24 de ore, cea a unei zile pe Pămînt.
image png
Scrierea și scrisul
Cînd unii «intelectuali» catadicsesc (nu catadixesc!) să scrie cîteva rînduri, îți pui mîinile în cap! Dixi!...”
p 22 la Necsulescu jpg
Mama, între Leagăn și Lege
Cu alte cuvinte, a seta o limită fermă și apoi a putea fi alături de copil în stările lui de revoltă, furie și neputință în timp ce asimilează limita.
image png
De la supă la politică
Anul trecut, o investigație jurnalistică a WELT a scos la iveală țelul principal al asociației: acela de a se transforma într-un partid politic.
p 22 jpg
Limba trădătoare
Și, cu toate acestea, ce capacitate formidabilă au de a distruge vieți…”.
image png
Casă bună
Însă, de bună seamă, pe vremea lui Socrate, și casele erau mai... reziliente, și timpul avea mai multă răbdare...
p 22 Radu Paraschivescu WC jpg
Radu Paraschivescu. Portret sumar
Cărţile lui Radu Paraschivescu sînt mărturia unei curiozităţi insaţiabile, a unui umor inefabil şi a unei verve torenţiale.
p 22 WC jpg
„Trecutul e o țară străină“
Ethos creștin? Indiferent de explicație, gestul este de o noblețe spirituală pe care ar trebui să o invidiem de-a dreptul.
image png
Cînd trădarea e familiară
Filmul devine astfel o restituire simbolică pentru experiențele trăite.
p 7 coperta 1 jpg
Sfîrșitul visului african
Începutul „oficial” al Françafrique e considerat anul 1962, cînd Charles de Gaulle l-a însărcinat pe Jacques Foccart, întemeietorul unei firme de import-export de succes, cu coordonarea politicii africane a Franței.
p 22 la Gherghina WC jpg
Cabinetul de curiozități al evoluției
În ciuda spectaculoasei diversități a organismelor vii, evoluția a făcut ca, prin înrudirea lor, acestea să se asemene ramurilor unui singur arbore.
image png
Sofisme combinate
Și în cazul comunicării interpersonale, distincția dintre „public” și „privat” contează.
fbman png
Testul omului-facebook
Dar să identificăm oamenii-facebook din lumea noastră și să îi tratăm ca atare, încă mai putem.
image png
Încăpățînare discursivă
Altminteri, cînd politicienii nu-și înțeleg misiunea, cheltuindu-și energia în dispute stupide și inutile, rezultatul poate fi ușor de ghicit.
1031 22 23 jpg
O lume schizoidă
Laura Carmen Cuțitaru este conferențiar la Literele ieșene, specializată în lingvistică americană.
the running man jpg
Arta figurativă și teoria recapitulării
Totodată, ambele dezvăluie peisaje unice, de o frumusețe nemaiîntîlnită.
image png
Dezamăgirea ca „dezvrăjire”
Este o deșteptare amară, dar deșteptare. Ni se pare că ni s-a luat un solz de pe ochi.
image png
De ce 2 și nu 1
Ajunși în acest ultim punct, tot ceea ce putem, așadar, conștientiza e că nu sîntem niciodată 1, ci 2, că nu sîntem niciodată singuri
image png
Oglinzile sparte ale organismelor
Astfel, poate că natura se repetă, dar nu vrea mereu să spună același lucru.
image png
Topografia iertării
Uneori, poate să apară efectul iertării de sine pentru neputința de a ierta pe alții din afară.
p 23 WC jpg
Etică și igienă
Revenind acum la psihologie și experimente, Arie Bos notează că „acolo unde miroase a substanțe de igienă, oamenii se comportă mai sociabil și mai generos”.
p 21 Viktor E  Frankl WC jpg
Pustiul refuzat
Nimic de adăugat, nimic de comentat.
p 22 jpg
Contradicțiile dreptului proprietății intelectuale
Ce înseamnă, mai exact, forma radicală a ideii? Înseamnă forma simplificată și agresivă a ideii.
p 7 LibertÔÇÜ 6 jpg
Dreptate pentru vînzătorii stradali
Comerțul stradal e o activitate economică legitimă prin care își cîștigă existența milioane de oameni.

Parteneri

aparate antidrog intră în dotarea poliției din București Foto Stelian Bujduveanu   Facebook jpg
O sută de aparate de testare antidrog, de ultimă generație, vor intra în dotarea Poliției Române
Primăria Capitalei a finalizat achiziţia a 100 de aparate de testare antidrog, care urmează să intre în dotarea Poliţiei Române. Aparatele vor identifica minim opt substanțe, iar timpul de analiză a probei va fi de maxim 10 minute.
ninsori si ger in martie getty jpg
Iadul alb lovește România. Ninsori și viscol, timp de 17 zile. De când?
Vremea se schimbă drastic, iar temperaturile scad considerabil. Aplicația EaseWeather avertizează că luna ianuarie va fi una plină de ninsori puternice și viscol. Aceasta ar putea să-i îngrijoreze pe români. Deși luna decembrie nu va aduce ninsori semnificative în toată țara, ianuarie va fi o lună r
AD 4nXfoPkRv8J7FoSbVol h48siZYL yC8UG29tbe5oN2ddngpiB01Vqn27Bqgkm86R1v6 UiEtcWOyTOHOD6pdzQrVK3 H yDSLl0yifmKSL9LPj8 h2f2I8YyKYJvWrIo0N2tPZ5QJg
Diferențele dintre vinul alb sec și demisec: ghid esențial
În lumea fascinantă a vinurilor, nu este neobișnuit să întâlnești termeni care la prima vedere par similari, dar care ascund diferențe semnificative.
hotelul de gheata jpg
Când se deschide Hotelul de Gheață. „De peste un deceniu nu am avut parte de aşa multă zăpadă”
Au început lucrările la noul Hotel de Gheaţă de la Bâlea Lac. Temperaturile au fost constant scăzute, iar stratul de gheaţă foarte gros au permis demararea lucrărilor. Organizatorii anunță că anul acesta, fiecare dintre cele 12 camere
469439865 963555695804940 6805998747149346186 n jpg
Un nou tip de fraudă. Directoratul Naţional de Securitate Cibernetică: Atenție la mesajele prin care vi se cere actualizarea datelor de cont!
Directoratul Naţional de Securitate Cibernetică atrage atenţia în legătură cu mesajele prin care se cere actualizarea datelor de cont şi semnalează mai multe tentative de fraudă care folosesc identitatea ING România.
anglia jpg
Un bărbat a găsit un obiect incredibil pe Google Earth! A mers să îl vadă cu ochii lui
Poate că mulți dintre noi am explorat locuri izolate și îndepărtate, cu ajutorul faimosului Google Earth. Iar în astfel de situații, de multe ori ni se poate întîmpla să dăm peste locuri bizare, pe care ne-am dori să le vedem cu proprii noștri ochi, dacă am putea.
Ciolacu   Bolojan   Kelemen Colaj foto Facebook jpg
Kelemen Hunor spune că Ciolacu și Bolojan nu sunt buni pentru prezidențiale pentru că nu stârnesc emoții
Kelemen Hunor spune că partidele trebuie să vină cu un candidat unic la prezidențiale capabil să adune voturi atât din PSD, cât și din PNL sau dintre cei nehotărâți. Președintele UDMR consideră că Ilie Bolojan sau Marcel Ciolacu „nu stârnesc prea multe emoţii” și că trebuie căutată o altă persoană.
#MediciBuni   Dr  Paul Năstase jpg
#MediciBuni – Dr. Mihai-Paul Năstase, MedLife: „Vârsta la care se prezintă unii pacienți cu artroză sau defecte de cartilaj este din ce în ce mai mică, iar acest lucru este îngrijorător”
Cu peste jumătate de milion de cazuri la nivel global în 2019, artroza este o problemă de sănătate extrem de răspândită și în creștere cu 113% față de 1990. Din fericire, tehnologia a progresat enorm, medicii buni putând realiza operații de finețe și tratamente performante...
1920x1080 png
Eveniment de excepție la Cluj - Vernisajul vinului moldovenesc va oferi degustări rafinate în 11 decembrie
Vernisajul Vinului, unul dintre cele mai așteptate evenimente atât de către profesioniștii din domeniu, cât și de către publicul larg, va avea loc la Cluj, în data de 11 decembrie.