O tragedie postmodernă

Publicat în Dilema Veche nr. 1007 din 27 iulie – 2 august 2023
image

În prima alcătuire a redacției Dilemei, Alex. Leo Șerban (1959-2011) era indiscutabil modernul, omul în trend, cosmopolitul. Numai că modernitatea lui Leo, în mod egal franțuzit și englezit (nu întîmplător, unul dintre marii săi favoriți era Beckett!), se clădea pe o cultură solidă și sofisticată. Leo își crease un stil al lui, un stil total, care-l definea nu doar ca scriitor, ci ca om. Leo încarna știuta vorbă a baronului de Buffon, stilul e omul, pînă acolo încît dovedea cu propria sa existență că fiecare om este un stil. Leo era la modă, ba chiar un pic înaintea ei, fără să pretindă altora să fie la fel, fără să-i judece pe alții. Leo era atît de liber încît i se părea normal că fiecare e la moda lui. Omul e stilul, cum ziceam. Întîlnirile cu el erau o plăcere, prezența lui în redacție era o bucurie, iar textele lui, mustind de spirit, erau nu doar informate, ci și formatoare. Mulți dintre cei care, după anii 2000, și-au făcut din a vedea filme o profesie datorează drumul lor lui Leo. Evident, în ani, unii dintre aceștia s-au detașat „critic” de mentorul lor. Leo nu mai e la modă, azi, pentru ei. Pentru noi, în redacția Dilemei vechi, Leo este și va fi mereu la modă. La noi, modele se metabolizează altfel. Așa ne-a învățat Leo. (Sever Voinescu)

***

Alex. Leo ȘERBAN

O tragedie postmodernă

„Să sperăm că viața imită arta şi că noua ei viaţă va deveni la fel de extraordinară ca noua ei înfăţişare.” Cuvintele aparţin unei cititoare a revistei Vanity Fair şi se găsesc la rubrica de „Scrisori” din numărul pe septembrie al lunarului americano-britanic. 

În numărul din iulie, Vanity Fair a avut privilegiul de a publica un set de fotografii fabuloase ale Prințesei Diana care hotărîse ­– la sugestia fiului său William, moştenitorul tronului – să se despartă de 79 de rochii ce-i aparţinuseră ca Prințesă de Wales. Licitaţia de la Christie’s a strîns 5,76 milioane de dolari din vînzarea acestor rochii, banii ducîndu-se către cele cinci organizaţii de luptă împotriva SIDA şi a cancerului din Marea Britanie şi SUA. Ultima şedinţă fotografică pentru care Diana a-mbrăcat rochiile respective a ajuns între timp, din păcate, chiar ultima, accidentul din capitala Franței, de-acum două săptămîni, amestecînd viaţa şi arta într-o versiune contorsionată a mitului Dianei şi al lui Acteon – în care, paradoxal, presa tabloidă joacă rolul zeiţei vînătorii, Prințesa Diana pe cel al lui Acteon, iar paparazzi sînt cîinii deveniţi hiene... 

„Nu e nimic spectaculos; e doar o femeie care face o treabă foarte grea”, spusese celebra ziaristă Barbara Walters referindu-se la implicarea Dianei, în Angola, în campania contra minelor antipersonal. Iar editorialistul de la Daily Telegraph, Bill Deedes, afirmase: „În expediția din Angola, mi-am dat seama că dacă i se încredinţează misiunea potrivită, aproape că devine alt om”... Fenomenul mediatic care a fost, pînă la urmă, Diana este explicabil dacă, pe lîngă charisma naturală şi stilul care o defineau (şi pe lîngă, fireşte, poziția de „superstar” în ierarhia coroanei britanice!), adăugăm aceste trăsături ale persoanei sale. Ele au făcut, poate mai multe decît celelalte la un loc, dar în mod cert dependente de acestea, ca moartea ei să fie un şoc comparabil celui provocat de asasinarea preşedintelui Kennedy. „Puterea de seducție a Dianei ca idol postmodern – scria ziarista de la Vanity Fair – ţine de abilitatea ei de a se înnoi şi de a se transforma – şi, gonind („by racing”) doar cu puțin înaintea imaginației noastre, de a ne menține într-o subjugare continuă...” (subl. m.). Cuvinte fatal premonitorii. Mai mult, scrisorile de la cititori consacrate Dianei, din numărul pe septembrie (conceput, desigur, înaintea accidentului!), sînt precedate de un subtitlu al cărui calambur cinefil (trimitere la titlul ultimului film al lui Gus Van Sant) capătă, acum, un soi de relevanță morbidă: „To Di For”... 

Pentru ce a murit Diana? 

Indiferent de concluziile la care vor ajunge judecătorii parizieni şi de vehicularea, pitoresc-sinistră, a beției șoferului, răspunsul cel mai la îndemînă ar putea fi: pentru ca „filmul” să aibă un sfîrşit la care nu s-a gîndit nimeni. E genul de final pe care-l acceptăm într-o telenovelă, nu şi în realitate. Chiar dacă acest accident, care amalgamează brutal una din cele mai mediatizate femei din lume, un multimiliardar egiptean, un aproape-neverosimil monsieur Paul, o hoardă necrofagă de fotografi şi un Mercedes negru, pare să fi fost precipitat, matematic, de înseşi premisele „ecuației”! Dacă este adevărat că viaţa imită arta, atunci moartea Dianei, ex-Prințesă de Wales, este singura tragedie pe care mass-media – în goana ei după „autentic” – a turnat-o „pe viu”, „în fața ochilor tuturor” şi a lumii întregi... Locul acţiunii: un tunel din Paris. Ora: puţin după miezul nopții. Gonind pînă la faţa locului, Mercedesul prințesei şi cei şapte paparazzi au luat-o „doar cu puțin înaintea imaginației noastre”, înscenînd acea tragedie postmodernă care încremeneşte, o clipă, imaginarul. 

P.S. Cele scrise mai sus se cer completate din perspectiva funeraliilor Dianei. Căci ele au fost urmărite, se pare, de aproximativ trei miliarde de telespectatori pe tot cuprinsul globului, fiind apogeul unui fenomen în care hiperbola este regulă de compoziție... A fost oare, într-adevăr, „tragedia secolului” (cum au prezentat-o, la unison, CNN şi NBC)? Evident, nu – dacă ne gîndim la istoria acestui secol. Dar cred că am fost, fără nici un dubiu, martorii unei tragedii inconturnabile a postmodernităţii: una în care Imaginea şi Virtualul duc la catharsis. „Copil al tehnologiei”, Diana s-a jucat cu aparențele pînă în punctul în care propria ei moarte a ajuns să semene cu o imagine publicitară! Cea căreia controversa îi stătea mai bine decît Electrei doliul a avut parte de controversă chiar în timpul ceremoniei (vezi memorabilul discurs al fratelui ei, contele Spencer); iar fana concertelor rock, care a fost, a dat naştere post-mortem unui gen incredibil: clipul funebru! Preluat de toate canalele importante de televiziune, acest „clip” făcut „din mers” – cu Elton John cîntînd „Good-bye, England’s Rose” pe imaginile maşinii mortuare croindu-şi drum prin mulţime, sub ploaia de flori aruncate – ne va urmări probabil multă vreme cu melancolica lui frumusețe...

(apărut în Dilema, anul V, nr. 242, 12-18 septembrie 1997)

„Amor” – termen de garanție

Un scriitor american, Don DeLillo, afirmă într-unul din romanele sale (Mao II, dacă nu mă înşel) că robotul telefonic a ucis poezia lui „nu-i nimeni acasă”. Iar un poet, W.H. Auden, spunea cîndva că oricine poate să rostească „te iubesc” pentru că o face sub specia nedefinitului, dar că e extrem de improbabil să promiți: „Te iubesc mîine la opt şi un sfert dimineața”... „Nu-i nimeni acasă” este echivalentul acelui „te iubesc” nedefinit; cînd dai peste robot, trebuie să spui repede cînd... unde... în ce fel... etc. 

Este un mod de a exemplifica o idee destul de la-ndemînă: aceea că elanurile romantice nu se-mpacă prea bine cu tehnologia. Am putea merge însă mai departe: ele nu se împacă deloc cu termenele-limită! „Dați-mi o oră fixă şi voi răsturna Amorul Romantic”, ar putea clama un critic. Poate că Lamartine voia, într-adevăr, ca Timpul să-şi „suspende zborul” – însă motivele erau ceva mai concrete: cu Timpul căzut palancă la pămînt, poți spune iubitei orice... (În plus, un Timp fără aripioare este un complice mult mai înţelegător.) 

Potrivit lui Harold Bloom, noi, cititorii de astăzi, am fost pre-goliți de forţa corozivă a istoriei: credem că ştim prea multe pentru a ne mai mulțumi cu simplitatea naturii romantice (vezi Poetry and Repression, Yale University Press, 1976). Dacă sîntem de acord cu Bloom, şi ne mai gîndim şi la intuițiile lui Walter Benjamin despre opera de artă în epoca reproductibilității sale mecanice – pe care mulți le consideră geniale –,  rezultă că e mult mai puțin loc pentru „a fi romantic” în vesela noastră postmodernitate... Ce-i drept, un Bernard-Henri Lévy (BHL, pentru intimi!) s-a „jucat de-a Bosnia”, nu de mult, cam ca Byron de-a Grecia, pe vremuri; diferenţa este, fireşte, că bietul Byron a murit la Missolonghi şi a intrat în istorie în timp ce „BHL” a făcut un film, a apărut de nenumărate ori la televizor şi a intrat, astfel, în istoria televiziunii şi a artei a şaptea. În „epoca reproductibilității etc.”, o cămașă albă cu guler larg, deschisă pe piept, multiplică romantismul şi-l difuzează concomitent pe mai multe canale. Există, aşadar, avantaje. Iar ele nu se reduc, mă tem, la echivocul domeniu al politicului – unde agitarea „modelului romantic” poate da un foarte reuşit pasaj retoric într-o campanie...

Dacă ne întoarcem la „amorul romantic” (politica nu este despre amor, ci despre amorul propriu), vom constata că şi aici există o lucrativă compatibilitate. Altfel spus, astăzi poți cumpăra şi amor, şi romantic. Astăzi, „fiorul” zis romantic – atunci cînd nu este o chestie strict cinematografică – a preluat multe din „facilităţile” acestei arte. Există, de pildă, „teleșeminee” pentru uzul celor care nu au the real thing: un televizor pe care vezi, înregistrat pe casetă, un foc de lemne, la căldura căruia să faci dragoste... (ca-n „filmele bune”, se-nțelege!). Celor mai puţin „hard”, nedezlipita imagine mentală a „cinei la lumina lumînărilor” le poate fi transpusă în fapt (nu costă decît lumînările). O industrie înfloritoare a gadget-urilor pentru romances se ocupă de tot. În curînd vom întîlni în reclame produsul „moonlight” – pentru cei care n-au timp să iasă din casă aşteptînd luna plină: stingi lumina în bucătărie, aprinzi „luna” şi-ţi spui declaraţia de dragoste (doar dacă nu, şi aceasta, e înregistrată: unii preferă benzile). Aşa încît nici vorbă nu poate fi de „incompatibilitate” – cum arătam mai sus.

Cu tristeţe trebuie să recunosc că, început în ton elegiac, acest articol – luînd act de impresionantele realizări în domeniu – nu poate sfîrşi decît în legitimă euforie: „Te iubesc mîine la opt şi un sfert dimineaţa” nu mai este un enunţ improbabil – pentru că este, pur şi simplu, un mesaj înregistrat; tehnologia face posibil romantismul atunci cînd nu e nimeni acasă!

(apărut în Dilema, anul V, nr. 213, 21-27 februarie 1997)

image png
Ceasurile organismelor
Majoritatea organismelor vii au astfel de ritmuri sincronizate cu o durată de aproximativ 24 de ore, cea a unei zile pe Pămînt.
image png
Scrierea și scrisul
Cînd unii «intelectuali» catadicsesc (nu catadixesc!) să scrie cîteva rînduri, îți pui mîinile în cap! Dixi!...”
p 22 la Necsulescu jpg
Mama, între Leagăn și Lege
Cu alte cuvinte, a seta o limită fermă și apoi a putea fi alături de copil în stările lui de revoltă, furie și neputință în timp ce asimilează limita.
image png
De la supă la politică
Anul trecut, o investigație jurnalistică a WELT a scos la iveală țelul principal al asociației: acela de a se transforma într-un partid politic.
p 22 jpg
Limba trădătoare
Și, cu toate acestea, ce capacitate formidabilă au de a distruge vieți…”.
image png
Casă bună
Însă, de bună seamă, pe vremea lui Socrate, și casele erau mai... reziliente, și timpul avea mai multă răbdare...
p 22 Radu Paraschivescu WC jpg
Radu Paraschivescu. Portret sumar
Cărţile lui Radu Paraschivescu sînt mărturia unei curiozităţi insaţiabile, a unui umor inefabil şi a unei verve torenţiale.
p 22 WC jpg
„Trecutul e o țară străină“
Ethos creștin? Indiferent de explicație, gestul este de o noblețe spirituală pe care ar trebui să o invidiem de-a dreptul.
image png
Cînd trădarea e familiară
Filmul devine astfel o restituire simbolică pentru experiențele trăite.
p 7 coperta 1 jpg
Sfîrșitul visului african
Începutul „oficial” al Françafrique e considerat anul 1962, cînd Charles de Gaulle l-a însărcinat pe Jacques Foccart, întemeietorul unei firme de import-export de succes, cu coordonarea politicii africane a Franței.
p 22 la Gherghina WC jpg
Cabinetul de curiozități al evoluției
În ciuda spectaculoasei diversități a organismelor vii, evoluția a făcut ca, prin înrudirea lor, acestea să se asemene ramurilor unui singur arbore.
image png
Sofisme combinate
Și în cazul comunicării interpersonale, distincția dintre „public” și „privat” contează.
fbman png
Testul omului-facebook
Dar să identificăm oamenii-facebook din lumea noastră și să îi tratăm ca atare, încă mai putem.
image png
Încăpățînare discursivă
Altminteri, cînd politicienii nu-și înțeleg misiunea, cheltuindu-și energia în dispute stupide și inutile, rezultatul poate fi ușor de ghicit.
1031 22 23 jpg
O lume schizoidă
Laura Carmen Cuțitaru este conferențiar la Literele ieșene, specializată în lingvistică americană.
the running man jpg
Arta figurativă și teoria recapitulării
Totodată, ambele dezvăluie peisaje unice, de o frumusețe nemaiîntîlnită.
image png
Dezamăgirea ca „dezvrăjire”
Este o deșteptare amară, dar deșteptare. Ni se pare că ni s-a luat un solz de pe ochi.
image png
De ce 2 și nu 1
Ajunși în acest ultim punct, tot ceea ce putem, așadar, conștientiza e că nu sîntem niciodată 1, ci 2, că nu sîntem niciodată singuri
image png
Oglinzile sparte ale organismelor
Astfel, poate că natura se repetă, dar nu vrea mereu să spună același lucru.
image png
Topografia iertării
Uneori, poate să apară efectul iertării de sine pentru neputința de a ierta pe alții din afară.
p 23 WC jpg
Etică și igienă
Revenind acum la psihologie și experimente, Arie Bos notează că „acolo unde miroase a substanțe de igienă, oamenii se comportă mai sociabil și mai generos”.
p 21 Viktor E  Frankl WC jpg
Pustiul refuzat
Nimic de adăugat, nimic de comentat.
p 22 jpg
Contradicțiile dreptului proprietății intelectuale
Ce înseamnă, mai exact, forma radicală a ideii? Înseamnă forma simplificată și agresivă a ideii.
p 7 LibertÔÇÜ 6 jpg
Dreptate pentru vînzătorii stradali
Comerțul stradal e o activitate economică legitimă prin care își cîștigă existența milioane de oameni.

Adevarul.ro

image
Cum să vă actualizați acronimele învechite pentru a ține pasul cu generația Z. Ce înseamnă DIFTP
Fie că ne facem conturi pe platforme de socializare, inclusiv pe TikTok, unde urmărim tot ce este nou, fie că încercăm să fim la curent cu ultimele tendințe în materie de modă, muzică, filme, mulți dintre noi încercăm să facem tot posibilul pentru a rămâne „în pas cu copiii”.
image
Ce oraș din lume este primul pe listă să fie distrus în cazul unui război nuclear. Documentele au fost declasificate
Documente secrete, care abia acum au fost dezvăluite, au stabilit ce oraș va fi primul care va fi aruncat în uitare în cazul unui război nuclear.
image
Rușii au lovit instalațiile energetice din centrul și vestul Ucrainei. Zelenski: Aprovizionarea cu gaz a UE este în pericol
Volodimir Zelenski reiterează rugămințile pentru mai multe rachete defensive după al patrulea atac aerian de amploare asupra sistemului energetic în ultimele săptămâni.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.