Lupii tineri

Cristinel MUNTEANU
Publicat în Dilema Veche nr. 1015 din 21 septembrie – 27 septembrie 2023
image

Pentru că fusesem critic, pe alocuri, în privința concepțiilor unor înaintași, un profesor din comisia de îndrumare a doctoratului meu în filologie (susținut în 2006) a spus, la un moment dat, zîmbind: „He-he! Lupii tineri... Vin din urmă și ne suflă în ceafă!”. Într-adevăr, cam așa ne manifestam pe atunci (măcar unii dintre noi): eram siguri că aveam dreptate și săream imediat la gîtul „venerabililor” (și al altor colegi tineri), dacă le găseam vreo slăbiciune în cercetări ori în teorii.

Cu vremea, devii ceva mai temperat și mai sceptic cu ideile proprii, iar critica – dacă este necesară ori dacă merită făcută – o faci pe un ton ceva mai amical, ca să-i dai și celuilalt impresia că vrei realmente să-l ajuți. Unii vor zice că te-ai „înmuiat”, alții vor zice că ai devenit „mai înțelept”... Cunosc și oameni de o eleganță intelectuală rară, care (dacă ți s-a strecurat, cumva, vreo eroare pe undeva) îți arată că ai greșit, dar procedează într-o manieră foarte delicată. În consecință, nu te poți supăra pe ei nicicum.

De altfel, plecînd de la etimologia termenului eleganţă (vezi lat. eligentia > elegantia), Ortega y Gasset a aşternut, în Originea și epilogul filozofiei, cîteva rînduri care (ca de atîtea ori) merită citate: Eleganţă ar fi trebuit să numim ceea ce, în chip stîngaci, numim Etică, întrucît aceasta este arta de a alege cea mai bună conduită, ştiinţa ocupaţiilor. [...] Elegant este omul care nici nu face, nici nu spune ceva, ci face ceea ce trebuie făcut şi spune ceea ce e de spus”.

Firește că nu primim niciodată criticile cu plăcere, însă trebuie să învățăm să gestionăm astfel de momente. După ce „supraviețuim” unui atare „șoc termic”, putem ajunge să-i dăm dreptate criticului respectiv și chiar să-i mulțumim. Am întîlnit și colegi care nu pot trece peste așa ceva: odată ce i-ai criticat, ai devenit brusc „inamicul” lor. Și, evident, am întîlnit și oameni „din branșă” cu care m-am împrietenit taman după ce i-am criticat sau după ce am fost criticat de ei.

Există și cazuri în care cel care te critică greșește în critica sa. Se întîmplă acest lucru fie din vina lui, întrucît el nu a înțeles ce trebuie sau cum trebuie, fie din vina ta, deoarece nu ai fost suficient de clar. În cel de-al doilea caz – căci primul poate fi pus și pe seama neputinței intelectuale a celuilalt, și nu doar din cauza neatenției sale –, critica, așa greșită cum e, este totuși utilă, fiindcă îți dă prilejul să lămurești mai bine problemele ori rezultatele expuse. De altminteri, este normal ca nu tot ceea ce ne este nouă clar (așa cum ne-a devenit în urma unor îndelungate meditații) să poată fi priceput imediat, pe de-a-ntregul, de către un interlocutor.

Am fost pe punctul de a-mi începe articolul altfel, făcînd referire la cai, și nu la lupi. Și titlul ar fi fost altul – de pildă, „Recalcitrantul de Aristotel“. În zilele noastre, recalcitrant înseamnă „îndărătnic, nesupus”, dar eu l-aș fi numit pe Aristotel așa în sens etimologic. La origine, verbul latinesc calcitrare semnifica „a lovi cu călcîiul” (iar calcitrare provine, în ultimă instanță, din lat. calxcalcis, „călcîi”). Verbul recalcitrare se folosea în relație cu caii, de vreme ce ei loveau cu copitele de dinapoi. Așadar, inițial, recalcitranții veritabili erau doar caii mai nărăvași...

Și care-i legătura cu Aristotel? Ei bine, Diogene Laertios consemnează faptul că Aristotel a părăsit Academia încă de pe cînd trăia Platon și că acesta din urmă ar fi spus: „Aristotel mi-a dat cu piciorul întocmai ca mînjii care dau cu piciorul în mama care i-a născut”. Se pare că lui Platon îi plăcea să facă astfel de analogii (dacă luăm de bune cele scrise de același Diogene Laertios). Pe un alt discipol, Xenocrate, cam indolent, Platon îl compara cu Aristotel în această manieră: „Unul are nevoie de pinteni, altul de frîu”. Ba chiar și așa: „Uitați-vă ce măgar trebuie să dresez și ce cal îi stă dimpotrivă”.

Asemenea comparații descriu destul de sugestiv atitudinea critică a lui Aristotel în raport cu filozoful care i-a fost profesor timp de două decenii, dar și „ideea” pe care Platon și-o făcuse despre elevul său. Iar exemple ca acesta (din istoria filozofiei) l-au condus pe un remarcabil gînditor britanic, Robin George Collingwood, la o minunată constatare (în al săuEseu despre metoda filozofică): „În practică, este bine cunoscut că cei mai buni critici ai cuiva sînt discipolii lui, iar cei mai buni dintre discipoli sînt totodată şi cei mai critici”.

Cristinel Munteanu este profesor univ. dr. habil. la Facultatea de Comunicare și Relații Internaționale, Universitatea „Danubius” din Galați, doctor în filologie și doctor în filozofie, afiliat (ca îndrumător de doctorat) la IOSUD – Universitatea din Pitești.

image png
Ceasurile organismelor
Majoritatea organismelor vii au astfel de ritmuri sincronizate cu o durată de aproximativ 24 de ore, cea a unei zile pe Pămînt.
image png
Scrierea și scrisul
Cînd unii «intelectuali» catadicsesc (nu catadixesc!) să scrie cîteva rînduri, îți pui mîinile în cap! Dixi!...”
p 22 la Necsulescu jpg
Mama, între Leagăn și Lege
Cu alte cuvinte, a seta o limită fermă și apoi a putea fi alături de copil în stările lui de revoltă, furie și neputință în timp ce asimilează limita.
image png
De la supă la politică
Anul trecut, o investigație jurnalistică a WELT a scos la iveală țelul principal al asociației: acela de a se transforma într-un partid politic.
p 22 jpg
Limba trădătoare
Și, cu toate acestea, ce capacitate formidabilă au de a distruge vieți…”.
image png
Casă bună
Însă, de bună seamă, pe vremea lui Socrate, și casele erau mai... reziliente, și timpul avea mai multă răbdare...
p 22 Radu Paraschivescu WC jpg
Radu Paraschivescu. Portret sumar
Cărţile lui Radu Paraschivescu sînt mărturia unei curiozităţi insaţiabile, a unui umor inefabil şi a unei verve torenţiale.
p 22 WC jpg
„Trecutul e o țară străină“
Ethos creștin? Indiferent de explicație, gestul este de o noblețe spirituală pe care ar trebui să o invidiem de-a dreptul.
image png
Cînd trădarea e familiară
Filmul devine astfel o restituire simbolică pentru experiențele trăite.
p 7 coperta 1 jpg
Sfîrșitul visului african
Începutul „oficial” al Françafrique e considerat anul 1962, cînd Charles de Gaulle l-a însărcinat pe Jacques Foccart, întemeietorul unei firme de import-export de succes, cu coordonarea politicii africane a Franței.
p 22 la Gherghina WC jpg
Cabinetul de curiozități al evoluției
În ciuda spectaculoasei diversități a organismelor vii, evoluția a făcut ca, prin înrudirea lor, acestea să se asemene ramurilor unui singur arbore.
image png
Sofisme combinate
Și în cazul comunicării interpersonale, distincția dintre „public” și „privat” contează.
fbman png
Testul omului-facebook
Dar să identificăm oamenii-facebook din lumea noastră și să îi tratăm ca atare, încă mai putem.
image png
Încăpățînare discursivă
Altminteri, cînd politicienii nu-și înțeleg misiunea, cheltuindu-și energia în dispute stupide și inutile, rezultatul poate fi ușor de ghicit.
1031 22 23 jpg
O lume schizoidă
Laura Carmen Cuțitaru este conferențiar la Literele ieșene, specializată în lingvistică americană.
the running man jpg
Arta figurativă și teoria recapitulării
Totodată, ambele dezvăluie peisaje unice, de o frumusețe nemaiîntîlnită.
image png
Dezamăgirea ca „dezvrăjire”
Este o deșteptare amară, dar deșteptare. Ni se pare că ni s-a luat un solz de pe ochi.
image png
De ce 2 și nu 1
Ajunși în acest ultim punct, tot ceea ce putem, așadar, conștientiza e că nu sîntem niciodată 1, ci 2, că nu sîntem niciodată singuri
image png
Oglinzile sparte ale organismelor
Astfel, poate că natura se repetă, dar nu vrea mereu să spună același lucru.
image png
Topografia iertării
Uneori, poate să apară efectul iertării de sine pentru neputința de a ierta pe alții din afară.
p 23 WC jpg
Etică și igienă
Revenind acum la psihologie și experimente, Arie Bos notează că „acolo unde miroase a substanțe de igienă, oamenii se comportă mai sociabil și mai generos”.
p 21 Viktor E  Frankl WC jpg
Pustiul refuzat
Nimic de adăugat, nimic de comentat.
p 22 jpg
Contradicțiile dreptului proprietății intelectuale
Ce înseamnă, mai exact, forma radicală a ideii? Înseamnă forma simplificată și agresivă a ideii.
p 7 LibertÔÇÜ 6 jpg
Dreptate pentru vînzătorii stradali
Comerțul stradal e o activitate economică legitimă prin care își cîștigă existența milioane de oameni.

Adevarul.ro

image
Premieră pentru cercetători: un urangutan, observat folosind plante medicinale pe o rană deschisă
Nivelurile ridicate de inteligență ale urangutanilor au fost recunoscute de multă vreme, parțial datorită abilităților lor practice, cum ar fi folosirea instrumentelor pentru a sparge nuci și a căuta insecte.
image
Ilinca Tomoroveanu, amintiri din turnee: „Aveam impresia că, dacă aș fi trăit cu 100 de ani în urmă, ne-ar fi dus cu trăsura până la hotel“ VIDEO
Ilinca Tomoroveanu, o prezență distinsă a scenei românești, a murit în urmă cu cinci ani, la 2 mai 2019, dar moștenirea sa este neprețuită.
image
Caz revoltător în Parcul Natural Apuseni. Polonezi prinşi cu 22 de maşini într-un raliu off-road clandestin FOTO
Un grup de polonezi, îmbarcaţi în 22 de maşini de teren, au fost opriţi de rangerii Parcului Natural Apuseni. Polonezii veniseră pentru un raliu în munţi, dar au fost nevoiţi să renunţe, alegându-se şi cu amenzi de 50.000 lei

HIstoria.ro

image
Judecarea şi condamnarea lui Iisus - reevaluare judiciară
Una dintre cele mai mari religii ale lumii, cu vocaţie universală, Creştinismul, nu s-ar fi născut dacă nu ar fi avut loc procesul judiciar soldat cu condamnarea la moarte şi crucificarea fondatorului său, Iisus din Nazaret (cca 6 î.e.n. - cel mai probabil 30 e.n.). Pentru a i se înţelege pe deplin semnificaţiile şi a-i surprinde rolul biblic conferit, este nevoie de plasarea lui în ansamblul evenimentelor legate de existenţa Mântuitorului.
image
Carol I, fotografiat în timpul Războiului de Independență
Fotografia este interesantă din mai multe puncte de vedere: este una dintre rarele apariții ale domnitorului Carol I, într-o postură mai degajată.
image
Cuza, în umbra masoneriei?
După 1990, multe dintre subiectele considerate tabu în epoca anterioară au început să fie discutate în societatea românească și, foarte des, în registrul senzaționalului.