Joaca este un lucru serios

Alina NECȘULESCU
Publicat în Dilema Veche nr. 1014 din 14 septembrie – 20 septembrie 2023
image

Adulții obișnuiesc să se raporteze condescendent la joacă considerînd că această activitate este, prin natura și funcția ei, fundamental diferită de sarcinile „serioase” precum munca, școala sau temele. Prin urmare, joaca este considerată o distracție care nu are legătură cu realitatea pragmatică în care se desfășoară și se organizează viața matură. Multor generații li s-a spus că joaca este o recreație, un amuzament, în vreme ce școala este o datorie și munca este o povară. Copiii, însă, se dedau activității de joacă nu pentru că este ușoară și relaxantă, ci pentru că prezintă provocări fascinante. Atunci cînd copiii construiesc șantiere, pretind că sînt avioane sau împing o bucată de carton printr-o deschizătură imaginîndu-și că ar fi scafandri, ei tratează aceste situații cu seriozitate, depunînd un mare efort. 

Pentru a înțelege aprofundat „joaca” este necesar să ne îndreptăm atenția către joaca primară a bebelușului și a copilului mic. Joaca implică încredere și aparține spațiului potențial dintre bebeluș și figura maternă, bebelușul fiind într-o stare de dependență absolută, iar funcția adaptativă a mamei este baza de siguranță pentru el. Joaca senzorială a bebelușului, însoțită de simbolizarea prin intermediul cuvintelor persoanelor de îngrijire, începe de timpuriu. Prin intermediul auzului, văzului, pipăitului și mirosului, bebelușul apucă, mușcă, trage, dă drumul, ciulește urechile, adulmecă, gustă. Îndată ce se ridică în picioare și învață să stăpînească spațiul dimprejur, joaca începe să capete și alte valențe, ale explorării. Imitarea adulților din jur este tot o formă de joacă. În preajma vîrstei de doi ani, copiii încep să reproducă lumea înconjurătoare pentru a-i destăinui misterele, a-i înțelege și stăpîni complexitatea. Copiii strică lucrurile și asta nu pentru că le-ar lipsi respectul față de ele sau față de cei din jur, ci pentru că fără să le strice nu le-ar putea descoperi limitele și funcțiile. Dacă unui copil i se inhibă această formă de explorare liberă, adesea cu argumente pragmatice precum costul ridicat al acestor obiecte, el nu va mai fi vesel și curios, vioi și dedicat în cercetare. Starea perpetuă de alertă a adulților din jur inhibă expresia ingenuă a copiilor. Ceea ce pare a fi haos nu este decît o exprimare liberă și fără rețineri. Prin joacă, această aparentă dezordine e un mod de-a desțeleni lumea din jur dintr-un soi de haos. Copiii au nevoie de acest spațiu de joacă neîngrădit pentru că este o manieră de a transforma într-o structură coerentă modul în care interacționează și funcționează în lumea reală.

Inițial nu este relevant cu ce se joacă copilul mic. Semnificativă pentru această înțelegere este starea de retragere în joacă, o stare de concentrare pe care o putem observa la adulți sau la copiii mai mari atunci cînd se dedică unor îndeletniciri. Copilul care se joacă stăpînește o zonă care nu poate fi lesne abandonată și care nu permite cu lejeritate intruziuni. Acest spațiu de joacă nu este realitatea internă și nici realitatea externă. În acest tărîm aflat la intersecția celor două spații –interior și exterior –, copilul adună obiecte sau fenomene din realitatea exterioară și le folosește în serviciul unor aspecte derivate din realitatea interioară. Folosindu-și imaginația și corpul, copilul exersează lumea prin joacă, o descoperă și o integrează. Prin urmare, jucăriile și tot soiul de lucruri din preajma copiilor prind viață, fiind o extensie a lor, precum în filmul animat Toy Story (1995) în regia lui John Lasseter sau în povestea lui Winnie The Pooh, scrisă de A.A. Milne.

Din registrul poveștilor pentru adulți, navigarea între cele două lumi, interioară și exterioară, este redată în filmul Labirintul lui Pan al lui Guillermo del Toro. Regizorul ilustrează modul în care fantezia servește ca mijloc de a evada din realitatea dură a morții și a violenței, din mijlocul brutalității războiului civil spaniol. Ofelia, personajul principal, asimilează adevăruri doborîtoare despre sine și lumea reală visînd la o lume fantastică subterană. Este lesne observabil că joaca este inerent entuziasmantă. Asta derivă din întrepătrunderea dintre experiența subiectivă (aproape de halucinație) și ceea ce este perceput obiectiv (realitatea împărtășită). Pentru a „îmblînzi” tainele existenței, ființa umană are nevoie de fantasme în care stăpînește viața și moartea. Joaca dintre ethos și thanatos este uneori dureros de brutală. 

Aflat în momentul fraged al existenței, în care apare cea mai serioasă confruntare cu propria neputință, copilul dezvoltă și trăiește într-o lume imaginară. Din acest motiv, ființa umană poate suporta realitatea și limitele lezante ale vieții prescrise tuturor de natura lucrurilor, de durere, de societate și de moarte. Lumea imaginară are un rol de armură în fața dramelor vieții. Există o dezvoltare directă de la fenomenele tranziționale către joacă, de la joacă la joaca împărtășită și de la joaca împărtășită la experiențe culturale. Fără capacitatea de a se juca, omul nu ar avea cultură. Prin joacă, atît copiii, cît și adulții pot explora și înțelege emoțiile și experiențele într-un mod care este tolerabil și accesibil pentru sine.

Joaca poetizează viața și sufletul punînd la lucru creativitatea și prin aceasta ea devine un precursor al culturii. Prin urmare, joaca nu este naivitate, ci o formă de poezie științifică.

Alina Necșulescu este psihoterapeut specializat în psihanaliză.

image png
Ceasurile organismelor
Majoritatea organismelor vii au astfel de ritmuri sincronizate cu o durată de aproximativ 24 de ore, cea a unei zile pe Pămînt.
image png
Scrierea și scrisul
Cînd unii «intelectuali» catadicsesc (nu catadixesc!) să scrie cîteva rînduri, îți pui mîinile în cap! Dixi!...”
p 22 la Necsulescu jpg
Mama, între Leagăn și Lege
Cu alte cuvinte, a seta o limită fermă și apoi a putea fi alături de copil în stările lui de revoltă, furie și neputință în timp ce asimilează limita.
image png
De la supă la politică
Anul trecut, o investigație jurnalistică a WELT a scos la iveală țelul principal al asociației: acela de a se transforma într-un partid politic.
p 22 jpg
Limba trădătoare
Și, cu toate acestea, ce capacitate formidabilă au de a distruge vieți…”.
image png
Casă bună
Însă, de bună seamă, pe vremea lui Socrate, și casele erau mai... reziliente, și timpul avea mai multă răbdare...
p 22 Radu Paraschivescu WC jpg
Radu Paraschivescu. Portret sumar
Cărţile lui Radu Paraschivescu sînt mărturia unei curiozităţi insaţiabile, a unui umor inefabil şi a unei verve torenţiale.
p 22 WC jpg
„Trecutul e o țară străină“
Ethos creștin? Indiferent de explicație, gestul este de o noblețe spirituală pe care ar trebui să o invidiem de-a dreptul.
image png
Cînd trădarea e familiară
Filmul devine astfel o restituire simbolică pentru experiențele trăite.
p 7 coperta 1 jpg
Sfîrșitul visului african
Începutul „oficial” al Françafrique e considerat anul 1962, cînd Charles de Gaulle l-a însărcinat pe Jacques Foccart, întemeietorul unei firme de import-export de succes, cu coordonarea politicii africane a Franței.
p 22 la Gherghina WC jpg
Cabinetul de curiozități al evoluției
În ciuda spectaculoasei diversități a organismelor vii, evoluția a făcut ca, prin înrudirea lor, acestea să se asemene ramurilor unui singur arbore.
image png
Sofisme combinate
Și în cazul comunicării interpersonale, distincția dintre „public” și „privat” contează.
fbman png
Testul omului-facebook
Dar să identificăm oamenii-facebook din lumea noastră și să îi tratăm ca atare, încă mai putem.
image png
Încăpățînare discursivă
Altminteri, cînd politicienii nu-și înțeleg misiunea, cheltuindu-și energia în dispute stupide și inutile, rezultatul poate fi ușor de ghicit.
1031 22 23 jpg
O lume schizoidă
Laura Carmen Cuțitaru este conferențiar la Literele ieșene, specializată în lingvistică americană.
the running man jpg
Arta figurativă și teoria recapitulării
Totodată, ambele dezvăluie peisaje unice, de o frumusețe nemaiîntîlnită.
image png
Dezamăgirea ca „dezvrăjire”
Este o deșteptare amară, dar deșteptare. Ni se pare că ni s-a luat un solz de pe ochi.
image png
De ce 2 și nu 1
Ajunși în acest ultim punct, tot ceea ce putem, așadar, conștientiza e că nu sîntem niciodată 1, ci 2, că nu sîntem niciodată singuri
image png
Oglinzile sparte ale organismelor
Astfel, poate că natura se repetă, dar nu vrea mereu să spună același lucru.
image png
Topografia iertării
Uneori, poate să apară efectul iertării de sine pentru neputința de a ierta pe alții din afară.
p 23 WC jpg
Etică și igienă
Revenind acum la psihologie și experimente, Arie Bos notează că „acolo unde miroase a substanțe de igienă, oamenii se comportă mai sociabil și mai generos”.
p 21 Viktor E  Frankl WC jpg
Pustiul refuzat
Nimic de adăugat, nimic de comentat.
p 22 jpg
Contradicțiile dreptului proprietății intelectuale
Ce înseamnă, mai exact, forma radicală a ideii? Înseamnă forma simplificată și agresivă a ideii.
p 7 LibertÔÇÜ 6 jpg
Dreptate pentru vînzătorii stradali
Comerțul stradal e o activitate economică legitimă prin care își cîștigă existența milioane de oameni.

Adevarul.ro

image
Premieră pentru cercetători: un urangutan, observat folosind plante medicinale pe o rană deschisă
Nivelurile ridicate de inteligență ale urangutanilor au fost recunoscute de multă vreme, parțial datorită abilităților lor practice, cum ar fi folosirea instrumentelor pentru a sparge nuci și a căuta insecte.
image
Ilinca Tomoroveanu, amintiri din turnee: „Aveam impresia că, dacă aș fi trăit cu 100 de ani în urmă, ne-ar fi dus cu trăsura până la hotel“ VIDEO
Ilinca Tomoroveanu, o prezență distinsă a scenei românești, a murit în urmă cu cinci ani, la 2 mai 2019, dar moștenirea sa este neprețuită.
image
Caz revoltător în Parcul Natural Apuseni. Polonezi prinşi cu 22 de maşini într-un raliu off-road clandestin FOTO
Un grup de polonezi, îmbarcaţi în 22 de maşini de teren, au fost opriţi de rangerii Parcului Natural Apuseni. Polonezii veniseră pentru un raliu în munţi, dar au fost nevoiţi să renunţe, alegându-se şi cu amenzi de 50.000 lei

HIstoria.ro

image
Judecarea şi condamnarea lui Iisus - reevaluare judiciară
Una dintre cele mai mari religii ale lumii, cu vocaţie universală, Creştinismul, nu s-ar fi născut dacă nu ar fi avut loc procesul judiciar soldat cu condamnarea la moarte şi crucificarea fondatorului său, Iisus din Nazaret (cca 6 î.e.n. - cel mai probabil 30 e.n.). Pentru a i se înţelege pe deplin semnificaţiile şi a-i surprinde rolul biblic conferit, este nevoie de plasarea lui în ansamblul evenimentelor legate de existenţa Mântuitorului.
image
Carol I, fotografiat în timpul Războiului de Independență
Fotografia este interesantă din mai multe puncte de vedere: este una dintre rarele apariții ale domnitorului Carol I, într-o postură mai degajată.
image
Cuza, în umbra masoneriei?
După 1990, multe dintre subiectele considerate tabu în epoca anterioară au început să fie discutate în societatea românească și, foarte des, în registrul senzaționalului.