Joaca este un lucru serios

Alina NECȘULESCU
Publicat în Dilema Veche nr. 1014 din 14 septembrie – 20 septembrie 2023
image

Adulții obișnuiesc să se raporteze condescendent la joacă considerînd că această activitate este, prin natura și funcția ei, fundamental diferită de sarcinile „serioase” precum munca, școala sau temele. Prin urmare, joaca este considerată o distracție care nu are legătură cu realitatea pragmatică în care se desfășoară și se organizează viața matură. Multor generații li s-a spus că joaca este o recreație, un amuzament, în vreme ce școala este o datorie și munca este o povară. Copiii, însă, se dedau activității de joacă nu pentru că este ușoară și relaxantă, ci pentru că prezintă provocări fascinante. Atunci cînd copiii construiesc șantiere, pretind că sînt avioane sau împing o bucată de carton printr-o deschizătură imaginîndu-și că ar fi scafandri, ei tratează aceste situații cu seriozitate, depunînd un mare efort. 

Pentru a înțelege aprofundat „joaca” este necesar să ne îndreptăm atenția către joaca primară a bebelușului și a copilului mic. Joaca implică încredere și aparține spațiului potențial dintre bebeluș și figura maternă, bebelușul fiind într-o stare de dependență absolută, iar funcția adaptativă a mamei este baza de siguranță pentru el. Joaca senzorială a bebelușului, însoțită de simbolizarea prin intermediul cuvintelor persoanelor de îngrijire, începe de timpuriu. Prin intermediul auzului, văzului, pipăitului și mirosului, bebelușul apucă, mușcă, trage, dă drumul, ciulește urechile, adulmecă, gustă. Îndată ce se ridică în picioare și învață să stăpînească spațiul dimprejur, joaca începe să capete și alte valențe, ale explorării. Imitarea adulților din jur este tot o formă de joacă. În preajma vîrstei de doi ani, copiii încep să reproducă lumea înconjurătoare pentru a-i destăinui misterele, a-i înțelege și stăpîni complexitatea. Copiii strică lucrurile și asta nu pentru că le-ar lipsi respectul față de ele sau față de cei din jur, ci pentru că fără să le strice nu le-ar putea descoperi limitele și funcțiile. Dacă unui copil i se inhibă această formă de explorare liberă, adesea cu argumente pragmatice precum costul ridicat al acestor obiecte, el nu va mai fi vesel și curios, vioi și dedicat în cercetare. Starea perpetuă de alertă a adulților din jur inhibă expresia ingenuă a copiilor. Ceea ce pare a fi haos nu este decît o exprimare liberă și fără rețineri. Prin joacă, această aparentă dezordine e un mod de-a desțeleni lumea din jur dintr-un soi de haos. Copiii au nevoie de acest spațiu de joacă neîngrădit pentru că este o manieră de a transforma într-o structură coerentă modul în care interacționează și funcționează în lumea reală.

Inițial nu este relevant cu ce se joacă copilul mic. Semnificativă pentru această înțelegere este starea de retragere în joacă, o stare de concentrare pe care o putem observa la adulți sau la copiii mai mari atunci cînd se dedică unor îndeletniciri. Copilul care se joacă stăpînește o zonă care nu poate fi lesne abandonată și care nu permite cu lejeritate intruziuni. Acest spațiu de joacă nu este realitatea internă și nici realitatea externă. În acest tărîm aflat la intersecția celor două spații –interior și exterior –, copilul adună obiecte sau fenomene din realitatea exterioară și le folosește în serviciul unor aspecte derivate din realitatea interioară. Folosindu-și imaginația și corpul, copilul exersează lumea prin joacă, o descoperă și o integrează. Prin urmare, jucăriile și tot soiul de lucruri din preajma copiilor prind viață, fiind o extensie a lor, precum în filmul animat Toy Story (1995) în regia lui John Lasseter sau în povestea lui Winnie The Pooh, scrisă de A.A. Milne.

Din registrul poveștilor pentru adulți, navigarea între cele două lumi, interioară și exterioară, este redată în filmul Labirintul lui Pan al lui Guillermo del Toro. Regizorul ilustrează modul în care fantezia servește ca mijloc de a evada din realitatea dură a morții și a violenței, din mijlocul brutalității războiului civil spaniol. Ofelia, personajul principal, asimilează adevăruri doborîtoare despre sine și lumea reală visînd la o lume fantastică subterană. Este lesne observabil că joaca este inerent entuziasmantă. Asta derivă din întrepătrunderea dintre experiența subiectivă (aproape de halucinație) și ceea ce este perceput obiectiv (realitatea împărtășită). Pentru a „îmblînzi” tainele existenței, ființa umană are nevoie de fantasme în care stăpînește viața și moartea. Joaca dintre ethos și thanatos este uneori dureros de brutală. 

Aflat în momentul fraged al existenței, în care apare cea mai serioasă confruntare cu propria neputință, copilul dezvoltă și trăiește într-o lume imaginară. Din acest motiv, ființa umană poate suporta realitatea și limitele lezante ale vieții prescrise tuturor de natura lucrurilor, de durere, de societate și de moarte. Lumea imaginară are un rol de armură în fața dramelor vieții. Există o dezvoltare directă de la fenomenele tranziționale către joacă, de la joacă la joaca împărtășită și de la joaca împărtășită la experiențe culturale. Fără capacitatea de a se juca, omul nu ar avea cultură. Prin joacă, atît copiii, cît și adulții pot explora și înțelege emoțiile și experiențele într-un mod care este tolerabil și accesibil pentru sine.

Joaca poetizează viața și sufletul punînd la lucru creativitatea și prin aceasta ea devine un precursor al culturii. Prin urmare, joaca nu este naivitate, ci o formă de poezie științifică.

Alina Necșulescu este psihoterapeut specializat în psihanaliză.

image png
Ceasurile organismelor
Majoritatea organismelor vii au astfel de ritmuri sincronizate cu o durată de aproximativ 24 de ore, cea a unei zile pe Pămînt.
image png
Scrierea și scrisul
Cînd unii «intelectuali» catadicsesc (nu catadixesc!) să scrie cîteva rînduri, îți pui mîinile în cap! Dixi!...”
p 22 la Necsulescu jpg
Mama, între Leagăn și Lege
Cu alte cuvinte, a seta o limită fermă și apoi a putea fi alături de copil în stările lui de revoltă, furie și neputință în timp ce asimilează limita.
image png
De la supă la politică
Anul trecut, o investigație jurnalistică a WELT a scos la iveală țelul principal al asociației: acela de a se transforma într-un partid politic.
p 22 jpg
Limba trădătoare
Și, cu toate acestea, ce capacitate formidabilă au de a distruge vieți…”.
image png
Casă bună
Însă, de bună seamă, pe vremea lui Socrate, și casele erau mai... reziliente, și timpul avea mai multă răbdare...
p 22 Radu Paraschivescu WC jpg
Radu Paraschivescu. Portret sumar
Cărţile lui Radu Paraschivescu sînt mărturia unei curiozităţi insaţiabile, a unui umor inefabil şi a unei verve torenţiale.
p 22 WC jpg
„Trecutul e o țară străină“
Ethos creștin? Indiferent de explicație, gestul este de o noblețe spirituală pe care ar trebui să o invidiem de-a dreptul.
image png
Cînd trădarea e familiară
Filmul devine astfel o restituire simbolică pentru experiențele trăite.
p 7 coperta 1 jpg
Sfîrșitul visului african
Începutul „oficial” al Françafrique e considerat anul 1962, cînd Charles de Gaulle l-a însărcinat pe Jacques Foccart, întemeietorul unei firme de import-export de succes, cu coordonarea politicii africane a Franței.
p 22 la Gherghina WC jpg
Cabinetul de curiozități al evoluției
În ciuda spectaculoasei diversități a organismelor vii, evoluția a făcut ca, prin înrudirea lor, acestea să se asemene ramurilor unui singur arbore.
image png
Sofisme combinate
Și în cazul comunicării interpersonale, distincția dintre „public” și „privat” contează.
fbman png
Testul omului-facebook
Dar să identificăm oamenii-facebook din lumea noastră și să îi tratăm ca atare, încă mai putem.
image png
Încăpățînare discursivă
Altminteri, cînd politicienii nu-și înțeleg misiunea, cheltuindu-și energia în dispute stupide și inutile, rezultatul poate fi ușor de ghicit.
1031 22 23 jpg
O lume schizoidă
Laura Carmen Cuțitaru este conferențiar la Literele ieșene, specializată în lingvistică americană.
the running man jpg
Arta figurativă și teoria recapitulării
Totodată, ambele dezvăluie peisaje unice, de o frumusețe nemaiîntîlnită.
image png
Dezamăgirea ca „dezvrăjire”
Este o deșteptare amară, dar deșteptare. Ni se pare că ni s-a luat un solz de pe ochi.
image png
De ce 2 și nu 1
Ajunși în acest ultim punct, tot ceea ce putem, așadar, conștientiza e că nu sîntem niciodată 1, ci 2, că nu sîntem niciodată singuri
image png
Oglinzile sparte ale organismelor
Astfel, poate că natura se repetă, dar nu vrea mereu să spună același lucru.
image png
Topografia iertării
Uneori, poate să apară efectul iertării de sine pentru neputința de a ierta pe alții din afară.
p 23 WC jpg
Etică și igienă
Revenind acum la psihologie și experimente, Arie Bos notează că „acolo unde miroase a substanțe de igienă, oamenii se comportă mai sociabil și mai generos”.
p 21 Viktor E  Frankl WC jpg
Pustiul refuzat
Nimic de adăugat, nimic de comentat.
p 22 jpg
Contradicțiile dreptului proprietății intelectuale
Ce înseamnă, mai exact, forma radicală a ideii? Înseamnă forma simplificată și agresivă a ideii.
p 7 LibertÔÇÜ 6 jpg
Dreptate pentru vînzătorii stradali
Comerțul stradal e o activitate economică legitimă prin care își cîștigă existența milioane de oameni.

Parteneri

calorifer electric in sala de curs FOTO Corina Macavei
„Căldura nu este o materie opională”: Elevii din Focșani cer să intre în on-line pentru că învață în frig de două săptămâni
Elevii din județul Vrancea, care învață în frig de când s-au întors din vacanță, cer să intre în on-line. Consiliul Județean al Elevilor Vrancea a transmis că situația nu mai poate fi tolerată.
banner elena caragiu png
A murit a doua soție a lui Toma Caragiu! Unde locuia și câți ani avea. „Acum s-a întâlnit cu Toma”
A murit Elena Caragiu, cea de-a doua soție a marelui actor Toma Caragiu.
profesoara Antoaneta   Iozefina Ciobanu Foto Centrul Cultural Vrancea jpg
O cunoscută profesoară de pian a murit la spital după ce a fost lovită de o mașină de gunoi care mergea cu spatele
O profesoară din județul Vrancea a murit în spital după ce a fost accidentată, sâmbătă dimineața, de o mașină de salubritate. Șoferul executa manevra de mers cu spatele, moment în care a acroșat-o pe femeie.
Miss Universe Danemarca 2 jpeg
Cine este tânăra care a câștigat Miss Universe 2024. România a fost reprezentată de o ardeleancă de 32 de ani. VIDEO
S-a decis Miss Universe 2024. România a fost reprezentată de o ardeleancă de 32 de ani.
sinner fritz facebook jpg
belgia suedia profimedia jpg
Care a fost decizia UEFA la ultimul meci abandonat din Europa, anul trecut
Partida România - Kosovo a fost întreruptă de oaspeți.
Ședință de guvern la Palatul Victoria din București. FOTO Inquam Photos / George Călin
Ciolacu, în vizită de lucru la Bruxelles. Întâlniri cu Mark Rutte, Roberta Metsola şi António Costa
Premierul Marcel Ciolacu efectuează o vizită de lucru la Bruxelles, luni, 18 noiembrie, unde va avea o întâlnire cu Mark Rutte, noul secretar general al NATO, marcând prima întâlnire cu un oficial român de la preluarea mandatului de conducere a alianței.
netflix pixabay jpg
Filmul genial de pe Netflix care rupe topul din România! Este un thriller captivant, iar în rolul principal joacă un actor legendar
Filmul care rupe toate topurile pe platforma Netflix este "Un spion care știa prea multe". Acest thriller captivant despre spionajul din Războiul Rece reprezintă povestea unui agent englez revenit la MI-6 și bănuit de colaborare cu sovieticii.
bela karoly pe coperta cartii fara teama amazon com
Bela Karolyi, despre primii ani de antrenorat: „Erau copii sălbatici. Era înspăimântător să stau în faţa lor și să-i îndrum”
Bela Karolyi, antrenorul Nadiei Comăneci, s-a stins din viață la vârsta de 82 de ani, în Statele Unite ale Americii. Bela și Marta Karoly au făcut istorie în gimnastica internațională, însă povestea lor ca antrenori a început în anii ‘60, în Valea Jiului.