Împotriva organizării de către licee a admiterii pentru clasa a IX-a

Publicat în Dilema Veche nr. 981 din 26 ianuarie – 1 februarie 2023
image

Înainte de a intra în subiectul dezbaterii de azi, va trebui să spunem cîteva lucruri care ne vor oferi o lumină mai clară asupra subiectului. Prima subliniere pe care o vom face este aceea că lumea în care trăim nu a arătat tot timpul așa. Adică oamenii nu erau egali în drepturi și nu alcătuiau ceea ce azi numim o societate liberă și democratică. Modernitatea a spart cutumele și vechile ierarhii sociale. Iar instrumentul pe care l-a folosit a fost educația de masă. În lumea cea nouă, nu mai contau rangurile și nici apartenența la o clasă socială sau alta. Educația a nivelat favorabil oamenii, oferind o șansă fiecăruia dintre ei. Prin educație se atinge un nivel înalt de mobilitate socială, adică educația oferă posibilitatea de a penetra un statut social dat. Mobilitatea socială fiind tocmai capacitatea de a sparge structuri sociale, capacitatea mișcării libere, fără restricții, în interiorul unei organizări sociale. Prin intermediul său, structura socială devine mai permisivă, în favoarea meritului și șansei. Pentru că educația a dat o nouă elită bazată pe știința de carte și nu pe alte criterii cum ar fi rasa, clasa socială, genul. Este un proces de consacrare a noilor elite prin educație ale cărui repere principale sînt: modernizarea aduce în prim-plan conceptul de mobilitate socială care va da un nou sens noțiunii de elite; societatea de ranguri dispare și se dezvoltă democrația politică; elitele care rezultă din procesul de acces nelimitat la educație vor consacra un nou ideal social care are la bază formula emancipării sociale; urmarea va fi că noul curs de accedere socială va fi cel al meritului; preeminența va fi înlocuită prin excelență. (Dragoș Zdrobiș, Limitele meritocrației într-o societate agrară, Editura Polirom, Iași, 2015, pp. 23-24).

Despre asta este vorba atunci cînd ne referim la educație. Este cea care sparge cutume și asigură sănătatea unei lumi, a unei societăți. Este un fel de permanentă prospețime pe care o aduce știința de carte. Inteligența este cea care dictează în modernitate și nu apartenența la un grup mai mult sau mai puțin privilegiat. Numai că în societățile aflate la marginea procesului de modernizare, așa cum este și cea românească, transformările despre care vorbim mai sus nu sînt ireversibile și nu sînt mereu duse la capăt. Pentru a asigura mersul sigur spre modernizare, trebuie să păzim aceste principii. Printre ele, accesul liber la educație este fundamental. Spuneam că procesele spre modernizare nu sînt duse pînă la capăt în societăți cum este și cea românească. Aici, se creează tot felul de bariere false, de tip medieval, prin care „elitele” de o categorie sau alta încearcă să transmită acest statut și copiilor lor. La noi se încearcă a se prezerva o poziție socială, mergîndu-se pînă acolo încît funcțiile și calitățile din sistemul public se moștenesc în familie, transmițîndu-se din tată în fiu și din mamă în fiică, sau în orice altă combinație familială. Ce tip de lume este aceea în care se întîmplă asta? Este ceva mai mult decît medieval, este un fapt primitiv și rău, atroce. Asta pentru că statul modern nu ar trebui să fie al cuiva anume, fiind (sau trebuind să fie) un stat democratic, care garantează dreptul oricărui cetățean de a ocupa o funcție publică. 

Revenind spre subiectul nostru de azi, trebuie să spunem că în noile legi ale educației, care erau cît pe ce să fie impuse de fostul ministru al Educației, se află o prevedere care a fost trecută cu vederea atunci de către opinia publică de la noi. Din fericire, azi dezbaterea este reluată, dar argumentele împotriva propunerii oficiale, aceea ca liceele să dea din nou admitere proprie pentru intrarea în clasa a IX-a, încă nu sînt clar enunțate. Cred că presiunile pentru această propunere au fost foarte mari și au venit în primul rînd din zona liceelor, reverberate cumva în zona politicului. Asta pentru că admiterea la liceu prin sistemul unic național, a unei evaluări unice, așa cum funcționează acum, a tot supărat mafiile locale ai căror copii nu intrau la liceele bune cu frecvența dorită, fiind dați la o parte de către copii din mediul rural sau din școli generale relativ marginale. Unul dintre motivele care presupun că a stat la baza unei asemenea propuneri este cel care s-a tot vehiculat prin media și anume acela că în mediul rural sau în școlile generale despre care vorbeam, în timpul examenelor de capacitate, copiii sînt lăsați să copieze. Eu nu cred că asta este regula. Evident, o fi fost și vreun asemenea caz, numai că nu este vorba despre o regulă. Și chiar dacă era vorba despre o regulă, ea putea fi oprită printr-o supraveghere mai atentă, după modelul examenului de bacalaureat, a admiterii în clasa a IX-a. O asemenea supraveghere ar fi eliminat dubiile care încă mai există. Dar nu, legiuitorul nostru cel viclean nu face asta. El pur și simplu renunță la un principiu fundamental al egalității de șanse a copiilor și introduce examenul în organizarea liceului pentru intrarea în clasa a IX-a. Din cauza unor excepții care pot fi rezolvate pe cale administrativă, legiuitorul nostru cel viclean (îi mai spunem o dată așa pentru a-și da seama că ne-am dat seama) schimbă fondul. Pentru că noul mod de organizare ar fi cu totul altceva decît cel vechi. 

De ce examenul la îndemîna liceului este atît de periculos? Din următoarele motive: se dezvoltă o mafie a meditațiilor pentru intrarea în liceele bune și foarte bune; profesorii din liceele bune și foarte bune vor fi supuși unor presiuni enorme de tip corupție, în perioada verificării lucrărilor; se vor vehicula sume imense pentru meditații și admitere, dezvoltîndu-se o mafie a admiterii în liceele din „centru”; copiii săraci, mai ales cei care provin din mediul rural, nu vor avea nici o șansă de a sparge această crustă de tip oligarhic; directorii liceelor despre care vorbesc vor deveni un fel de „mari șefi inițiați”, stăpîni pe destinele educației acestei țări; acei directori de asemenea licee, care nu se vor conforma presiunilor mafiei locale, vor fi schimbați rapid și înlocuiți cu oameni corupți și adaptabili la noua situație; locul în liceu se va moșteni din tată în fiu, pe filiere de familie și apartenență socială; mafiile locale își vor aranja admiterea fără a-și mai pune copiii să învețe carte. 

În timpul dezbaterilor pe legea educației, șiretul nostru fost ministru a „cedat” puțin spunînd că subiectele (chipurile, pentru a se evita fraudele) vor fi elaborate la nivel național de către un organism independent sau de către Academia Română. Eu zic că putem să-i punem și pe marțieni să le elaboreze, domnii directori și cu colegii lor din licee vor găsi soluții să fraudeze acest examen. Și-l vor frauda în masă, așa cum făceau altădată cu bacalaureatul. 

Despre asta este vorba atunci cînd vorbim despre așa-zisa autonomie a liceelor de a-și organiza admiterea. Este un fapt clar că mobilitatea socială va fi mult diminuată și apartenența la un liceu sau la altul se va face în funcție de poziția socială a părinților. Am trăit o asemenea experiență în vremea regimului trecut, atunci cînd admiterea la liceu se făcea de către licee. Pentru a putea studia la zi ultimii doi ani de liceu, a trebuit să plec dintr-un liceu în altul, dintr-un județ în altul. După mii de chinuri cu aprobarea plecării de la un județ la altul, am ajuns în sfîrșit să mă așez la masa admiterii în clasa a XI-lea, alături de sute de copii care terminaseră primii doi ani în liceul pe care mi-l doream și eu. Concurența era enormă pentru că, din cinci clase ale liceului respectiv, doar una rămînea să studieze în continuare la zi, în treapta a II-a, restul de patru treceau la seral. Asta cu trecerea la seral fiind politica de atunci a regimului de a avea cît mai mulți vînzători și contabili și nu oameni cu liceul terminat la zi, care puteau să aspire la un loc într-o facultate. Nu spun ce tip de mafie și ce tip de îngrădiri și bariere a trebui să suport pînă să ajung, cu foaia de hîrtie în față, la admitere în clasa a XI-a, pentru a demonstra ceea ce știam. Evident, am luat acel examen sau, mai bine zis, am trecut cu bine peste acel concurs. Numai că atunci cînd am ajuns la primele ore, în toamna acelui an, am constatat surprinderea profesorilor mei cînd mă vedeau în bancă. Eram singurul care le penetrase sistemul de pile și influențe. Se uitau la mine ca la ceva de pe altă planetă. Timp de o jumătate de an am stat numai la tablă. Erau curioși. Situația mea li se părea incredibilă. 

Revenirea la acest sistem, al organizării de către licee a admiterii pentru clasa a IX-a, este cel mai mare pericol, o bombă pusă la baza carierei și a vieții pentru sute de mii de copii care nu fac parte din familiile din centrul orașului și care nu sînt parte a nici unei stratificări sociale false, impuse de primitivismul românesc în acțiune. Acești oameni știu exact ce fac și de ce fac acest lucru. Ei vor să-și ia înapoi liceele din mîna „desculților”. Trebuie să păzim acest criteriu al științei de carte și să-l consacrăm ca fiind fundamental. Altfel, ne zbatem degeaba și ne întrebăm de ce stăm pe loc. Oligarhilor le este bine. Și acest bine îl doresc și odraslelor lor care nu știu carte. Mobilitatea socială despre care vorbeam este lovită, într-o lume românească în care și așa este destul de redusă. Este bine ca știința de carte să rămînă criteriul fundamental de valorizare socială. Avem nevoie ca în liceele bune să vină copii buni de peste tot, prin acces liber și șanse egale. 

Dorel Dumitru Chirițescu este profesor de economie la Universitatea „Constantin Brâncuşi“ din Tîrgu Jiu. Cea mai recentă carte a sa este Pe patul lui Procust. Reflecții despre construcția socială postdecembristă, Editura Institutul European, 2018.

image png
Ceasurile organismelor
Majoritatea organismelor vii au astfel de ritmuri sincronizate cu o durată de aproximativ 24 de ore, cea a unei zile pe Pămînt.
image png
Scrierea și scrisul
Cînd unii «intelectuali» catadicsesc (nu catadixesc!) să scrie cîteva rînduri, îți pui mîinile în cap! Dixi!...”
p 22 la Necsulescu jpg
Mama, între Leagăn și Lege
Cu alte cuvinte, a seta o limită fermă și apoi a putea fi alături de copil în stările lui de revoltă, furie și neputință în timp ce asimilează limita.
image png
De la supă la politică
Anul trecut, o investigație jurnalistică a WELT a scos la iveală țelul principal al asociației: acela de a se transforma într-un partid politic.
p 22 jpg
Limba trădătoare
Și, cu toate acestea, ce capacitate formidabilă au de a distruge vieți…”.
image png
Casă bună
Însă, de bună seamă, pe vremea lui Socrate, și casele erau mai... reziliente, și timpul avea mai multă răbdare...
p 22 Radu Paraschivescu WC jpg
Radu Paraschivescu. Portret sumar
Cărţile lui Radu Paraschivescu sînt mărturia unei curiozităţi insaţiabile, a unui umor inefabil şi a unei verve torenţiale.
p 22 WC jpg
„Trecutul e o țară străină“
Ethos creștin? Indiferent de explicație, gestul este de o noblețe spirituală pe care ar trebui să o invidiem de-a dreptul.
image png
Cînd trădarea e familiară
Filmul devine astfel o restituire simbolică pentru experiențele trăite.
p 7 coperta 1 jpg
Sfîrșitul visului african
Începutul „oficial” al Françafrique e considerat anul 1962, cînd Charles de Gaulle l-a însărcinat pe Jacques Foccart, întemeietorul unei firme de import-export de succes, cu coordonarea politicii africane a Franței.
p 22 la Gherghina WC jpg
Cabinetul de curiozități al evoluției
În ciuda spectaculoasei diversități a organismelor vii, evoluția a făcut ca, prin înrudirea lor, acestea să se asemene ramurilor unui singur arbore.
image png
Sofisme combinate
Și în cazul comunicării interpersonale, distincția dintre „public” și „privat” contează.
fbman png
Testul omului-facebook
Dar să identificăm oamenii-facebook din lumea noastră și să îi tratăm ca atare, încă mai putem.
image png
Încăpățînare discursivă
Altminteri, cînd politicienii nu-și înțeleg misiunea, cheltuindu-și energia în dispute stupide și inutile, rezultatul poate fi ușor de ghicit.
1031 22 23 jpg
O lume schizoidă
Laura Carmen Cuțitaru este conferențiar la Literele ieșene, specializată în lingvistică americană.
the running man jpg
Arta figurativă și teoria recapitulării
Totodată, ambele dezvăluie peisaje unice, de o frumusețe nemaiîntîlnită.
image png
Dezamăgirea ca „dezvrăjire”
Este o deșteptare amară, dar deșteptare. Ni se pare că ni s-a luat un solz de pe ochi.
image png
De ce 2 și nu 1
Ajunși în acest ultim punct, tot ceea ce putem, așadar, conștientiza e că nu sîntem niciodată 1, ci 2, că nu sîntem niciodată singuri
image png
Oglinzile sparte ale organismelor
Astfel, poate că natura se repetă, dar nu vrea mereu să spună același lucru.
image png
Topografia iertării
Uneori, poate să apară efectul iertării de sine pentru neputința de a ierta pe alții din afară.
p 23 WC jpg
Etică și igienă
Revenind acum la psihologie și experimente, Arie Bos notează că „acolo unde miroase a substanțe de igienă, oamenii se comportă mai sociabil și mai generos”.
p 21 Viktor E  Frankl WC jpg
Pustiul refuzat
Nimic de adăugat, nimic de comentat.
p 22 jpg
Contradicțiile dreptului proprietății intelectuale
Ce înseamnă, mai exact, forma radicală a ideii? Înseamnă forma simplificată și agresivă a ideii.
p 7 LibertÔÇÜ 6 jpg
Dreptate pentru vînzătorii stradali
Comerțul stradal e o activitate economică legitimă prin care își cîștigă existența milioane de oameni.

Adevarul.ro

image
Cât costă minivacanța de 1 Mai-Paște pe Valea Prahovei sau în stațiunea Padina-Peștera
În scurt timp începe minivacanța de 1 Mai-Paște (5 mai 2024), prilej de relaxare și călătorii. Două populare destinații sunt Valea Prahovei și stațiunea Padina-Peștera (Dâmbovița). Ofertele de cazare sunt multiple și variate.
image
Ce ascunde China în Wuhan. Misterele locului de unde a pornit pandemia, dezvăluite de un cunoscut vlogger român VIDEO
Cătălin Stănciulescu, vlogger-ul român devenit celebru pentru în peregrinările sale a făcut interviu cu fratele celebrului baron al drogurilor, Pablo Escobar, a vizitat Wuhan, locul din China de unde a pornit pandemia care a ucis zeci de milioane de oameni.
image
Zboruri din Sibiu, de la 200 de euro biletul. Care sunt destinațiile de vacanță
Se reiau cursele spre cinci destinații de vacanță din această vară, cu un total de zece frecvențe săptămânale, ce vor fi disponibile pentru rezervare la agențiile de turism cu care colaborează aeroportul din Sibiu.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.