Geografia austerității interioare sau Estetica puținului

Alina NECȘULESCU
Publicat în Dilema Veche nr. 998 din 25 mai – 31 mai 2023
image

Anorexia nervosa a fost descrisă prima oară clinic acum mai bine de o sută de ani de Sir William Gull. Însă, încă în 1689, Richard Morton scria despre „consumul nervos” evocînd imaginea decrepită a unui „schelet acoperit de piele”. Deși moartea prin înfometare stîrnește groază tuturor, acest gen de moarte voluntară determinată stîrnește, în plus, curiozitatea.

Sentimentul profund de lipsă și inadecvare, de vid interior, de a nu fi asimilat de cei din jur, poate să capete în un ele cazuri, stricto sensu, forma lipsei asimilării hranei. Anorexia este reprezentarea unui om care pare că-și pierde locul în lume împuținîndu-se pe zi ce trece, arătînd vădit cum își pierde credința în ocuparea propriului spațiu. Există și un aspect exhibiționist legat de anorexie, deși mulți nu ar recunoaște inițial. Poate fi și un mod de a atrage atenția produs de nesiguranța că ar conta pentru cineva, fiind un mod paradoxal de a fi văzut prin intermediul puținului, o atragere a atenției prin minimalism. Devenind un arhitect al propriei aparențe, anorexicul exprimă cu tact reducerea de sine la elemente minime, evidențiind astfel spațiile goale lăsate în jur, expresie a simplității, controlului și ordinii. Lipsa nu mai devine astfel o dovadă de neputință, ci e mascată într-o iluzie a puterii prin controlul greutății masei corporale, deci al spațiului pe care îl ocupă în lume. Persoana devine, în fantezie, deținătoarea unei puteri depline, liberă de orice dependență, profesînd o măiestrie a austerității, a retenției și a curățeniei ascetice. Anorexicii au tendința de a se complia pe ce se spune despre ei și nu par să știe niciodată ce își doresc cu adevărat. Unii chiar se tem că nu au o minte proprie sau dreptul de a-și trăi propria viață și că au trăit mereu conform așteptărilor celorlalți. Ei trăiesc sub presiunea sentimentului că nu fac suficient, că nu sînt suficient. În forul interior, persoana cu anorexie trăiește ca într-un sat puritan, unde toată lumea judecă pe toată lumea, iar cel care greșește este condamnat la rușine eternă, ca în Litera stacojie a lui Nathaniel Hawthorne. Severitatea tribunalului interior este ceva caracteristic anorexicilor, explicabilă prin nevoia de confirmare a propriei existențe negate ori prin experiența de a fi fost un copil „de înlocuire” ori o marionetă în mîinile unor păpușari care i-au negat subiectivitatea și individualitatea. Astfel, se poate dezvolta o intoleranța la propriul corp, care devine un teritoriu contestat, cu reverberații identitare. Conflictul este unul cu propriul spațiu de existență în lume care pare a fi prea mare pentru a reliefa geografia austerității interioare. Anorexicul devine vizibil și confirmat în propria dramă a inexistenței, a golului. Corpul este trăit ca o închisoare cu care persoana se luptă, de care încearcă să scape și fără de care, totodată, nu poate exista.

Poeta Louise Glück, suferind de anorexie, s-a înfometat pînă aproape să moară pe cînd avea 16 ani. Ea a petrecut șapte ani în psihoterapie psihanalitică pentru a reuși să depășească dificultatea în exprimarea de sine, pentru a dezvolta instrumente de organizare de sine și de exprimare a propriilor nevoi, pentru a face față vicisitudinilor vieții. A decis să studieze poezia și a dezvoltat o formă estetică proprie în expresia lirică, prin ocuparea a cît mai puțin spațiu. În 2020 a cîștigat premiul Nobel pentru literatură. Louise Glück a pus anorexia în poezie folosind limbajul ca expresie a corpului, ca o translatare în cuvinte a experienței interioare. Simptomul este un mod de a comunica propria dramă, iar găsirea unor maniere mai înalte de adaptare la viață, care să ajute la simbolizarea propriei suferințe, este ceea ce ajută la reabilitarea psihică. Simbolizarea suferinței ei psihice prin intermediul anorexiei era inertă, sterilă și prea abstractă. Doar în poezie putea să fie transmisă și explorată consistența adevărurilor ei. Louise Glück descrie astfel estetica poeziei ei, care irumpe din gîndirea anorexică: „Sînt atrasă de elipsă, de negrăit, de sugestie, de elocvent, de tăcerea deliberată. Negrăitul, pentru mine, exercită o mare putere: deseori mi-aș dori ca un poem întreg să fie formulat într-o astfel de categorie. Este un analog al nevăzutului...”. 

Dorința anorexicului de a dobîndi un corp scheletic se oglindește în estetică, indiferent că este sub forma poeziei, a arhitecturii și designului, a muzicii sau a artei plastice. Prin spațiile goale lăsate, prin mister, fantezia, emoția și proiecția privitorului sînt stimulate. Arta, în general, stimulează reflecția, emoția și creează prilej de contact cu sine. În mitologia greacă întîlnim în reprezentarea zeului Apollo puterea poeziei și a vindecării. Sigmund Freud a susținut că poezia este centrală în funcționarea inconștientului, iar mintea, înainte de a dezvolta limbajul, reprezintă lumea în metafore și simboluri. Dezvoltarea unui concept de sine valid, a  capacității de autoreglare, a propriilor resurse de gîndire, judecată și simțire nu sînt lucruri ușor de făcut într-o astfel de situație. Deseori este nevoie de un celălalt cu autoritate, de un fel de radiolog care atestă existența corpului și a minții separate de ceilalți. Recunoașterea adecvată a rolului corpului în propria identitate poate fi o cale de a armoniza mintea cu forma fizică. 

Anorexia ar putea fi metafora timpurilor noastre, în care capacitatea de reflecție se împuținează din ce în ce mai mult, iar barierele individuale devin din ce în ce mai fragilizate. Deși morbidă în reprezentare și, de multe ori, chiar aducătoare de moarte, anorexia nu este dezvoltată cu acest scop. Anorexia este expresia vădită a unui interior aproape inexistent atunci cînd doar trupul este vizibil. Este un mod prin care, cu minime resurse, cineva poate formula o identitate separată.

Alina Necșulescu este psihoterapeut specializat în psihanaliză.

image png
Ceasurile organismelor
Majoritatea organismelor vii au astfel de ritmuri sincronizate cu o durată de aproximativ 24 de ore, cea a unei zile pe Pămînt.
image png
Scrierea și scrisul
Cînd unii «intelectuali» catadicsesc (nu catadixesc!) să scrie cîteva rînduri, îți pui mîinile în cap! Dixi!...”
p 22 la Necsulescu jpg
Mama, între Leagăn și Lege
Cu alte cuvinte, a seta o limită fermă și apoi a putea fi alături de copil în stările lui de revoltă, furie și neputință în timp ce asimilează limita.
image png
De la supă la politică
Anul trecut, o investigație jurnalistică a WELT a scos la iveală țelul principal al asociației: acela de a se transforma într-un partid politic.
p 22 jpg
Limba trădătoare
Și, cu toate acestea, ce capacitate formidabilă au de a distruge vieți…”.
image png
Casă bună
Însă, de bună seamă, pe vremea lui Socrate, și casele erau mai... reziliente, și timpul avea mai multă răbdare...
p 22 Radu Paraschivescu WC jpg
Radu Paraschivescu. Portret sumar
Cărţile lui Radu Paraschivescu sînt mărturia unei curiozităţi insaţiabile, a unui umor inefabil şi a unei verve torenţiale.
p 22 WC jpg
„Trecutul e o țară străină“
Ethos creștin? Indiferent de explicație, gestul este de o noblețe spirituală pe care ar trebui să o invidiem de-a dreptul.
image png
Cînd trădarea e familiară
Filmul devine astfel o restituire simbolică pentru experiențele trăite.
p 7 coperta 1 jpg
Sfîrșitul visului african
Începutul „oficial” al Françafrique e considerat anul 1962, cînd Charles de Gaulle l-a însărcinat pe Jacques Foccart, întemeietorul unei firme de import-export de succes, cu coordonarea politicii africane a Franței.
p 22 la Gherghina WC jpg
Cabinetul de curiozități al evoluției
În ciuda spectaculoasei diversități a organismelor vii, evoluția a făcut ca, prin înrudirea lor, acestea să se asemene ramurilor unui singur arbore.
image png
Sofisme combinate
Și în cazul comunicării interpersonale, distincția dintre „public” și „privat” contează.
fbman png
Testul omului-facebook
Dar să identificăm oamenii-facebook din lumea noastră și să îi tratăm ca atare, încă mai putem.
image png
Încăpățînare discursivă
Altminteri, cînd politicienii nu-și înțeleg misiunea, cheltuindu-și energia în dispute stupide și inutile, rezultatul poate fi ușor de ghicit.
1031 22 23 jpg
O lume schizoidă
Laura Carmen Cuțitaru este conferențiar la Literele ieșene, specializată în lingvistică americană.
the running man jpg
Arta figurativă și teoria recapitulării
Totodată, ambele dezvăluie peisaje unice, de o frumusețe nemaiîntîlnită.
image png
Dezamăgirea ca „dezvrăjire”
Este o deșteptare amară, dar deșteptare. Ni se pare că ni s-a luat un solz de pe ochi.
image png
De ce 2 și nu 1
Ajunși în acest ultim punct, tot ceea ce putem, așadar, conștientiza e că nu sîntem niciodată 1, ci 2, că nu sîntem niciodată singuri
image png
Oglinzile sparte ale organismelor
Astfel, poate că natura se repetă, dar nu vrea mereu să spună același lucru.
image png
Topografia iertării
Uneori, poate să apară efectul iertării de sine pentru neputința de a ierta pe alții din afară.
p 23 WC jpg
Etică și igienă
Revenind acum la psihologie și experimente, Arie Bos notează că „acolo unde miroase a substanțe de igienă, oamenii se comportă mai sociabil și mai generos”.
p 21 Viktor E  Frankl WC jpg
Pustiul refuzat
Nimic de adăugat, nimic de comentat.
p 22 jpg
Contradicțiile dreptului proprietății intelectuale
Ce înseamnă, mai exact, forma radicală a ideii? Înseamnă forma simplificată și agresivă a ideii.
p 7 LibertÔÇÜ 6 jpg
Dreptate pentru vînzătorii stradali
Comerțul stradal e o activitate economică legitimă prin care își cîștigă existența milioane de oameni.

Parteneri

Costică Prisecaru, în lesă cu Emilia Bejan. Captură YouTube
Prima reacție a femeii plimbată în lesă, în patru labe, la gala de lupte RXF: „Trebuie să te iubești pe tine”
Gala de lupte de la mijlocul acestei săptămâni a fost cu siguranță un eveniment controversat care a stârnit reacții puternice în rândul opiniei publice.
camion lovit de tren FOTO Captură video
Momentul în care șoferul unui camion sfidează moartea. Cum a reușit să se salveze înainte să fie lovit de tren
Un șofer de camion a trăit un moment terifiant când a rămas blocat pe o trecere la nivel cu calea ferată. Acesta a reușit să sară din camion cu câteva secunde înainte ca un tren de marfă să-l lovească și să distrugă vehiculul.
trupe americane bază militară din Siria Foto Captură video X jpg
Trupele americane ar fi ocupat o bază militară din Siria, care era controlată înainte de Rusia
În nordul Siriei, lângă orașul Kobane, armata americană ar fi preluat sub controlul său o bază militară care a fost ocupată de trupele ruse încă din 2019. Bazele din Tartus și Latakia rămân principalele puncte în care se strâng trupele rusești.
giani infatino fifa jpg
Reacția rușilor după ce FIFA a afișat harta Ucrainei fără Crimeea la tragerea la sorți pentru CM 2026
Țara vecină cere ca forul internațional să le ceară scuze public.
mascati jpg
Mobilizare excepțională după un live pe Facebook. Un individ amenința că fabrică o bombă și se arunca în aer. Unde a fost localizat
Mobilizare exemplară a polițiștilor din județul Olt pentru depistarea unui cetățean care a anunțat sâmbătă seara, într-un live pe rețeaua socială Facebook, că va fabrica o bombă,
image png
Claudia Puican și Armin Nicoară se pregătesc să devină părinți. „Un nou capitol al iubirii noastre începe…”
Claudia și Armin Nicoară, unul dintre cele mai iubite cupluri muzicale, au dat vestea momentului: se pregătesc să devină părinți! Cei doi artiști sunt în culmea fericirii deoarece, după multe încercări de a avea un copil.
donald trump devin nunes FOTO Leon Neal/Getty Images
Donald Trump continuă numirile controversate la Casa Albă. Cui i-a oferit un post-cheie din domeniul informațiilor
Preşedintele ales al SUA, Donald Trump, l-a numit sâmbătă pe directorul platformei sale de social media, Devin Nunes, să conducă un grup consultativ în domeniul informaţiilor.
Diana  Sosoaca Foto Facebook Diana Ivanovici Sosoaca jpg
Polițiștii la ușa Dianei Șoșoacă, duminică dimineața. Europarlamentarul furios: „Ați venit să colindați?”
Un nou scandal marca Diana Șoșoacă. Duminică dimineața, europarlamentarul a luat foc, când doi polițiști s-au prezentat la domiciliul ei pentru a-i înmâna un proces verbal de
decebal refugul png
Povestea fantastică a enigmaticului Ranisstorum, ultimul refugiu al regelui Decebal. Nimeni nu știe exact unde se află
Pierdut în abisul timpului, numele misterios al Ranisstorumului continuă să stârnească fascinație și dezbateri aprinse între istorici, arheologi și pasionați de trecut.