Cum să treci de la faza alfa la versiunea release – actualizări necesare

Monica HALASZI
Publicat în Dilema Veche nr. 851 din 30 iulie - 5 august 2020
Cum să treci de la faza alfa la versiunea release – actualizări necesare jpeg

La început a fost anunțul. Apoi a urmat întrebarea. Și acum cum fac? Fiindcă una dintre certitudinile mele din 11 martie 2020 a fost că school must go on(-line). Anunțul și întrebarea m-au obligat să parcurg fast forward un surprinzător proces de actualizare a software-ului meu profesional. Mi‑am spus că mă aflu în faza alfa (aplicațiile educaționale nu îmi erau necunoscute), așa că am trecut repede la inventarierea cîtorva componente necesare pentru funcționarea în parametri optimi a profului pandemic (competențe digitale, gîndire laterală, adaptabilitate). Le-am bifat pe toate și, pentru început, am decis că e cazul să păstrez legătura cu elevii trimițîndu-le cîteva quizz-uri create folosind Kahoot (aplicație cu care erau familiarizați), apoi am mutat accentul pe propria dezvoltare: am apelat la Google pentru a găsi studii relevante despre instruirea online și la oamenii cu care colaborez, pentru a afla ce platforme și aplicații utilizează. În șase zile am reușit să fac tranziția spre versiunea mea beta. La recomandarea lui Horia Corcheș, am început să lucrez cu elevii din clasele terminale pe platforma Edmodo. Fiindcă școala a creat conturi în vederea utilizării pachetului G-Suite for Education, pe 18 martie am decis că Google Classroom va fi spațiul dedicat activităților asincrone (integrînd Padlet, Kahoot, Video-Ant, Wordwall, Miro etc.), în timp ce pentru activitățile sincrone am preferat Zoom, datorită opțiunilor integrate (Breakout -Rooms, Polling), care îmi permiteau să lucrez pe grupe și să creez sondaje. Prin urmare, într-o săptămînă am trecut de la versiunea alfa la versiunea release și eram deja pregătită să‑mi fac update-urile necesare.

De ce? Fiindcă instruirea în online nu presupune doar utilizarea unor aplicații și platforme, ci și o articulare coerentă a demersului didactic, astfel încît elevul să fie condus, cu naturalețe, spre învățarea autentică. A urmat un provocator proces de îmbunătățire a versiunii mele de prof în online: am armonizat principiile pedagogiei constructiviste cu acest nou context de instruire, mi-am asumat limitările și libertățile mediului virtual, am profitat de complementaritatea activităților asincrone și a celor sincrone. Actualizările sistematice mi-au rafinat demersul didactic, o rafinare sesizată și de elevii din clasele a XI-a. Răspunsurile lor la chestionarul despre modul în care au perceput învățarea în această perioadă mi-au confirmat că școala în online a fost o soluție bună, dar, ca orice în lumea aceasta, cu plusuri și minusuri. Iată ce mărturisea una dintre elevele mele: „Mi se par interesante și eficiente orele online. Învăț mai ușor. Mai mult, programul e mai flexibil, pot alege ce să studiez în fiecare zi și, dispărînd rutina, dispare și monotonia. Totuși, principalul dezavantaj e că mă raportez la perioada în care facem ore online ca la un soi de vacanță. Nu am nimic de reproșat acestor activități, ci modului în care eu mă raportez la ele. Și da, îmi lipsește interacțiunea pe viu cu colegii și cu profesorii“.

Trebuie să recunosc că dezamăgirile nu îl ocolesc pe proful din online. Una dintre ele a fost generată de apetitul spre zero al elevilor din clasa a XII-a față de acest tip de instruire, iar o alta de decizia lor de a nu-și activa camera web. Lipsa contactului vizual (chiar mediat de un device) creează o stare de disconfort care afectează calitatea activității didactice.

Cam așa a fost la mine. Mediu urban, colegiu național, limba și literatura română. O privilegiată. Cum va fi fost experiența colegilor mei care le predau copiilor de vîrste mici, cum va fi fost experiența colegilor mei care lucrează în școli din zone defavorizate sau ai căror elevi nu au avut acces la Internet, cum va fi fost experiența colegilor mei care nu au competențe digitale nu pot decît să-mi imaginez. Sînt convinsă că le-a fost (mult) mai greu, dar și că fiecare, în felul lui, a încercat să găsească soluții.

Nu știu cît de pregătit este sistemul românesc de învățămînt pentru școala online (iar sistemul sîntem noi), dar e clar că acest tip de instruire va deveni parte a rutinei elevului și profesorului, mai ales că implementarea blended-learning-ului se configurează ca soluție. Cu siguranță este nevoie de intervenție sistemică și de implicarea autorităților locale.

Ce am învățat în ultimele luni? Că atunci cînd devii profesor în online începi să te comporți ca un sistem de operare, ai nevoie de actualizări permanente pe măsură ce descoperi bug-uri în propria abordare și creezi patch-uri care să-ți îmbunătățească performanța didactică. Dacă stau să mă gîndesc bine, de la versiunea alfa am ajuns, în cîteva luni, la o variantă mult îmbunătățită. Și e clar că nu mă voi opri aici.

Monica Halaszi este profesoară de limba și literatura română la Colegiul Național „Liviu Rebreanu“ din Bistrița.

Foto: wikimedia commons

p 22 jpg
Împotriva organizării de către licee a admiterii pentru clasa a IX-a
Ce tip de lume este aceea în care se întîmplă asta? Este ceva mai mult decît medieval, este un fapt primitiv și rău, atroce.
980 22 L Cutitaru  jpg
Ești cum scrii?
Așa că subiectul acestui text, scrisul de mînă, destinat mai degrabă a amuza decît a informa, va fi dezvoltat într-o mică serie, în lunile următoare.
p 21 Pierre Nora WC jpg
„Monsieur notă-de-subsol“ face istorie
Nașterea revistei Nouvelle Revue Française a avut loc în timpul unei încrîncenate lupte culturale.
caderea unui dictator jpg
„Cine a tras în noi după 22”? Singura teorie logică și bazată pe dovezi - o discuție cu Andrei Ursu -
Sînt oameni care au fost eroi în mod real și cărora li s-a băgat în cap că de fapt au fost niște unii care nu știau ce fac pe acolo și, în același timp, securiștii, care au pensii speciale, sînt eroizați.
p 22 Taormina WC jpg
Luminile și parcările Taorminei
Și să nu uitam că sîntem colonii Romei la gurile Dunării, printre atîția barbari... am pătimit destule... deve avere importanza in qualche modo”.
p 23 WC jpg
Criptomonedele nu sînt bani
Criptomonedele nu sînt bani, sînt o iluzie a unei lumi care-și caută noi căi acum în noua eră a informaticii și informației.
P G  Lowery Sideshow Band jpg
Se caută un cuvînt
Cohorte de îngeri... roiuri, stoluri, puzderie, cete, alaiuri... îți trebuie o mulțime de substantive colective ca să-l alegi pe cel mai potrivit ideii de „grup”.
973 22 Iulia Marin jpeg
De ce Bach?
Doar ecourile unui Du schaffst das m-au ajutat să pot duce piesele la final. Însă în acea zi, nu cred că Johann Sebastian Bach a ajutat multora.
p 23 Lewis Carroll WC jpg
Efemeridele lingvistice
O atitudine normală, veți zice. Poți pretinde drepturi asupra vocabularului?
p 22  James Cooke Brown WC jpg
Dreptul asupra limbii
Vladimir Putin poate, de fapt, să declare că limba rusă e proprietatea sa personală, consecințele legale ale unei astfel de pretenții sînt nule.
RoAlert jpg
Societatea de consum emoțional
De cîte ori ar trebui să sune telefoanele oamenilor într-o zi? Și apoi ce se va mai adăuga pe lista Ro-Alert?
p 22 Nagit WC jpg
Nagîț de pui
Etimologiile acestea „raționale”, dar false nu reflectă simple asocieri formale și sonore între cuvinte.
p 7 FED WC jpg
E inflația, prostule!
Întrucît Sistemul Federal de Rezerve al SUA (FED) a majorat recent rata-țintă a dobînzii, s-ar putea ca inflația să încetinească spre sfîrșitul anului în curs.
Florin Stoian 10 jpg
„Am transformat Oltenia de sub Munte într-un brand” – interviu cu geologul Florin STOICAN
„Mai întîi, trebuie să spun că rețeaua internațională a Geoparcurilor UNESCO a ajuns acum la 177 de geoparcuri din 46 de țări și există un interes atît de mare pentru alte geoparcuri, încît UNESCO a limitat numărul anual de aplicații la maximum 20 și maximum două/țară.”
p 7 WC jpg
Periculoasa alunecare spre violență a Americii
Teoriile conspiraționiste de extremă dreapta ale „statului paralel” și minciunile partidului republican despre alegerile măsluite au același țel comun: să conteste legitimitatea statului.
959 22 LCCutitarupng jpg
A texta, textare, textor & texteză
Lucrări și cărți întregi încep tot mai des să aibă ca subiect această dezvoltare adusă de inventarea computerului. Încotro va merge texteza și unde va ajunge reprezintă o chestiune care, nu mă îndoiesc, va depăși imaginația noastră din prezent.
p 7 WC jpg
America și provocarea chineză
America trebuie de asemenea să-și sporească participarea la actualele instituții internaționale pe care le-a creat și să le dezvolte pentru a stabili standarde și a gestiona interdependența.
p 19 jpg
Hîrtia, ecranul și cititul
Cum rămîne cu argumentele „emoționale” ale unui cititor care nu se poate „debarasa” de cartea tipărită?
p 7 WC jpg
Căderea lui Boris Johnson – și a noastră
În ziua de azi, personal este realmente politic: eșecurile personale sînt ipso facto eșecuri politice.
p 23 ExpoziLŤia Columbian¦â, Chicago, 1893 WC jpg
Ierusalimul de ipsos – Expoziția Mondială de la Chicago, 1893
La Chicago, în 1893, un oraş ideal întreg s-a pogorît pe harta oraşului, condiţionat de sit şi de cultura albă, creştină, „falocentrică” şi „elitistă” care domina acel moment.
p 7 Thyssen Krupp, Essen, Germania WC jpg
Războiul lui Putin și modelul economic german
Va supraviețui oare modelul economic german războiului purtat de președintele rus Vladimir Putin împotriva Ucrainei?
p 2 WC jpg
Tocăniță de vin
Numite, în engleză, SOT („slips-of-the-tongue”), greșelile de vorbire care se fac involuntar, de obicei din grabă sau sub imperiul emoțiilor, sînt studiate de o parte a lingvisticii cognitiviste americane cu scopul de a descifra tiparele fonologice mentale.
p 22 WC jpg
„Noua Ideocrație” și Eterna Idiocrație
În locul pe care credința (frica de Dumnezeu) îl ocupa în sufletul individual a rămas un gol, o gaură neagră.
948 19 poza jpg
Barbara Klemm – artistul din fața fotojurnalistului
Fotojurnaliștilor le-aș spune să se concentreze pe fericirea din lume, să rămînă curioși și puternici, să lucreze constant, să fie empatici cu oamenii – însă toate acestea ar trebui să fie conectate cu talentul artistic.

Adevarul.ro

image
Ger de crapă pietrele în România: temperaturile de coșmar care se anunță. Cât ține episodul de vreme rea
Vremea rea pune stăpânire pe aproape toate regiunile. Va continua să ningă la munte, iar temperaturile vor scădea accentuat. Gerul ne va chinui toată săptămâna viitoare.
image
Închisoare pe viață pentru un român care a ucis o femeie pentru a-i lua averea. Cum s-a filmat în casa victimei
Mohammed El-Abboud, cetățean român în vârstă de 28 de ani, și Kusai Al-Jundi, cetățean sirian, în vârstă de 25 de ani, au păcălit-o pe Louise Kam, să semneze documente de împuternicire care, credeau ei, le-ar fi permis să controleze averea de milioane de euro a acesteia.
image
„Mirciulică“, filmul cu Mircea Bravo, locul 1 pe Netflix. Cât profit a făcut în cinema. „A trebuit să folosim înjurături“ VIDEO
La doar o zi de la lansarea pe platforma de streaming, comedia este deja preferata telespectatorilor din România.

HIstoria.ro

image
Sfârșitul Bătăliei de la Stalingrad: Capitularea mareșalului Paulus
În timpul nopții de 30 spre 31 ianuarie 1943, Brigada 38 Motorizată, având atașate companiile de geniu, a încercuit zona din jurul Pieței Eroilor Căzuți și magazinul Univermag, întrerupând legăturile telefonice dintre comandamentul mareșalului Friedrich Paulus și unitățile subordonate.
image
Originea familiei Caragiale. Recuperarea unei istorii autentice
„Ce tot spui, măi? Străbunicul tău a fost bucătar arnăut, plăcintar! Purta tava pe cap. De-aia sunt eu turtit în creștet!”, astfel îl apostrofa marele Caragiale pe fiul său Mateiu, încercând să-i tempereze fumurile aristocratice și obsesiile fantasmagoric-nobiliare de care acesta era bântuit.
image
Detalii din viața a 3 mari actori cu origini românești / VIDEO
Detalii din viața a 3 mari actori cu origini românești