Cultura anulării

Publicat în Dilema Veche nr. 863 din 22 - 28 octombrie 2020
E cool să postești jpeg

„Nu este despre artist, este despre noi” – a declarat recent Kaywin Feldman, directoarea Galeriei Naționale de Artă din Washington, explicînd decizia amînării cu trei ani a expoziției-retrospectivă a pictorului Philip Guston.

Programată pentru acest an, expoziția, care urma să aibă loc în patru mari muzee ale lumii, National Gallery of Art (Washington), Museum of Fine Arts (Boston), Museum of Fine Arts (Houston) și Tate Modern (Londra), a fost amînată de două ori: inițial, pentru 2021, din cauza pandemiei, iar mai apoi a fost reprogramată pentru 2024, din cauza „contextului social”.

Mai precis, referindu-se la acele tablouri ale artistului care reprezintă membri ai Ku Klux Klan-ului, directorii retrospectivei au declarat că „lumea în care trăim azi este diferită de cea de acum cinci ani, cînd am început să proiectăm această expoziție”, adăugînd că peste patru ani mesajul lui Guston „va putea fi interpretat într-o manieră mai potrivită”.

În plus, potrivit directoarei Galeriei Naționale de Artă din Washington, care, în urmă cu doi ani, la momentul alegerii ei în funcție, a fost prezentată, în mod elogios, ca fiind prima femeie care ocupă acest post, instituția pe care o conduce trebuie să țină pasul cu schimbările care au loc în lume și să diversifice echipa de curatori: „Sînt convinsă că nu putem face această expoziție fără să avem în echipă o persoană afro-americană”.

Dar sînt, într-adevăr, tablourile lui Guston purtătoare de mesaje rasiste sau amînarea are la bază alte motive, venite mai ales în siajul unui acut fenomen social de cenzură și autocenzură, precum „cultura anulării”, care îndeamnă figurile publice (și nu numai) să sufle și în iaurt?

Născut în 1913, provenit dintr-o familie săracă de emigranți evrei care au scăpat de exterminare în Ucraina, Guston a fost martor al marșurilor Ku Klux Klan-ului din Los Angeles și al terorii pe care aceștia o împrăștiau în jur – teroare pe care a portretizat-o, mai tîrziu, în tablourile sale de la începutul anilor 1930 – picturi menite să fie tocmai un mesaj contra violenței la care populația afro-americană a fost supusă.

„Aceste tablouri vin chiar în contextul lumii în care trăim, iar pericolul nu este să privești picturile lui Philip Guston, ci să privești în altă parte” – a declarat fiica artistului, Musa Meyer, susținută de altfel și de peste o sută de personalități care au semnat o scrisoare deschisă, în care denunță lipsa de perspectivă a celor care au decis amînarea expoziției.

„Oamenii care conduc marile noastre instituții nu vor probleme. Le este teamă de controversă. Le lipsește încrederea în inteligența publicului. Și își dau seama că a reaminti vizitatorilor muzeului supremația albă de astăzi nu înseamnă doar să le vorbești despre trecut sau despre evenimente din altă parte. Înseamnă, de asemenea, să ridice întrebări incomode despre conducerea muzeelor – despre clasa lor și fundamentele rasiale. Din acest motiv, poate, cei care conduc muzeele simt că pămîntul le fuge de sub picioare. Dacă simt însă că în patru ani, „toate acestea vor trece”, se înșală. Cutremurele care ne zguduie pe toți nu se vor sfîrși niciodată pînă cînd nu se instalează dreptatea și echitatea. Ascunderea imaginilor asociate cu Ku Klux Klan-ul nu va servi acestui scop. Din contra. Iar picturile lui Guston arată că, de fapt, dreptatea nu a fost încă instaurată”, au susținut semnatarii scrisorii.

Cultura anulării

Nu este prima scrisoare de acest fel, în care mai multe figuri publice se unesc pentru a denunța noua formă de cenzură a societății în care trăim, „The cancel culture”. În luna iulie, revista Harper publica o asemenea scrisoare semnată, printre alții, de Salman Rushdie, J.K. Rowling, Margaret Atwood sau Noam Chomsky, o pledoarie pentru principiile de bază ale unei societăți liberale – dezbaterea și libertatea de expresie – care astăzi par a capitula în fața fricii de oprobriu public.

Ce înseamnă această „cultură” și care e relația fenomenului cu cenzura?

Pe scurt, cultura anulării aparține „vocii poporului online”, referindu-se la judecarea și condamnarea categorică și fără drept de apel a unor păreri (în mare parte exprimate pe rețelele de socializare) care nu se încadrează în trend-ul activismului radical din diferite domenii.

Termenul, care a început să fie vehiculat în urmă cu cîțiva ani, odată cu apariția mișcării MeToo, a cîștigat teren și a dat apă la moară justițiarilor de pretutindeni, care găsesc de cuviință să desființeze total o persoană sau un brand pornind fie și de la o simplă postare, o opinie sau un comentariu.

Este și cazul scriitoarei J.K. Rowling care, în urma postării unui tweet în care a folosit sintagma „persoanele care au menstruație” (tweet-ul comenta un articol despre inegalitățile din sistemul sanitar, făcînd o trimitere ironică la corectitudinea politică), a fost etichetată drept homofobă, misogină etc., etc. Persoanele transgender s-au simțit jignite, femeile s-au simțit jignite, iar utilizatori ai Twitter-ului au preluat sintagma dezvoltînd în jurul ei o sumedenie de interpretări acuzatoare, acuze la care scriitoarea a răspuns în defensivă: „Dacă sexul nu este ceva real, atunci nu există nici atracție între persoane de același sex”. Scriitoarea era însă deja luată în vizor de la finele anului trecut, de cînd o sprijinise în mod public pe Maya Forstater, o cercetătoare demisă din funcție după ce, tot pe Twitter, a avut o serie de postări în care afirma că sexul este un fapt biologic, că oamenii sînt ori bărbați, ori femei și că nu își pot schimba acest sex biologic.

Fluxul de comentarii pe care Rowling le-a avut pe Twitter a avut însă de acum un efect de bulgăre care o ia la vale – reprezentanții GLAAD, o organizație care luptă pentru drepturile persoanelor LGBTQ, declarînd că „în anul 2020 este inacceptabil să ataci persoanele trans”, iar Rowling se „aliniază unei ideologii care distorsionează în mod voit faptele referitoare la identitatea de gen și la persoanele trans”. Fundația Kennedy, care îi acordase un premiu, s-a dezis, „oripilată” de declarațiile scriitoarei (care a și anunțat că va returna premiul), la fel cum au făcut-o și alte figuri publice (precum unii actori care au jucat în seria filmelor cu Harry Potter). De altfel, boicotul s-a făcut simțit și în scăderea vînzărilor cărților scriitoarei.

Lejeritatea și propagarea mentalităților via rețelele de socializare și valurile pe care le produc scandalurile din online par a fi, mai ales pentru cei care nu le folosesc, triviale și, în mare măsură, irelevante. Totuși, cum vizibilitatea acestor rețelelor de socializare este, în lumea noastră, la cote din ce în ce mai ridicate, părerile celor prinși în această horă virtuală sînt percepute deja ca fiind tendințe sociale, luate foarte în serios la nivel înalt – oameni cad în dizgrație, își pierd afacerile sau job-urile dacă nu sînt atenți la ceea ce spun în spațiul public al rețelelor sociale.

Iar aici dilema etică se naște din extrem de fina demarcație dintre două concepte: libertatea de exprimare și discursul urii, frica de a fi considerat adept al unui discurs instigator punînd frîne și chiar suprimînd libertatea opiniilor.

Astfel, recent, în siajul mișcării Black Lives Matter, au apărut o serie de măsuri din partea companiilor care activează în diferite domenii, de la cele alimentare la cele cosmetice și de entertainment. Mesajele activiștilor care susțin cauze, la bază nobile, precum echitatea, egalitatea de șanse și drepturile omului sînt preluate de-a gata, nefiind „digerate”, înțelese și contextualizate, la firul ierbii virtuale, producînd nu doar cercuri concentrice, dar și reale presiuni asupra celor care, pentru a exista, au nevoie de susținere publică.

Decizia retragerii de pe platforma HBO, pentru contextualizare, a filmului Pe aripile vîntului, reacția companiei L’Oréal de a scoate din denumirile produselor cosmetice destinate curățării tenului sintagma „produs destinat albirii”, decizia brand-ului Knorr de a redenumi popularul sos picant din „Sos țigănesc” în „Sos paprika unguresc”, de teamă că denumirea inițială ar putea fi considerată discriminatorie, sînt doar cîteva exemple recente.

Frica de a fi supus unui oprobriu public și de a pierde astfel „clienți” forțează luarea unor decizii aberante – precum amînarea expoziției picturilor lui Philip Guston. Teama de a nu fi etichetat drept instigator la ură anulează nuanțele, preferîndu-se o atitudine precaută – în fapt, o capitulare în fața unui curent categoric care tinde să scufunde, în nobila sa goană după corectitudine, orice inițiativă de dezbatere și dialog. Iar de aici încolo vorbim despre o cenzură internalizată și promovată la firul ierbii.

Bineînțeles, cu toții ne dorim să trăim în acea societate perfectă, guvernată de principiile echității. Însă a guverna și a dicta sînt două noțiuni diferite, iar ardoarea impunerii unei societăți utopice ne poate transforma, încet și sigur, într-o distopie.

p 22 jpg
Împotriva organizării de către licee a admiterii pentru clasa a IX-a
Ce tip de lume este aceea în care se întîmplă asta? Este ceva mai mult decît medieval, este un fapt primitiv și rău, atroce.
980 22 L Cutitaru  jpg
Ești cum scrii?
Așa că subiectul acestui text, scrisul de mînă, destinat mai degrabă a amuza decît a informa, va fi dezvoltat într-o mică serie, în lunile următoare.
p 21 Pierre Nora WC jpg
„Monsieur notă-de-subsol“ face istorie
Nașterea revistei Nouvelle Revue Française a avut loc în timpul unei încrîncenate lupte culturale.
caderea unui dictator jpg
„Cine a tras în noi după 22”? Singura teorie logică și bazată pe dovezi - o discuție cu Andrei Ursu -
Sînt oameni care au fost eroi în mod real și cărora li s-a băgat în cap că de fapt au fost niște unii care nu știau ce fac pe acolo și, în același timp, securiștii, care au pensii speciale, sînt eroizați.
p 22 Taormina WC jpg
Luminile și parcările Taorminei
Și să nu uitam că sîntem colonii Romei la gurile Dunării, printre atîția barbari... am pătimit destule... deve avere importanza in qualche modo”.
p 23 WC jpg
Criptomonedele nu sînt bani
Criptomonedele nu sînt bani, sînt o iluzie a unei lumi care-și caută noi căi acum în noua eră a informaticii și informației.
P G  Lowery Sideshow Band jpg
Se caută un cuvînt
Cohorte de îngeri... roiuri, stoluri, puzderie, cete, alaiuri... îți trebuie o mulțime de substantive colective ca să-l alegi pe cel mai potrivit ideii de „grup”.
973 22 Iulia Marin jpeg
De ce Bach?
Doar ecourile unui Du schaffst das m-au ajutat să pot duce piesele la final. Însă în acea zi, nu cred că Johann Sebastian Bach a ajutat multora.
p 23 Lewis Carroll WC jpg
Efemeridele lingvistice
O atitudine normală, veți zice. Poți pretinde drepturi asupra vocabularului?
p 22  James Cooke Brown WC jpg
Dreptul asupra limbii
Vladimir Putin poate, de fapt, să declare că limba rusă e proprietatea sa personală, consecințele legale ale unei astfel de pretenții sînt nule.
RoAlert jpg
Societatea de consum emoțional
De cîte ori ar trebui să sune telefoanele oamenilor într-o zi? Și apoi ce se va mai adăuga pe lista Ro-Alert?
p 22 Nagit WC jpg
Nagîț de pui
Etimologiile acestea „raționale”, dar false nu reflectă simple asocieri formale și sonore între cuvinte.
p 7 FED WC jpg
E inflația, prostule!
Întrucît Sistemul Federal de Rezerve al SUA (FED) a majorat recent rata-țintă a dobînzii, s-ar putea ca inflația să încetinească spre sfîrșitul anului în curs.
Florin Stoian 10 jpg
„Am transformat Oltenia de sub Munte într-un brand” – interviu cu geologul Florin STOICAN
„Mai întîi, trebuie să spun că rețeaua internațională a Geoparcurilor UNESCO a ajuns acum la 177 de geoparcuri din 46 de țări și există un interes atît de mare pentru alte geoparcuri, încît UNESCO a limitat numărul anual de aplicații la maximum 20 și maximum două/țară.”
p 7 WC jpg
Periculoasa alunecare spre violență a Americii
Teoriile conspiraționiste de extremă dreapta ale „statului paralel” și minciunile partidului republican despre alegerile măsluite au același țel comun: să conteste legitimitatea statului.
959 22 LCCutitarupng jpg
A texta, textare, textor & texteză
Lucrări și cărți întregi încep tot mai des să aibă ca subiect această dezvoltare adusă de inventarea computerului. Încotro va merge texteza și unde va ajunge reprezintă o chestiune care, nu mă îndoiesc, va depăși imaginația noastră din prezent.
p 7 WC jpg
America și provocarea chineză
America trebuie de asemenea să-și sporească participarea la actualele instituții internaționale pe care le-a creat și să le dezvolte pentru a stabili standarde și a gestiona interdependența.
p 19 jpg
Hîrtia, ecranul și cititul
Cum rămîne cu argumentele „emoționale” ale unui cititor care nu se poate „debarasa” de cartea tipărită?
p 7 WC jpg
Căderea lui Boris Johnson – și a noastră
În ziua de azi, personal este realmente politic: eșecurile personale sînt ipso facto eșecuri politice.
p 23 ExpoziLŤia Columbian¦â, Chicago, 1893 WC jpg
Ierusalimul de ipsos – Expoziția Mondială de la Chicago, 1893
La Chicago, în 1893, un oraş ideal întreg s-a pogorît pe harta oraşului, condiţionat de sit şi de cultura albă, creştină, „falocentrică” şi „elitistă” care domina acel moment.
p 7 Thyssen Krupp, Essen, Germania WC jpg
Războiul lui Putin și modelul economic german
Va supraviețui oare modelul economic german războiului purtat de președintele rus Vladimir Putin împotriva Ucrainei?
p 2 WC jpg
Tocăniță de vin
Numite, în engleză, SOT („slips-of-the-tongue”), greșelile de vorbire care se fac involuntar, de obicei din grabă sau sub imperiul emoțiilor, sînt studiate de o parte a lingvisticii cognitiviste americane cu scopul de a descifra tiparele fonologice mentale.
p 22 WC jpg
„Noua Ideocrație” și Eterna Idiocrație
În locul pe care credința (frica de Dumnezeu) îl ocupa în sufletul individual a rămas un gol, o gaură neagră.
948 19 poza jpg
Barbara Klemm – artistul din fața fotojurnalistului
Fotojurnaliștilor le-aș spune să se concentreze pe fericirea din lume, să rămînă curioși și puternici, să lucreze constant, să fie empatici cu oamenii – însă toate acestea ar trebui să fie conectate cu talentul artistic.

Adevarul.ro

image
Caz șocant în Capitală: femeie închisă în portbagajul unei mașini incendiate. Cum a fost salvată de polițiști și de operatorii 112 VIDEO
Un caz șocant de sechestrare a fost înregistrat luni dimineață în Capitală. O femeie a fost salvată de polițiști din portbagajul unei mașini incendiate.
image
Experiența nefericită trăită de o turistă într-un hotel de 4 stele din Sinaia. „Și un WC public arăta mai bine decât camera”
O româncă s-a plâns de condițiile oferite de un hotel de 4 stele din Sinaia. Femeia susține că a stat într-o cameră care merita cel mult două stele și a postat pe internet fotografii care vin în sprijinul afirmațiilor sale
image
Există legătură între cutremurul din Turcia și cele cinci seisme din România? Ce spun experții
După cutremurul devastator din Turcia, în această dimineață, au avut loc mai multe cutremure și în România. Seismologul Gheorghe Mărmureanu e explicat dacă acestea au legătură.

HIstoria.ro

image
Consecințele bătăliei de la Stalingrad
După capitularea Corpului XI Armată, timp de câteva zile, avioane de recunoaștere germane au continuat să efectueze zboruri deasupra Stalingradului pentru a descoperi eventualele grupuri de militari germani care încercau să scape și de a le parașuta provizii.
image
Joseph Pulitzer, jurnalistul născut pe malul Mureşului, care a făcut istorie în Statele Unite
Premiile Pulitzer, cele mai prestigioase distincții ale jurnalismului american, au fost acordate pentru prima dată în 1917, la inițiativa jurnalistului de origine maghiară Joseph Pulitzer.
image
Apropierea Ungariei revizioniste de Germania nazistă
Propaganda revizionistă maghiară, extrem de activă și de agresivă, a prins în străinătate și pe fondul lipsei de reacție a României.