Buna guvernare e o idee proastă

Katharina PISTOR
Publicat în Dilema Veche nr. 1013 din 7 – 13 septembrie 2023
© wikimedia commons
© wikimedia commons

Într-o vreme, nu demult, comentatorii și experții considerau că „buna guvernare” e unicul ingredient necesar pentru creștere economică și dezvoltare. Vreme de mulți ani, această noțiune a fost o recomandare standard în materie de consultanță politică și reforme instituționale. Într-un raport din 1992, Governance and Development, Banca Mondială definea termenul ca fiind alcătuit din patru componente: competență și eficiență în gestionarea sectorului public, responsabilitate, cadre juridice pentru dezvoltare, informare și transparență.

De atunci, termenul a căzut în desuetudine – poate fiindcă și conceptul în sine și-a pierdut din puterea de impact. Deși nu e nimic în neregulă cu nici una dintre cele patru componente ale sale sau cu principiul echității procedurale în gestionarea afacerilor publice și private, presupunerea că buna guvernare ar rezolva probleme sociale și politice complexe a fost profund eronată.

Mai mult, unii critici susțin că agenda bunei guvernări a fost întotdeauna menită să mascheze structurile de putere subiacente prin situarea procesului decizional tehnocratic mai presus de luptele politice. Cu intenție sau nu, susținătorii bunei guvernări au avut tendința să se concentreze mai degrabă pe aparențe decît pe substanță: întrebările de tip „cum” au avut prioritate față de cele din categoria „ce” – de parcă rezultatele bune ar izvorî în mod miraculos din procesele sănătoase.

Între timp, a apărut o întreagă industrie pentru a defini și redefini „buna guvernare”, și pentru a elabora nenumărați indicatori care să o măsoare. Acești indicatori au devenit o nouă „tehnologie a guvernării”, măsurătorile servind ca etaloane de performanță care să ghideze acțiunile și să creeze aparența unei îmbunătățiri reale.

Criticile cu privire la modul în care e măsurată sau implementată buna guvernare nu lipsesc. Dar adevăratele costuri ale acestei mode – inclusiv excluderea, în ultimele decenii, a acțiunii politice bazate pe rezultate – au devenit vizibile abia de curînd. De exemplu, agenda bunei guvernări a redus indiscutabil capacitatea factorilor de decizie politică de a rezolva probleme complexe și a distras atenția de la necesitatea de a aborda pierderile socio-economice în moduri echitabile și fezabile din punct de vedere politic.

Stabilirea parametrilor „adecvați” pentru un proces decizional nu produce în mod automat rezultate adecvate. Concentrîndu-se implicit doar pe creșterea economică, agenda bunei guvernări a minimizat necesitatea de a ține cont de consecințele distributive și de efectele externe negative asupra mediului înconjurător.

Acum, aceste neajunsuri au fost scoase la iveală de criza climatică. E nevoie de acțiuni reale pentru a combate poluarea, dacă vrem ca această planetă să rămînă locuibilă pentru cea mai mare parte a omenirii, nu doar pentru cei puțini care dispun de suficiente resurse pentru a scăpa de efectele ei. Cu toate acestea, indicatorii și aplicarea de etichete au dominat strategiile politice din domeniul climatic. În pofida apariției „MSG” (un concept definit vag, care cuprinde criterii „de mediu, sociale și de guvernanță”), maximizarea valorii deținute de acționari rămîne obiectivul principal al „bunei guvernări” corporatiste.

La fel ca în trecut, a apărut o industrie de consilieri, consultanți și profesioniști în domeniul relațiilor publice, care urmăresc să obțină profit ajutînd companiile și țările să se conformeze unor etichete și standarde în continuă schimbare – și, la fel ca în trecut, rezultatele palpabile sînt puține. La trei decenii de la crearea Convenției-cadru a Națiunilor Unite privind schimbările climatice, lumea continuă să se încălzească într-un ritm periculos, iar efectele schimbărilor climatice devin din ce în ce mai distructive și mai costisitoare.

Mai rău, industriile puternic poluante au reușit să obțină un loc la masa negocierilor internaționale, la care activiștii pentru climă nu au acces. Unii dintre ei sînt chiar sancționați – inclusiv penal – pentru că încalcă regulile jocului, o paradigmă fundamentală a bunei guvernări care, ca întotdeauna, urmărește îndeobște păstrarea statu quo-ului.

Acordul de la Paris din 2015 privind schimbările climatice a încercat să schimbe cursul, stabilind obiective clare și obținînd din partea guvernelor angajamente de a limita creșterea temperaturii medii la 1,5° C peste nivelul preindustrial. Țărilor li se cere să elaboreze planuri de acțiune și să precizeze modul în care vor atinge aceste obiective, iar activiștii pentru climă au fost încurajați să facă presiuni asupra factorilor de decizie politică.

Dar e mult mai ușor să prezinți o „contribuție stabilită la nivel național” decît să obții rezultate reale la nivel național sau transnațional. Guvernele și industriile și-au luat o mulțime de angajamente de a ajunge la zero emisii nete pînă la jumătatea secolului, dar rezultatele se lasă așteptate. În schimb, elitele din sectoarele public și privat continuă, în vechea tradiție, să urmărească conformitatea formală în locul unor schimbării semnificative. Etichetele, codurile de conduită laxe, rapoartele și campaniile PR rămîn strategiile de implementare preferate, chiar dacă ele au fost, rînd pe rînd, demascate ca fiind ineficiente și, uneori, de-a dreptul frauduloase.

În loc să fie un semnal de alarmă pentru o schimbare de strategie, MSG a devenit o altă vacă de muls pentru afacerile de consultanță în domeniul conformității și o oportunitate în plus de a face profit de pe urma clienților, dînd vina pe autoritățile de reglementare în cazul unor eșecuri. Companiile nu îndrăznesc să renunțe la aceste servicii, deoarece, după cum formulează gigantul mondial de audit PwC, „riscurile de fraudă în contextul MSG sînt în creștere din cauza presiunii tot mai mari exercitate de autoritățile de reglementare și de public”.

Agenda bunei guvernări și-a pierdut eticheta, dar continuă să trăiască și a devenit o amenințare existențială. Combaterea schimbărilor climatice înseamnă rezolvarea unor probleme și cîștigarea luptelor pentru putere – nu bifarea unor căsuțe. Guvernarea nu poate înlocui guvernul (sau, în sectorul privat, managementul). I-am permis să ne distragă atenția pentru mult prea multă vreme.

Katharina Pistor, profesor de Drept comparativ la Facultatea de Drept Columbia, este autoarea volumului The Code of Capital: How the Law Creates Wealth and Inequality (Princeton University Press, 2019).

Copyright: Project Syndicate, 2023

traducere de Matei PLEŞU

image png
Ceasurile organismelor
Majoritatea organismelor vii au astfel de ritmuri sincronizate cu o durată de aproximativ 24 de ore, cea a unei zile pe Pămînt.
image png
Scrierea și scrisul
Cînd unii «intelectuali» catadicsesc (nu catadixesc!) să scrie cîteva rînduri, îți pui mîinile în cap! Dixi!...”
p 22 la Necsulescu jpg
Mama, între Leagăn și Lege
Cu alte cuvinte, a seta o limită fermă și apoi a putea fi alături de copil în stările lui de revoltă, furie și neputință în timp ce asimilează limita.
image png
De la supă la politică
Anul trecut, o investigație jurnalistică a WELT a scos la iveală țelul principal al asociației: acela de a se transforma într-un partid politic.
p 22 jpg
Limba trădătoare
Și, cu toate acestea, ce capacitate formidabilă au de a distruge vieți…”.
image png
Casă bună
Însă, de bună seamă, pe vremea lui Socrate, și casele erau mai... reziliente, și timpul avea mai multă răbdare...
p 22 Radu Paraschivescu WC jpg
Radu Paraschivescu. Portret sumar
Cărţile lui Radu Paraschivescu sînt mărturia unei curiozităţi insaţiabile, a unui umor inefabil şi a unei verve torenţiale.
p 22 WC jpg
„Trecutul e o țară străină“
Ethos creștin? Indiferent de explicație, gestul este de o noblețe spirituală pe care ar trebui să o invidiem de-a dreptul.
image png
Cînd trădarea e familiară
Filmul devine astfel o restituire simbolică pentru experiențele trăite.
p 7 coperta 1 jpg
Sfîrșitul visului african
Începutul „oficial” al Françafrique e considerat anul 1962, cînd Charles de Gaulle l-a însărcinat pe Jacques Foccart, întemeietorul unei firme de import-export de succes, cu coordonarea politicii africane a Franței.
p 22 la Gherghina WC jpg
Cabinetul de curiozități al evoluției
În ciuda spectaculoasei diversități a organismelor vii, evoluția a făcut ca, prin înrudirea lor, acestea să se asemene ramurilor unui singur arbore.
image png
Sofisme combinate
Și în cazul comunicării interpersonale, distincția dintre „public” și „privat” contează.
fbman png
Testul omului-facebook
Dar să identificăm oamenii-facebook din lumea noastră și să îi tratăm ca atare, încă mai putem.
image png
Încăpățînare discursivă
Altminteri, cînd politicienii nu-și înțeleg misiunea, cheltuindu-și energia în dispute stupide și inutile, rezultatul poate fi ușor de ghicit.
1031 22 23 jpg
O lume schizoidă
Laura Carmen Cuțitaru este conferențiar la Literele ieșene, specializată în lingvistică americană.
the running man jpg
Arta figurativă și teoria recapitulării
Totodată, ambele dezvăluie peisaje unice, de o frumusețe nemaiîntîlnită.
image png
Dezamăgirea ca „dezvrăjire”
Este o deșteptare amară, dar deșteptare. Ni se pare că ni s-a luat un solz de pe ochi.
image png
De ce 2 și nu 1
Ajunși în acest ultim punct, tot ceea ce putem, așadar, conștientiza e că nu sîntem niciodată 1, ci 2, că nu sîntem niciodată singuri
image png
Oglinzile sparte ale organismelor
Astfel, poate că natura se repetă, dar nu vrea mereu să spună același lucru.
image png
Topografia iertării
Uneori, poate să apară efectul iertării de sine pentru neputința de a ierta pe alții din afară.
p 23 WC jpg
Etică și igienă
Revenind acum la psihologie și experimente, Arie Bos notează că „acolo unde miroase a substanțe de igienă, oamenii se comportă mai sociabil și mai generos”.
p 21 Viktor E  Frankl WC jpg
Pustiul refuzat
Nimic de adăugat, nimic de comentat.
p 22 jpg
Contradicțiile dreptului proprietății intelectuale
Ce înseamnă, mai exact, forma radicală a ideii? Înseamnă forma simplificată și agresivă a ideii.
p 7 LibertÔÇÜ 6 jpg
Dreptate pentru vînzătorii stradali
Comerțul stradal e o activitate economică legitimă prin care își cîștigă existența milioane de oameni.

Adevarul.ro

image
Premieră pentru cercetători: un urangutan, observat folosind plante medicinale pe o rană deschisă
Nivelurile ridicate de inteligență ale urangutanilor au fost recunoscute de multă vreme, parțial datorită abilităților lor practice, cum ar fi folosirea instrumentelor pentru a sparge nuci și a căuta insecte.
image
Ilinca Tomoroveanu, amintiri din turnee: „Aveam impresia că, dacă aș fi trăit cu 100 de ani în urmă, ne-ar fi dus cu trăsura până la hotel“ VIDEO
Ilinca Tomoroveanu, o prezență distinsă a scenei românești, a murit în urmă cu cinci ani, la 2 mai 2019, dar moștenirea sa este neprețuită.
image
Caz revoltător în Parcul Natural Apuseni. Polonezi prinşi cu 22 de maşini într-un raliu off-road clandestin FOTO
Un grup de polonezi, îmbarcaţi în 22 de maşini de teren, au fost opriţi de rangerii Parcului Natural Apuseni. Polonezii veniseră pentru un raliu în munţi, dar au fost nevoiţi să renunţe, alegându-se şi cu amenzi de 50.000 lei

HIstoria.ro

image
Judecarea şi condamnarea lui Iisus - reevaluare judiciară
Una dintre cele mai mari religii ale lumii, cu vocaţie universală, Creştinismul, nu s-ar fi născut dacă nu ar fi avut loc procesul judiciar soldat cu condamnarea la moarte şi crucificarea fondatorului său, Iisus din Nazaret (cca 6 î.e.n. - cel mai probabil 30 e.n.). Pentru a i se înţelege pe deplin semnificaţiile şi a-i surprinde rolul biblic conferit, este nevoie de plasarea lui în ansamblul evenimentelor legate de existenţa Mântuitorului.
image
Carol I, fotografiat în timpul Războiului de Independență
Fotografia este interesantă din mai multe puncte de vedere: este una dintre rarele apariții ale domnitorului Carol I, într-o postură mai degajată.
image
Cuza, în umbra masoneriei?
După 1990, multe dintre subiectele considerate tabu în epoca anterioară au început să fie discutate în societatea românească și, foarte des, în registrul senzaționalului.