Gîlcevile Revelionului

Publicat în Dilema Veche nr. 875 din 14 - 20 ianuarie 2021
Gîlcevile Revelionului jpeg

În contextul pandemiei și al restricțiilor sanitare, Revelionul ni l-am petrecut, în mare parte, acasă, la televizor. Mi-am zis: șansă enormă pentru televiziunile noastre de a se pune în fason și de a atrage audiențe – cu alte cuvinte, o adevărată cursă într-ale competiției. M-am așteptat, bunăoară, cu sfîntă naivitate, ca televiziunile să profite de situație și să-și conceapă, pe de o parte, niște programe deosebite de alți ani, menite să spargă tiparele și să-mi ofere „quality time”, iar pentru asta, pe de altă parte, să recurgă la profesioniști – oferind o șansă și sutelor de oameni talentați din domeniul entertainment-ului, care în această perioadă au cam rămas pe drumuri. Pe scurt, speram ca oferta televiziunilor pentru Revelionul acestui sfîrșit de an să fie atît de tentantă încît să-mi îngreuneze serios alegerile butonării pe telecomandă.

N-a fost cazul. Iar naivitatea mi-a fost taxată pe măsură, de vreme ce nici o televiziune privată nu mi-a produs vreo surpriză. S-a mizat în continuare pe rețete vechi: umor grosier, de autobază, isterii zgomotoase, o paradă a prostului gust și același iz de fușereală și de „la îndemînă”. Fără prea multe complicații, fără imaginație, fără acel profesionalism care ar fi dat o notă de eleganță.

Lider de audiență a fost Antena 1 (potrivit paginademedia.ro), cu peste două milioane de spectatori. Programul Antenei 1 a fost clădit în jurul emisiunii Revelionul starurilor – o emisiune în care diferite vedete apăreau mascate, iar alte vedete trebuia să le identifice.

Lăsînd la o parte conceptul – care nu-ți dădea de fapt nici o șansă de a recunoaște persoana mascată (prin comparație, în emisiunea cu același format din 1975, Cu mască, fără mască, schepsisul era că masca era treptat dezmembrată, astfel încît puteai dibui, mai devreme sau mai tîrziu, trăsăturile), lăsînd la o parte și iureșul de urlete, scălămbăieli și alte manifestări tribale care acompaniau apariția fiecărui mascat, una dintre „vedetele” aduse în show-ul lui Dan Negru, de care acesta s-a declarat extrem de mîndru că a reușit s-o aducă în platou, numind-o chiar „rara avis”, a fost nimeni altcineva decît Elena Udrea. Iar Elena Udrea a fost întîmpinată glorios, cu aplauze entuziasmate de toate vedetele aflate în platou.

Pe locul 2 al audiențelor s-a clasat canalul România TV. O emisiune cu iz de bodegă de cartier: o masă plină cu mîncăruri în jurul căreia se zbenguiau diferite doamne și domni, pe ritmuri de manele și muzică populară. Pe locul 3, Kanal D, cu eterna emisiune Roata norocului, împănată, ce e drept, mai gras cu toate poantele grosiere pe care le aveau la îndemînă. Pe locul 4 s-a situat PRO TV-ul, cu un neutru concert de muzică românească.

Bineînțeles, vorbind despre televiziuni private, vorbim despre afaceri dirijate după anumite criterii, iar orice critică vizavi de calitatea divertismentului promovat este pur subiectivă.

Cum stau însă lucrurile cînd vine vorba despre televiziunea publică?

Scandalul TVR

Surpriza și bomboana de pe colivă a Revelioanelor de la TV a fost TVR-ul, care, pentru prima oară în mulți ani, a reușit să facă senzație. Una negativă. E vorba despre scandalul iscat în urma emisiunii Revelion la mine acas’ realizată de grupul umoristic Vacanța Mare. Acuzele au vizat nu doar umorul grosier și incitarea la nerespectarea regulilor sanitare, dar și faptul că această emisiune a fost făcută pe bani publici – cum și pe ce criterii au fost aleși cei de la Vacanța Mare să susțină această emisiune?

O primă reacție a venit din partea Dorinei Rusu, membră a Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA): „În noaptea de Revelion, televiziunea publică a dat un spectacol grotesc, care a încălcat nu numai legile bunului-gust şi pe cele ale bunului-simţ, ci şi legislaţia audiovizualului. Nu este vorba doar despre nişte glume proaste la adresa autorităţilor care gestionează criza generată de pandemie, ci despre faptul că televiziunea publică, într-un moment din an în care foarte mulţi oameni se uită la televizor, ia în derîdere regulile de protecţie anticoronavirus, ba chiar instigă la nerespectarea lor“.

Comentînd aceeași emisiune, Ion Bulai, deputat USR și președintele Comisiei pentru Cultură, Arte, Mijloace de Informare în masă din Camera Deputaților, a înaintat chiar ideea demisiei șefei TVR, Doina Gradea. „Pe banii noștri, TVR 1 a avut de Revelion un program plin de bășcălie la adresa a tot ce înseamnă pandemie: mască, vaccin, pericol, protejare, distanțare socială. Cu oameni declarați fani ai teoriilor conspirațiilor. Ceva mai contraproductiv nu se putea. Dai tot anul 40 de milioane de euro ca să informezi lumea (ineficient), dar permiți dezinformare pe bani publici la televiziunea publică în plină pandemie. În prime time. De Revelion. Adică sabotezi măsurile de împiedicare a răspîndirii bolii. Pe bani mulți. Voi chema în curînd la Parlament reprezentanții CNA pentru a ne oferi un punct de vedere asupra acestei situații. Firea, Olguța și Dăncilă au plecat. Doina Gradea trebuie să plece din TVR și să-i ia cu ea și pe partenerii PSD care au mai rămas acolo. Ne întîlnim în sesiune ordinară în februarie și începem curățenia.”

De cealaltă parte, Mugur Mihăescu (realizatorul și gazda emisiunii) a reacționat, la Antena 1, etichetînd reacțiile negative drept cenzură. Aflîndu-se într-un dialog live cu Ion Bulai, Mihăescu a explodat acuzînd o lipsă de democrație și o revenire la totalitarism: „Ne întoarcem la comunism? Ne întoarcem la dictatură? Trebuie să îmi pun un tablou cu liderul suprem deasupra capului? Trebuie să aplaud la tot ce se spune? (…) Vai de steaua voastră de comuniști. Du-te, bă, dispari! Nu pot să respect comuniștii” – amintind chiar de spectacole care i-au fost interzise în comunism din cauza „șopîrlelor”.

Dar nu a amintit, în vria discursului său anticomunist, că a fost colaborator al Securității în vremea comunismului – fapt dovedit și netăgăduit de Mihăescu (dar motivat de acesta prin faptul că a fost bătut ca să dea cîteva declarații).

În fapt, într-un amplu articol publicat anul trecut, pe www.g4media.ro, potrivit CNSAS, Mugur Mihăescu „a fost recrutat de Securitate în timpul armatei, pentru a furniza informații despre colegii lui militari, a semnat angajament cu Securitatea în 2 iunie 1986 și a primit numele conspirativ «Mihai»”.

Replici dure la adresa lui Ion Bulai au venit și din partea șefei TVR, Doina Gradea, care într-un mod halucinant de senin a spus că cifrele de audiență înregistrate de TVR în urma emisiunii arată că aceasta „nu a fost o alegere greșită”, continuînd cu aceeași bucurie: „Presa, Facebook, mediul online sînt efervescente pe marginea acestui subiect. Ceea ce, oricît ar părea de curios, e bine pentru Televiziunea Română”.

„Efervescența”, cu care se mîndrea șefa TVR, a condamnat de fapt întreaga emisiune – pe de o parte, slaba calitate a umorului („Costele, cînd mă mai bați tu cu lanțul de la cîiine, să dai cu partea cu cîinele, nu cu partea cu cotețu’“) și instigarea la nerespectarea măsurilor sanitare („Anul 2021 va fi Anul Bivolului în calendarul chinezesc. Sau Anul Boului în calendarul românesc. Tre’ să fii tare bou să mai stai închis în casă!”), dar și faptul că, pentru această emisiune, TVR-ul i-a plătit pe realizatori cu aproape 50.000 de euro – potrivit paginademedia.ro.

Iar asta din partea unei instituții care, în Codul de conduită pentru angajați și colaboratori, prevede, printre altele, că „nu trebuie să susțină o temă care face obiectul unei dezbateri curente sau al unei controverse publice”, iar la capitolul „Misiune, viziune și valori” își arogă „obligația de a depista talente pe care să le cultive, pentru a deveni modele de participare și implicare”.

Totuși, dintre toate reacțiile, declarațiile și luările de poziție post-emisiune, cred că una dintre cele mai elocvente a fost comentariul actriței Nuami Dinescu: „Într-un an în care artiştii, actorii, regizorii, scenariştii, în mod deosebit, au şomat pur şi simplu un an, să dai programul de Revelion pe mîna unor oameni lipsiţi de profesionalism, de umor, de talent, de emoţie, care au promovat prostul gust, vulgaritatea, mîrlănia, mitocănia, lipsa de respect, lipsa de emoţie, mi se pare absolut de neînţeles. E inadmisibil să laşi grosolănia să se manifeste în toată splendoarea ei pe postul naţional. A fost o mizerie”.

Foto: wikimedia commons

image png
Ceasurile organismelor
Majoritatea organismelor vii au astfel de ritmuri sincronizate cu o durată de aproximativ 24 de ore, cea a unei zile pe Pămînt.
image png
Scrierea și scrisul
Cînd unii «intelectuali» catadicsesc (nu catadixesc!) să scrie cîteva rînduri, îți pui mîinile în cap! Dixi!...”
p 22 la Necsulescu jpg
Mama, între Leagăn și Lege
Cu alte cuvinte, a seta o limită fermă și apoi a putea fi alături de copil în stările lui de revoltă, furie și neputință în timp ce asimilează limita.
image png
De la supă la politică
Anul trecut, o investigație jurnalistică a WELT a scos la iveală țelul principal al asociației: acela de a se transforma într-un partid politic.
p 22 jpg
Limba trădătoare
Și, cu toate acestea, ce capacitate formidabilă au de a distruge vieți…”.
image png
Casă bună
Însă, de bună seamă, pe vremea lui Socrate, și casele erau mai... reziliente, și timpul avea mai multă răbdare...
p 22 Radu Paraschivescu WC jpg
Radu Paraschivescu. Portret sumar
Cărţile lui Radu Paraschivescu sînt mărturia unei curiozităţi insaţiabile, a unui umor inefabil şi a unei verve torenţiale.
p 22 WC jpg
„Trecutul e o țară străină“
Ethos creștin? Indiferent de explicație, gestul este de o noblețe spirituală pe care ar trebui să o invidiem de-a dreptul.
image png
Cînd trădarea e familiară
Filmul devine astfel o restituire simbolică pentru experiențele trăite.
p 7 coperta 1 jpg
Sfîrșitul visului african
Începutul „oficial” al Françafrique e considerat anul 1962, cînd Charles de Gaulle l-a însărcinat pe Jacques Foccart, întemeietorul unei firme de import-export de succes, cu coordonarea politicii africane a Franței.
p 22 la Gherghina WC jpg
Cabinetul de curiozități al evoluției
În ciuda spectaculoasei diversități a organismelor vii, evoluția a făcut ca, prin înrudirea lor, acestea să se asemene ramurilor unui singur arbore.
image png
Sofisme combinate
Și în cazul comunicării interpersonale, distincția dintre „public” și „privat” contează.
fbman png
Testul omului-facebook
Dar să identificăm oamenii-facebook din lumea noastră și să îi tratăm ca atare, încă mai putem.
image png
Încăpățînare discursivă
Altminteri, cînd politicienii nu-și înțeleg misiunea, cheltuindu-și energia în dispute stupide și inutile, rezultatul poate fi ușor de ghicit.
1031 22 23 jpg
O lume schizoidă
Laura Carmen Cuțitaru este conferențiar la Literele ieșene, specializată în lingvistică americană.
the running man jpg
Arta figurativă și teoria recapitulării
Totodată, ambele dezvăluie peisaje unice, de o frumusețe nemaiîntîlnită.
image png
Dezamăgirea ca „dezvrăjire”
Este o deșteptare amară, dar deșteptare. Ni se pare că ni s-a luat un solz de pe ochi.
image png
De ce 2 și nu 1
Ajunși în acest ultim punct, tot ceea ce putem, așadar, conștientiza e că nu sîntem niciodată 1, ci 2, că nu sîntem niciodată singuri
image png
Oglinzile sparte ale organismelor
Astfel, poate că natura se repetă, dar nu vrea mereu să spună același lucru.
image png
Topografia iertării
Uneori, poate să apară efectul iertării de sine pentru neputința de a ierta pe alții din afară.
p 23 WC jpg
Etică și igienă
Revenind acum la psihologie și experimente, Arie Bos notează că „acolo unde miroase a substanțe de igienă, oamenii se comportă mai sociabil și mai generos”.
p 21 Viktor E  Frankl WC jpg
Pustiul refuzat
Nimic de adăugat, nimic de comentat.
p 22 jpg
Contradicțiile dreptului proprietății intelectuale
Ce înseamnă, mai exact, forma radicală a ideii? Înseamnă forma simplificată și agresivă a ideii.
p 7 LibertÔÇÜ 6 jpg
Dreptate pentru vînzătorii stradali
Comerțul stradal e o activitate economică legitimă prin care își cîștigă existența milioane de oameni.

Adevarul.ro

image
Cel mai crud torționar, Nicolae Moromete: „Porc mincinos. În Republica noastră populară, pentru «nimic» nu se capătă mai mult de zece ani!“
Pe unde a trecut, torționarul Nicolae Moromete a semănat teroare, fie că a fost la Aiud, Jilava sau Vacăreşti. Neavând niciun fel de studii, el a fost subiectul unor situații de-a dreptul hilare.
image
Afacerea care ia amploare în România. Locațiile apar ca ciupercile după ploaie, dar tot par neîncăpătoare: „Nu mai avem locuri disponibile”
În ultimii ani, în marile orașe ale României au fost amenajate foarte multe locații dedicate practicării sportului în aer liber. De cele mai multe ori este vorba despre terenuri de fotbal.
image
Admis cu 10 la Automatică. Ionuț Mihăilescu din Caracal a fost singurul decar din 3.500 candidați. A lucrat cot la cot cu bunica exerciții și probleme
Un elev de clasa a XII-a din județul Olt este deja admis la Facultatea de Automatică și Calculatoare din cadrul Politehnicii București, cu media 10. Bunica sa a jucat un rol determinant.

HIstoria.ro

image
Olimpia, cel mai tânăr muzeu al ţării
Primul muzeu din România dedicat istoriei sportului și turismului montan a fost deschis la Brașov, în an olimpic, la „Olimpia”, în fostul sediu al Reuniunii de patinaj, clădire construită la sfârșitul secolului al XIX-lea, restaurată de Muzeul Județean de Istorie Brașov.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.