„Am ales să fiu un om fericit” – interviu cu Oana PELLEA

Publicat în Dilema Veche nr. 883 din 11 - 17 martie 2021
„Am ales să fiu un om fericit” – interviu cu Oana PELLEA jpeg

Oana Pellea nu are nevoie de nici o prezentare. Este o doamnă desăvîrșită a teatrului românesc. Pe scenă și, de curînd, și online. Iar această nouă abordare pe care a descoperit-o recent, teatrul online, este și motivul pentru care am rugat-o să ne ofere acest interviu. Un interviu plin de candoarea și seninătatea care o caracterizează, căci, indiferent de personajele pe care le interpretează, Oana Pellea rămîne un om autentic, un om senin, un om care știe să se bucure mereu de viață. 

Nu pot începe acest interviu fără să vă fac o mărturisire. De fiecare dată cînd citesc sau văd un interviu cu dumneavoastră, sau pur și simplu vă aud numele, primul cuvînt care îmi vine în minte este „seninătate”. Sînteți un om senin?

Dar ce frumos! Mă bucură mult că îmi spuneți asta... Este un mare compliment, mai ales că vine în aceste zile, cînd seninătatea chiar este ceva extrem de rar. Răspunsul scurt, la întrebarea dumneavoastă, este da, sînt un om senin. Însă această seninătate vine ca o lecție, la toate experiențele mele de viață. O viață care m-a învățat că fericirea este, în fapt, o alegere personală, că putem schimba orice vrem să schimbăm, că e în puterea noastră să o facem, să trăim cum alegem noi să trăim. Eu am ales să fiu un om fericit, iar primul pas spre această fericire este seninătatea. Cînd te împaci cu tine însuți, te împaci de fapt cu viața, cu lumea din jurul tău. Iar eu consider că fiecare zi a vieții noastre trebuie trăită din plin, ca o zi de vacanță.

Dar cînd această vacanță este impusă? Mă refer, bineînțeles, la pauza impusă de restricțiile sanitare artiștilor. Teatrele închise, sălile de spectacol închise...

Te readaptezi. Te reinventezi. Ușor nu este, pentru că, în acest răstimp de distanțare fizică, nouă ne-a fost luat dialogul, am fost privați de prezența fizică a principalului nostru interlocutor, publicul. Un actor, un artist care evoluează pe scenă, are nevoie de interacțiunea directă cu publicul, de energia pe care această interacțiune o degajă. Și nu pot spune că, în toată această perioadă, am fost ferită de momente de întristare și suferință cauzate de această lipsă. Doar că am considerat că trebuie să merg mai departe și că pot să mă reinventez. Și totul depindea de mine să o fac. Am descoperit comunicarea „altfel”, am învățat, alături de echipa mea GOONG, tehnici de spectacol online – montaj, sau sunet, sau lumină, să combinăm un desen cu mișcarea scenică. Și m-am trezit că sînt, din nou, într-o vacanță, de data asta într-un nou continent virtual, cu altă cultură, cu alte obiceiuri. Pe care le-am deprins treptat, le-am asimilat.

Cu alte cuvinte, această distanțare impusă de pandemie nu v-a ținut departe de teatru.

Din contra, pot spune chiar că am muncit foarte mult în pandemie. Pe de o parte, am avut și marele privilegiu ca, fiind actriță la Teatrul Național din București, să am acea perioadă de grație din vară, cînd am putut juca pe acoperișul teatrului, la Amfiteatru. În timpul verii, chiar am avut și o premieră, Jurnal de România. 1989, în regia lui Carmen Lidia Vidu. Pe de alta, am colaborat, după cum v-am spus, online, cu platforma Raiffeisen Art Proiect, pentru Stagiunea virtuală.

883 19 oana pellea foto1 jpg jpeg

Nu v-ați închistat niciodată în convențional, din contra, ați căutat mereu experimentul. Cum a fost experiența creării de teatru online?

În primul rînd trebuie să spun că datorez acestei bănci, pe care o consider una dintre puținele și rarele bănci care au o aplecare reală asupra culturii române, faptul că susține în principal texte din dramaturgia și literatura românească, ceea ce mi se pare fabulos. De altfel, colaborarea mea cu Banca Raiffeisen este îndelungată, se întinde pe niște ani, vorbesc despre spectacolul N(AUM), o producție a Asociației GOONG, sprijinită de Raiffeisen, Idolul și Ion Anapoda, Frumos e în septembrie la Veneția – spectacol care se joacă de cîțiva ani, cu casa închisă. Cel mai recent proiect, Cuvintele dintre mine și tine, disponibil pe platforma Raiffeisen Art Proiect, mi-a dat ocazia nu doar să intru aplicat în universul unor „domni”, care pentru mine înseamnă mult, dar și să fac o plecăciune în fața lor. Este vorba despre patru episoade de teatru-eseu, dedicate lui Marin Sorescu, Mihai Eminescu, Caragiale și Nichita Stănescu, eseuri pentru care m-am documentat mult și despre ei, ca oameni, trecînd de granița operei lor. Iar călătoria asta, la nivel personal, m-a îmbogățit enorm.

De ce ați ales să faceți această călătorie cu acești scriitori? Mai fac ei azi rating?

I-am ales pentru că fac parte din unele dintre cele mai importante întîlniri din viața mea. Cu Marin Sorescu și Nichita chiar m-am întîlnit fizic, cu Eminescu, prin iubire, iar Caragiale este autorul meu preferat din dramaturgia românească.

Cît despre „rating”, pe de o parte chiar aici a fost și pariul. Ce a fost remarcabil și cred că ne-am atins scopul e că foarte multă lume mi-a spus, după ce au urmărit primele episoade, cel cu Sorescu și Eminescu, că au simțit acești autori la alt nivel, aproape tangibil. Și asta a fost miza: să le redau umanitatea. Ceea ce am și spus în episodul dedicat lui Eminescu...  noi l-am omorît, făcîndu-l mit, transformîndu-l în statuie, punînd această distanță între noi și el, uitînd, cum spunea Nichita, că el a fost un om. Iar eu m-am străduit, în toate cele patru eseuri, să aduc, să readuc omul viu din spatele legendei – și cred că așa putem să ne reîndrăgostim de toți cei patru. „Rating-ul” ți-l faci dacă reușești să redai valorilor strălucirea lor autentică. În plus, am simțit că fiecare dintre ei și-a „cerut” episodul, și-a înfăptuit eseul. Pentru că, intrînd în universul fiecăruia, amprenta e pusă în primul rînd de ei, și sper ca fiecare episod să poarte personalitatea fiecăruia. Poate și pentru asta, episodul cu Caragiale este o combinație între teatru și bandă desenată. Iar aici trebuie să spun că echipa cu care lucrez este absolut remarcabilă și îi datorez enorm. O echipă sudată și îndrăgostită de acest proiect, începînd de la proiectul Caragiale e de vină, punctul zero al existenței noastre în online.

Vorbind despre episodul cu Caragiale, care este de altfel și cel mai recent, dacă Sorescu, Nichita Stănescu și Eminescu au un filon poetic, ați găsit, totuși, poezie și în dramaturgia lui Caragiale?

Cu siguranță există această poezie și în piesele lui Caragiale. Căci este un dramaturg care studiază caracterele pînă la esența lor de umanitate, iar lupa aceea pe care o pune asupra personajelor nu este doar acidă, „Simt enorm și văd monstruos”, dar are și un filon de umanitate, aproape înduioșătoare, arătînd slăbiciunile general umane, dar fără să le judece. Nu se poate ajunge la o asemenea genialitate a exprimării universului uman decît iubindu-ți personajele. Iar iubirea este, pînă la urmă, poezie.

Nu asta este și esența unui bun actor? Să-și iubească personajele cărora le dă viață?

Evident. Întotdeauna trebuie să găsești ceva de iubit la personajul din fața ta, altfel nu-l poți asimila, nu te poți îmbrăca în haina existenței lui.

Jucați pe scenă, jucați online, nu v-ați lăsat înfrîntă de această pandemie...

Să mă las înfrîntă? Nu v-am spus? Eu sînt într-o vacanță în viața mea! Fiecare lucru nou mă provoacă, mă învață, mă duce mai departe. Dacă ai acest exercițiu de a-ți creiona, de a-ți face pas cu pas realitatea, ajungi să ți-o creezi întocmai cum ai vrea tu să fie. Și, cred că realitatea pe care o trăiești este rezultatul atenției pe care ți-o îndrepți asupra unor lucruri. Depinde înspre ce anume îți îndrepți atenția, pentru că asta va deveni realitatea ta. Cum aș putea, așadar, să-mi îndrept atenția către catastrofă? Am preferat să privesc mereu partea plină a paharului și să am grijă ca paharul să fie mereu plin, iar dacă nu e plin... am avut grijă să mi-l umplu cu frumos, cu gînduri bune, cu generozitate, bucurie, mult soare și multă iubire.

a consemnat Stela GIURGEANU

Credit foto: Cătălina Flămînzeanu

p 22 jpg
Împotriva organizării de către licee a admiterii pentru clasa a IX-a
Ce tip de lume este aceea în care se întîmplă asta? Este ceva mai mult decît medieval, este un fapt primitiv și rău, atroce.
980 22 L Cutitaru  jpg
Ești cum scrii?
Așa că subiectul acestui text, scrisul de mînă, destinat mai degrabă a amuza decît a informa, va fi dezvoltat într-o mică serie, în lunile următoare.
p 21 Pierre Nora WC jpg
„Monsieur notă-de-subsol“ face istorie
Nașterea revistei Nouvelle Revue Française a avut loc în timpul unei încrîncenate lupte culturale.
caderea unui dictator jpg
„Cine a tras în noi după 22”? Singura teorie logică și bazată pe dovezi - o discuție cu Andrei Ursu -
Sînt oameni care au fost eroi în mod real și cărora li s-a băgat în cap că de fapt au fost niște unii care nu știau ce fac pe acolo și, în același timp, securiștii, care au pensii speciale, sînt eroizați.
p 22 Taormina WC jpg
Luminile și parcările Taorminei
Și să nu uitam că sîntem colonii Romei la gurile Dunării, printre atîția barbari... am pătimit destule... deve avere importanza in qualche modo”.
p 23 WC jpg
Criptomonedele nu sînt bani
Criptomonedele nu sînt bani, sînt o iluzie a unei lumi care-și caută noi căi acum în noua eră a informaticii și informației.
P G  Lowery Sideshow Band jpg
Se caută un cuvînt
Cohorte de îngeri... roiuri, stoluri, puzderie, cete, alaiuri... îți trebuie o mulțime de substantive colective ca să-l alegi pe cel mai potrivit ideii de „grup”.
973 22 Iulia Marin jpeg
De ce Bach?
Doar ecourile unui Du schaffst das m-au ajutat să pot duce piesele la final. Însă în acea zi, nu cred că Johann Sebastian Bach a ajutat multora.
p 23 Lewis Carroll WC jpg
Efemeridele lingvistice
O atitudine normală, veți zice. Poți pretinde drepturi asupra vocabularului?
p 22  James Cooke Brown WC jpg
Dreptul asupra limbii
Vladimir Putin poate, de fapt, să declare că limba rusă e proprietatea sa personală, consecințele legale ale unei astfel de pretenții sînt nule.
RoAlert jpg
Societatea de consum emoțional
De cîte ori ar trebui să sune telefoanele oamenilor într-o zi? Și apoi ce se va mai adăuga pe lista Ro-Alert?
p 22 Nagit WC jpg
Nagîț de pui
Etimologiile acestea „raționale”, dar false nu reflectă simple asocieri formale și sonore între cuvinte.
p 7 FED WC jpg
E inflația, prostule!
Întrucît Sistemul Federal de Rezerve al SUA (FED) a majorat recent rata-țintă a dobînzii, s-ar putea ca inflația să încetinească spre sfîrșitul anului în curs.
Florin Stoian 10 jpg
„Am transformat Oltenia de sub Munte într-un brand” – interviu cu geologul Florin STOICAN
„Mai întîi, trebuie să spun că rețeaua internațională a Geoparcurilor UNESCO a ajuns acum la 177 de geoparcuri din 46 de țări și există un interes atît de mare pentru alte geoparcuri, încît UNESCO a limitat numărul anual de aplicații la maximum 20 și maximum două/țară.”
p 7 WC jpg
Periculoasa alunecare spre violență a Americii
Teoriile conspiraționiste de extremă dreapta ale „statului paralel” și minciunile partidului republican despre alegerile măsluite au același țel comun: să conteste legitimitatea statului.
959 22 LCCutitarupng jpg
A texta, textare, textor & texteză
Lucrări și cărți întregi încep tot mai des să aibă ca subiect această dezvoltare adusă de inventarea computerului. Încotro va merge texteza și unde va ajunge reprezintă o chestiune care, nu mă îndoiesc, va depăși imaginația noastră din prezent.
p 7 WC jpg
America și provocarea chineză
America trebuie de asemenea să-și sporească participarea la actualele instituții internaționale pe care le-a creat și să le dezvolte pentru a stabili standarde și a gestiona interdependența.
p 19 jpg
Hîrtia, ecranul și cititul
Cum rămîne cu argumentele „emoționale” ale unui cititor care nu se poate „debarasa” de cartea tipărită?
p 7 WC jpg
Căderea lui Boris Johnson – și a noastră
În ziua de azi, personal este realmente politic: eșecurile personale sînt ipso facto eșecuri politice.
p 23 ExpoziLŤia Columbian¦â, Chicago, 1893 WC jpg
Ierusalimul de ipsos – Expoziția Mondială de la Chicago, 1893
La Chicago, în 1893, un oraş ideal întreg s-a pogorît pe harta oraşului, condiţionat de sit şi de cultura albă, creştină, „falocentrică” şi „elitistă” care domina acel moment.
p 7 Thyssen Krupp, Essen, Germania WC jpg
Războiul lui Putin și modelul economic german
Va supraviețui oare modelul economic german războiului purtat de președintele rus Vladimir Putin împotriva Ucrainei?
p 2 WC jpg
Tocăniță de vin
Numite, în engleză, SOT („slips-of-the-tongue”), greșelile de vorbire care se fac involuntar, de obicei din grabă sau sub imperiul emoțiilor, sînt studiate de o parte a lingvisticii cognitiviste americane cu scopul de a descifra tiparele fonologice mentale.
p 22 WC jpg
„Noua Ideocrație” și Eterna Idiocrație
În locul pe care credința (frica de Dumnezeu) îl ocupa în sufletul individual a rămas un gol, o gaură neagră.
948 19 poza jpg
Barbara Klemm – artistul din fața fotojurnalistului
Fotojurnaliștilor le-aș spune să se concentreze pe fericirea din lume, să rămînă curioși și puternici, să lucreze constant, să fie empatici cu oamenii – însă toate acestea ar trebui să fie conectate cu talentul artistic.

Adevarul.ro

image
Cum va fi vremea în ultima lună de iarnă. Care e recordul de ger năprasnic în România
Temperaturi foarte scăzute sau maxime termice neobişnuite s-au consemnat, de-a lungul timpului, în luna februarie. Recordul de ger a fost bătut la data de 10 februarie 1929, când la Vf.Omu s-au înregistrat minus 38 grade Celsius.
image
Patru lucruri în care se măsoară cu adevărat fericirea. Ce spune un profesor de la Harvard
Dr. Sanjiv Chopra, profesor la Harvard, a explicat de ce 20 de milioane de dolari câștigați la loto nu te fac fericit pe termen lung și care ar fi cele cinci lucruri care ar ajuta cu adevărat pentru a obține această stare.
image
Şi-a ucis cea mai bună prietenă din dorinţa de a fi mamă. Cele două femei se cunoscuseră la biserică
Crima haluncinantă, comisă de o femeie din Texas a uimit o lume întreagă. Aceasta şi-a omorât cu sânge rece cea mai bună prietenă, pe care o cunoştea de mai bine de un deceniu. Totul pentru a-i fura copilul.

HIstoria.ro

image
Moartea căpitanului Valter Mărăcineanu, un erou al Războiului de Independență
Muzeul Militar Naţional „Regele Ferdinand I” deține în patrimoniul său o fotografie inedită a eroului român Valter Mărăcineanu.
image
Armata lui Vlad Ţepeș: Arme și echipamente
Cu toată lipsa de piese originale din epocă, putem reface echipamentul și armamentul trupelor lui Vlad Ţepeș, bazându-ne pe puținele piese existente, pe sursele pictate și scrise și pe comparații cu zonele din jur.
image
Sfârșitul Bătăliei de la Stalingrad: Capitularea mareșalului Paulus
În timpul nopții de 30 spre 31 ianuarie 1943, Brigada 38 Motorizată, având atașate companiile de geniu, a încercuit zona din jurul Pieței Eroilor Căzuți și magazinul Univermag, întrerupând legăturile telefonice dintre comandamentul mareșalului Friedrich Paulus și unitățile subordonate.