Principiul dormitorului

Publicat în Dilema Veche nr. 214 din 24 Mar 2008
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Colegii de la Kerala University hotărîseră să facă un fel de documentar despre workshop, cu o echipă de profesionişti de la o televiziune locală. Erau înregistrate cele mai importante intervenţii, apoi, în pauze, fiecărui profesor i se lua cîte un scurt interviu. Ceva mi se părea ciudat în aceste interviuri, dar nu îmi dădeam seama ce anume. Apoi am realizat: fiecare persoană era adusă în curtea interioară a luxuriantului centru iezuit unde se desfăşura workshop-ul şi plasată cu grijă în nişte tufişuri tropicale, sub un pîlc de palmieri. Imaginaţi-vă deci un operator sau jurnalist român plasînd nişte intelectuali în boscheţii din curtea Bibliotecii Academiei, pentru a le pune întrebări fundamentale despre ştiinţă! Aşa ceva nu se face! Decorul firesc pentru un asemenea interviu nu poate fi decît un birou, un fotoliu cu nişte cărţi pe fundal, ceva de genul acesta. Ceva care să se potrivească cu activitatea intelectuală, nu-i aşa? Ei bine, aşa gîndeau şi colegii indieni, doar că pentru ei decorul cel mai potrivit era, în modul cel mai firesc cu putinţă, un cadru de natură bine ales. Desigur, hrănit cu Eliade şi Tagore cînd eram adolescent, scăldat în adierile hipiote care mai ajungeau şi pe la noi, îmi mai aduceam aminte cîte ceva despre fascinanta identitate brahman-atman şi unitatea cu un cosmos faţă de care spaţiul nostru ptolemeic părea meschin, iar timpul semitic al religiilor noastre rămînea îngrijorător de limitat. Ştiam, bineînţeles, cîte ceva despre samsara şi faptul că această idee a metempsihozei schimbă fundamental relaţia cu natura, în general, şi cu lumea animală, în particular: dacă acest şobolan este cumva vreun străbunic poposit aici în lungul său şir de reîncarnări, nu e firesc să îl consider ca pe o rudă şi să mă port frumos cu el? O fi... Teoretic, puteam să înţeleg deci, oarecum, de unde li se trăgea colegilor indieni cu filmările în natură. Practic însă, atît organismul, cît şi spiritul meu reacţionau diferit. Aici, pe viu, natura te invadează însă, te hrăneşte în aceeaşi măsură în care te suge de vlagă şi te înghite, iar transpiraţia care îţi curge neîncetat pe faţă te face să visezi la clima bine temperată de acasă. Firescul putrefacţiei este şi el aproape o insultă adusă corpului tău european. De la ciorile care se amestecă printre picioarele precupeţelor din pieţe pentru a se ospăta cu maţele de peşte sau gunoaiele care îşi aşteaptă ciclul vieţii şi al morţii pe marginea tuturor drumurilor şi în bătătura tuturor caselor şi pînă la "excesul" general de vegetaţie, totul contribuie la instalarea unui disconfort de care îţi este, eventual, ruşine, dar care e mai puternic decît tine. Oamenii care dorm adesea afară, printre aceste gunoaie sau sub un palmier, te fac să-ţi întorci privirile. Nu au nici o legătură cu homeless, sans abri & co., iar jena ta uşor scîrbită nu-şi are sensul: dormitul nu este, la noi, un act privat - îmi explică un coleg indian. Dar imaginea dormitorului este prea puternică pentru a nu judeca totul din această perspectivă. Mă gîndesc în continuare nu atît la India, pe care nu am cum să o pricep după cele cîteva săptămîni petrecute pe cele cîteva sute de kilometri pătraţi pe care i-am parcurs, ci la mine, la noi, la ceea ce numim "civilizaţie occidentală". Ceea ce te izbeşte poate cel mai mult aici este nu atît relaţia lor diferită cu natura, ci, prin contrast, modul şi gradul în care noi ne-am construit civilizaţia şi bunăstarea împotriva naturii. Am transformat relieful înconjurător în peisaj şi locul de lîngă casă în grădină, am înlăturat animalele şi le-am reintrodus în casă doar pe cele (extrem de puţine!) care s-au lăsat civilizate, devenind "animale de companie". De asemenea, am ţinut exuberanţa vegetaţiei la distanţă, pentru a o reintroduce în living doar după ce era să o pierdem de tot şi doar sub forma disciplinată a "plantelor de interior". Chiar şi aerul pe care îl respirăm am ajuns să-l "condiţionăm". Procesul civilizării despre care vorbeşte atît de frumos Norbert Elias este poate, mai presus de toate, acest efort susţinut de îndepărtare de natură, de construire a unor cercuri concentrice de izolare confortabilă. Iar "dormitorul" poate fi considerat metonimia acestei utopii active: desprinderea casei de peşteră, a locuinţei de staul, a gospodăriei familiale de restul comunităţii, a spaţiului de mîncat de spaţiul de dormit, medierea contactului dintre corp şi mîncare prin mese, veselă şi tacîmuri (din acest punct de vedere, firescul cu care localnicii îşi folosesc cele cinci degete ale mîinii drepte pentru a se servi direct de pe frunzele de palmier este o altă ofensă adusă bunelor noastre maniere!) şi dintre corp şi sol prin tot felul de paturi, toate acestea sînt tot atîtea "cuceriri" ale civilizaţiei în drumul său spre confortul şi intimitatea individului. Iar dormitorul, tot mai retras în fundul casei, izolat de prăvălie şi de spaţiile de socializare, este simbolul însuşi al acestei intimităţi confortabile. Şi procesul merge mai departe: o anchetă realizată recent în Anglia arată că dormitul se retrage tot mai mult în camere individuale, chiar şi soţii avînd de la început propriile dormitoare pentru a opera în linişte şi individual cu televizoare, calculatoare, telefoane mobile şi alte gadgeturi devenite indispensabile. Tehnica devine tot mai mult mediul nostru natural, care pătrunde chiar şi în dormitoarele noastre, îndeplinind astfel izolarea noastră completă de natură. În aşa măsură încît, înconjurat de atîta natură, nu pot să nu visez - cu ruşine, dar în deplină onestitate - la confortul şi intimitatea dormitorului meu de acasă... Nu este de mirare astfel că pînă şi viziunile noastre science fiction sînt bîntuite de oraşe ale viitorului închise în tot felul de cupole de sticlă, ducîndu-şi viaţa agitată cu condiţia să rămînă perfect izolate de mediul înconjurător. Dar oare nu pierdem totuşi ceva esenţial cîştigînd tot acest confort artificial?

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
EXCLUSIV. Detalii revoltătoare privind ferma de sclavi din Argeș. Tânăr cu retard mental, vândut pe un litru de țuică și o bucată de brânză
După ce în urmă cu opt ani făcea ocolul lumii cazul teribil al sclavilor din Berevoești, în județul Argeș a fost descoperit un caz asemănător, cu șapte persoane fără adăpost ținute în sclavie la o fermă.
image
O iubire cât o viață. Marea poveste de dragoste dintre Ileana Stana-Ionescu și soțul ei: „Prima oară, nu mi-a plăcut deloc de ea” VIDEO
Ileana Stana Ionescu și Andrei Ionescu au fost împreună 67 de ani, o poveste de dragoste care a durat o viață. Bărbatul i-a fost alături și în ultimele clipe din viață. Marea actriță a teatrului și a cinematografiei române a murit duminică, 30 iunie 2024, după mai multe probleme de sănătate.
image
O vacanță altfel, comparabilă ca preț cu resorturile turcești, la bordul unui iaht: „Perfectă pentru familiile cu copii”
Pe grupurile de socializare de pe Facebook dedicate călătoriilor, vacanțelor, turismului în general, membrii își împărtășesc deseori experiențele mai mult sau mai puțin pozitive. Cum ar fi și ideea de a petrece o vacanță altfel.

HIstoria.ro

image
Ce s-a întâmplat înainte de 23 august 1944? România, pe marginea prăpastiei
Atunci când analizează evenimentele de la 23 august 1944, istoriografia românească neglijează de cele mai multe ori atât contextul internațional, cât şi pe cel militar.
image
Cum a jucat Ion Antonescu geniala comedie a slăbiciunii în timpul Rebeliunii legionare
În Jurnalul ținut de Mihail Sebastian între 1935 și 1944 găsim această notație din 27 ianuarie 1941, la cîteva zile, deci, după rebeliunea legionară:
image
Divorțul lui Iancu Oteteleșanu. Recăsătorirea scandalizează înalta societate bucureșteană
„Despărțenia” (divorțul) lui Iancu Oteteleșanu a avut urmări semnificative pentru mentalitatea elitei bucureștene de secol XIX.