Prea bun…

Publicat în Dilema Veche nr. 582 din 9-15 aprilie 2015
Cioace jpeg

Succesul unui slogan şi al unei campanii publicitare (lansate în urmă cu vreo cinci ani) confirmă importanţa mecanismului lingvistic în fixarea în uz şi în memoria colectivă a unei formule. Nu conţinutul mesajului a făcut ca sloganul

să intre în inventarul de formule colocviale actuale, să fie reprodus ca atare sau parafrazat în fel şi chip. Aşa cum au observat diferiţi comentatori, atît miturile naturalului şi tradiţionalului, cît şi tema nutriţiei sănătoase sînt destul de banalizate, trezind nu doar simpatie, ci şi neîncredere, plictis sau chiar iritare. Mai importantă decît tematica şi mitologia populară mi se pare, în acest caz, ideea sau intuiţia avută de autorii campaniei respective, manifestată prin exploatarea valorilor şi a implicaţiilor adverbului

. Micul adverb are o neaşteptată, dar – cum s-a putut vedea – eficientă complexitate, provenită din evoluţia semantică în timp şi din asimetriile uzului său actual. Cuvîntul e de origine slavă (este opinia dominantă, chiar dacă au existat şi încercări de a-i identifica un etimon latinesc) şi era, în româna mai veche, un pur intensificator. În traducerea primelor cărţi ale vechiului Testament (

1582), creaţia lumii îşi are concluzia în enunţul: „Şi vădzu Domnedzeu toate ce făcuse, şi era

“. Valoarea de marcă a superlativului, echivalentă cu

, s-a păstrat în limbajul bisericesc: în atributele devenite nume

sau

, dar şi în alte contexte; „cu adevărat, un lucru

este“ (

). Valoarea superlativă a fost menţinută pînă tîrziu, cu intenţie arhaizantă, în literatură; e prezentă probabil în conştiinţa tuturor prin basme şi mai ales prin versul din prima strofă a

– „O prea frumoasă fată“. Prea nu era doar o marcă de intensificare a adjectivelor şi adverbelor, ci se putea combina şi cu verbe, ca şi

în limba veche: „acei oameni prea se spămîntară“ (citat tot din

); în asemenea cazuri româna actuală întrebuinţează sintagmele cantitative

sau

Faptul că

s-a specializat treptat pentru o anume semnificaţie – indicînd excesul, evaluat negativ – nu e deloc neobişnuit. Pentru intensitatea neutră, nemarcată valoric s-a specializat

, cele două adverbe împărţindu-şi astfel funcţiile. De fapt, specializarea lui

s-a produs doar în context afirmativ: precedat de o negaţie, adverbul îşi actualizează vechiul sens:

este perfect echivalent cu

implică – aşa cum înregistrează şi dicţionarele – depăşirea unei limite dorite, aşteptate, stabilite în funcţie de context:

sau

sau

Se potriveşte, de aceea, cu acele cuvinte care nu au o orientare evaluativă netă şi univocă: cantitatea mică sau mare, severitatea sau blîndeţea sînt binevenite în anumite situaţii, dar nedorite în altele, mai ales cînd depăşesc o anumită limită. Evident, combinarea lui

cu cuvinte clar marcate de o evaluare pozitivă sau negativă e oarecum paradoxală: dacă totuşi

presupune că există un grad de toleranţă a răului (ceea ce este chiar adevărat),

ar implica faptul că există o limită de la care binele devine nedorit (ceea ce se întîmplă mult mai rar).  Contradicţia se rezolvă, de obicei, prin presupunerea sau prin explicitarea situaţiei care limitează: de exemplu, ceva e prea bun pentru unii care nu merită binele, sau e prea bun pentru lumea asta, prea bun ca să fie şi adevărat – ceea ce implică neîncrederea în aparenţele favorabile. 

Reclama de la care am pornit mizează tocmai pe acest un uz deviant şi ambiguu al cuvîntului

: e vorba fie de o exprimare arhaizantă, cu persistenţă regională – şi însemnînd doar

–, fie de implicaţii paradoxale, bazate pe utilizarea actuală a cuvîntului. Acestea pot trezi chiar iritare, ca într-un comentariu din Internet: „Da, sînt omul care se supără pe un brand din cauza unui adverb! Dacă tu vii şi-mi spui că produsul tău este «prea bun», eu ce să înţeleg? Că e prea bun pentru mine? E prea bun pentru cine, prea bun în comparaţie cu ce?“ (

). 

Se pare că amestecul de surpriză, amuzament şi iritare e pînă la urmă eficient. Unele cercetări din domeniul publicitar au confirmat că formula în cauză e de cîtăva vreme cel mai folosit slogan românesc în mediul jurnalistic şi al Internetului. Interesant e că preluarea formulei s-a bazat tocmai pe ambiguitatea ei, care îi permite apariţii în contexte pozitive, cu sens glumeţ-apreciativ („Spa-ul din Peciu Nou:

“,

, 17.12.2012), dar şi în contexte negative, marcînd neîncrederea şi ironia: „Ce ne lasă şi ce ne ia din portofel noul Cod Fiscal. Specialiştii: «Prea bun, prea ca la ţar㻓 (

, 18.02.2015). Mai ales partea a doua a formulei

se asociază cu uşurinţă unor valorizări negative mai vechi ale spaţiului rural. În orice caz, parafrazările actuale ajung să reactualizeze valori şi utilizări mai vechi ale cuvîntului

Limbaj şi politică

101 cuvinte argotice

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
„Tobol”, arma secretă a lui Putin care bruiază semnalul GPS . Unde este plasată?
O arma secretă a Rusiei ar bruia sistemul GPS de navigație prin satelit al avioanelor și navelor comerciale, în regiunile din Marea Baltică, Marea Neagră și estul Mării Mediterane, potrivit The Sun.
image
Marea Britanie este „pe picior de război”. Ce anunț a făcut premierul Rishi Sunak din Polonia | VIDEO
Aflat într-o vizită oficială în Polonia, premierul britanic Rishi Sunak a declarat marţi că va creşte bugetul pentru apărare până la 2,5% din PIB. Sunak a subliniat că Marea Britanie „nu se află în pragul războiului”, ci „pe picior de război”.
image
„Pitești, am auzit că îți plac dungile”. O reclamă Sephora jignește miile de victime ale Experimentului Pitești. Reacții acide
Sephora România, filiala celebrului lanț francez cu produse de înfrumusețare și parfumuri, a postat pe pagina de Facebook și pe Instagram o reclamă jignitoare asociată cu teribila închisoare Pitești, unde mii de deținuți au fost torturați de comuniști. Postarea a fost ștearsă după câteva ore.

HIstoria.ro

image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.
image
Cuceritorii din Normandia
Normandia – locul în care în iunie acum 80 de ani, în așa-numita D-Day, aproximativ 160.000 de Aliați au deschis drumul spre Paris și, implicit, spre distrugerea Germaniei naziste.