Pieile roşii

Publicat în Dilema Veche nr. 593 din 25 iunie - 1 iulie 2015
Alte confuzii jpeg

Asupra indienilor din Lumea Nouă s-a dezvoltat în timp o receptare profund mitologizată şi, prin urmare, ficţională. Motivele sînt multiple. De exemplu, oralitatea şi genocidul (combinate) explică în mod absolut de ce astăzi vedem într-un amerindian mai curînd un erou hollywoodian decît o persoană obişnuită, aparţinînd unei comunităţi ca toate celelalte.  Marele grup de etnii precolumbiene a reprezentat o civilizaţie perpetuată preponderent pe cale orală, în ciuda sofisticării sale, mai ales în ramurile sud-vestice, fiind eliminată, la un moment dat, aproape total, din istorie, printr-un genocid abrupt şi cu nuanţe apocaliptice. Se înţelege astfel de la sine că valorile lumii în discuţie s-au pierdut de facto, lăsînd totuşi în urmă o aură misterioasă, a prezenţei ei de iure. Prin urmare, miturile şi folclorul parabolic s-au ţesut cu repeziciune, contaminînd mentalul colectiv. Pieile roşii au devenit nişte personaje legendare, învăluite de o ceaţă a imemorialităţii arhetipale, cu efect benefic sau malefic în evoluţia continentului american, în funcţie de perspectiva cronologică adoptată. Realitatea s-a transferat gradual către universul virtual al literaturii. 

Într-un anume sens, cred că strania aşezare în istorie a nativilor americani reprezintă un act cultural cu corespondenţe în vîrsta (post)modernă a umanităţii. Spaţiul contemporaneităţii (mult dezbătuta globalizare) pare a fi articulat cu precădere prin medierea mitologizărilor succesive. Eroii postmodernităţii sînt şi ei – asemenea bătrînilor indieni – un grup de constructe imaginare, cu imanenţă fabuloasă şi transcendentă. Batman şi Superman nu indică decît două versiuni ale aceleiaşi teme ficţionale: supremaţia binelui într-un univers corupt, prin intermediul intervenţiei suprareale. La fel se conturează Robocop, Captain Power, Karate Kid, Spiderman ori Superwoman, dar şi Cruella sau Jack the Ripper, ca reversuri ale medaliei. Imaginarul comunitar al momentului prezent operează cu transfigurări ale realităţii şi niciodată cu realitatea însăşi. Pozitivă ori negativă, lumea în care trăim se hrăneşte monstruos din oniric. Aşa cum civilizaţia vechilor piei roşii a ajuns un artefact al ficţionalizării, cultura (post)modernă este un conglomerat de mituri şi coduri ipotetice. 

Diverşi antropologi plasează înclinaţia individului către fabulos în zona nevoii (psihanalitice) de siguranţă în confruntarea cu evenimentele (necruţătoare) ale istoriei imediate, personale sau de grup. Evaziunea spre ficţional permite crearea unei identităţi diferite, cu virtuţi de autovalidare în lumea adevărată. Inventăm existenţe paralele, imaginare, doar pentru a învăţa să o acceptăm pe cea concretă. Un cunoscut analist de prototipuri simbolice (Vasile Lovinescu) demonstra, într-o foarte interesantă carte, faptul că toate naţiunile europene au o voluptate enigmatică pentru transfigurarea timpului istoric, prin întoarcerea la un mit primordial. Acest moment arhetipal dezvăluie, indubitabil, o valoare ficţională, întrucît „materialitatea“ sa există numai în sfera imaginarului colectiv. Exemplul folosit de către antropologul în discuţie este cel al „monarhului ascuns“. Un erou descălecător nu

niciodată, ci se

. Altfel spus, intră în stare de latenţă („adoarme“), pentru a reveni atunci cînd istoria (nefastă) o cere. Comunităţile nu mai trăiesc în viitor (şi nici chiar în prezent), ci în trecutul mitologic. Durata devine ciclică, întorcîndu-se permanent la originea sacră. Istoria trece aşadar, nemijlocit, în tipologia flexibilă a literaturii. 

Exerciţiul ficţionalizator nu putea să lipsească din arsenalul destinat supravieţuirii (măcar ficţionale) a unei etnii care a cunoscut, în mod direct, marasmul colonizator. Indienii americani au fost transformaţi în eroi epopeici de imaginaţia celor care le-au intuit misterul, dar, pe de altă parte, ei înşişi şi-au proiectat fiinţa colectivă într-un decor mitologic, imposibil de alterat prin violenţa genocidului. De exemplu, urmaşii Mogollonilor (din sudul Arizonei) ficţionalizează/mitologizează uneori şi geografia. Arhitecturile naturale (din stînci) – unele de-a dreptul neverosimile prin echilibristica inefabilă, îndreptată împotriva legilor fizice, pe care o sugerează – capătă pentru ei un conţinut transcendent, manifestîndu-se ca variantă codificată a arhetipului ocultat. Aceşti apaşi din Munţii Chiricahua susţin că liderul lor invincibil, Cochise (în traducere,

) – „monarhul ascuns“, cu alte cuvinte –,

, aşteptînd momentul prielnic revigorării istoriei şi emancipării poporului rămas în stagnare. Ei îţi arată de obicei o formaţiune uriaşă de stînci, vizibilă din vîrful munţilor, ce îl întruchipează pe

dormind. Simpla contemplare a orizontului geografic înseamnă, de aceea, reactivarea timpului sacru şi conectarea la prototip. Ataşarea (alegorică) de teritoriu ilustrează o pornire colectivă subliminală, preluată ulterior şi de către coloniştii Lumii Noi. Spaţiul nu asigură doar locuirea, ci şi transcendenţa. Habitatul implică un act de cunoaştere şi, implicit, unul de revelaţie. 

Interesant rămîne totuşi altceva. Dacă priveşti cu atenţie în zare spre locul numit simbolic Capul lui Cochise – situat în sudul extrem al SUA, la graniţa cu Mexicul –, ai ocazia unei epifanii emoţionale. Cu nas acvilin, bine desenat pe cerul senin, cu coamă lungă şi subţire, specifică straturilor nobiliare de apaşi, un profil autentic de indian se conturează pregnant şi gigantic pe fundalul albastru. El sugerează adormirea sau, mai precis, somnul extatic. Zîmbetul ascuţit, uşor ironic, din colţul buzelor trezeşte însă fiori de gheaţă.  

Istoreme

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Dezvăluirile șocante ale unui român despre „Mafia Luminii Sfinte” de la Sfântul Mormânt. „Pur și simplu îți dau foc” VIDEO
Cunoscutul vlogger Cosmin Avram face dezvăluiri incredibile despre ceea ce se întâmplă în Ierusalim, înainte, în timpul sărbătoririi Îniverii Domnului și imediat după, când credincioșii din lumea întreagă iau cu asalt Țara Sfântă
image
Culisele amorului dintre Elena și Nicolae Ceaușescu. Porecla dată de gura satului tinerei Lenuța a lui Briceag
Elena și Nicolae Ceaușescu au fost caracterizați, de contemporani, drept un cuplu inseparabil. Cei doi s-au cunoscut în perioada interbelică, între două perioade de detenție ale lui Nicolae Ceaușescu, în condiții puțin cunoscute, dar disecate de specialiști.
image
Povestea construirii primului autoturism românesc, Dacia. Nicolae Ceaușescu: „Perfectă pentru idioţi!“ VIDEO
La 11 mai 1968, a început construcția primului autoturism românesc, Dacia. Autoturismul avea inițial radio și scaune încălzite, dar Nicolae Ceaușescu s-a opus acestor opțiuni, spunând că sunt un „lux inutil“.

HIstoria.ro

image
Sfârșitul cumplit al savantului Emil Racoviță
După încheierea celui de-al Doilea Război Mondial, Emil Racoviță s-a mutat înapoi la Cluj, găsind nealterate Institutul de Speologie și bogatele sale colecții.
image
Cum au văzut otomanii asediul Constantinopolului?
La inițiativa premierului turc Erdogan, la Istanbul a fost inaugurat, la 31 ianuarie 2009, Panorama 1453, un muzeu centru consacrat cuceririi Constantinopolului de către Mehmet al II-lea în 29 mai 1453.
image
Noi minciuni de la Moscova: „Motivul foametei din anii 1946-1947, din Republica Moldova, este România”
Purtătorul de cuvânt al MID-ului al Kremlinului, Maria Zaharova, a mai debitat o minciună sinistră. De data asta, oficialul rus a criticat Chișinăul pentru comemorarea victimelor foametei organizate de regimul sovietic în anii 1946-47 în Basarabia, declarând că motivul lipsei de produse alimentare a