Cum devii expert autodidact

Publicat în Dilema Veche nr. 545 din 24-30 iulie 2014
Din amintirile unui cobai jpeg

După multe ocoluri, a venit şi vremea de a rosti cuvîntul cel de ocară. Curriculum, deşi neutru, e mama învăţăturii şcolare. Iar tatăl, vorba latinilor, semper incertus.

Cînd a intrat cuvîntul acesta şi în limbajul educaţional autohton, nu puţini l-au întîmpinat cu zîmbetul pe buze. Cum să-l declini pe româneşte? La plural, corect ar fi curricula, dar ce te faci cu genitivul? Curriculalelor? Şi-apoi, de unde a apărut? Vreo fiţă corporatistă – au zis unii, amintindu-şi cum şi unui banal CV i se zicea mai deunăzi, impozant, „Memoriu de activitate.“ Vreo invenţie de-a pedagogilor – au zis alţii, să facă să sune mai bine „plan de învăţămînt“ sau „programă şcolară“.

Multă vreme, bietul curriculum a rămas într-un limb între nedumerire şi ironie.  

Îmi amintesc de un prieten care a mers la o universitate din India pe o bursă pentru curriculum design. El era, ce-i drept, un foarte apreciat specialist de la departamentul de design al Universităţii Naţionale de Arte din Bucureşti, dar avea să afle abia la destinaţie că, în principiu, ce se dorea de la el era „proiectare curriculară“ – de pe la ştiinţele educaţiei, vasăzică. Misterul a fost lesne de elucidat. Primind oferta cu pricina, ministerul nostru de resort a direcţionat-o către... arte plastice.

Prin ’94-’95, cînd a demarat şi la noi, cu sprijinul Băncii Mondiale, prima reformă curriculară de anvergură, puţini erau cei care ştiau cam ce se ascunde în spatele cuvîntului cu pricina. Cîţiva au încercat să explice şi neofiţilor, fără prea mare impact. Terminologiile mai vechi au rămas în continuare pe baricade, deşi curriculum-ul aducea cu el promisiunea unui alt fel de a gîndi activitatea şcolară. „Planurile de învăţămînt“ sînt apanajul celor care planifică – precum odinioară planurile cincinale: atîtea cicluri de instruire, atîţia ani fiecare, atîtea materii în fiecare an de studiu, atîtea ore pentru fiecare materie ş.a.m.d. După cum „programele“ au rostul să programeze: acum intră predicatul, acum „Toma Alimoş“, acum compunerea liberă despre cum ne-am petrecut vacanţa, în bună ordine şi fără sărit peste rînd, ca la medic.

Curriculum-ul descrie, aşa cum trădează şi etimologia cuvîntului, un parcurs. Un parcurs imaginat din perspectiva celui care îl străbate: elevul, studentul, doctorandul. Şi, ca orice descriere de traseu bine întocmită, ar trebui să jaloneze reperele de orientare – în primul an de şcoală vei străbate pădurile încîlcite ale scrisului, cititului şi socotitului, înţesate de litere, de cifre şi de alte cîteva semne aritmetice – punctele de atins –, acum vei fi capabil să scrii, să citeşti şi să socoteşti cu uşurinţă – şi răscrucile: aici poţi să o iei fie într-o parte, să-ţi continui învăţătura, fie într-alta, să te apuci de muncit ş.a.m.d. Un curriculum bine aşezat e un fel de combinaţie între o hartă şi o poveste: harta mediului educaţional, pe de o parte, povestea celor care îl străbat, pe de cealaltă parte.

Este curriculum-ul românesc o astfel de întocmire?

Pentru majoritatea concetăţenilor, un Curriculum Naţional este ceva ce stă scris într-o carte publicată mai demult la nu se ştie ce editură, pentru că oricum nimeni nu-şi bate capul s-o citească. La noi, parcursul şcolar seamănă mai degrabă cu săritul din piatră în piatră prin albia unui rîu, fără altă ţintă decît să nu-ţi uzi botinele sau – Doamne, fereşte! – să aluneci şi să pici în apă.

Materiile şcolare se ceartă neobosit între ele, care-i mai făloasă şi mai de folos, finalităţile de ciclu sînt împinse în negura uitării de probele naţionale, ce ţi se pune dinainte pe hîrtie nu-i deloc totuna cu ce-ţi stă în faţă cînd ai de ales încotro vrei să mergi mai departe.

Mai este o chestiune spinoasă, căreia încă nu i s-a dat de capăt. Cine ar trebui, la urma urmei, să se ocupe cu construcţia curriculară – cu acel ansamblu coerent care să dea un sens cît mai pregnant traseului educaţional. Cei mai în temă, spun unii, sînt cei care practică nemijlocit munca educativă, profesorii înşişi. Însă asta nu duce prea departe, cînd e vorba de armonizarea disciplinelor şcolare. Pedagogii – experţii în ştiinţele educaţiei – sînt mai în măsură să dea coerenţă ansamblului. Însă aceştia – se replică pe dată – plutesc în teoriile lor diafane, care oricum se schimbă radical la 10-20 de ani o dată, şi nu prea au habar cum e să te canoneşti cu un copil care nu înţelege cu nici un chip tabla înmulţirii.

Am reuşit de mai multe ori să stîrnesc iritare descriind fondul de neînţelegere şi suspiciune reciprocă dintre „practicienii“ şi „teoreticienii“ educaţiei din România, dintre profesorii de specialitate şi pedagogi. Mi-am aprins paie în cap, şi din partea unora, şi din partea celorlalţi, deşi voiam doar să spun că ar trebui să învăţăm să ne ascultăm cu mai multă îngăduinţă unii pe alţii.

Mie unul mi-a luat ceva vreme să înţeleg că nu e suficient să fii un bun profesor, ca să ai viziune şi pricepere curriculară. „Proiectarea curriculară“ e o meserie în sine, care se învaţă, fie că vii dinspre pedagogie, fie că te-ai format într-o altă specialitate.

În anii efervescenţi ai primei reforme, m-am trezit cooptat în grupul de lucru care urma să elaboreze proiectul de curriculum pentru limba şi literatura română în liceu. Ştiam foarte bine ce aş fi dorit să dispară de pe firmament – inepta învăţare pe dinafară de comentarii literare prefabricate, perspectiva academică, teoretică şi analitică asupra limbii, inhibarea sistematică a judecăţilor proprii, avalanşa de informaţii culturale lipsite de relevanţă pentru un adolescent etc. Dar ştiam mult mai puţin – aproape deloc – ce s-ar putea face în schimb. Şi mai ales cum.

Am trecut, pe rînd, prin experienţa unor îndelungi discuţii cu „beneficiarii“, cu elevii de liceu. Apoi cu profesorii. Apoi am trăit întîlnirea cu „celălalt“, cu modul în care se predă limba şi literatura maternă peste hotare. Apoi m-am confruntat cu mine însumi: de unde trebuie pornit? Care ar fi succesiunea cea mai nimerită a paşilor în construcţia curriculum-ului, pe cei patru ani de studiu?

Între timp, condiţiile s-au schimbat sensibil: şi opiniile elevilor, şi punctele de vedere ale profesorilor, şi nivelul de expertiză în domeniu. Probabil, vine rîndul unei noi generaţii de experţi autodidacţi.

Liviu Papadima este profesor de literatură română la Facultatea de Litere, prorector la Universitatea Bucureşti; coautor al manualelor de limba şi literatura română pentru liceu, apărute la Humanitas Educaţional. A coordonat mai multe volume apărute la Editura Arthur.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Parteneri

Klaus Iohannis Facebook jpg
Iohannis: România este în Schengen cu drepturi depline. O decizie așteptată prea mult timp
Președintele României, Klaus Iohannis, a explicat că aderarea României la Schengen consolidează poziția strategică a statului.
calorifer shutterstock jpeg
Ce este obligatoriu să facă toți românii care au calorifere
Problema caloriferelor care nu se încălzesc uniform poate fi ușor remediată prin câțiva pași simpli, însă pentru a evita disconfortul și cheltuielile suplimentare, este important să știi ce trebuie să faci.
marcel bartic colind jpg
„Închide ușa, Căline, vin mascații după tine”, colindul dedicat lui Georgescu de către profesorul amenințat cu moartea
Profesorul de Istorie Marcel Bartic, care a fost amenințat cu moartea pe rețelele sociale de către adepții mișcării legionare, îi dedică lui Călin Georgescu un colind.
Chip cu inteligență artificială AI FOTO Shutterstock jpg
În ce țări se vor construi fabrici de inteligență artificială: în proiect este implicată și România
Uniunea Europeană a selectat statele și asocierile de state care vor construi cele șapte fabrici de inteligență artificială din Europa, într-nul dintre proiecte fiind implicată și România.
Viscol puternic în Canada și America de Nord. FOTO Profimedia
Atenţionare ANM: Cod galben de vânt puternic în 15 județe timp de mai multe zile. Harta zonelor vizate
Administraţia Naţională de Meteorologie a emis patru avertizări cod galben de vânt puternic și ninsoare care vizează în special Moldova, nordul Dobrogei și zonele montane înalte.
tiktok 1  jpg
România testează la maximum legislația europeană privind serviciile digitale, scrie Politico
Victoria neașteptată a unui ultranaționalist în alegerile prezidențiale din România pune sub semnul întrebării eficiența noilor reglementări europene privind rețelele sociale.
Justin Trudeau, într o vizită oficială la Casa Albă, pe vremea când Trump era președintele Americii jpeg
Canada se teme că SUA ar putea declanșa un război comercial. Oficialii cer Guvernului de la Ottawa un răspuns ferm
Oficialii canadieni au cerut Guvernului de la Ottawa să răspundă ferm la amenințarea tarifelor impuse de viitorul președinte al SUA, Donald Trump, subliniind importanța mineralelor și metalelor de care depind Statele Unite, a declarat miercuri ministrul canadian de Finanțe.
Schengen FOTO Profimedia
Consiliul JAI a votat pentru o aderare completă a României și Bulgariei la Schengen
Consiliul Justiție și Afaceri Interne (JAI) a votat pentru o aderare completă a României și Bulgariei la spațiul de liberă circulație european.
Jim Carrey  foto   Shutterstock jpg
Ce s-a întâmplat cu averea de 300 de milioane $ a lui Jim Carrey? Actorul e nevoit să lucreze din nou!
A fost, la un moment dat, cel mai bine plătit actor de la Hollywood, dar acum caută mărunțiș prin buzunare și proiecte care să-i achite facturile.