Cînd iubește împăratul (I)

Publicat în Dilema Veche nr. 814 din 26 septembrie – 2 octombrie 2019
Cînd iubește împăratul (I) jpeg

Dragostea, de obicei, nu schimbă cursul religiilor, dar relația dintre împăratul Hadrian și tînărul grec Antinous e o mare excepție. Fie și numai pentru asta merită scris despre cei doi, dar mai e ceva: apariția unui cult al lui Antinous a făcut ca dintr-odată relația lor să capete o realitate arheologică pe care iubirea „privată“ rar o poate dezvolta. Între altele, o consecință foarte curioasă e că, dacă numărăm portretele antice de figuri istorice descoperite pînă azi, Antinous nu e depășit decît de Augustus și de Hadrian.

Știm nemaipomenit de puține despre Antinous, de pildă că era din provincia Bithynia, dintr-un orășel aflat azi la 200 km de Ankara. El apare în sursele scrise, practic, doar ca să moară: în toamna lui 130, cînd îl însoțea pe Hadrian în Egipt, tînărul s-a înecat în Nil. Relația lui amoroasă cu împăratul (erau împreună de cîțiva ani, călătoriseră prin Grecia, Siria și alte ținuturi) era de un fel nu numai tolerabil, dar aproape banal în antichitatea greco-romană. Unor istorici moderni ea le-a apărut ca reprobabilă, pentru alții a devenit un simbol al eliberării homosexuale. S-au tras multe săgeți bizare dintr o parte în alta: într-un articol erudit din Historia: Zeitschrift für Alte Geschichte din 1981, un cercetător german își face timp pentru o notă de subsol malițioasă: „Să fie oare o coincidență că tocmai istoricii anglo-saxoni arată în această problemă un anume puritanism?“.

Imediat după accident, împăratul hotărăște să-l ridice pe Antinous la rang de zeu, dedicîndu-i un cult oficial greco-egiptean, cu infrastructură romană. Un sculptor creează rapid un model, cu bucle caracteristice, copiat apoi și trimis în cele patru zări. În fine, în special în zările orientale, unde cultul este incomparabil mai bine atestat; în Italia de-abia dacă se cunosc cîteva temple, dar întîmplarea face că pare să fi existat unul în Kosovo (știm asta dintr-o inscripție fragmentară, azi la Priștina, unde însă ar putea fi vorba de ridicarea unei statui, nu a unui sanctuar).

Cum e posibil deci ca de la atîția generali, împărați și oameni de cultură celebri să avem o mînă de portrete, iar de la Antinous peste o sută (numărîndu-le doar pe cele în piatră, nu și, de exemplu, gemele și cameele)? Mai întîi trebuie zis că popularitatea și cultul lui Antinous au rezistat mult după moartea lui Hadrian. Într-o vreme s-a presupus că majoritatea portretelor au fost produse cît timp împăratul încă trăia (adică din 130 pînă în 138), din obediență față de Hadrian. Deloc adevărat. Cultul lui Antinous era încă activ în secolul IV, iar efebul e prezent nu doar în devoțiunea privată, dar și pe monedele a vreo 30 de cetăți. Cum a supraviețuit Antinous lui Hadrian? Explicațiile sînt foarte diverse. Îmi vine în minte că funcționărimea, inclusiv cea religioasă, se autoperpetuează, dar și că multe povești tragice au potențialul pervers de a apărea ca success stories. Un om simplu poate, iată, deveni celebru doar pentru că a fost remarcat de împărat – în cazul de față, o celebritate care aduce moartea. Supraviețuirea figurii lui Antinous ține însă și de alți factori, cum ar fi remanența proiectului panelenic al lui Hadrian. De asemenea, ceea ce inițial a fost impus – a venit ordin de sus, și fonduri, ca orașul nostru să facă un templu pentru un băiat – s-a transformat treptat într-o modalitate de dialog instituțional între centru și provincie, dialog care începe să aibă propriile lui resorturi. Și mai important însă, portretul lui Antinous a fost genial conceput de un sculptor anonim, care nu mă îndoiesc că a fost consiliat de împărat, ca să fie ușor de integrat și identificat cu alți zei tineri și sclipitori (Apollo, Dionysos), și alte figuri de puști tragici cu background erotic (Narcis, Ganimede). Antichitatea cunoaște destule asemenea transferuri de substanță, cu catalizator iconografic, între figuri mitologice diferite.

Mai risc o observație: nu e exclus ca și atacurile creștine la adresa lui Antinous să fi menținut interesul antichității pentru el. Timp de aproape 300 de ani, de la Iustin la Prudențiu, creștinii revin mereu la exemplul divinizării favoritului lui Hadrian de către păgîni ca la ceva atît detestabil, cît și ridicol. Lucrul nu e foarte fair. Pe de-o parte, pentru că ideea de divinitate era construită în mult mai mare măsură în plan social în păgînism decît în creștinism, pe de altă parte, pentru că homosexualitatea era incriminată teologic pentru cei din urmă, dar validată istoric pentru cei dintîi. În plus, pentru Hadrian, divinizarea lui Antinous a fost, de fapt, de extracție egipteană – nu numai că ulterior Antinous a fost adesea identificat cu Osiris, dar în tradiția egipteană cineva care se îneca în Nil dovedea automat natura sa divină și făcea obiectul unui cult, tradiție de altfel cunoscută și de unii dintre apologeți, ca Tertulian.

Episodul Hadrian – Antinous, cu implicațiile lui religioase, e unic în antichitate. Seamănă nițel cu istoria lui Alexandru cel Mare cu Hephaistion. E deci cu atît mai important să vorbesc, săptămîna viitoare, de săpăturile care în ultimii ani par să fi descoperit locul mormîntului lui Antinous – în chiar celebra villa a lui Hadrian de la Tivoli.

Foto: Antinous, Palazzo_Vecchio

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Povestea care sparge tiparele în Japonia tradiționalistă. Cum a devenit o însoțitoare de bord prima femeie la conducerea Japan Airlines
Numirea în ianuarie a lui Mitsuko Tottori la conducerea Japan Airlines (JAL) a provocat un adevărat șoc în lumea afacerilor din această țară. Nu numai că Tottori era prima femeie aflată la conducerea companiei aeriene, dar își începuse cariera ca membru al echipajului de cabină.
image
„Era doar o chestiune de timp”: Eminem îl ucide pe alter ego-ul Slim Shady în noul album VIDEO
Unul dintre marile alter ego-uri din pop ar putea avea un sfârșit macabru, Eminem anunțând primul său album de după cel din 2020, intitulat „The Death of Slim Shady (Coup de Grâce)”, relatează The Guardian.
image
Dispariția misterioasă a fiicei de 16 ani a unor magnați americani ai tehnologiei. Când a fost văzută ultima dată VIDEO
Mint Butterfield, fiica unor cunoscuți antreprenori din lumea tehnologiei, a dispărut în weekend. Tânăra de 16 ani a fost zărită pentru ultima dată duminică seara, în Bolinas, California, la nord de San Francisco.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.