Bunica mioritică, sufletul reclamei

Publicat în Dilema Veche nr. 290 din 3 Sep 2009
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Pentru a fi "sufletul comerţului", reclama trebuie să cunoască bine sufletul cumpărătorilor, adică al unei întregi societăţi " sau, cel puţin, al unor largi categorii din acea societate. Reclama de succes este astfel şi o excelentă radiografie a acestui "suflet" " mai ales dacă este vorba despre reclama alimentară, căci ce alt domeniu este mai apropiat, zi de zi şi în orice loc, de firea omului? Spuneţi-mi deci ce reclame (gastronomice) vă plac şi vă spun ce popor sînteţi! Există, în primul rînd, gama largă " majoritară " de reclame cosmopolite, adresîndu-se corpului generic şi bunăstării sale universale şi care " vorba lui Florin Dumitrescu " "ne vînd Occident pe pîine". Iar românii au cumpărat, bulimici, pînă cînd au început să le stea E-urile în gît. Reclamele au început atunci să se "localizeze", să facă apel la un "autohtonism" de rezervă care să promoveze (şi) d’ale noastre, pentru noi. Din acest moment lucrurile încep să devină interesante! Să începem cu "un studiu de caz": coniacul. Dacă publicul-ţintă îl constituie "masele", referinţa de succes este prezentul naţional al mîrlăniei agresive. (Deşi urăsc organic seria de reclame la coniacul Unirea, nu aş ezita nici o clipă să acord marele premiu la orice festival de (foarte) scurt metraj documentar acestor fini cunoscători ai sufletului românesc actual.) Pentru elitişti şi alţi rafinaţi, dimpotrivă, referinţa nu poate fi găsită hic et nunc, în societatea prezentă, ci se plasează fie altcîndva (Zaraza), fie altundeva (Alexandrion). Mergem mai departe. Mica serie de reclame la produse comuniste reciclate (Eugenia, ciocolată cu rom) prelungeşte oarecum în trecut seria de "senzaţii tari" cu care ne obişnuiseră Dorel şi ai săi. Locul mîrlanilor este luat aici de securişti, aceştia jucînd astfel, într-un fel, rolul de predecesori " şi connaisseur-i " ai violenţei. Pentru acest "suflet" pe care îl curtează publicitatea, comensalitatea pare a fi deci complementul agresivităţii şi invers: un cap în gură ş’o băutură, un cap în gură ş’o băutură... Lecţia majoră a venit însă tot din "cel Apus". "Gîndiţi-vă la acest lucru: majoritatea dintre noi nu mai mănîncă ceea ce mamele noastre mîncau cînd erau copii (...) Istoric vorbind, aceasta este o situaţie neobişnuită" " constată Michael Pollan într-un recent best-seller dedicat alimentaţiei. Şi continuă, identificînd ceea ce numeşte "paradoxul american": cu cît sîntem mai îngrijoraţi de alimentaţia noastră, cu atît se pare că devenim mai puţin sănătoşi. Trebuie să ne întoarcem deci la "hrana adevărată" (real food) şi să refuzăm ceea ce bunicile noastre nu ar fi recunoscut drept mîncare " ne sfătuieşte, în consecinţă, nutriţionistul american. Este tipul de discurs prin care marea industrie alimentară ne propune să ne salveze de marea industrie alimentară, recomandîndu-ne "produse naturale" şi o alimentaţie ca pe vremea bunicii. Bunica noastră, nu a lor! " au zis publiciştii români, intuind patriotismul ce zace mereu treaz în orice compatriot. Şi s-au pus să lege bunica de glie, dînd astfel un caracter autohton unei strategii mondiale de marketing " în care unii specialişti în politicile alimentare nu ezită să vadă o reciclare şi instrumentare propagandistică a mitului rousseauist al bunului sălbatic, mai aproape de "natură" şi mai "autentic", ferit de pervertirile "civilizaţiei". Şi astfel s-a lansat şi la noi trendul produselor "tradiţionale", româneşti " fabricate, bineînţeles, de aceleaşi multinaţionale alimentare. Cine este însă bunica, bunica noastră? Francezii, de pildă, au legat-o şi ei, de mult, de glie, de glia lor numită terroir, conferindu-i individualitate locală documentată istoric. Dacă, de exemplu, fac reclamă la pateu de ficat, acesta va fi totdeauna un anumit pateu, dintr-un anumit terroir, cu o anumită istorie particulară, documentată prin arhive şi urmată cu stricteţe şi în prezent. Şi să-l ferească Dumnezeu pe vecinul de peste gardul terroir-ului să pretindă că şi el face acelaşi lucru! Bunica noastră este însă din "deal-vale" şi "de odinioară", din tărîmul lui "a fost o dată ca niciodată". Bunica noastră nu e de la ţară, dintr-un sat anume (în ce sat din România făceau bunicile untdelemn în casă?). Ea este din "satul-idee" al lui Blaga " o variantă autohtonă, şi el, a mitului bunului sălbatic " şi acolo au găsit-o, gata pregătită de reclamă, publiciştii noştri. Ea nu are consistenţă istorică, ci doar profunzimea tradiţiei, nu este de undeva anume, ci "de la noi, de aici", din "spaţiul mioritic". Produsele bunicii noastre nu au istorie, nu au geografie, au doar tradiţie. Dar această bunică a tuturor nostalgiilor este cea pe care o iubesc românii! Şi ce e rău în asta? " veţi întreba. O, nu, şi mie îmi place, căci şi eu simţ româneşte. Problema este că " după cum spuneam " succesul acestor reclame, care sînt sufletul unei categorii tot mai largi de produse, spune ceva şi despre sufletul nostru, al celor care ne înghesuim să le cumpărăm. Şi spune ceva dincolo de problemele de marketing: dificultatea de plasare în Istorie şi preferinţa pentru timpul şi spaţiul Tradiţiei. Iar cînd ne plasăm totuşi într-un timp istoric (prezentul sau trecutul apropiat), acesta este rău şi are doar atracţia malefică a răului (dacă e să fie istorie, atunci să fie Dorel!), în timp ce tradiţia este totdeauna bună şi reconfortantă (şi vine de alină dacă v-aţi săturat de Dorel)! Reclama " această reclamă " nu ne vinde deci Istorie en détail, fie ea şi cosmetizată, ci Mitologie în vrac şi în stare naturală deoarece şi întrucît asta ne place, asta ne dorim. Şi asta avem, asta vom avea...

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Parteneri

banner gabriela cristea png
Gabriela Cristea a plecat de la Antena Stars pentru că este însărcinată? Detaliul care a dat de gândit
Decizia de a demisiona de la Antena Stars, acolo unde prezenta emisiunea „Mireasa - Capriciile Iubirii”, a venit ca un șoc peste fanii Gabrielei Cristea. Cu toate că aceasta și-a motivat plecare, spiritele nu se liniștesc nici acum, iar internauții au lansat o teorie confrom căreia vedeta ar fi însă
Maia Sandu plimbare caine FOTO Instagram jpeg
Cum își petrece duminica președinta Republicii Moldova, Maia Sandu. ,,La o plimbare cu prietenul nostru buclucaș”
Lidera de la Chișinău, Maia Sandu, a ieșit la plimbare cu Codruț, patrupedul adoptat, care a ajuns în atenția opiniei publice din mai multe motive, inclusiv pentru că a fugit din curtea Președinției de Anul Nou, speriat de artificii și pentru că l-a mușcat pe președintele Austriei.
Doron Steinbrecher  Romi Gonen  Emily Damari ostatice eliberate/ FOTO:X/@AvivaKlompas
Tânăra cu origini românești, Doron Steinbrecher, între cele trei ostatice care vor fi eliberate azi de Hamas
Astăzi, Hamas va elibera trei ostatici israelieni, printre care și tânăra cu origini românești Doron Steinbrecher.
Carlo Ancelotti, antrenorul lui Real Madrid (EPA) jpg
Real Madrid, desemnat cel mai bun club din lume în 2024. Loc măgulitor pentru FCSB în clasamentul IFFHS
Spaniolii au câștigat 5 trofee anul trecut, între care și Liga Campionilor.
Cătălin Avramescu, foto Facebook jpg
„Alături de AUR ar trebui interzis și SOS”. Cătălin Avramescu, candidat la prezidenţiale, explică de ce legislația privind extremismul trebuie modificată
Cătălin Avramescu, fost ambasador în Finlanda şi profesor de Ştiinţe Politice la Universitatea Bucureşti, este categoric în ceea ce priveşte existenţa unor partide precum AUR şi SOS, în contextul în care în România extremismul câştigă tot mai mulţi adepţi.
salvamont ucraineni jpg
Cinci ucraineni, recuperați din munți după 11 zile de mers: „Mâncau și plângeau”
Cinci cetăţeni ucraineni cu vârste cuprinse între 24 şi 50 de ani, care au trecut graniţa în România prin zona Bistra – vârful Poloninca, au fost recuperaţi de către salvamontişti, duminică dimineaţă.
loto Loteria Romana FOTO Facebook
Tragerile Loto de duminică, 19 ianuarie 2025. Numerele câştigătoare
Duminică, 19 ianuarie, Loteria Română organizează noi trageri Loto 6/49, Noroc, Joker, Noroc Plus, Loto 5/40 şi Super Noroc, după ce la ultimele trageri, de joi, 16 ianuarie, s-au acordat peste 23.900 de câştiguri în valoare totală de peste 1,4 milioane de lei.
Perchezitii în cazul furtului de puieti de la pepiniera Segarcea mp4 thumbnail png
Un bărbat din Dolj a furat 20.000 puieți de salcâm dintr-o pepinieră, într-o singură noapte
Un bărbat de 33 ani, din județul Dolj, a fost reținut de polițiști, fiind acuzat de furt calificat. Acesta a reușit să fure dintr-o pepinieră 20.000 puieți de salcâm. Deși puieții au fost găsiți la percheziții, prejudiciul, estimat la 30.000 lei, este de sută la sută.
Vlad Covaliu, dezlănțuit la Cupa Mondială. Foto Facebook Federația Română de Scrimă