Artific

Publicat în Dilema Veche nr. 617 din 10-16 decembrie 2015
„Cu bule“ jpeg

Dicţionarele noastre actuale conţin o singură formă – substantivul neutru artificiu – pentru ceea ce în vorbirea populară apare în nu mai puţin de patru variante: artificie, artifice, artifică şi artific. Prima dintre variante reflectă o tendinţă de specializare semantică. Termenul artificiu are mai multe sensuri, dintre care unul este mai general şi mai abstract – „procedeu (ingenios) folosit spre a împodobi sau a modifica realitatea; podoabă (inutilă)“ (DEX) –, iar altul, manifestat mai ales în forma de plural, e concret: „amestec de substanțe chimice (colorate) și de carburanți, folosit la semnalizări luminoase, în scop decorativ etc.“ (DEX). Or, vorbitorii au refăcut din pluralul neutru artificii un feminin artificie, folosindu-l pentru sensul concret, din domeniul pirotehnic, în special pentru produsele disponibile pe piaţă, vîndute şi folosite „la bucată“. Tra­di­ţio­na­la decoraţie de brad producătoare de luminiţe şi scîntei (definită tot în DEX ca „sîrmă scurtă în vîrful căreia se află amestecul de mai sus și care, aprins, arde cu o flacără decorativă vie, aruncînd mici scîntei“) este denumită în mod curent artificie; aceeaşi formă feminină este folosită şi pentru alte mijloace pirotehnice de uz comun: „Setul conţine o artificie pentru tort şi suportul aferent“ (darmin.ro); „am băgat vreo 4-5 petarde şi o artificie“ (gsp.ro); „parcagiul Giani aprinde ime­diat o artificie“ (cancan.ro). Singularul feminin s-a putut reface cu uşurinţă de la un plural neutru, pentru că terminaţia -ii este comună neutrelor cu singularul în -iu (serviciu, salariu, auditoriu etc.) şi femininelor cu singularul în -ie (atenţie, condiţie, superstiţie etc.). De altfel, un feminin artifiţie apărea în Vocabularul româno-german al lui G.A. Polizu, la 1857, şi a fost înregistrat ca variantă de dicţionarul academic al lui Puşcariu (Dicţionarul limbii române, Literele A-B, 1913). Iorgu Iordan, în Limba română actuală. O gramatică a „greşelilor“ (ediţia a doua, 1947), menţionează existenţa formei artificie, atestată la Arghezi.

Dacă artificie pare o formă acceptabilă, folosită pentru diferenţierea sensurilor, cu totul altfel stau lucrurile cu variantele artifice, artific şi artifică, care aparţin în mod evident registrului necultivat. Atestările lor actuale sînt destul de numeroase: „i-am pus şi lui o artifice în mîna“ (mamicamea.ro); „în noaptea de revelion stai cu artificul în mînă“ (viata-libera.ro); „Artificul de la Gică o să ardă fără frică“ (adevarul.ro); „aveau pe lîngă tort un boboc de floare cu un artific în vîrf, după ce s-a terminat artificul s-a desfăcut floarea“ (miresici.ro); „Salut! Cum aş putea face un artific în casă? Vreau să fie bun!“ (tpu.ro); „la revelion, o artifică i-a zburat direct în obiectiv“ (forum.computergames.ro); „a venit momentul să aprind «artifica»“ (via­ta-li­bera.ro); „Mai cu o felie de cozonac, mai cu una de tort şi un pahar de şampanie, cu o artifică şi o strigare de «La mulţi ani!» trece şi Revelionul!“ (jurnalul.ro).

Artifice ilustrează pur şi simplu neglijenţa limbii populare în pronunţarea finalei -ie, simplificată şi regularizată după modelul substantivelor feminine în -e; artifică substituie terminaţia -ie sau -e prin -ă, cea mai răspîndită finală feminină. Şi artific se află, faţă de artificiu, în situaţia altor forme pe care pronunţia populară, neîngrijită, le-a simplificat prin abandonarea unei finale mai greu de pronunţat: -iu (în recomandările actuale un diftong, cu u ca vocală plină). Se repetă astfel, cu împrumuturile culte, moderne, din secolul al XIX-lea, un proces care avusese loc cu anumite cuvinte mai vechi (de exemplu, cu cele formate cu sufixul de origine latină -arius: rotariu devenind rotar, morariu – morar etc.). Tendinţa a dat naştere unor forme condamnate de normă, dar foarte frecvente în uzul neglijent: servici în loc de seviciu, salar în loc de salariu. O formă ca seminar în loc de seminariu a fost pînă la urmă acceptată de dicţionarele normative; pluralul vechi, seminarii, a rezistat mai mult (în asocierea hibridă seminar – seminarii), dar a fost abandonat de normă (DOOM 2005 indică pluralul seminare). Sînt supuse deformării populare cuvinte culte adaptate în română, în secolul al XIX-lea, cu un procedeu special: cu sensuri moderne, preluate mai ales din franceză, dar cu forma modelată după latină (de aceea dicţionarele noastre indică o dublă etimologie: pentru artificiu – fr. artifice (masculin), lat. artificium; pentru salariu – fr. salaire, lat. salarium; pentru serviciu – fr. service, lat. servitium etc.

Uzul comun al obiectelor explică (fără a le scuza) deformările populare ale cuvintelor. Numai că destul de ridicolul artific nu se mulţumeşte cu zona concretului cotidian, ajungînd să fie folosit şi pentru sensul abstract al cuvîntului artificiu: „Ei bine, prezenţa sa în film este savuroasă, iar artificul narativ dă culoare în plus scenariului“ (filme-carti.ro). S-ar putea crede că este vorba de o simplă eroare de tastare, de o neglijenţă grafică. Că nu e doar atît o arată folosirile ironice, de preluare glumeaţă a formei, semnalată prin ghilimele: „cineva care se tot ascunde după cuvinte şi speră că cei cărora se adresează nu vor observa «artificul» respectiv“ (pescuitul.ro); „«Artificul» folosit de ACS Poli este în beneficiul jucătorilor săi“ (ripensiatimisoara.ro).

Rodica Zafiu este prof. dr. la Facultatea de Litere, Universitatea București. A publicat, între altele, volumele Limbaj și politică (Editura Universității București, 2007) și 101 cuvinte argotice (Humanitas, Colecția „Viața cuvintelor“, 2010).

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Drumul Vinului în Toscana României, printre podgoriile Drăgășaniului. „Zona a înflorit, practic!” FOTO VIDEO
Un vechi drum agricol printre podgoriile de pe dealurile Drăgășanilor a fost asfaltat pentru prima dată în istorie grație unui proiect cu fonduri europene în valoare de 1 milion de euro.
image
Craterele uriașe de pe dealurile Hunedoarei, rămășițe din anii '50 ale Războiului Rece VIDEO
Dealurile care înconjoară municipiul Hunedoara păstrează rămășițele puțin cunoscute ale unor locuri interzise în primele decenii de comunism. Câteva cratere mari stârnesc curiozitatea localnicilor.
image
Femeia prinsă făcând plajă pe șalupa Poliției Locale din Timișoara a revenit a doua seară la locul faptei. Ce gest ciudat a făcut acolo
Tânăra care a făcut plajă pe șalupa Poliției Locale Timișoara a revenit în seara următoare la ambarcațiune și a urcat pe ea cu loțiune de plajă și o lumânare.

HIstoria.ro

image
Un asalt dincolo de orice imaginație, în „Historia” de mai
„Un asalt îndrăzneţ, dincolo de orice imaginaţie“. Așa a numit Churchill operațiunea de salvare a lui Benito Mussolini din hotelul Campo Imperatore, în ziua de 12 septembrie 1943. Dosarul de luna aceasta este dedicat unui raid ca în filme, prezentat pas cu pas. Revista vă așteaptă și cu alte surpri
image
Spitalul de la Palatul Regal: Regina Maria, „mamă a răniţilor”
Regina Maria începuse, încă din anii neutralităţii, un plan de susţinere al războiului din punct de vedere sanitar şi medical, bazându-se pe experienţa – ce-i drept, mai redusă – din timpul războiului balcanic.
image
Căsătoria lui Caragiale cu gentila domnişoară Alexandrina Burelly
Ajuns director la Teatrul Naţional, funcţie care nu l-a bucurat atât de tare precum credea, Ion Luca Caragiale a avut în schimb o mare şi frumoasă împlinire: a cunoscut-o pe viitoarea doamnă Caragiale.