Articolul cu Apolodor

Publicat în Dilema Veche nr. 706 din 31 august – 6 septembrie 2017
Articolul cu Apolodor jpeg

Capitolul 34 din A doua carte cu Apolodor, scrisă de Gellu Naum (Humanitas, 2008) își propune evident să trateze rolul și locul arheologiei în lume. Valoarea științifică a acestui capitol este, din păcate, limitată. Cei care mă cunosc știu că nu am nimic împotriva scriitorilor! Am chiar și prieteni scriitori. Dar nici nu se poate să se rămînă indiferent. Capitolul 34 are trei strofe și trei ilustrații în culori, aparținînd chiar autorului. Ilustrația de sus îl reprezintă pe pinguinul Apolodor implicat fără urmă de dubiu într-o săpătură ilegală. Cu lopata pe umăr, el privește, cu o mulțumire sinistră, obiectele descoperite. În ciuda desenului stîngaci, ba chiar s-ar putea spune copilăros, se recunosc o amforă de tip Keay LXV/Carthage LR2, arsă secundar, aflată încă în pămînt de la toarte în jos, o coloană dorică din care se văd doar tamburul cu caneluri și capitelul, și o statuie în mărime naturală, cu picioarele în sus și capul îngropat în pămînt. De nicăieri din text sau din expresia feței nu rezultă că Apolodor ar avea un permis de săpătură și studii de specialitate. Gellu Naum ne oferă următoarele informații legate de descoperirea importantelor artefacte: „Pe sub vechile cetăți / se găsesc antichități.“ Aceste informații sînt mai neglijent formulate decît ne-am aștepta cînd vine vorba de comori găsite pe teritoriul mirabil al patriei noastre, unde antichități se găsesc nu numai „pe sub“ cetăți, dar și pur și simplu „sub“ sau „în“ cetăți, și foarte frecvent, alături, dar și, extrem de adesea, la mare distanță de ele.

Cititorul se confruntă apoi cu ilustrația a doua. Aici vedem limpede că Apolodor, dimpreună cu acoliții săi, leul Amedeu și cangurul Ilie, transportă statuia, probabil, undeva. Din expresia fețelor lor ne dăm seama că restul artefactelor au fost abandonate cu cinism, ignorîndu-se importanța contextualizării și preferîndu-se să se ia doar obiectele cu valoare mare pe piață. Astfel, cu complicitatea poetului, nu vom afla niciodată ce a adus împreună, pe teritoriul mănos al patriei noastre, o coloană dorică complet acoperită în pigment roșu excelent conservat – un caz unic, de altfel –, o amforă de Chios databilă un mileniu mai tîrziu și o statuie sumeriană despicată exact pe jumătate, databilă cel puțin două milenii mai devreme. Documentația păstrată se limitează la ilustrația pomenită la început, din care lipsesc atît indicația nordului, cît și scara și elevațiile. Strofa a treia cuprinde interpretarea rezultatelor odioasei campanii: „deci, săpînd, Apolodor / a găsit o jumătate / dintr-un antic senator“. Avem de-a face cu o interpretare ex cathedra în care concluziile țin locul propriilor lor premise. Părerea mea este că pinguinul perpetuează un model piramidal și paternalist al discursului științific. Gellu Naum se face portavocea opiniei infractorului lucios și nu se disociază de interpretarea acestuia, deși este evident că statuia nu reprezintă, și nu poate reprezenta, un senator roman, care ori n avea barbă în arta republicană, ori purta barbă în arta imperială, dar în nici un caz una de tip mesopotamian, decît cel mult de Halloween.

Partea finală a textului își îndreaptă atenția spre metode de expunere muzeală. Pinguinul Apolodor, cu aprobarea mută a trabanților săi, proptește jumătatea de statuie lîngă o oglindă, astfel încît simetria ei să fie reconstituită optic. Acestei abordări îi lipsește atît o evaluare preliminară judicioasă a impactului asupra vizitatorului, cît și o strategie integratoare pentru atingerea unor obiective educaționale complexe. Or, tendințele post-apolodoriene în muzeistică valorizează mai mult ca oricînd fragmentarul. Fără să mai apeleze, ca în Renaștere sau în baroc, la îndoielnice și superfetatorii reconstituiri fizice, ele propun vizitatorului experiența unei autenticități fără potemkiniadă. Sculptura descoperită de pinguin și raportată – se pare, cu mare întîrziere – de către Gellu Naum ar fi putut avea, și ar fi trebuit să aibă, în opinia semnatarului acestor rînduri, o altă soartă. Dacă Apolodor, Amedeu și Ilie ar fi tratat cu seriozitate această importantă descoperire de pe teritoriul mare al patriei noastre, ei ar fi înțeles nevoia de a o expune acompaniată de un model digital interactiv, prin care vizitatorul să poată reconstitui așa cum dorește monumentul, cu barbă sau fără. Nu trebuie privat vizitatorul, între altele, nici de opțiunea legitimă de a reconstitui statuia fără simetrie absolută, de pildă, adăugînd pe obrazul stîng o cicatrice obținută în luptă dreaptă împotriva năvălitorilor sau într-o seară de relaxare domestică.

În final, nu mai poate fi evitată întrebarea dacă pinguinul Apolodor, leul Amedeu și cangurul Ilie nu fac parte dintr-o rețea de crimă organizată ce se ocupă cu traficul de antichități. Să nu ni se aducă iar ca scuză suprarealismul, în numele căruia s-au săvîrșit prea multe abuzuri istorice! Întîlnirea laolaltă a unei amfore chiotice, a unei coloane dorice și a unei statui sumeriene, departe de a fi un eveniment izolat, se înscrie într-o serie amplă de ocurențe similare, din care recent s-a semnalat în Franța întîlnirea, la 100 de ani de la terminarea liceului, a unei mașini de cusut și a unei umbrele pe o masă de disecție. Ada Milea, ai legătura. 

Cătălin Pavel este arheolog și scriitor. Cea mai recentă carte publicată este romanul Trecerea, Cartea Românească, 2016.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Povestea care sparge tiparele în Japonia tradiționalistă. Cum a devenit o însoțitoare de bord prima femeie la conducerea Japan Airlines
Numirea în ianuarie a lui Mitsuko Tottori la conducerea Japan Airlines (JAL) a provocat un adevărat șoc în lumea afacerilor din această țară. Nu numai că Tottori era prima femeie aflată la conducerea companiei aeriene, dar își începuse cariera ca membru al echipajului de cabină.
image
„Era doar o chestiune de timp”: Eminem îl ucide pe alter ego-ul Slim Shady în noul album VIDEO
Unul dintre marile alter ego-uri din pop ar putea avea un sfârșit macabru, Eminem anunțând primul său album de după cel din 2020, intitulat „The Death of Slim Shady (Coup de Grâce)”, relatează The Guardian.
image
Dispariția misterioasă a fiicei de 16 ani a unor magnați americani ai tehnologiei. Când a fost văzută ultima dată VIDEO
Mint Butterfield, fiica unor cunoscuți antreprenori din lumea tehnologiei, a dispărut în weekend. Tânăra de 16 ani a fost zărită pentru ultima dată duminică seara, în Bolinas, California, la nord de San Francisco.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.