Zigzag despre bun-simț

Monica COLUMBAN
Publicat în Dilema Veche nr. 970 din 10 noiembrie – 16 noiembrie 2022
image

În ziua aceea, drumul de la școală spre casă nu mai urma calea bătătorită de atîtea ori. Nu mă grăbeam, ci îmi ofeream, cu o anumită savoare, un mic ocol prin centrul Clujului, cu un popas la Librarium Universității, precedat de o oprire la un bancomat. Liniște, tihnă, calm... De la distanță, zăresc trei-patru persoane la coadă la bancomat. Nici o problemă! Pășesc agale, să mă așez la rînd. Din direcția opusă, se ivește un tînăr; îi observ întîi pantofii, căci mă aplecasem deja să sprijin poșeta mea „enciclopedică” de pervazul vitrinei, ca să scot cardul. În creștet îmi răsună o voce bărbătească, ușor alterată de enervarea care se ghicea în ton: „Eu am ajuns primul!”. Bat în retragere (la propriu!) și mă extrag din rînd, încercînd să-mi recapăt poziția verticală, păstrînd pe chip zîmbetul cu care îmi începusem plimbarea, dar total neinspirată (aveam să constat imediat) în alegerea cuvintelor: „În virtutea...”. Mă întrerupe, însoțind replica de un gest nervos al mîinii: „Lăsați-mă cu virtutea!”. Experiența deceniilor la catedră s-a activat instantaneu și în privire mi-a apărut licărirea amuzată de felul în care elevii mei înțeleg uneori anapoda unele cuvinte. Reiau replica și o duc la bun sfîrșit: „În virtutea faptului că nu mă grăbesc și că mi s-a părut că am ajuns deodată, vă rog să poftiți în față!”. Tînărul tace, întîi puțin contrariat, apoi roșește discret, înțelegînd. Face, totuși, pasul în față, oferindu-mi satisfacția (meschină, recunosc) de a respira în ceafa lui două-trei minute și de a-mi imagina la ce se gîndește, în urma dialogului nostru cu asperități. Am plecat, măcinînd în mine două întrebări. L-am iritat pe tînărul grăbit cu vocabularul meu prețios, poate vetust, declanșîndu-i un mecanism de apărare față de convingerea (prejudecata?) că cei de o anumită vîrstă, mai înaintată, propovăduiesc virtutea pînă și din amvonul improvizat al vitrinei de lîngă bancomat? A fost sau nu lipsit de bun-simț comportamentul lui? Zic și eu, alături de nemuritorul Farfuridi, că din această dilemă nu pot ieși..., dar rostogolesc mereu gînduri despre bunul-simț. 

Parcurgînd numeroasele clasificări ale simțurilor, descopăr că – dincolo de cele cinci simțuri de bază – se vorbește despre un „al șaselea simț”, că unii cercetători extind numărul simțurilor la nouă, în timp ce alții consideră că am avea mai mult de douăzeci și unu de simțuri. Cu toate acestea, bunul-simț nu și-a făcut loc în nici o clasificare. Vom spune că e firesc să fie așa, atîta timp cît în fiziologia umană nu s-a identificat un sistem senzorial care să-l includă. Și totuși, înțelesul pe care îl dăm bunului-simț în spațiul românesc se apropie mai degrabă de o însușire înnăscută decît de una dobîndită. Adeseori, cu mult bun-simț era considerat omul mai timid, mai reticent în a se exprima, acela care fie își cunoaște locul, fie știe să stea la locul lui. Atunci cînd lăudăm pe cineva pentru că are mult bun-simț sau, dimpotrivă, cînd acuzăm lipsa bunului-simț, pare că există consens asupra termenului. Putem să evocăm mental mimica aprobatoare a interlocutorului în situațiile mai sus evocate și vom fi de acord că acesta este pe deplin edificat asupra faptului, fără prea multe explicații. 

În limba română, substantivul simț este un derivat regresiv de la verbul a simți, datorită căruia se poate lăuda cu o familie lexicală destul de bogată. Cu toții simțimresimțim, avem presimțiri, iar mai demult aveam chiar simțăminte. Dar nu ele mă preocupă pe mine acum, ci două dintre derivatele care au avut în limbă un traseu interesant: (ne)simțitor și (ne)simțit. În forma lor afirmativă, ambele adjective tind să aibă un iz învechit, dar chiar și vorbitorii mai tineri simt că primul califică o persoană sensibilă, iar al doilea, un om cu bun-simț. În forma lor negativă, cele două cuvinte au luat-o pe drumuri diferite. Față de omul nesimțitor avem o oarecare înțelegere și, poate, un sentiment în vecinătatea milei, fiindcă percepem acolo o deficiență afectivă, o infirmitate sufletească pentru care ne pare rău, dar pe care o interpretăm ca pe un dat care cu greu ar putea fi depășit. Aventura adjectivului nesimțit este, însă, mult mai spectaculoasă, pentru că, prin forța lucrurilor și a frecvenței, el s-a ridicat la rang de substantiv. Un nesimțitnesimțitul ăla au devenit calificări frecvente – adeseori în enunțuri exclamative – pentru observatorul exasperat de cîtă nesimțire zace într-un anumit ins. Cînd nu sîntem siguri de cantitatea de nesimțire dintr-un individ, recurgem la aproximare: e cam nesimțit. În paranteză fie spus, urît cuvînt este acesta! Căutînd un antonim pentru bun-simț, nu găsesc unul mai adecvat decît nesimțire și temerea mea este că, insinuîndu-se perfid în toate zonele societății, va revendica în curînd pretenții de -ism. N-aș fi foarte surprinsă dacă aș citi, cîndva, în vitrina unei librării, o carte (parafrazînd studiul lui Steven Pinker) cu titlul Nesimțirismul azi. Argumentație în favoarea proastei creșteri, a mitocăniei și a grobianismului.

Englezii folosesc termenul common sense pentru ceea ce în limba română s-a încetățenit ca bunul-simț comun. În ambele limbi, termenii se referă la abilitatea de a înțelege, de a judeca și de a acționa într-o paradigmă împărtășită de majoritatea oamenilor. În această accepțiune, are legătură mai degrabă cu o abordare rațională a lumii. În schimb, bunul-simț pur și simplu este, pentru români, o noțiune care vizează comportamentul. Înrudit cu decența, pe care o înglobează, bunul-simț e ceva mai mult și mai greu de definit. Dacă indecența presupune un afront la legile scrise sau nescrise ale moralei, lipsa bunului-simț e un afront (și) la măsură. 

Deformația profesională mă face să fiu un observator sensibil la manifestările bunului-simț sau ale absenței acestuia. Am parte de ambele, zilnic, așa cum cred că se întîmplă cu fiecare dintre noi. Atunci cînd văd un copil trîntindu-se pe jos și urlînd, pe stradă sau într-un supermarket, sub privirea impasibilă a părintelui, nu-mi pot reprima impulsul de a mi-l imagina în viitor. Îmi pare rău cu anticipație pentru învățătoarea lui, pentru grupul din care va face parte, pentru anturajul pe care îl va avea. Sînt conștientă că este o viziune catastrofică asupra devenirii, dar cred că ceva din bunul-simț alterat prin proasta creștere din copilărie va dăinui în viața de adult și va ieși la suprafață în anumite împrejurări. La fel de rău îmi pare pentru bunica venită să preia de la școală nepotul (termen generic pentru ambele sexe), să-i care ghiozdanul, să stea în picioare în autobuz, cînd mititelul se odihnește pe scaun, ignorînd-o, cu ochii în ecranul telefonului. În ambele cazuri, al copilului care urlă în magazin și al celui lăfăit pe scaunul autobuzului, se produce o încălcare a bunului-simț, dar nimeni nu va arunca vina pe umerii fragili ai micuților. Pentru că vina e în altă parte?! Uneori, fac exercițiul invers și „întorc” în banca de la școală adulții pe care îi surprind în situații care încalcă regulile bunului-simț. Mi se pare că descopăr, astfel, un tipar comportamental durabil. Există o lipsă de măsură, uneori imponderabilă, în cîntărirea bunului-simț și mulți adulți sînt prinși cu ocaua mică. Dar cînd începem să atribuim vină copilului, nu adultului de lîngă el? De multe ori, elevii sînt admonestați cu întrebarea „Așa te-a învățat la școală?”, omițînd că bunul-simț și dreapta măsură se sădesc devreme, acasă, în familie, iar școala nu poate suplini totul. Acasă, în familie, învață copilul ce este rușinea de a încălca regulile bunului-simț. Acolo învață să nu fie gros de obraz, să nu fie fără obraz; în familie i se bate obrazul cînd face ceva necuviincios și află cum e să-ți crape obrazul de rușine. De mic, înțelege cît de important este să-ți scoți obrazul în lume cu demnitate, cu condiția să nu i se dea obraz atunci cînd nu este cazul. De ce avem atît de multe expresii despre bunul-simț legate de obraz? Poate pentru că obrazul este cel care semnalează primul rușinea de a fi depășit o graniță fragilă. Rușinea, spun psihologii, este o emoție secundară, adică o reacție la propriile reacții. 

Este bunul-simț în derivă sau nu? Este în pericol iminent, în societatea românească actuală? Mulți spun că da, că epoca bunului-simț a apus. Depinde din ce unghi privim, la ce ne uităm și ce sîntem dispuși să vedem. Mă aflu printre cei care ezită și care speră că e doar o criză temporară și că va fi resuscitat. Pentru asta, însă, nu trebuie lăsat să intre în moarte clinică.

Vi-l amintiți pe tînărul de la bancomat? Cu siguranță, n-a fost un nesimțit. Poate că a reacționat cu furie inițial, dar apoi – am văzut în obrajii săi – i-a fost rușine de rușinea lui, cum ar fi zis bunica mea. Deci bunul-simț e la locul lui, chiar dacă se mai ascunde uneori.

Monica Columban este profesoară de limba română la Colegiul Naţional „Emil Racoviţă"  din Cluj.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

shutterstock 1352925575 jpeg
Povestea Castelului Sturdza din Miclăușeni care a supraviețuit războaielor și comunismului
Pe colinele molcome ale Moldovei, la limita dintre județele Neamț și Iași, pe teritoriul comunei Butea, se ascunde în pădure o bijuterie arhitecturală unică: un castel neogotic ale cărui ziduri au rezistat în ciuda războaielor, invaziei sovietice, incendiilor și comunismului.
calarasi finantare pentru reabilitarea sistemului de irigatii foto anif.ro
INTERVIU Cum ar deveni eficiente și sustenabile vechile sisteme de irigații din comunism: „Pot fi combinate cu diverse tehnologii specifice”
Cu peste 20 de ani de experiență internațională practică în facilitarea dezvoltării și implementării politicilor privind resursele și serviciile de apă în țări subdezvoltate, Håkan Tropp explică pentru „Weekend Adevărul” cum pot fi eficiente sistemel de irigații existente.
Abdulrazak Gurnah foto AFP jpeg
Abdulrazak Gurnah, Premiul Nobel pentru Literatură: „Ce ironie profundă că tocmai politicienii cu părinți imigranți închid ușa țării pentru noii imigranți“
Marele scriitor Abdulrazak Gurnah, laureat al Premiului Nobel pentru Literatură, a acordat un interviu exclusiv pentru „Weekend Adevărul”, interviu în cadrul căruia a vorbit și despre cum a fost pentru el la început scrisul un act privat de terapie.
cancer Colorectal
Cancerul asociat cu abuzul de antibiotice în unele studii științifice. Motivul
Cel mai frecvent tip de cancer în România este cancerul colorectal, care include atât cancerul de colon, cât și pe cel de rect. Cunoașterea factorilor de risc este esențială.
Wim Hof Sursa facebook jpg
Cinci remedii naturale pentru astenia de toamnă, recomandate de Wim Hof. Efectul surprinzător al muzicii
Starea de spirit tot mai scăzută și sentimentele de anxietate mai intense pe măsură ce zilele se scurtează iar soarele își pierde puterea ar putea fi semne ale asteniei de toamnă. Efectele acesteia pot fi diminuate în mod natural.
Fabrica Autoturisme din Timișoara FOTO Facebook/ Catalog Lastun Dacia 500 Club
Aberația industriei auto comuniste, încropită într-o fabrică de cuști de animale. „Mercedes și BMW ar fi dat orice să-i oprească producția”
La sfârșitul anilor 80, pe porțile unei fabrici din Timișoara ieșea una dintre cele mai caraghioase mașini din întreaga istorie a industriei auto: Lăstunul. Aceste mașini erau destinate clasei muncitoare din România socialistă și erau parodiate inclusiv în acei ani.
Studenți USV Iași jpeg
Ajutor nesperat pentru elevi și studenți. Cei care învață în străinătate vor beneficia de asigurare medicală fără plata contribuției la stat
Este oficial! Elevii, studenţii şi studenții doctoranzi care urmează cursurile școlilor și universităților din străinătate vor beneficia de asigurare de sănătate fără plata contribuțiilor.
Inundaţii Bucureşti FOTO Inquam Photos Liviu Florin Albei
INTERVIU Cum pot fi prevenite inundațiile din mediul urban: de la „orașele-bureți” la asigurările de locuințe
Directorul general interimar al Institutul Internațional pentru Apă din Stockholm (SIWI), Håkan Tropp, explică pentru „Weekend Adevărul” modul în care poate fi evitată inundarea străzilor din orașe în perioadele ploioase.
bacalaureat jpg
Bacalaureat 2025, sesiunea din iarnă. Cum se va desfășura examenul de evaluare a competențelor lingvistice la Limba română
În perioada 27-31 ianuarie 2025, elevii claselor a XII-a vor susține probele de evaluare a competențelor lingvistice la Limba română și Limba maternă din cadrul examenului de Bacalaureat.