Zet și… totul?

Dan POPESCU
Publicat în Dilema Veche nr. 948 din 9 – 15 iunie 2022
image

Am avut ocazia să verific acest lucru, artiștii sînt seismografele unei societăți. De fiecare dată cînd se strîng pungi de presiune în vintrele inconștientului colectiv, ei simt, le înregistrează vibrațiile și le anticipează explozia. Intuițiile artiștilor se manifestă de cele mai multe ori prin imagini obsesive care tot revin în prim-planul atenției lor precum niște stihii. Ele se manifestă ca niște subiecte ce se tot reîntorc și care nu par decît în parte că sînt personale.

Poate că pornesc de la cîteva istorii private, după cum vom vedea mai departe, dar nu sînt totalmente întemeiate de acestea. Arată mai degrabă ca niște descoperiri sau vise profetice. Și într-un anumit fel chiar sînt dezvăluiri ale unor substraturi interioare ce au o mai mare doză de adevăr decît orice plăsmuire. Acum negura războiului s-a așternut groasă ca un fundal bituminos. Efectul sufletesc este răvășitor, fiecare cută interioară capătă contururi caravaggialești. Paradoxal, depresiile dispar, prioritățile se rînduiesc, bolile se amînă, se dau jos măștile, bucuriile capătă serifuri nebănuite, haosul de afară e contrabalansat de claritate lăuntrică. Deunăzi vorbeam cu un amic poet despre efectul clarificator al tensiunii războiului și îl aud mormăind ca pentru sine, cu bărbia-n piept: da, dintotdeauna am crezut că viața în regim de confort e ultimul nivel de dificultate.

image

Dar să revenim la război și la însemnele lui. Pînă acum, scîrnăvia belicoasă a scuipat un semn. Z este ultima literă în alfabetul latin, nu și în cel grecesc, evident, unde ocupă locul 6. De ce a căzut pe ultimul loc în latină? Pentru că nu avea o mare folosință lexicală, iar romanii l-au pus pînă la urmă în alfabet din respect pentru greacă pe care o utilizau în tot imperiul mai ales cînd aveau de vorbit cu cei din provinciile estice sau cînd aveau de împărtășit subtilități sufletești personale. Pentru un roman școlit, greaca suna mai intim, era limba dragostei și a filosofiei. Astfel, există în imaginarul vorbitorilor de limbi neolatine reflexul de a trata semnul Z ca fiind un fel de final, un capăt. În filmul Z al lui Costa Gavras, despre un politician grec ce a fost asasinat, avem și varianta mai puțin funestă a lui Z. După crima politică, în toată Grecia apar graffiti-uri cu Z. Trimiterea e la verbul „a trăi“ la imperativ, „Ζei” (trăiește), ce se citește „Zi”. În alfabetul chirilic, Z ca sunet e desenat ca un fel de 3 sau un omega grecesc întors pe o parte. E a noua literă din alfabetul chirilic și varianta arhaică seamănă cu zeta grecesc.

image

Se pare că motivul pentru care a apărut semnul Z pe tehnica militară rusească ține de o anumită intenție de a identifica grupul de armată din Vest (de la zapad – vest). De ce nu au pus semnul obișnuit – 3? Probabil pentru a nu-l confunda cu numeralul arab. S-a folosit atunci grafia arhaică. Alegerea însemnării cu Z a armelor nu pare totuși să fi fost o activitate conștientă, ceea ce o face din perspectiva mea și mai relevantă.

Dacă ne uităm la cel mai vechi alfabet, cel fenician, observăm că semnul pentru sunetul Z, care în fonetică este o consoană fricativă dentală sonoră, este un fel de H întors pe o parte (sau două Z puse spate în spate) și care, mai tîrziu, în alfabetul ebraic devine un I cu o bară înclinată spre stînga ca un topor. De aici pornește un întreg șir de asociații prin care Z (Zayin) devine în ebraica Talmudului cuvîntul pentru „armă”. Există și o legendă în cultura cabalistă cum că literele s-ar fi prezentat în fața lui Hashem înaintea creației cerîndu-i să clădească lumea cu ajutorul lor. Litera Z, mai trufașă, spune că ea ar trebui să fie piatra unghiulară a creației deoarece ocupă un loc sfînt în ordinea alfabetului, locul 7. Hashem refuză, spunînd că nu se cuvine ca temelia să fie acordată unei litere ce trimite la război și zaveră. Dar oare chiar a refuzat? Poate că nu, vom vedea mai departe că există argumente cum că n-ar fi refuzat. Zayin are o și o istorie modernă amuzantă, după ce ebraica este redezgropată și devine limba statului Israel. Pe lîngă înțelesul de armă, el capătă în utilizarea comună și sensul de „pulă” și transformarea substantivului în verb, din „zayin” în „lezayen”, devine verbul „a fute”. Iată cum eros și thanatos dansează din nou și se exprimă și-n limbă, iar litera Z pare a avea din start o sonoritate marțială cu trimiteri machist-erotice. Arcurile zbîrnîie, armele zăngăne, bondarii zumzăie și natura înflorește.

image

O altă direcție de interpretare trimite la Z ca la un gest de însemnare, iar legenda lui Zorro e și ea la îndemîna noastră. Povestea se numește „The Curse of Capistrano” de Johnston McCulley și pune în scenă aventurile lui don Diego Vega zis și Zorro (vulpoi în spaniolă), haiduc-justițiar californian. Mare spadasin, el dejoacă tot soiul de planuri ale administrației nedrepte. Preferă să însemne dușmanii prin trei tăieturi făcute magistral în formă de Z. Lucrurile se leagă, una dintre cele mai influente povești de capă și spadă din secolul 20 preia un substrat mai vechi prin care Z este însemnul făcut de o armă, o inseminare haiducească.

image

Există și o lucrare de artă contemporană care duce mai departe această tradiție și care pune în scenă efectul de batjocorire a gestului lui Zorro. E vorba despre seria de lucrări ale artistului italian Maurizio Catellan – Z paintings (1996). Ele sînt o ironie la adresa lucrărilor lui Lucio Fontana – celebrele concepte spațiale –, fundaluri în care tușa minimalistă devine tăietură. La Fontana, totul e incizie verticală, niciodată orizontală, cel mult oblică. Iar Catellan vine și introduce intervenția orizontală și hohotul de rîs al „Vulpoiului” mascat. Cei care au văzut filmele cu Zorro știu că ceea ce frapa în atitudinea eroului era relaxarea cu care se duela, o sprezzatura ce se termina cu tăietura în formă de Z urmată de hohoteală. Ceva similar, doar că mai discursive, găsim doar la Cyrano de Bergerac de Edmond Rostand.

Și jumătate de svastică

Cum am început prin a sugera că semnul acesta ce a căpătat acum impact global a fost anticipat în puterea lui de artiștii plastici, trebuie spus că mă gîndeam la un român – Gili Mocanu. Arta lui ce pare ermetică în primă instanță e, de fapt, o încercare directă de a lămuri o temă – impermanența lumii, o căutare a bazei ferme, țîțîna, arheul, miezul. Tema aceasta este atacată prin mai multe subiecte de-a lungul a mai bine de 25 de ani de activitate. Premisa subiacentă este că nu există instrument mai potrivit ca arta plastică în a dezlega misterul cifrului de mai sus. Nu cu filosofia, ci cu intuiția artistului plastic. Iar spațiul optim în care acest lucru se petrece va fi imaginea fixă, bidimensionalul, sediul imaginației ce a creat tot în ordinea suprastructurilor civilizaționale. Cum ar veni, back to the original drawing board.

image

Cuvîntul desenat sau pictat este luat la analiză, Gili intuind în lucrări mai vechi de prin 2005-2006 puterea unui alt compus fonemic, C și O, două sunete-imagini. O este sunetul rotund, perfect, vocala mirării în fața accidentului existențial. C este spargerea sunetului fără cusur, o fractură ce face cu putință vorbirea articulată. Fără acest C – accident ca o tuse obstructivă –, limbajul rostit nu ar fi avut sens. Vorbirea e instaurată de acest sughiț vocal. Iar CO este chiar particula lingvistică care exprimă legătura. Ce a devenit amuzant pe undeva prin decada 2010-2020 a fost că mai toate discursurile curatoriale începuseră să abunde în termeni precum co-creator, co-participare, co-dependență, colaborare. Insistența exasperantă a acestei cooperații artistice globale a fost pusă între paranteze doar de… COVID.

image

Concomitent cu subiectul CO care s-a lămurit ceva mai repede a apărut și un interes pentru semnul Z. Există și o istorie personală a artistului care își vede tatăl, contabil pedant, făcînd un semn la finalul fiecărui document, acel Z ce anula spațiul liber ca și cum scrisul ar avea oroare de vid și umplerea/anularea lui se consfințește prin floreta caligrafică a acelui Z final. Nu cruce, nu linie, Zet definitiv. Sigur, semnul avea îndreptățire contabilă, proteja documentele de eventuale falsificări, dar actul de anulare irevocabilă pare, pentru o fire sensibilă, un gest marțial, e un șoc, un fulger (alt Zet) care arde posibilitatea oricărei continuări. Zet e armă și moarte, și după el... nimic. De aici avem lucrarea de mai tîrziu „Zet and nothing”, scris în oglindă ca un mesaj îngropat invers, dar la vedere. Îl putem citi doar dacă ne sucim un pic privirea, în felul acesta privitorul resilabisește ca un copil o propoziție pe care, dacă ar fi citit-o normal, nu i-ar fi acordat atîta atenție.

image

Într-o lucrare din 2007, Gili observă că Zet-ul este și jumătate de svastică. Ca orice semn stihial, svastica a avut parte de o istorie recentă care a încărcat-o cu conotații oribile. Ea e totuși un semn vechi, care e încă foarte răspîndit în lumea indică. Brațul unei svastici e un Zet. În imaginarul inițial hindus, svastica este un însemn arhetipal al felului cum intersecția în unghi drept a crucii se poate transforma în mișcare și viață. Altfel spus, centrul labirintului este o cruce, un omphalos, un buric, un miez, intersecția unor diagonale. Centrul acela nu poate crea tot labirintul lumii decît dacă cele două linii perpendiculare sînt ajutate de mișcarea sugerată de secera unui Zet care va iniția vortexul vieții. Svastica e o imagine a lui Dumnezeu care exprimă direct posibilitatea mișcării cînd totul e nemișcare. Puterea acestui semn a fost simțită de multe ideologii, secera și ciocanul comunist sînt o svastică, semnul celor două chei ale Sfîntului Petru din heraldica papei e o svastică, nu mai vorbim de naziști. Îl observăm și-n gagul genial al lui Catellan – banana lipită cu scotch.

Gili nu rămîne doar aici și observă în continuare cum Zetul e și unirea diagonală a unor linii paralele. E ceva poetic în toate acestea, ca atunci cînd profesoara de matematică îi spunea în gimnaziu că două linii paralele se vor întîlni la infinit. Sau, mai precis, există paralelism între linii doar dacă ele se vor întîlni dincolo de timp, la infinit. Altfel, toate se întîlnesc în timp. Zet e deci și un semn al idealului, acel ceva ce nu poate exista undeva, cîndva. Lucrările din ultimii ani preiau și lecția compozițională a Zet-ului. De-a lungul operei sale, Gili a tot realizat reducții plastice minimaliste, ca-n seria „Orbirea”, unde culoarea era anulată și totul era redus la desen și clarobscur. Aici e vorba de o reducere la minimum minimorum compozițional, dat de acest semn arhetipal – Zet. Tablourile lui intitulate „Zet” vor fi monochrome, iar liniile compoziționale vor urma diagonalele formatului dreptunghiular. Diagonala e minimum de linie într-un dreptunghi, aproape că este primul gest logic, iar lucrările lui Gili intitulate „Zet” erau experimente picturale extreme în care desenul era doar o diagonală, iar pictura era dată la minimum monocrom.

image

După cum vedem, înțelegerea unui concept deschis cum e Zet funcționează nu neapărat logic, iar neînțelegerile sînt și ele creatoare de cultură și istorie (de cele mai multe ori nefastă). Ce trebuie subliniat în urma acestui lung excurs este că Z este o formă arhaică ce funcționează ca o cheie franceză care deschide foarte multe porți ale cunoașterii interioare. Înțelegerea lumii avansează și ea în zigzag, meandrele ei fiind exact plăsmuirea culturală în care trăim. Iată un exemplu de cum funcționează inconștientul cultural colectiv și ce repercusiuni are în manifestările artistice contemporane. Trebuie spus că, înainte de 24 februarie, una din intențiile galeriei pe care o conduc era să organizeze o expoziție care să se numească „Zet și nimic”. Cum Zet-ul a fost deturnat într-o manieră barbară, acest lucru nu mai e posibil, lucrările mai sus menționate vor trebui să aștepte zile mai puțin extreme.

Dan Popescu este galerist la H’Art Gallery.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

erotica 4512433 1280 jpg
Planul elaborat pe care un bărbat l-a pus la cale pentru a fugi cu amanta. Și-a înscenat moartea, dar a avut parte de o surpriză
Un bărbat din Statele Unite a pus la cale un plan care ar putea părea demn de un scenariu de film: și-a înscenat moartea pentru a fugi cu amanta, lăsând în urma sa o operațiune de căutare masivă și o întreagă familie îngrijorată.
FOTO IPJ Alba
Jandarmii au intervenit pentru deblocarea unei mașini din nămeți. În vehicul se afla și un copil
Jandarmii din Alba au deblocat din nămeţi, duminică seara, o maşină în care se aflau doi adulţi şi un copil în vârstă de doi ani. Ei au povestit jandarmilor că se întorceau de la ski şi s-au rătăcit, iar apoi au rămas blocaţi în stratul gros de zăpadă din zonă.
Schengen shutterstock 8 jpg
Cu cât ar putea să crească PIB-ul României după aderarea la spațiul Schengen. Principalii beneficiari în următorul deceniu
Aderarea României la spaţiul Schengen poate genera o creştere cu până la 2% a PIB-ului României anul viitor, cu beneficii ce se vor resimti pe parcursul următorilor 10 ani, arată un comunciat al asociaţiei patronale RESTO Constanţa.
ianis hagi rangers profimedia jpg
cat jpg
Miracol chiar înainte de sărbători: Un motan a fost găsit și s-a reunit cu stăpânul său după 11 ani. VIDEO
Aceste sărbători vor rămâne pentru totdeauna în memoria lui Dave Dexter, un tânăr din Statele Unite, care și-a regăsit motanul pierdut în urmă cu mai bine de un deceniu.
Cel puţin 40 de persoane au fost ucise într un atac israelian în nordul Fâşiei Gaza Foto   X jpg
Peste 40 de persoane au fost ucise într-un atac israelian în nordul Fâşiei Gaza. Și un jurnalist de la Al Jazeera a fost omorât
Peste 40 de persoane au fost ucise într-un atac israelian în nordul Fâşiei Gaza, a anunţat duminică organizaţia de apărare civilă din teritoriu, condusă de Hamas.
Horoscop dragoste iubire FOTO Shutterstock jpg
Horoscop luni, 16 decembrie. Nativii unei zodii trebuie să fie pregătiți să primească noi membri în familie
Lorina, astrologul Click!, vine cu predicțiile complete pentru toate cele 12 semne zodiacale, pentru ziua de luni, 16 decembrie. Ce rezervă prima zi a săptămânii pentru nativi.
Târgul de Crăciun de la Craiova Foto Ministerul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului jpg
Cât a plătit o turistă pe mâncare la Târgul de Crăciun din Craiova. „Nici pe bulevardul Champs-Élysées nu costă atât”
O turistă a dezvăluit, într-un videoclip publicat pe TikTok, cât a plătit pentru un cârnat, trei mici, jumări și cartofi la Târgul de Crăciun din Craiova. Femeia a gustat din fiecare produs și s-a declarat încântată.
ungaria handbal nemzeti sport webp