Zanzibar, insula contrastelor

Sidonia BOGDAN
Publicat în Dilema Veche nr. 1015 din 21 septembrie – 27 septembrie 2023
image

Printre primele lucruri pe care le-am făcut ca adolescentă proaspăt ieșită din comunism a fost să-mi lipesc pe perete, în camera mea, un poster cu un peisaj exotic. Desigur, nu au lipsit nici trupele preferate, dar sentimentul meu ascuns de libertate îl reprezentau tropicele. Din prisma dimensiunii, acea reprezentare exotică domina tot ce mai era expus pe pereți. De mică mi-am dorit să văd locuri total diferite față de modul în care trăiam, iubesc senzația să calc din avion direct într-un univers care îmi ține treji toți stimulii, cînd timp mă aflu acolo. Vara aceasta, visul s-a împlinit: am primit cadou un concediu în Zanzibar, așa cum spun pliantele turistice – un univers al plajelor exotice și al naturii fascinante a Africii. Numai că experiența pe care am avut-o a fost cu totul alta față de promisiunile pe care le citești în ofertele turistice. În cele opt zile în care am stat pe insula Tanzaniei, am trecut prin toate stările posibile: de la acel sentiment de înmărmurire în fața frumuseții naturii africane, pînă la tristețe și supărare din cauza sărăciei extreme în care trăiesc localnicii. Cum este posibil ca un loc care adună turiști din toate colțurile lumii (am cunoscut americani, neozeelandezi, austrieci, femei din Emiratele Unite, italieni, francezi etc.), un loc de pe urma căruia marile companii hoteliere străine cîștigă un profit de sute de milioane de dolari anual, să nu aducă beneficii și localnicilor? Desigur, după un an de muncă, dacă dorești un loc exotic în care să te odihnești pe un șezlong, Zanzibar este, în mod indubitabil, o astfel de destinație. Textul meu nu are drept scop de a face morală oamenilor care aleg Zanzibar pentru odihnă. Nici de a sabota companiile de turism. Există diverse motivații pentru alegerea concediului și nu judec pe nimeni. Observațiile mele împletesc reflexul reporterului, care nu cred că va adormi total niciodată, cu cel al proaspătului absolvent al secției internaționale din cadrul unei facultăți de științe politice. Concediul în Zanzibar a însemnat nu numai apusuri care îți taie respirația sau snorkeling, ci și discuția cu Omar, un tînăr localnic care m-a abordat în timp ce mă plimbam în zona de reflux al oceanului ca să-mi arate vietățile rămase în mîlul apei și să-mi spună că ar fi mai bine pentru localnici să aleg în mod direct serviciile locale de turism decît cele oferite de hotel. Tot de la Omar am aflat că salariul mediu în Zanzibar este în jur de 150 de dolari și că insula se află într-o situație privilegiată față de Tanganika (denumirea colonială a Tanzaniei continentale), unde trăiesc majoritatea tanzanienilor, în jur de 60 de milioane, și unde sărăcia ar fi și mai mare. Asta explică exodul tanzanienilor, inclusiv al tradiționalilor masai, dinspre continent spre insulă pentru a reuși să cîștige bani din turism. Omar mi-a mai spus că diferențele de oportunități între tanzanienii de pe continent și cei de pe insulă (în jur de 1,5 milioane) nasc și idei secesioniste, unii insulari dorind să se desprindă de Tanganika, cu care s-au unit la momentul cîștigării independenței statului, pentru a putea trăi mai bine de pe urma turismului. 

Zilele următoarele, sursele mele s-au diversificat, am stat de vorba cu tanzanieni prin toată insula, iar criticile lor sînt asemănătoare: indiferent cîte lanțuri hoteliere străine ar face bani în Zanzibar, autoritățile locale sînt incapabile să aplice în mod just legile locale, să colecteze taxele din turism și să investească banii în folosul localnicilor. Asta transformă Zanzibar într-o anomalie: localnicii trăiesc într-o sărăcie extremă, iar printre pădurile de palmieri și cocotieri se ascund resort-urile de patru sau cinci stele în care luxul abundă și unde se adăpostesc turiștii. Cînd scriu sărăcie extremă mă refer la lipsă totală de infrastructură, la gospodării asemănătoare colibelor europene de acum 200 de ani, la condiții de viață greu de imaginat pentru un cetățean UE. De pildă, nu am văzut niciunde un frigider, nici în magazinele lor alimentare, nici în casele oamenilor. Am văzut mulți adulți cărora le lipseau dinți, dovada lipsei serviciilor stomatologice. N-am văzut o farmacie, o librărie sau o cofetărie. Rapoartele ONU susțin că, datorită industriei turismului, proporția gospodăriilor cu acces la rețeaua de electricitate a crescut de la 38% la 57% între 2009 și 2019, iar alte 6% au acces la energie solară.Potrivit unui raport de evaluare a sărăciei în Zanzibar, realizat de Banca Mondială, se estimează că turismul contribuie cu 27% la PIB și cu aproximativ 80% din veniturile sale în valută. Numărul locurilor de muncă legate direct sau indirect de sectorul turismului este estimat la 60.000 dintr-un total de 600.000 de persoane care par a fi angajate pe insule (acest lucru este dificil de măsurat din datele disponibile). Potrivit datelor OMT, turismul a reprezentat peste un sfert din veniturile în valută ale țării în 2019, fiind aproximativ 2.605 milioane USD. Pentru o îmbunătățire a situației lor economice, Banca Mondială recomandă dezvoltarea unui turism inclusiv în care să fie cooptați și mici întreprinzători locali, dar realitatea crudă numai impactul vizual direct ți-o poate oferi. Recunosc că am avut sentimente de vinovăție de alb privilegiat care, prin mofturile mele, prezervă un tip de mentalitate care îi condamnă pe tanzanieni să nu își depășească condiția grea dată de istoria vulnerabilă a țării lor. Tanzania a fost în anul 1961 colonie britanică, iar înainte de asta, una germană. Pînă acum o sută de ani, Zanzibar era insula care strîngea sclavi din toată regiunea continentală estică a Africii pentru a fi vînduți într-o piață celebră din Stone Town, devenită între timp un muzeu al sclaviei. La nivelul societății, reacțiile localnicilor față de colonizator încă persistă: să întinzi prosopul turistului pe șezlong, de pildă, nu înseamnă niciunde un serviciu hotelier, ci un tip de umilință care nu trebuie să mai existe niciunde în lume în secolul XXI. Zanzibar este un loc al paradoxurilor, plajele exotice transmit ceva din spiritul liber pe care îl miroseai în Vama Veche, jovialitatea oamenilor îți reamintește că stările sufletești bune nu depind exclusiv de bani sau de cariere profesionale fulminante, iar cognitivul uman are mecanisme formidabile de adaptare. Zanzibar îți mai arată și că politica globală nu este un concept abstract, ci ar trebui să ne intereseze pe toți. Eradicarea sărăciei africane, reducerea inegalităților dintre oameni, prezervarea mediului sînt teme pe care le înțelegi mai bine în timpul călătoriilor, iar Zanzibar e acel loc în care le descoperi pe toate.

Sidonia Bogdan este jurnalistă.

Foto: wikimedia commons

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
O poliţistă i-a pulverizat colegului său spray paralizant în faţă. Reacții dure: „Din păcate de asemenea mimoze și botoxate este plină poliția”
Ceea ce trebuia să fie o intervenţie obişnuită pentru a calma o situaţie conflictuală s-a sfârşit prost pentru unul dintre poliţişti, dar şi pentru imaginea instituţiei, atunci când colega sa i-a pulveriza în faţă spray paralizant.
image
O româncă a comparat prețurile la cireșe din Londra cu cele din România. „Aici e vreo 17-18 lei doar o cireașă!”
O româncă din Londra ține să îi contrazică pe conaționalii care susțin că în România se găsesc cele mai scumpe cireșe din lume și a postat și o poză cu prețul cu care se vând două cireșe într-o piață din centrul capitalei britanice.
image
Proprietarul unei case s-a făcut stăpân pe terenul orașului și a pus taxă celor care aveau nevoie de parcare
În câteva zile pe terenul de lângă Badea Cârțan din Timișoara cei care vin la piață sau la biserică vor avea noi locuri de parcare. Spațiul a fost utilizat ilegal până acum, ca parcare contra cost.

HIstoria.ro

image
Sfârșitul cumplit al savantului Emil Racoviță
După încheierea celui de-al Doilea Război Mondial, Emil Racoviță s-a mutat înapoi la Cluj, găsind nealterate Institutul de Speologie și bogatele sale colecții.
image
Cum au văzut otomanii asediul Constantinopolului?
La inițiativa premierului turc Erdogan, la Istanbul a fost inaugurat, la 31 ianuarie 2009, Panorama 1453, un muzeu centru consacrat cuceririi Constantinopolului de către Mehmet al II-lea în 29 mai 1453.
image
Noi minciuni de la Moscova: „Motivul foametei din anii 1946-1947, din Republica Moldova, este România”
Purtătorul de cuvânt al MID-ului al Kremlinului, Maria Zaharova, a mai debitat o minciună sinistră. De data asta, oficialul rus a criticat Chișinăul pentru comemorarea victimelor foametei organizate de regimul sovietic în anii 1946-47 în Basarabia, declarând că motivul lipsei de produse alimentare a