Vinovăția – pase și driblări

Publicat în Dilema Veche nr. 859 din 24 - 30 septembrie 2020
Vinovăția – pase și driblări jpeg

Cu siguranță, nu românii sînt cei care au inventat pasarea vinovăției și fuga de răspundere. Întreaga lume e plină de șarlatani și de pișicheri care nu-și asumă vina. Orice hoț fuge de Justiție. Și totuși, în fostul bloc estic, neasumarea vinovăției are un răsunet aparte. Nesoluționarea marilor dosare ale Justiției, arta prescrierii și a tergiversării, absența demisiilor de onoare, arbitrarul și ineficiența instituțiilor statului sînt neajunsuri întîlnite cu precădere în partea noastră de lume. Pendularea între „nimeni nu e de vină” și „sîntem cu toții vinovați” – un artificiu de anulare a răspunderii prin reducerea la extreme impracticabile – e o măiestrie de la Răsărit.

„Cultura nevinovăției” pare să fie rezultatul asimilării „culturii rușinii”, specifică unei societăți țărănești, arhaice, cum era cea românească, cu „tradiția” comunistă a minciunii ca politică de stat. A fi găsit vinovat înseamnă, aici, „a păți o rușine”; iar a-ți ascunde vina devine, printr-o contorsiune nefirească, o chestiune de „onoare”.

În altă ordine de idei, felix culpa (fericita vină) desemnează în teologie „șansa căderii”, „oportunitatea păcatului”. Dacă păcatul originar, „greșeala fondatoare” a umanității, nu s-ar fi săvîrșit, nu am mai fi ajuns să trăim în lume, cu bune și cu rele. Am fi ratat șansa mîntuirii, miracolul Învierii, „întîlnirea” cu Iisus, iar teodiceea, soteriologia, eschatologia – pe scurt, teologia – nu și-ar mai fi avut rostul. Cum să te înalți dacă nu cazi, mai întîi?

La antipodul celor deprinși să paseze vina se află cineva dispus să încaseze frontal vinovăția întregii specii – Iisus.

Pildele și dictoanele pot fi prost înțelese sau adaptate viclean, în spiritul culturii nevinovăției. „Hoțul neprins e negustor cinstit” pare să ne învețe că (1) vinovat e cine-i prins, nu cine fură, și că (2) toți negustorii sînt hoți, doar că numai unii (ghinioniștii sau fraierii) sînt prinși. „A greși e omenește” are corolarul tacit că la fel de omenește e și să fugi de răspundere, să nu-ți recunoști greșeala. (Greșeala, de altfel, nu e totuna cu vina: dacă prima poate fi o imprudență, un accident, vina e premeditată, cu intenție.) Versete biblice precum „Cel fără de păcat dintre voi să arunce cel dintîi piatra” – care invită la introspecție, la reflexivitate, la exercițiul iertării – pot fi manipulate ca manevre de diluare a vinovăției prin distribuție democratică și ca îndemnuri la complicitate, la relativizare împăciuitoare a culpei („Pupat toți piața endependenți”) sau ca variante universale ale cațavencianului „Toți sîntem români!… mai mult, sau mai puțin onești!”.

Într-o lume normală, vina e o temă a libertății, un drept, spunea cineva – dublat însă de obligații: sînt liber să acționez greșit, dar sînt dispus să-mi asum consecințele, înțeleg că sînt pasibil de pedeapsă. La noi, vina e mai degrabă o problemă de destin, e consecința unei sorți potrivnice, iar vinovatul – un seamăn pe care l-a ocolit norocul. Nu degeaba se spune adesea despre cîte un hoțoman, cu reală compasiune și simpatie: „L-au prins, săracul!”.

Viețile netrăite jpeg
Cît de ficționale sînt țările și spațiile în care trăim?
Liniștea și familiaritatea sînt suficiente sau devin prea puțin cînd vine vorba de promisiunea unui altfel?
Drepnea
Jumătate mișcare, jumătate siguranță
Locurile sînt sinonime cu niște stări psihice, sînt legate de întregi constelații de lucruri trăite, sunete, imagini, intensități care au înscris acel teritoriu pe harta mea emoțională.
Neuhausen (Erzgeb ), die Schlossgasse JPG
În satul Noulacasă
Acest sat se numește Neuhausen, iar mie, în română, îmi place să-i spui Noulacasă.
mare
Un lac între munți
Am știut că atunci, acolo, sînt fericit și că e un loc în care o să mă întorc întotdeauna cînd o să mă pierd, cînd o să-mi fie foame, sete sau o să mă rătăcesc.
p 11 jos jpg
Aici, între cei doi poli ai vieții mele
Cred că pentru mine e esențial să pot oscila între două stări sau două locuri sau două universuri sufletești.
p 12 Paris, Cartierul Latin WC jpg
Orașe uriașe
Mă văd întors în Paris, trăind liniștit viața altora, recunoscător celor care se poartă frumos cu mine, pînă cînd alții, nou-veniți, încep să îmi fie recunoscători că mă port frumos cu ei.
25869202527 80595838cf c jpg
4 case x 4 mașini
Mașina pe care mi-aș fi luat-o putea funcționa drept criteriu de delimitare a unor intervale (micro)biografice.
p 13 jpg
Harta
Aș vrea să trăiesc în România pentru că, după atîtea mereu alte și alte hărți, ar fi mai ușor s-o iau pe-a noastră la puricat, și la propriu, și la figurat.
p 1 jpg
Pe aripile gîștelor sălbatice
M-aș lăsa purtată de gîştele sălbatice ale lui Nils Holgersson, dînd roată nu doar Suediei, ci întregului continent, planînd fără nici o obligaţie şi nici un regret pe deasupra locurilor pe care le-am iubit cîndva.
1200x630 jpg
Pentru Constanța, cu dragoste și abjecție
Mi-ar plăcea să trăiesc într-o Constanța în care nostalgia – neobturată de dezvoltările imobiliare – să deschidă portaluri către trecut.
index png
Orașul Sud
Lună plină, Dunărea caldă și întunecată la Brăila, primitoare cînd intri cu picioarele în malul ușor nămolos.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Centrul și marginea
Tendința este acum cea a descentralizării și nu doar din punct de vedere urbanistic.
p 10 sus WC jpg
Strada Tunari în ficțiune și în realitate
Comoditatea locuirii împreună se vede că a primat față de disconfortul izvorît din diferență, rasială, socială.
Mahala jpg
Mahalale şi mahalagii
Oamenii se temeau de mahala şi de puterea cu care devora reputații şi destine.
Diana jpg
La Bragadiru
Lockdown-ul din martie 2020 ne-a prins în cei 46 de metri pătrați ai apartamentului de două camere din Drumul Taberei. Atunci a fost momentul-cheie.
p 12 sus jpg
Periferia sferei moralității: o scurtă istorie despre progres
Virtutea nu mai este ceva ce poate fi impus de la centru, ci descoperit și practicat de fiecare.
Irina jpg
O stradă doar a lor
Blocurile noi, plombe inestetice inserate în această alveolă cu aspect periurban, la rîndul ei înglobată într-un mare cartier de blocuri, ar fi contribuit la „curățirea” zonei.
1024px Bruxelles   Commission Européenne Berlaymont (23191436909) jpg
România, la periferia UE? Da, dar alții dau buzna afară
Faptul că euroscepticismul e (deocamdată?...) o afacere politică fără urmări, în România, e confirmat de ultimele formule de guvernare din țară.
p 14 sus Piazza del Popolo WC jpg1 jpg
Marginea lumii
E o senzație greu de găsit în altă parte, aceea că nimeni, niciodată, n-are ochii ațintiți spre tine, ceea ce îți lasă loc să faci ce vrei și să fii cum ești.
Scriitorii, rudele mele maghiare jpeg
Arta apărării
Ne-am gîndit să abordăm chestiuni precum soarta, scopul și responsabilitatea artei în vreme de război.
p 10 C  Alba jpg
Artă fără adăpost
Muzeele de artă s-au obișnuit cu drôle de guerre care a șters din mințile tuturor iminența sau măcar posibilitatea unui război real.
p 11 youtube jpg
Patru tablouri
Au fost furate peste 170.000 de mii piese de artă fără ca trupele „eliberatoare“ să intervină.
d15 Dan Perjovschi Anti War Drawings ©Nicolas Wefers 5 jpg
Make art, not war – anchetă
Dată fiind natura explicit grafică a unui conflict armat, am adresat trei întrebări cîtorva artiști care se ocupă cu imaginea: pictori, artiști vizuali, regizori de film, desenatori.
p 1 Carlos Alba jpg
Fragilitatea indestructibilă a literei
Asta e proprietatea esențială a cărților: opresc în corpul lor corpurile morții.

Adevarul.ro

image
Motivul stupid pentru care o grădiniţă din Hunedoara a fost mâzgălită cu mesaje de ură şi ameninţare VIDEO
O grădiniţă din Hunedoara a fost vandalizată. Autorii distrugerilor au lăsat mesaje de ameninţare şi de ură pe faţada clădirii.
image
Un general rus obez şi retras din activitate, trimis să lupte în războiul din Ucraina: „Nimeni nu-i poate refuza supunerea”
Un general rus pensionat şi obez, a fost trimis de Vladimir Putin să lupte în prima linie în războiul din Ucraina care se desfăşoară mai ales în partea de est a ţării. Decizia vine în contextul în care armata rusă pierde tot mai mulţi militari de rang înalt pe câmpul de luptă.
image
„Q”, internautul de la care a pornit mişcarea QAnon, a revenit pe forumurile web după 2 ani de pauză: „Să jucăm încă o dată?”
Utilizatorul anonim cunoscut sub numele de „Q” al forumurilor 4chan şi 8kun, personaj ale cărui anunţuri criptice au dat naştere teoriei conspiraţiei fasciste pro-Trump cunoscută drept QAnon, şi-a reluat postările după o pauză de aproape doi ani.

HIstoria.ro

image
100 de ani de show-uri culinare
În primăvara lui 1924 se auzea la radio primul show culinar, a cărui gazdă era Betty Crocker, devenită o emblemă a emisiunilor de acest gen și un idol al gospodinelor de peste Ocean. Puțină lume știa că Betty nu exista cu adevărat, ci era doar o plăsmuire a minților creatoare ale postului de radio.
image
„Uvertura” războiului austro-turc din 1715-1718
Războiul turco-venețiano-austriac dintre anii 1714-1718, cunoscut și drept Războiul Austro-Turc din 1715-1718, sau „Războiul lui Eugeniu de Savoia”, este primul din seria războaielor ruso-austro-turce din secolul XVIII.
image
Capitularea lui Osman Pașa
La 4/16 decembrie 1877, Carol îi scria Elisabetei că otomanii încercaseră pe data de 28 să iasă din Plevna luptând și construind un pod peste râul Vid, în zonă desfășurându-se bătălii cumplite. Carol s-a îndreptat imediat în acea direcție, în timp ce împăratul se dusese în centrul dispozitivului.