Viitorul dintr-o zi de vineri

Constanţa VINTILĂ
Publicat în Dilema Veche nr. 975 din 15 decembrie – 21 decembrie 2022
image

Într-o zi de vineri, din mai 1836, boierul Grigore Andronescu s-a trezit, ca de obicei, de dimineaţă şi, după ce şi-a aruncat o fermenea peste anteriu, s-a aşezat turceşte pe divan, a bătut din palme şi cafeaua fierbinte i-a fost servită. Şi-a ȋndesat tutun ȋn muştiucul de chihlimbar şi-a luat apoi tacticos lumînarea să aprindă luleaua. A ȋncercat o dată, a ȋncercat de două ori, dar tutunul nu vru să se aprindă. A strigat ţiganului să-i aducă o lumînare mai mare şi s-a grăbit apoi să aprindă luleaua. Tutunul a luat repede foc şi flacăra s-a ȋnalţat sus, sus pînă ȋn tavan, lăsîndu-l pe boier cu gura căscată. Se gîndi imediat că asta trebuie să fie un semn bun pentru viitor. „Va fi vreo vorbă de om mare pentru mine”, scrie, aşteptînd un semn de la vodă Alexandru Ghica căruia tocmai ȋi urase „la mulţi ani“ ȋn versuri. Curios să-şi cunoască viitorul, serdarul Andronescu a petrecut multe din serile tîrzii ale iernii ascultînd poveştile din bobi ale vreunei babe din mahalaua Protopopului din București. Ţigăncile bătrîne de prin curte i-au ghicit ȋn palmă, i-au prezis ziua de mîine privindu-i „noiţele de pe unghii”, i-au mai dat speranţe aruncînd un ochi la cît de ȋntortocheate erau măruntaiele animalelor sacrificate de prin curte sau l-au speriat amintindu-i de stelele cu coadă rătăcitoare pe cerul nopţii şi de luna ȋnghiţită de vîrcolaci de pe vremea eclipselor. 

Și dacă toate acestea nu-i erau de ajuns, serdarul Andronescu (şi cei mai procopsiţi ca el, cu ceva știință de carte) alerga la horoscop. Biblioteca Academiei Române păstrează o serie de manuscrise în care zodiarul și calculele astrologice au fost copiate pentru folosul oamenilor curioși de ce va să fie și ce va să vie în viitorul lor atît de imprevizibil într-o atmosferă generalizată de insecuritate și impredictibilitate. „Di aici înainte să încep zodiile de spune omului toate anume, viiața lui cum a pitrici-o și ci primejdii va ave”, notează un copist pe un calendar în care sînt rînduite, unul după altul, instrumentele epocii în stăpînirea viitorului prin cunoaștere: Gromovnicul lui Eraclie, zilele bune și zilele rele de peste an, semnele celor șapte planete, semnele zodiacale și lunile stăpînite etc. Copierea lor arată interesul pentru viitorul general și, de cele mai multe ori, pentru cel individual. Iată ce scrie Vartolomei, ieromonah la biserica din Tîrgșor, pe marginea unui Ceaslov, la leat 1834: „îmi scrii zodia me, că la cincizăci și doi a vieții meli, voi avea o cumpănă întocmai cu moarti și de voi birui-o cu ajutorul lui Dumnezeu, îmi este hotărîtă zodia ca să triec pînă la împlinire de șaptezeci și doi […] și mi-am cetit zodie de multe ori și sînt bine încredințat di aceasta”. Ieromonahul notase totuși să nu cumva să uite și să verifice de va fi așa au ba, așa cum făcuse și Andronescu. Acum, n-avem de unde ști dacă viitorul prezis de horoscop s-a și întîmplat, dacă Vartolomei de la biserica Tîrgșor s-a poticnit la 52 de ani și s-a dus fără să mai prindă alți douăzeci de ani din secolul al XIX-lea. Dar cine este curios poate afla cîte zile va fi trăit Vartolomei şi dacă nu cumva vreo stea cu coadă ȋi va fi scurtat viaţa.

A trecut steaua cu coadă / Cîte capete or să cadă 

Cometele cunoscute drepte stele cu coadă prevesteau întotdeauna viitorul sîngeros. Ioan Holban nota apariția unei stele cu coadă („comet”) la 2 aprilie 1768, menționînd că muscalii și turcii se băteau la Hotin și aveau să se bată mult și bine, chiar și după dispariția cometei la 2 septembrie 1768. Semnele cerești și preumblarea lor „fără rost” prin univers erau întotdeauna legate de evenimente negative. Oamenii interpretau cometele, ploile de meteoriți ca fenomene rele venite să perturbe ordinea lucrurilor și, mai presus de toate, să-i pedepsească pentru păcatele firești ființelor umane. La leat 7252, trecerea cometei era legată de un an agricol catastrofal. Un observator din Vaslui nota cum după trecerea stelei cu coadă s-au îmbolnăvit vacile, au murit stupii și recoltele au fost devorate de lăcuste. 

Pentru unii însă steaua cu coadă aducea o Constituție, mareeee cît cerul: „în leat 1848 s-au făcut iarna, un semn, o ste cu coadă pă ceri la apus. Iar vara, la luna lui iunie, s-au făcut constituțîia... Au mai fost o stea cu codă foarte mare înaintea zaverei la leat 1820, au șezut pe cer șase luni. Ținea de sare pînă dimineața. Iar cea de la constituție au ținut numa vreo două luni, dar mare la vedere. Constituția au ținut numa vreo trei luni”. Însemnările protopopului Constandin Sachelarii sînt raportate la semnele prevestitoare ale naturii și la viitorul ce se putea întrevedea printre cutremure, stele cu coadă, eclipse și alte fenomene astrologice. Ele, citite în cheia viitorului, ajutau creștinul în pregătirea spirituală pentru ce va să fie. Într-adevăr, evenimentele anului 1821 sînt și ele prevestite de apariția unui semn de rău augur. Un oarecare copist nota cutremurul din  noaptea de vineri spre sîmbătă, la 18 ghenar 1821, urmat în februarie de trecerea unui „comitis, steau cu coadă, în chip de paloș”. Și-au urmat vremuri atît de groaznice că nu pot fi cuprinse în cuvinte: Galați, Brăila, Iași, București au trecut prin vîrtejul revoluțiilor și războaielor și „mulțimi de creștini au pierit de sabie și de foc”.  O altă însemnare, despre aceeași revoluție de la 1821, arată puternica credință în maleficitatea cometelor care vesteau un viitor sîngeros și capete rostogolindu-se pe scena politică: „într-această iarnă era o stea cu coadă dă la apus”, scrie Gheorghe dascălul. De cum s-a făcut primăvară, Tudor cu arvații și cu Ipsilanti au sculat țara, stîrnind intervenția turcilor. „Pe mulți au tăiat”, scrie logofătul Diudiu, adăugînd prin „bună dreptate”. Acum, rămîne să judece istoria dacă o fi fost pe bună dreptate au ba. Versurile din titlu, potrivite de mine, vor fi fost strigate pe ulițe, cînd „coada lungă de cinci stînjeni” a vreunei comete se plimba zile și nopți pe cerurile Valahiei și Moldovei, înspăimîntînd o populație puțin desprinsă cu astronomia și secretele universului. 

Constanța Vintilă este cercetătoare la Institutul de Istorie „Nicolae Iorga“ al Academiei Române. Cea mai recentă carte publicată: Lux, modă și alte bagatele politicești în Europa de Sud-Est, Editura Humanitas, 2021.

Foto: wikimedia commons

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Cu ce se ocupă românii când stau la rând să ia Lumină. „Un părinte m-a șocat. Mi-am făcut cruce când am auzit ce spunea”
O fostă profesoară de religie din Craiova spune că a rămas cu un gust amar după ce a participat la slujba de Înviere. A ales să meargă la Catedrala Sfântu Dumitru din centrul orașului unde erau adunați mii de oameni. Discret, femeia a ascultat ce discutau creștinii în timp ce așteptau să ia Lumină.
image
Putin a scos inima unei căprioare și i-a dăruit-o lui Berlusconi: „Vladimir mi-a arătat o natură violentă pe care nu mi-am imaginat-o”
În anul 2013, președintele Rusiei și fostul prim-ministru italian au fost împreună într-o vacanță. Vladimir Putin ar fi făcut atunci un gest de neimaginat în fața lui Silvio Berlusconi, pe care un fost senator din partidul său și-l amintește și acum.
image
Cum arată satul fantomă Curpenii Silvașului, părăsit de cinci decenii. Pădurea crescută în voie l-a înghițit complet VIDEO
Doar ruinele unei biserici mai sunt vizibile în imagini aeriene din satul Curpenii Silvașului din Hunedoara, părăsit în anii ’70. Așezarea izolată a fost înghițită de pădure

HIstoria.ro

image
În 1942, Armata Română a prăznuit Paștele pe Frontul de Est
Paştele din 1942 a căzut pe 5 aprilie 1942. Armata Română se afla în plină Campanie din Est. Mai erau șapte luni pînă la Dezastrul de la Stalingrad, moment de răsturnare strategică în cel de-al doilea Război mondial.
image
Atacul japonez de la Pearl Harbor, o surpriză strategică pentru SUA
Personalului SIGINT din cadrul US Navy urmărea acțiunile și deplasările flotei japoneze prin analiza traficului radio.
image
Judecarea şi condamnarea lui Iisus - reevaluare judiciară
Una dintre cele mai mari religii ale lumii, cu vocaţie universală, Creştinismul, nu s-ar fi născut dacă nu ar fi avut loc procesul judiciar soldat cu condamnarea la moarte şi crucificarea fondatorului său, Iisus din Nazaret (cca 6 î.e.n. - cel mai probabil 30 e.n.). Pentru a i se înţelege pe deplin semnificaţiile şi a-i surprinde rolul biblic conferit, este nevoie de plasarea lui în ansamblul evenimentelor legate de existenţa Mântuitorului.