Valori, virtuți, viață în islam

Laura SITARU
Publicat în Dilema Veche nr. 962 din 15 septembrie – 21 septembrie 2022
image

Preocuparea pentru o societate virtuoasă, cu normele conturate din conjuncția textului coranic cu modelul de viață întruchipat de profetul Muḥammad (sunna), reprezintă o trăsătură definitorie pentru organizarea și funcționarea societăților musulmane din toate timpurile. Sub semnul lui ḥarām (interzis) în plan religios și ʻayb (rușine) în plan socio-personal, societățile musulmane au dezvoltat de-a lungul secolelor o serie de reflexe comportamentale care condiționează în plan comunitar și individual conduita musulmanului. Textul coranic în sine se constituie într-un demers virtuos care propune un sistem comportamental nou și reformator prin raportare la societatea preislamică (al-ğāhiliyya), instituind un set de valori care reglează și reglementează, începînd cu secolul al VII-lea și pînă în zilele noastre, viața de zi cu zi a individului musulman și a societăților în care acesta funcționează. Teologia islamică a dezvoltat prin numeroasele sale școli de gîndire un sistem elaborat de valori și norme comportamentale care sînt cunoscute sub denumirea de ilmu l-'aḫlāq (în traducere literală, „știința moravurilor”; literar, „etică”), particularizat în diferitele dimensiuni și paliere ale organizării sociale. Astfel, în plan individual, pornind desigur de la textul coranic, sînt menționate șapte virtuți, al-makārim, care împreună creionează portretul musulmanului ideal: sinceritatea, credința, modestia, iertarea, răbdarea, respectul față de părinți și recunoștința față de Dumnezeu.

În plan politic, și acesta la rîndu-i puternic condiționat de dimensiunea religioasă, grija pentru conduita virtuoasă a marcat producțiile culturale din perioada islamului clasic, puternic preocupat de modelul conducătorului și de virtuțile acestuia. Influențat și de modelele politice ale culturilor de contact, greacă antică și persană, islamul dezvoltă pe teren propriu știința bunei guvernări, al-faḍā'ilu fī s-siyāsa, dovedind o preocupare aproape obsesivă pentru calitățile pe care trebuie să le aibă un conducător pentru a-și îndeplini misiunea călăuzitoare. În centrul setului de valori din care se constituie idealul conducătorului musulman este așezată dreptatea (al-ʻadl) și guvernarea bazată pe dreptate; al-ḥākim, conducătorul, trebuie să fie drept, să măsoare cu chibzuință și să aplice normele în așa fel încît justiția și justețea socială să fie regula, și nu excepția. 

Grija pentru modele, pentru conturarea unor idealuri și apoi impunerea acestora ca normă socială răzbate din perioada islamului clasic și are reverberații pînă în prezent. Idealul omului islamic, homo islamicus, este un leitmotiv al literaturii etice din perioada clasică a islamului, dînd naștere unui tipar comportamental care condiționează puternic dinamica socială. Știința de carte, buna cunoaștere a limbii arabe sub toate aspectele acesteia (gramatică, retorică, tematică literară curentă, filosofie, logică, text religios etc.), arta conversației, aspectul plăcut și îngrijit constituie laolaltă modelul individului virtuos. 

Dincolo de modelele elaborate în scris, societățile musulmane sînt puternic condiționate de tradiții, parte din ele dezvoltate pe tărîm islamic, parte moștenite din perioade istorice anterioare. Oricum ar fi și pe oricare cale s-ar fi împămîntenit, tradițiile și comportamentele mimetice care s-au dezvoltat în virtutea acestora exercită o presiune constantă asupra individului musulman, în calitatea lui de parte constitutivă a unei comunități fără de care sau în afara căreia viața este greu de imaginat. În acest context, mai puternice decît interdicția religioasă a lui ḥarām par să fie greutatea și, pe cale de consecință, stigmatul social derivat din conceptul de ʻayb (rușine). Rușinea de a fi făcut ceva în afara normei sociale îl aruncă pe individul musulman în brațele altui concept constrîngător, acela al onoarei (šaraf), a cărui strînsoare este la fel de puternică. Privită în ansamblul său, această normă a onoarei afectează în cea mai mare măsură femeile musulmane într-un sistem moral în care femeia trebuie să-și dovedească virtutea, în timp ce bărbatul trebuie să facă mai ales dovada credinței (în Dumnezeu). 

Dincolo de perspectiva mai degrabă descriptivă a celor expuse mai sus, discuția despre virtuți și morală în islam se constituie într-un subiect foarte dezbătut în contextele actualității, cînd rigiditatea normelor tradițional-religioase intră în conflict deschis cu valorile universal umane cum ar fi dreptul la viață, la educație, la libera exprimare etc. Subiectul preocupă de multă vreme mediile islamice reformiste și societatea civilă din țările islamice, aflate în căutarea unor argumente solide în fața poziției constant inflexibile a tradiționaliștilor. Între timp însă, femeile mor în atacuri cu gaz sarin pentru că norma social-religioasă le interzice bărbaților medici să le atingă sau să le îndepărteze hainele în care persistă otrava ucigașă.

Laura Sitaru este conferenţiar la Secţia de limba arabă și decan al Facultăţii de Limbi şi Literaturi Străine, Universitatea din Bucureşti. 

Foto: wikimedia commons

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Dezvăluirile șocante ale unui român despre „Mafia Luminii Sfinte” de la Sfântul Mormânt. „Pur și simplu îți dau foc” VIDEO
Cunoscutul vlogger Cosmin Avram face dezvăluiri incredibile despre ceea ce se întâmplă în Ierusalim, înainte, în timpul sărbătoririi Îniverii Domnului și imediat după, când credincioșii din lumea întreagă iau cu asalt Țara Sfântă
image
Culisele amorului dintre Elena și Nicolae Ceaușescu. Porecla dată de gura satului tinerei Lenuța a lui Briceag
Elena și Nicolae Ceaușescu au fost caracterizați, de contemporani, drept un cuplu inseparabil. Cei doi s-au cunoscut în perioada interbelică, între două perioade de detenție ale lui Nicolae Ceaușescu, în condiții puțin cunoscute, dar disecate de specialiști.
image
Povestea construirii primului autoturism românesc, Dacia. Nicolae Ceaușescu: „Perfectă pentru idioţi!“ VIDEO
La 11 mai 1968, a început construcția primului autoturism românesc, Dacia. Autoturismul avea inițial radio și scaune încălzite, dar Nicolae Ceaușescu s-a opus acestor opțiuni, spunând că sunt un „lux inutil“.

HIstoria.ro

image
Sfârșitul cumplit al savantului Emil Racoviță
După încheierea celui de-al Doilea Război Mondial, Emil Racoviță s-a mutat înapoi la Cluj, găsind nealterate Institutul de Speologie și bogatele sale colecții.
image
Cum au văzut otomanii asediul Constantinopolului?
La inițiativa premierului turc Erdogan, la Istanbul a fost inaugurat, la 31 ianuarie 2009, Panorama 1453, un muzeu centru consacrat cuceririi Constantinopolului de către Mehmet al II-lea în 29 mai 1453.
image
Noi minciuni de la Moscova: „Motivul foametei din anii 1946-1947, din Republica Moldova, este România”
Purtătorul de cuvânt al MID-ului al Kremlinului, Maria Zaharova, a mai debitat o minciună sinistră. De data asta, oficialul rus a criticat Chișinăul pentru comemorarea victimelor foametei organizate de regimul sovietic în anii 1946-47 în Basarabia, declarând că motivul lipsei de produse alimentare a