Vă scriu din orașul vacanțelor voastre…

Publicat în Dilema Veche nr. 832 din 30 ianuarie - 5 februarie 2020
Vă scriu din orașul vacanțelor voastre… jpeg

E marți, ora 13,59; scriu de la CH9 Kaffehaus, cafeneaua de vizavi de Biserica Neagră din Brașov. Sînt la etaj, de unde văd strada Mureșenilor, cea pe care doar turiștii se grăbesc acum spre ale lor: turnurile, Tîmpa, Piața Sfatului – toate la cîteva minute distanță și toate musai de bifat. Locuiesc în orașul în care turiștii vin în valuri, se minunează de prețuri, de verde, de munte, de localurile care nu mai păstrează mirosul anilor de fumat în interior și parcă sînt mai conștientă decît oricînd că nu m-aș (mai) muta de aici. Am încercat mai bine de șase luni de stat în București, nu s-a potrivit cu stilul ușor boem care s-ar putea spune că-mi caracterizează felul domol, tomnatic și ruginiu de a fi, de a trăi și de a bea vin – deseori cu o pătură pe picioare, mereu necesară la terasele de aici, în ciuda încălzirii globale care pare că pe noi ne afectează mai greu.

Am aproape 30 de ani. Nu sînt căsătorită, nu am copii, nu am bunuri personale care să însemne ceva mai mult decît telefon, laptop și-un perete cu cărți pe care le port după mine la fiecare mutare, lăsînd în urmă orice altceva: haine, electronice și electrocasnice, perne, amintiri. Lucrez de acasă de vreo trei ani – fac doar asta de un an, iar lipsa unui program fix nu mă deranjează absolut deloc, dar îi terorizează pe prieteni și apropiați (ceva mai puțin) și pe cei din familia mea (o idee mai mult). Copil al unor oameni care au lucrat zeci de ani în aceleași locuri, în cîte două ori trei schimburi, mi-e greu mie să explic deseori ce presupune ceea ce fac eu: că traduc, că deja sînt depășită de nivelul de muncă – da, lipsa proiectelor e un mit –, că „azi stau acasă“ nu înseamnă că nu produc ceva, că nu ies fire albe degeaba cu o viteză care mă năucește pînă și pe mine.

Anul acesta se împlinesc 11 ani de cînd lucrez: de la barman și supraveghetor la un bar cu jocuri electronice, program de noapte pe vremea cînd încă se fuma în interior, experiență încheiată după ce unui client care propunea favoruri sexuale i‑am răspuns brutal și jignitor că „nu“, motiv pentru care el a devastat localul cu un topor, de la munca în librării timp de trei ani, care au dat apoi cartea Jurnal de librar, la experiență acumulată în agenții de publicitate, planificare de evenimente și copywriting făcut „ca la noi“, în grabă și pe genunchi, la tentative de a deveni profesoară de engleză (încheiat dramatic, doamnele examinatoare fiind scandalizate că la o clasă mare, de liceu, an terminal, cadrul didactic ce mă voiam a fi și-a permis să vorbească despre libertinajul caracteristic anilor 1920 americani) și la posturi în presă, parcursul meu profesional mi-a demonstrat că nu sînt făcută să mă supun unui șef, mai ales dacă acesta nu știe ce vrea sau nu are capacități de lider, că nu sînt făcută pentru a gîndi la program, de la 10 la 18, de luni pînă vineri, cu excepții în week-end-urile cu evenimente ieșite din comun.

57162465 2206783689345126 5707347465720561664 o jpg jpeg

Ce am pierdut la trecerea de la cele enumerate anterior la traducerile de literatură făcute în regim freelance, acest cuvînt care încă mai sperie părinți și bunici? Doar siguranța unor bani care să intre în cont și luna viitoare. În rest, pentru mine e un mare beneficiu și o reală bucurie orice altceva. Nu înseamnă că nu înjur ca în Moldova copilăriei mele cînd ratez deadline-uri, cînd am perioade de neatenție, în care traduc mai degrabă banal, sec, chiar prost, în care nu mă simt golită de cuvinte și nu mai am nici o vorbă, fie ea bună sau rea, pentru cei din jur.

E foarte ușor să te trezești la orice oră vrei, să îți faci o cafea cît admiri blocurile mai joase din cartier, să o savurezi lîngă o carte – poate cea pe care urmează să o traduci imediat ce o termini pe asta, care nu îți place –, să te bucuri atît de mult de partea free din freelance, încît să te trezești că e seară, că tot ești obosit și că (nici) astăzi nu ai lucrat nimic. Un lucru la care trebuie să te aștepți de la început, să nu te simți luat prin surprindere de chiriile și facturile care te prind din urmă și te depășesc. Prietenii care lucrează la stat sau corporații, pe care mă abțin de la a-i invidia prea mult, au siguranța că finalul de lună vine cu o sumă fixă care le intră în cont. Freelancer-ul știe că are mereu bani de primit, cineva reușește cumva să amîne data plății, cineva uită să trimită un contract la semnat, băncile nu fac transferuri în week-end, în vreme ce chiria trebuie plătită neapărat luni dimineață, cînd mai ai în cont doar bani de comandat prînzul de la băieții care pedalează orașele în lung și-n lat și probabil îi judecă pe cei ca mine, care îi întîmpină în pijama în miez de zi, mijloc de săptămînă, început de an.

Acum o lună, reparînd niște butoane care licăreau anormal la centrala din apartament, domnul instalator a simțit nevoia de a face conversație: „Și? Cum de nu sînteți la muncă?“. I-am răspuns că sînt, s-a oprit din meșterit, m-a privit intrigat, iar eu i-am făcut semn spre laptop-ul care intrase în stand-by pe masa din bucătărie. Au trecut, fără să exagerez mai mult decît mă îndeamnă spiritul de om care crede că într-o zi va fi scriitor cu normă întreagă, vreo patru-cinci minute în care domnul nu a mai muncit, a stat și m-a privit, mi-a studiat lățimea șoldurilor, bluza de fleece pe care mai demult o foloseam la mersul pe munte, de care acum m-am lăsat, devenită între timp o șleampătă haină de casă, fără culoare și aproape fără o formă definită. Mi-a analizat semnele de pe față, rămase după tulburi perioade hormonale, părul nespălat și prins într-un coc care mereu înclină periculos spre stînga, vizibil intrigat de faptul că nu-mi ghicea meseria. I-am citit în priviri concluzia cu claritatea cu care, într-un scenariu mai dezghețat și cu mai puțină presiune socială, mi-ar fi spus-o chiar el: „Știu că sînt multe domnișoare care fac videochat în cartier, doar ele stau ziua acasă; ele sau mamele, dar nu văd nici copil, nici urme ale existenței unui bebeluș prin casă, deci rămînem la videochat. Totuși, unde e fata superbă, fără cusur, la care mi s-a spus mereu să mă aștept? Dacă e pe-așa…“

79665334 2657513587605465 4868071668800552960 o jpg jpeg

Nu am vrut să clarific nimic; pentru o mare parte dintre prietenii virtuali, viața „boemă“ pe care o duc neplîngîndu-mă cu o memă semi-amuzantă că „of, iar e luni“ și fotografiind cafenelele în care pare că stau cu laptop-ul pentru a naviga pe Facebook și Instagram înseamnă că nu lucrez, că trăiesc pe banii cuiva, că există ceva necurat la mijloc. Nici lor nu le mai explic. Pentru toate nopțile nedormite ca să duc la bun sfîrșit un roman de șase-șapte sute de pagini care trebuie să intre în tipar cît mai repede, să iasă la tîrgul X sau Y, pentru toate lunile în care banii de chirie i-am împrumutat de la fratele meu, ca să o achit la timp, merit să-mi duc viața așa cum implică activitatea mea: judecată și analizată în detaliu, solicitîndu-se mereu explicații, de parcă societatea își ia în serios rolul de inchizitor pentru oricine „deviază“ de la normă: sexual sau nu, on display sau nu neapărat.

Pe vremea cînd lucram ca librar, ridicînd zilnic cutii cu zeci de kilograme de cărți pentru pseudo-cititorii care cumpărau cărți verzi sau galbene la metru ca să le asorteze cu canapeaua scumpă și covorul gros, au început problemele la coloană. S-au agravat, mi s-a interzis să‑mi iau concediu medical – bun-venit în țara în care ai nevoie de permisiunea angajatorului pentru a te îmbolnăvi – și m‑am apropiat periculos de o operație la coloană. Eu, traducătorul nesigur financiar, cu suișuri și coborîșuri dese și de tot felul, de la respectul și încrederea față de sine și pînă la raportarea la ceilalți, refuz să mai ajung în situația de a cere voie. Voie să ies în pauza de masă, să îmi iau concediu medical sau de odihnă, să îmi fie plătite orele suplimentare, să mi se facă un contract chiar din prima zi de lucru, să gîndesc după cum au loc fluxul și refluxul la mine-n idei, să primesc bani mai mulți cînd lucrez mai mult. Conștientă că piedicile sînt mari pentru cei care își dezlipesc fața din noroi, ridicînd de acolo capul ținut sub un pantof bine lustruit, de angajator cu pretenții de senior față de niște presupuși vasali, muncind uneori zile întregi cîte 12 ore pe zi, alteori trăgînd de mine săptămîni întregi pentru niște rînduri, îmi prețuiesc libertatea de a spune „nu“ și „nu trebuie“, descoperind și reinventînd lumea din marile cărți pe care încerc să le aduc cititorilor români.

Anca Zaharia este traducătoare din limbile engleză și franceză și scriitoare; cea mai recentă carte publicată este Suicid (editura Herg Benet, 2019).

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Povestea care sparge tiparele în Japonia tradiționalistă. Cum a devenit o însoțitoare de bord prima femeie la conducerea Japan Airlines
Numirea în ianuarie a lui Mitsuko Tottori la conducerea Japan Airlines (JAL) a provocat un adevărat șoc în lumea afacerilor din această țară. Nu numai că Tottori era prima femeie aflată la conducerea companiei aeriene, dar își începuse cariera ca membru al echipajului de cabină.
image
„Era doar o chestiune de timp”: Eminem îl ucide pe alter ego-ul Slim Shady în noul album VIDEO
Unul dintre marile alter ego-uri din pop ar putea avea un sfârșit macabru, Eminem anunțând primul său album de după cel din 2020, intitulat „The Death of Slim Shady (Coup de Grâce)”, relatează The Guardian.
image
Dispariția misterioasă a fiicei de 16 ani a unor magnați americani ai tehnologiei. Când a fost văzută ultima dată VIDEO
Mint Butterfield, fiica unor cunoscuți antreprenori din lumea tehnologiei, a dispărut în weekend. Tânăra de 16 ani a fost zărită pentru ultima dată duminică seara, în Bolinas, California, la nord de San Francisco.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.