Unora le place hot

Valentina SANDU-DEDIU
Publicat în Dilema Veche nr. 1005 din 13 iulie – 19 iulie 2023
Some Like It Hot
Some Like It Hot

Primele mele întîlniri cu jazzul s-au petrecut (pe cît mi-aduc aminte) prin intermediul desenelor animate și al filmelor. „Everybody wants to be a cat” (The Aristocats) sau „I wanna be like you” (King Louis din Jungle Book) erau preferatele mele (și au rămas: swingul lor – datorat în parte muzicianului Phil Harris – mă obligă să mă legăn ușor pe scaunul de la birou cînd le reascult acum, cu bucurie nedisimulată, pe YouTube). Îmi dau seama că amîndouă cîntă despre dorința de a fi altcineva, dar mă abțin de la psihanaliză. Și nu cred să fi rîs vreodată cu mai multe lacrimi decît am făcut-o la Some Like It Hot, acea poveste a celor doi muzicieni de jazz (Jack Lemon și Tony Curtis) care fug de mafioți și se deghizează pentru a se integra într-un ansamblu feminin cu o magnifică solistă (Marilyn Monroe).

Nu m-am putut considera niciodată o cunoscătoare de jazz, iar audițiile mele au fost sporadice, haotice și întîmplătoare: ca tînără pianistă în formare, am ascultat cu fascinație virtuozitatea uluitoare și inventivitatea unor Art Tatum, Bill Evans, Oscar Peterson sau Chick Corea. Mult mai tîrziu, studenții mei de la secția de jazz a Universității Naționale de Muzică din București mi-au prezentat diverse aspecte ale teoriei și istoriei jazzului, și de la ei m-am ales cu o educație ceva mai coerentă, dar departe de a mă îndreptăți să mă numesc altfel decît o amatoare. Încerc să vă împărtășesc aici unele lucruri pe care le-am aflat și le-am simțit ascultînd acest tînăr gen de muzică (tinerețea o măsor comparînd-o cu tradiția muzicii academice, în care mă orientez mai bine), și după ce am citit articole de prezentare generală a jazzului, precum paginile semnate de Patrick Villanueva într-o enciclopedie apărută acum două decenii (Musiques du XXe siècle, editată de Jean-Jacque Nattiez) sau cele incluse în enciclopedia online Grove (instrumentul cel mai des utilizat de muzicieni), mai precis, amplul text de Mark Tucker și Travis A. Jackson. 

Pornind de la vorba care circulă printre muzicienii de jazz – a scrie drept și a cînta strîmb –, înțelegi că îi guvernează principii constante, clare, tehnici asimilate riguros, dar îi învăluie totodată o anume magie a creației artistice din momentul interpretării. Încă din zorii genului s-a configurat o anume libertate a celui ce practică acest tip de muzică, provenită din bogăția etnică și artistică a orașului New Orleans la final de secol XIX: blues, ragtime, muzici de percuție afro-caraibiene. Se deduce deja din această enumerare pluralitatea tipologică, a expresiilor și în consecință a mijloacelor muzicale: pe de o parte, acea muzică „de inimă albastră”, bluesul cu texte despre disperare și durere sufletească, ce adesea impregnează cîntecele religioase ale populației de culoare și care impresionează prin efecte vocale (glisate, vibrate, declamate), prin libertate armonică, ritmică, sonoră; pe de altă parte, acel dans ritmat de succes (ni-l aducem aminte și din muzicile ce acompaniau filmele mute), ragtime, care – se spune – este reinterpretarea unui dans european, cadrilul; în fine, pulsația inspirată de muzici africane, sud-americane care se topesc laolaltă în zona caraibiană: calypso, bomba, salsa etc. 

Un muzician educat clasic (ca mine) nu poate să nu fie frapat de puzderia de drumuri și direcții în care imbolduri, idei și scîntei zboară de colo-colo: din tradiții europene în ragtime și invers (cadril – Scott Joplin – Claude Debussy și Eric Satie), din blues în sonorități neoclasic-impresioniste (să ascultăm Sonata lui Maurice Ravel în sol major, pentru vioară și pian), din jazz și influențe braziliene în muzica lui Darius Milhaud (suita Scaramouche, baletul Boul pe acoperiș) care, la rîndul lui, a fost mentor al unor muzicieni de jazz și pop ca Burt Bacharach sau Dave Brubeck. Mediul muzical parizian din jurul Primului Război Mondial a absorbit entuziast noutatea venită de peste Ocean, iar vizita lui George Gershwin la Paris nu a provocat doar o strînsă prietenie cu Ravel și influențe reciproce, dar și ecouri durabile (chiar dacă celebra profesoară de compoziție Nadia Boulanger a refuzat să lucreze cu Gershwin motivînd că o educație clasică o să-i pervertească stilul caracteristic, cu nuanțe din jazz).

De numele lui Gershwin, cunoscut pentru cultivarea fuziunii de tipul jazzului simfonic (Rhapsody in Blue), se leagă de altminteri o etapă din istoria jazzului, răspîndirea sa în melodiile de pe Tin Pan Alley (stradă din New York celebră pentru editorii de muzică de acolo) în anii ’20, dar și o oarecare viziune exotică asupra jazzului, detectabilă în Porgy and Bess (1935), prima operă în care pe scena clasică urcă personaje afro-americane. Alături de Gershwin, muzicienii de jazz abandonează treptat ragtime-ul și adaptează tehnici tonale din muzica academică occidentală, cu grija de a fi populari, accesibili în melodii ușor de fredonat. Libertatea rămîne apanajul solistului, așa cum ne arată Louis Armstrong care preia poziția de prim-plan a scenei, ca trompetist și solist vocal, cu o inventivitate nedepășită pînă azi, și contribuie decisiv la emanciparea improvizației solistice (incidentală în stilurile timpurii de jazz). 

Mă abțin de la a enumera alți improvizatori geniali (precum Art Tatum cel nevăzător, cu o vastă și rafinată cultură muzicală, sau saxofonistul Coleman Hawkins), pentru că trebuie neapărat să menționez pe aranjori, cei educați în spiritul muzicii occidentale și care găsesc soluția „jazzificării” unei melodii sau înveșmîntării unei compoziții în orchestrația adaptată unui anume ansamblu, adesea cu o consistență similară cu orchestra simfonică. 

Accesibil și elitist

Și, exact la fel ca în istoria muzicii academice a secolului XX, apar la un moment dat și în jazz controverse cu privire la tradiție și inovație, popular și abstract, accesibil și elitist. Semnalul noutății se profilează odată cu be-bop, cînd Charlie Parker, Dizzy Gillespie, Thelonius Monk, Miles Davis, John Coltrane descoperă și pedalează pe potențialul armoniei în improvizație. Căutările lor – mai ales după Al Doilea Război Mondial ­­– atrag pe diverși tineri muzicieni impregnați de cultura clasică. Să nu uităm că e vremea avangardelor vest-europene și americane (serialism integral, aleatorism, muzici electronice etc.), iar experimentul e cuvîntul la ordinea zilei. Compozitorii se lasă seduși de zonele intelectualiste ale construcțiilor sonore și pierd de aceea din ce în ce mai mult public. 

La fel, unii jazzmen sondează zone complexe ale improvizațiilor colective total libere, procedee vocal-timbrale destul de violente, noi tehnici de înregistrare, colajul, contrapunctul, combinații cu avangarda occidentală (free jazz, jazzul modal) ș.a.m.d. Și ei îndepărtează o parte din tradiționalii consumatori de jazz. Iar prin anii ’70-’80, aripa postmodernismului pare a atinge anumite spații ale jazzului tinzînd spre fusion, spre jazz-rock, tatonînd muzici soul latine, africane, indiene.

Odată cu sofisticarea și bogăția de tehnici, muzicile nu mai pot îndeplini ceea ce melomanul obișnuit își dorește, și anume confortul și bucuria de a rezona cu ceva cunoscut, ușor de memorat. Iată ceea ce unește (din nou) muzica clasică și jazzul. Cel din urmă a traversat multiple hopuri în felul în care a fost receptat, mereu din pricina noutății uneori șocante: la începuturi, într-un articol din New York Times, în 1917, se vorbea despre adjectivul ciudat „jazz”, asociat unor grupuri care cîntă pentru dans și care „par infectate cu virusul pe care încearcă să-l insufle ca stimulent celorlalți. Ei se agită, sar și se contorsionează în moduri care sugerează o întoarcere la mania medievală a săriturilor”. Febra jazzului cuprinde rapid America de nord și se răspîndește în Europa și America latină prin anii ’20: o parte a publicului condamnă imoralitatea sa care pervertește gustul făcînd apel la instincte primare, iar alții sînt seduși de arta improvizației și recunosc modernitatea în această muzică, la fel cum o regăseau în Picasso, T.S. Eliot sau Stravinski. 

În anii ’30, jazzul cîștigă respectul instituțiilor de cultură și concerte, iar în anii ’40 este manipulat politic, așa cum era de așteptat în acea Europă a regimurilor totalitare: autoritățile politice din Germania și din URSS resping această artă decadentă, „neagră”, „evreiască”, dar ea continuă să circule cu succes în timpul nazismului și stalinismului. Generația postbelică preferă să asculte și să danseze pe alte genuri de muzică, interesul pentru big band pălește, iar aceste ansambluri se adaptează la gusturile populare, pentru a supraviețui financiar. Nat King Cole și alții – asociați înainte cu jazzul instrumental – migrează spre zone mai comerciale, precum pop, rhythm-and-blues. Frank Sinatra sau Ella Fitzgerald își construiseră cariera susținuți de big band, acum înregistrează pop. În schimb, grupurile mai mici își păstrează libertatea de a experimenta, de a se intersecta cu avangarda din alte zone, de a integra subiecte sociale și politice în muzicile lor.          

Cred că și azi jazzul are suporteri înfocați sau e privit cu indiferență și scepticism, probabil că unii îl detestă. La fel pățim și noi, muzicienii din zona academică, vizavi de creațiile contemporane. Jazzul „clasic” este (presupun) preferat pe scară largă celui de avangardă, „free”. E adevărat, planează o aură de „intelectualism” asupra celui care se declară amator de jazz, dar nu poți rămîne imun la naturalețea cu care Haruki Murakami și personajele sale ascultă jazz, cu care Seiji Ozawa îi răspunde prietenului Murakami că și lui îi plac jazzul și bluesul. Urmează, în dialogul celor doi (tradus și în românește, la Polirom), o seducătoare adîncire în jazzul japonez, pentru mine declanșatoare de curiozitate. Dacă cineva i-ar povesti lui Murakami despre jazzul românesc, cred că ceva-ceva s-ar reflecta în viitoarele sale romane.

Valentina Sandu-Dediu este muzicolog. A co-editat Noi istorii ale muzicilor românești, 2 vol., Editura Muzicală, 2020.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Ucraina, „un stat mafiot și corupt care ne-a păcălit pe toți”. Un fost consilier al lui Boris Johnson se dezlănțuie
Fostul membru al Guvernului britanic Dominic Cummings a criticat joi sprijinul acordat de Occident Ucrainei, relatează Politico.
image
De ce doi ofițeri ruși nu l-au salutat pe Putin la parada de Ziua Victoriei VIDEO
Doi ofițeri militari ruși nu l-au salutat joi pe președintele rus Vladimir Putin în timpul paradei anuale pentru Ziua Victoriei, o sărbătoare anuală care marchează înfrângerea sovietică în fața Germaniei naziste în cel de-al Doilea Război Mondial.
image
Pelerinaj la bisericuța care se deschide o dată pe an. „Apa din fântâna de la Smeeni a vindecat și orbi“ VIDEO
În fiecare an, de Izvorul Tămăduirii, în vinerea din Săptămâna Luminată, credincioşii se strâng la locurile cu apă vindecătoare. În Bărăganul din Buzău, acest loc, considerat sfânt, este în comuna Smeeni.

HIstoria.ro

image
Sfârșitul cumplit al savantului Emil Racoviță
După încheierea celui de-al Doilea Război Mondial, Emil Racoviță s-a mutat înapoi la Cluj, găsind nealterate Institutul de Speologie și bogatele sale colecții.
image
Cum au văzut otomanii asediul Constantinopolului?
La inițiativa premierului turc Erdogan, la Istanbul a fost inaugurat, la 31 ianuarie 2009, Panorama 1453, un muzeu centru consacrat cuceririi Constantinopolului de către Mehmet al II-lea în 29 mai 1453.
image
Noi minciuni de la Moscova: „Motivul foametei din anii 1946-1947, din Republica Moldova, este România”
Purtătorul de cuvânt al MID-ului al Kremlinului, Maria Zaharova, a mai debitat o minciună sinistră. De data asta, oficialul rus a criticat Chișinăul pentru comemorarea victimelor foametei organizate de regimul sovietic în anii 1946-47 în Basarabia, declarând că motivul lipsei de produse alimentare a