Uneori nu e decît o dimineață

Publicat în Dilema Veche nr. 1033 din 25 ianuarie – 31 ianuarie 2024
image

Cred că nu oricine e în stare să trăiască începutul, iar asta pentru că începutul poate avea ceva crud și tranșant, pentru că îi face pe oameni să se simtă în multe feluri ambigue: îi face mai îndoielnici, mai vulnerabili, mai anxioși, mai vitali, mai autentici și invariabil speciali. Și, în cele din urmă, imponderabil cum e, ajungi să te întrebi ce e în capul tău, cum ți-a încolțit gîndul să începi ceva cînd conspirațiile minții tale sînt mai puternice. E ca atunci cînd ieși din bula ta de săpun pentru că se sparge brusc, în afara voinței tale, fără indicații pentru ce are să vină. Mă gîndesc de multe ori că poate începuturile nu sînt altceva decît înfăptuiri a ceea ce e pus deoparte pentru fiecare, o întîlnire cu ceea ce așteptăm sau nu, care uneori e inerent, dar de care ne temem mereu, care e imprevizibil și nesigur.

Mai întîi, cred că seamănă cu dezmeticirea, e o dimineață în care te trezești altfel, în care totul pare să aibă o altă consistență. În care nimic din agendele prestabilite pare să nu mai aibă relevanță, nici măcar somnul, în care ai putea întoarce lumea pe dos și, orice ar fi, simți că toate coordonatele vieții s-au schimbat oricît de mult ți-ai încorda corpul. E ca un joc al minții pe care crezi că l-ai acceptat, dar e real.

Îmi amintesc că, acum ceva vreme, The New York Times publicase o listă de 36 de întrebări, în baza unor cercetări făcute, menite să stimuleze actul îndrăgostirii între oameni. Doi oameni perfect străini puteau să-și stimuleze interesul emoțional pentru celălalt doar în baza conversației prilejuite de aceste întrebări. De unde începe știința și unde se termină oamenii? Și de cîtă infatuare sau naivitate e nevoie pentru a crede că în oameni se întîmplă răscoliri fundamentale în mod stimulat? Ce rost mai are să ne gîndim că și îndrăgostirea e o formă de început fundamental căruia nici o intervenție artificială nu-i poate schimba compoziția? Dar nu-i așa. Începutul e ca o cameră interactivă în care stai pe o suprafață stabilă și te simți purtat de imagini, sunete și de experiențe senzoriale complet străine. Sentimentul că ți se înmoaie genunchii cînd observi slăbiciunea celuilalt, forțîndu-se să reziste aceluiași vertij, o cămașă necunoscută atîrnată pe un umeraș, cînd cauți să-ți revii, îți cauți resursele, cînd te gîndești să-ți vezi de drum și, spontan, ai un sentiment că viața se întîmplă lîngă tine, așezat pe o canapea. Și totuși nu ajunge fiindcă explicațiile pe care le căutăm par mai convingătoare decît ce trăim, așa continui să nu crezi, încerci să fii defensiv pentru că așa sînt toate începuturile: înșelătoare și complicate.

E un moment care are o energie aparte, ne face entuziaști, excesivi și copleșitori, dar asta pentru că începutul e o mare de dorințe, de intenții, iar poate că acolo unde nu există dorința de a construi nu există nici un început autentic.

Mă întreb: dacă ar fi să socotim onest, oare cîte începuturi (de orice fel) autentice trăiește omul într-o viață? Există o lipsă de generozitate aici, îmi dau seama că puține lucruri m-au entuziasmat, puține au fost și momentele în care am simțit că urmează să se întîmple ceva cu adevărat important, de puține ori am trăit sentimentul unei povești totale.

Dar cea mai proaspătă amintire a începutului vine din cea mai senină dimineață de ianuarie. Și au rămas din această mare amintire a debutului seninătatea, căldura soarelui în toiul iernii, amînarea. bulversarea, așteptarea, liniștea și multă forță. Poate așa arată începuturile și se brodează în jurul unei mari frici de nimic.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Adevărul despre Moscova lui Putin, dezvăluit de un vlogger român din Rusia. „Vă spun după 20 de ani de trai aici“ VIDEO
Moscova este o perlă a Rusiei, cel puțin la prima vedere, dar cu o mulțime de defecte. O spune un vlogger român care trăiește acolo de 20 de ani și analizează această metropolă.
image
Un om de știință a elucidat misterul „blestemului faraonului”. Ce i-a ucis pe cei care au deschis mormântul lui Tutankhamon
Un om de știință susține că a descoperit cauza „blestemului faraonului”, despre care se spune că a ucis mai mult de 20 de persoane care au deschis mormântul regelui Tutankhamon în 1922.
image
Moartea în chinuri a inginerului Ursu, Navalnîi de România. Cum acoperă statul român crimele securiștilor VIDEO
Inginerul Gheorghe Ursu a fost închis și omorât de comuniști pentru că a îndrăznit să prezinte lumii întregi planul criminal de reclădire a Bucureștiului după cutremurul din 1977. La aproape 40 de ani de la moartea lui, fiul său, Andrei Ursu, încă mai caută dreptatea pe care statul român i-o refuză.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.