Unde greșesc autoritățile

Publicat în Dilema Veche nr. 951 din 30 iunie – 6 iulie 2022
Bătălia cu giganții jpeg

După ce o lungă perioadă, în timpul regimului comunist, mașina a fost un lux la care mulți nici nu visau, capitalismul a adus bunăstare și forma sa plenară de manifestare: mașina personală. Odată cu standardul de viață au crescut și pretențiile cetățenilor față de autorități. Cei mai mulți proprietari de mașini consideră că e treaba primăriei să le asigure locuri de parcare.

Aproape peste tot în România, vreme de decenii, autoritățile locale au investit cea mai mare parte a energiei și a resurselor pentru a face orașul mai accesibil pentru numărul tot mai mare de mașini: au îngustat trotuarele pentru a obține benzi mai largi pentru circulația mașinilor; au asfaltat spații verzi pentru a crea locuri de parcare; au construit – acolo unde s-a putut – poduri și pasaje; au programat sisteme de semaforizare pentru a fluidiza traficul auto; și au permis o viteză de circulație mai mare pe bulevardele mari. Totul pentru mașini. Totul în detrimentul pietonilor. Rezultatele acestor eforturi sînt (aproape) invizibile. Potrivit sondajelor, cea mai mare problemă a bucureștenilor rămîne absența locurilor de parcare. Numărul mașinilor personale a crescut constant și într-un ritm mai susținut decît posibilitatea autorităților de a amenaja noi spații de parcare.

Oare nu e ceva profund defect în această abordare? Oare, în loc ca autoritățile să încerce – fără sorți de izbîndă, din cîte se vede – să deservească traficul auto, nu ar fi mai constructiv, ca să nu zic mai la îndemînă, să-l descurajeze sistematic? Motive ar fi destule. Ca să nu mai vorbim de modele.

La Helsinki, autorităţile locale au dezvoltat strategii axate pe transportul în comun mai flexibil, încurajarea modelelor de ride-sharing şi exploatarea unor sisteme automatizate de vehicule de transport personal. Planul cel mai ambiţios, elaborat de edilii capitalei Helsinki, vizează chiar eliminarea conceptului de şofer-cu-maşină-proprie, în favoarea transportului în comun cu trasee flexibile, în funcţie de comenzile primite din partea utilizatorilor. La Copenhaga, autoritățile au cercetat sistematic deplasarea pietonilor. Și, bazîndu-se pe soluțiile propuse de celebrul urbanist Jan Gehl, au propus o amplă restructurare a orașului care cuprinde: transformarea străzilor în zone comerciale care dau prioritate pietonilor şi bicicliştilor; reducerea locurilor de parcare din centru; transformarea spaţiului astfel eliberat în pieţe/zone publice; folosirea clădirilor din centru ca reşedinţe, nu ca spaţii de birouri/firme; promovarea bicicletei ca modalitate principală de deplasare pe distanţe scurte şi medii. Etc. La Oslo, autoritățile au în vedere pietonizarea centrului – și au eliminat mii de locuri de parcare. Centrul pietonal e străpuns, din loc în loc, de stații pentru transportul în comun. Și la Paris, primarul Anne Hidalgo a început anul trecut o remodelare a orașului: a eliminat, de pe marile bulevarde, nu mai puțin de 60.000 de locuri de parcare pentru a face loc pistelor de bicicletă. Însă mai e mult pînă cînd capitala Franței va deveni un oraș al sfertului de oră, după modelul propus de Carlos Moreno.

Dosarul de față inventariază o parte dintre soluțiile posibile. Cum construim orașe pentru oameni?

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

Elena Cuza (© Arhivele Naționale ale României, Colecția Documente Fotografice, F I, 963-1)
Elena Cuza și-a dedicat întreaga viață și avere acțiunilor caritabile
La 17 iunie 2025 se împlinesc 200 de ani de la nașterea Elenei Cuza, fiica postelnicului Iordache Rosetti și a soției acestuia, Catinca Sturza, reprezentanți ai unor mari familii boierești din Moldova.
Calin Georgescu Foto AP jpg
Călin Georgescu a fost amendat de AEP cu 200.000 de lei. A contestat decizia, după ce a plătit jumătate din sumă
Călin Georgescu a anunţat marţi, printr-un mesaj pe Facebook, faptul că a fost amendat cu 200.000 de lei de AEP şi că, după ce a plătit jumătate din sumă, a contestat decizia în instanţă.
thumbnail Magazin PPC jpg
Fosta Enel, suspectată că a îngreunat mutarea clienților spre Hidroelectrica
Compania de energie PPC este investigată de către Consiliul Concurenței pentru posibil abuz de poziție dominantă, a declarat Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței. Motivul investigației este că „ar fi îngreunat mutarea clienților spre Hidroelectrica”.
wizz air avion jpg
Wizz Air suspendă zborurile către Tel Aviv și pe cele europene către Amman până în data de 15 septembrie
Wizz Air a luat decizia de a suspenda toate zborurile spre și dinspre Tel Aviv, Israel, și zborurile europene spre Amman, Iordania, cu efect imediat, până în data de 15 septembrie 2025.
Trump si Tulsi Gabbard, foto GettyImages jpg
„Nu-mi pasă ce a spus ea”. Trump o contrazice pe șefa Serviciului de Informații din SUA cu privire la capacităţile nucleare ale Iranului
Donald Trump a contrazis-o pe Tulsi Gabbard, directoarea serviciului naţional de informaţii, cu privire la gradul de dezvoltare a capacităţilor nucleare ale Iranului.
rechin ciocan cazut pe un teren de golf foto x jpeg
Surpriză pe un teren de golf: un pui de rechin-ciocan a „căzut literalmente din cer”
Un grup de jucători de golf din Carolina de Sud a fost martorul unui moment cu totul neașteptat: un rechin a căzut din cer chiar lângă ei.
Horoscop jpg
Horoscop miercuri, 18 iunie. Vine furtuna în viața unei zodii, oportunități pentru Gemeni, un nou început pentru Vărsători
Horoscop miercuri, 18 iunie. Lorina, astrologul Click!, vine cu sfaturi clare pentru iubire, sănătate și bani.
drona gif1 gif
Momentul în care o dronă rusească lovește un bloc de locuințe în Kiev. „Durează o fracțiune de secundă! Nu înțelegi ce se întâmplă”
Jurnaliștii ucraineni au reușit să viziteze apartamentele din Kiev lovite marți, 17 mai, de drone rusești.
violeta bănică jpg
Violeta Bănică, fiica Andreei Marin și a lui Ștefan Bănică Jr., face dezvăluiri neașteptate. Cu cine va locui în SUA: „Mă mut cu el!”
Violeta Bănică, fiica Andreei Marin și a lui Ștefan Bănică Jr., vorbește deschis despre planurile sale de viitor, atât pe plan academic, cât și personal. Cu doar câteva săptămâni înainte de plecarea la studii în Statele Unite, tânăra dezvăluie că nu doar va începe o nouă etapă educațională, ci și un