Unde a dispărut viitorul? Practici nostalgice și crearea sensului în satele de pe Valea Hîrtibaciului

Răzvan PAPASIMA
Publicat în Dilema Veche nr. 829 din 9 - 15 ianuarie 2020
Unde a dispărut viitorul? Practici nostalgice și crearea sensului în satele de pe Valea Hîrtibaciului jpeg

Mai mult sau mai puțin dintr‑o întîmplare, în vara lui 2017, m-am trezit, cu arme și bagaje, într-un teren de cercetare neprogramat, de această dată pe Valea Hîrtibaciului. Punct de convergență între Orient și Occident, aflată în apropiere de Sibiu, Valea Hîrtibaciului își leagă istoria de sosirea coloniștilor sași în secolele XII și XIII, cu scopul de a apăra această zonă a Transilvaniei. În acest areal sașii au înființat 17 localități: Bruiu, Marpod, Chipăr, Norcrich, Roșia, Alțîna, Vurpăr, Bîrghiș, Iacobeni, Merghindeal, Brădeni, Șoarș, Alțîna, Șelimbăr, Mihăileni, Șeica Mare și orașul Agnita. Astăzi, în mare parte, comunele acestea grav afectate de migrație și îmbătrînire relevă dincolo de frumusețea naturală a zonei un peisaj al izolării și dezolării, în care zecile și sutele de case părăsite și ruinate sînt amprenta materială a transformărilor istorice, sociale și economice ale acestui spațiu.

„Aici au fost sași majoritatea, iar de la oamenii ăștia ai putut să înveți. Dacă te întîlneai cu ei, așa știau să vorbească de frumos... Eu am lucrat cu ei de mic, la CAP. Acum s-a stricat. Nu trebuia. Nu trebuia pentru că aveai unde să lucrezi. Făceai patru clase, erau fabrici, CAP-uri, IAS-uri, aveau oamenii unde să lucreze să-și cîștige traiul“, își amintea un localnic în vîrstă modul în care socialismul și post-socialismul și-au pus amprenta asupra agriculturii din zonă.

„La noi, în comuna noastră, chiar am vorbit cu soțul astăzi, așa aranjate ca alțînăresele nu prea erau. Legate cumsecade, ca artistele eram. Dar acuma... degeaba. Vai, și săsoaicele, ce frumos erau îmbrăcate... Că ele se făceau «fete mari», cum se zice. Care scăpa de clasa a opta le confirma la biserică, și erau îmbrăcate în portul lor, așa frumos, vai. Cîteodată mă duceam la biserică numai să le văd, că erau în toate curțile cîte două-trei fete. Așa de frumos o fost. Și ne-am înțeles bine. Vai, ce frumos o fost, totdeauna“, povestea o bătrînă pe care am întîlnit-o în comuna Alțîna.

Mi-am dat seama cu timpul că acest tip de rememorare a trecutului, recurent în discursurile localnicilor, reprezenta o fereastră prin care puteam pătrunde în viața oamenilor locului. Discursurile nostalgice ale localnicilor mi-au atras rapid atenția lăsînd astfel loc unor întrebări care combinau diverse teme, de la modul în care procesul de aducere aminte funcționa la modalitățile în care diverse temporalități se suprapuneau în aceleași discursuri.

Deși poate părea neverosimil, cercetările sistematice ale nostalgiei au rămas practic necunoscute pînă în urmă cu patru decenii, cu toate că medicii au folosit termenul încă din secolul al XVII-lea. Etimologic, nostalgia își are rădăcina în cuvintele grecești nóstos („întoarcere“) și àlgos („suferință“), ceea ce înseamnă în sens literar suferința cauzată de dorința reîntoarcerii – într-un loc, într-un timp, la un mod de viață. Medicul elvețian Johannes Hofer a fost primul care a utilizat termenul pentru a descrie comportamentul soldaților elvețieni angajați în armatele monarhilor europeni. Acești soldați erau raportați ca fiind loviți de un dor obsesiv de casă care se manifesta prin stări de anxietate, plîns isteric, palpitații și insomnie. Pentru Hofer, totul a fost limpede: nostalgia era o boală. Nostalgia a devenit subiect de studiu la sfîrșitul anilor ’70, odată cu apariția curentului postmodernist și a deconstruirii metanarațiunilor. În 1979, sociologul Fred Davis a descoperit, contrar percepțiilor comune de pînă atunci, că oamenii asociază nostalgia și cu cuvinte pozitive, precum „copilărie“ sau „căldură“, în contrast cu conotațiile negative ale „răului de casă“. Mai recent, studii diverse din psihologie sau sociologie au arătat că nostalgia este o sursă a stării psihice de bine, că întoarcerea „acasă“ a fost înlocuită mai degrabă cu întoarcerea în „timp“, în vremuri percepute mai degrabă ca mult mai bune decît prezentul din cauza modului selectiv și divers în care oamenii își amintesc istoriile personale. Mai mult, dacă le dăm crezare Oliviei Ange și lui David Berliner, doi antropologi care aproape pun semnul egalității între nostalgie și antropologie, atunci, potrivit acestora, pentru un antropolog, ca un „nostalgic înnăscut“, nostalgia reprezintă un unghi fascinant din care poate explora persistența și dispariția formelor culturale.

În Valea Hîrtibaciului am observat, din interviurile și discuțiile avute cu localnicii, că dincolo de rememorarea vremurilor în care sașii locuiau în aceste sate, aceștia făceau apel la perioada tinereții, vremuri în care o mare parte din identitatea lor era construită în conexiune cu relațiile de muncă în care aceștia erau implicați. „Lucram la pietre funerare în Agnita în vremea comunismului, făceam naveta cu rata. Era de zece ori mai bine pe timpul lui Ceaușescu. La Revoluție, Iliescu trebuia să zică atunci: bă, românilor, luați-vă 50 de ari, că aveți destul fiecare, și lăsați să meargă asociațiile înainte. Dar cum a fost la noi, grajdurile, i-o dat o țiglă, o cărămidă, și o oaie, și ce i-o dat, și am rămas fără nimic. No, acum cine mai lucră?, spunea un localnic. În satul Apoș am întîlnit un bătrîn de aproximativ 80 de ani care a făcut rapid o analiză economică a situației actuale: „Să vă spun un secret. Sînt unii care învață și îi duce capul, dar și alții care nu-i duce capul și ce fac? Se duc în Germania, în Spania... Dar dacă erau aici în România fabrici, lucrau aici. La revoluție, ne-am bucurat cu toții, dar uitați unde am ajuns. Ce mergeau IAS-urile... numa-numa, hai, să zicem că la CAP nu era chiar așa bine în ultimii ani, dar la IAS se lucra extraordinar“. Nici după ce m-am depărtat la șase kilometri de Apoș, în comuna Bîrghiș, nu am scăpat de sentimentul că discutam cu aceeași persoană. „Comuna dacă mai are, să zic așa, 300 de hectare, dacă le mai are, ca să mai lucre oamenii ăștia, în rest tot pămîntul e dat. Să nu se fi desființat colectivul, cu animalele care au fost, 400 de vite, porci, de toate, tot prostul avea de lucru, își lua banul pe lună și trăia. Și să știi că nu mergeai dincolo, dar așa nu ai ce face. Nu ai ce face aici“, ne povestea un localnic.

Astfel de „lamentouri“ am întîlnit în mai toate discuțiile cu localnicii, iar dominant părea acest sentiment de lipsă acută a ceva din trecut într-un prezent schimbător, o dorință pentru ceva care acum este de neobținut, pur și simplu din cauza ireversibilității timpului. „Am lucrat la încălțăminte, am făcut încălțăminte multă pentru oameni străini și era bine. Toată lumea se descurca. Veneau oameni de peste tot și lucrau la încălțăminte, tricotaje. Pe timpul lui Ceaușescu erau lanuri de grîu, de porumb, sfeclă, cartofi, acum e mai mult pustiu, oamenii nu-l mai pot lucra, sînt bătrîni. Tinerii nu mai vor, zic că nu este cîștig. Dacă agricultura mergea un pic mai bine... Era bine și la noi“, povestește o doamnă din Norcrich, iar în alt sat, un bătrîn de 83 de ani completează tabloul: „Avem asfalt, avem lumină, avem gaz. Ca la oraș. Da’ păi, degeaba, că nu mai este tineret. Pleacă, o plecat acuma. Multe case goale, multe, multe...“.

Simplificînd, se pot identifica trei categorii de nostalgii care apar în discursurile localnicilor referitoare atît la trecut, cît și la prezent: 1) nostalgia gloriei pierdute – o nostalgie care face referire la trecutul îndepărtat în care sașii erau prezenți și conduceau viața economică și socială a zonei, o perioadă considerată de vîrf a dezvoltării satelor de pe Valea Hîrtibaciului; 2) nostalgia tinereții și a siguranței – o nostalgie care face referire la trecutul comunist, în care tinerețea celor intervievați se îmbina cu munca și siguranța locului de muncă; 3) nostalgia prezentului neîmplinit – o nostalgie a unui prezent care ar fi putut fi trăit altfel dacă fiii sau fiicele celor rămași în satele de pe Valea Hîrtibaciului n-ar fi plecat „la oraș“ sau „la muncă“ în străinătate.

Rămîne doar să ne întrebăm precum antropologul francez Marc Augé: „Unde a dispărut viitorul?“. În studiile memoriei post-socialiste este des întîlnit ca persoanele care fac parte din generațiile mai în vîrstă, persoane care și-au trăit marea parte a vieții ca adulți sub regimul comunist, să-l invoce ca un trecut biografic și istoric demn de rememorat, în termeni fie pozitivi, fie negativi, după cum susține Lankauskas (2015). În cazul locuitorilor de pe Valea Hîrtibaciului, astfel de referiri la trecutul comunist aveau, de cele mai multe ori, o conotație pozitivă, în fața unui prezent care nu corespundea așteptărilor lor. Pe de altă parte, aceste conotații pozitive pot fi și efectul a ceea ce istoricul David Lowenthal numește distorsiuni ale memoriei. Adică exact ceea ce transformă nostalgia într-o emoție care poate fi ușor instrumentalizată. Dincolo de acest tablou al unei depresii colective care pare să se schițeze din discursurile oamenilor de pe Valea Hîrtibaciului, nostalgia devine însă și un vehicul de integrare socială pentru persoanele rămase singure în satele respective. Ca peste tot în spațiul rural românesc post-socialist, depopularea și îmbătrînirea satelor, ca efect al migrației externe sau urbane, accentuează sentimentul de melancolie. Pierderea sensului vine și din sentimentul pierderii unei fațete identitare anterioare, încorporate în identitatea de sine. Identitatea legată de trecutul săsesc în unele cazuri, identitatea construită în relație cu locul de muncă, în altele, sau identitatea atribuită de copii sau nepoți, în multe dintre acestea. Aducerea-aminte este modalitatea prin care oamenii reușesc să se conecteze cu ceilalți și/sau să împărtășească cu aceștia aceleași preocupări, temeri și tristeți, devenind o practică culturală prin care locuitorii din Vale reușesc să facă față discontinuităților, pentru că prezentul în Vale încă mai înseamnă schimbare.

Răzvan Papasima este doctorand în antropologie la Școala Națională de Studii Politice și Administrative, București.

Foto: Muzeului Consumatorului Comunist din Timișoara

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

Imagine4 jpg
2 scaune, 3 armistiții, 100 de zile
Trecerea de la primăvară la vară este un bun interval pentru pace, și s-a ajuns de multe ori la pace în acest interval, dar și pentru război, și multe ofensive militare au avut loc tot în acest răstimp. Ce traseu va urma războiul din Ucraina? Vom afla în câteva săptămâni. Deocamdată să numărăm...
Donald Trump FOTO AFP
Trump încearcă să-și recâștige susținătorii după 100 de zile tensionate la Casa Albă, printr-un miting în Michigan
După 100 de zile marcate de haos și decizii controversate care l-au făcut să scadă în sondaje, Donald Trump încearcă să-și recâștige sprijinul la un miting organizat marți, 29 aprilie, în Warren, Michigan.
Primele mărturii ale directorului adjunct al cotidianului Diário de Notícias despre pana de curent electric care a zguduit Europa
Primele mărturii ale directorul adjunct al cotidianului Diário de Notícias, Leonídio Paulo Ferreira în dialog cu Mihaela Toader.
Lacate jpg
Alegerile trec, noi rămânem
Duminică sunt alegeri. Opțiunile sunt simple: a) sunteți mulțumit de actuala coaliție de guvernare și vreți să aibă toată puterea? b) nu sunteți mulțumit de actuala coaliție și nu vreți să aibă toată puterea? c) nu sunteți mulțumit de actuala coaliție și vreți dărâmarea sistemului?
images jpg
Povestea fetei din Iași care a preferat să moară înecată în loc să fie mușcată de urs
Sunt oameni a căror viață este doar un lung șir de necazuri iar suferințele lor îi marchează pe toți cei care îi cunosc. Andreea, o copilă de 18 ani din Iași care a murit înecată în lacul Frumoasa din Harghita fugărită de un urs, a fost crescută de rude după ce părinții au divorțat.
jurnalista ucraineana Viktoria Roshchyna foto x
Jurnalista ucraineană Viktoria Roshchyna, torturată și probabil spânzurată într-o închisoare din Rusia. Corpul ei a fost returnat fără creier, globi oculari și laringe
O publicație britanică a reconstituit ultimele luni din viața jurnalistei ucrainene Viktoria Roshchyna, capturată în vara anului 2023 în apropierea centralei nucleare din Zaporoje.
5 poza sus jpg
Există sau nu riscul de blackout în România? Ce a spus ministrul Energiei, Sebastian Burduja
După ce Spania şi Portugalia au fost afectate de penele masive de curent, pe reţelele de socializare au apărut îngrijorări legate de un posibil blackout şi în ţara noastră. Utilizatorii vorbesc despre riscul unei căderi totale de tensiune care ar putea afecta întreaga reţea electrică.
02 biserica jpg
Legendele secrete ale Capitalei. Unde s-ar fi aflat tunelul prin care ieșeai afară din București
Ca multe orașe vechi din Europa, Bucureștiul este învăluit în mistere și legende, transmise din generație în generație.
5 poza pentru baza trusa de urgenta jpg
Cum să te pregăteşti corect pentru o pană de curent. Ce trebuie neapărat să ai în casă
Pregătirea corectă poate face diferenţa între disconfort şi pericol în cazul unei pene de curent. Primul pas este asigurarea unor surse alternative de iluminat.