Un remediu pentru mediocritate

Bianca-Olivia NIȚĂ
Publicat în Dilema Veche nr. 959 din 25 august – 31 august 2022
image

„Apoi, cînd m-am uitat cu băgare de seamă la toate lucrările pe care le făcusem cu mîinile mele și la truda cu care le făcusem, am văzut că în toate este numai deșertăciune și goană după vînt și că nu este nimic trainic sub soare.

Ecleziastul, 2:11

Să spui despre cineva că e „mediocru” e o insultă. Să fii mediocru implică ceva mai cuprinzător decît doar o performanță medie într-un domeniu anume. Clasificarea indică mai curînd niște calități definitorii, interioare: o lipsa de imaginație și de viziune. O lipsă de ambiție. Un soi de închistare. Și cine ar vrea să fie perceput așa?

La polul opus pare a fi succesul, a fi perceput și a avea sentimentul de a fi, într-un fel sau altul, special. Și succesul, și sentimentul de a fi special sînt aspirații pe altarul cărora se sacrifică bani, ore de somn, răgaz și timp petrecut cu prietenii și cu familia. Și, mai ales, o sacrificare a păcii interioare și a acceptării de sine așa cum ești, pe care, paradoxal, cu toții ne-o dorim cu adevărat. 

Și totuși dorința de succes merge mînă în mînă cu presiunea care împinge spre perfecționism. Amîndouă provin și dintr-o dragoste de sine și, în același timp, dintr-o respingere a unui sine imperfect, tentat ușor de mici plăceri, de relaxare, de-a trăi viață în voia vremii. Un sine plin de frici și temeri.

În esență, aspirația la perfecțiune și teama de mediocritate nu sînt altceva decît angoase mînate de obsesia societății pentru ideea de succes și de un simț al competiției amplificat de iluzia creată de societate atunci cînd este meritocratică, la care se adaugă și presiunea tacită de a salva mereu imaginea și aparențele. La un loc, sînt toate un cocktail de stimulente care încurajează străduința sisifică de a fi sau măcar de a părea mereu mai mult, mai altfel, mai altcineva.

A fi etern nesatisfăcut cu ce ai și cine ești e ca o boală. Un sentiment de dubiu și de nepotrivire internalizat și atît de prezent încît pare normalitate. Rețelele de socializare nu ajută, ba din contra, sporesc sentimentul de inadecvare. Și dacă, în trecut, perfecționismul însemna să fii „în rînd cu lumea”, cel al zilelor noastre cere să ieși în evidență, să reușești să te remarci cumva.

După cum scria Josh Cohen, pentru The Economist, într-un articol despre perfecționism și despre cum nimeni nu e mulțumit să fie banal: de la ascensiunea industriei de self-help, în Vest, începînd cu anii ’30, și pînă la apariția culturii actuale a selfie-urilor, sinele individual a fost conturat ca valoarea noastră supremă și subiectul tuturor străduințelor noastre. Îmbunătățirile și ajustările, fie prin educație, modificări estetice sau transformări financiare, și nevoia constantă de validare prin ochii celorlalți sînt elementele de bază ale aerului ticsit de perfecționism pe care cu toții îl respirăm.

De fapt, nimeni nu spune nimănui „ești mediocru”. Doar noi ne spunem nouă, și uneori nici atît. Iar să reziști acestui bau-bau tacit și să respingi presiunea, ca să te placi așa cum ești, e un act de rebeliune. Să te simți valoros și suficient e un dar și o eliberare, într-o lume care profită literalmente de pe urma nesiguranței tale și a nevoii tale de a repara și îmbunătăți constant cîte ceva. De exemplu, doar în industria de self-help s-au învîrtit anul trecut 41 de miliarde de dolari și suma e în creștere anul acesta.

Să simți că nu ești îndeajuns de bun te face vulnerabil și în felul în care iei decizii sau prin orele de muncă extra. Asta pentru că, dacă trăiești cu teama că ai fi un nimeni fără posesii sau carieră, e mai puțin probabil să vezi o imagine de ansamblu în care timpul pentru repaus și bunăstarea interioară au cel puțin aceeași greutate. În lipsa sentimentului intrinsec de însemnătate, a te valoriza doar prin lucruri exterioare, materiale, succese academice și profesionale sau popularitate înseamnă a te sprijini pe o schelă fragilă, exterioară, care are mereu nevoie de noi consolidări. Există riscul de a-ți ancora identitatea atît de adînc în astfel de succese, încît poate părea că sînt și singurele care te compun și care te țin în viață, tu însuți anulînd astfel bucăți din tine. Trăind mereu pentru următorul pas și pentru o versiune a ta ulterioară, înseamnă să nu te bucuri cu adevărat de ce-ai acum și, prin asta, să nu te bucuri de prezent, singurul fragment de timp pe care îl deținem cu adevărat.

Privind peste contextul ei social, teama de mediocritate ascunde frici existențiale mai profunde. Ascunde o teamă de a nu împlini un potențial. Ascunde o teamă de eșec sau de blazare. Și un fel toxic de a da sens și însemnătate propriei vieți. O teamă de propria finitudine. Și, în esență, e cruzime și o respingere de sine, din sentimentul că ceva intrinsec ție este banal și lipsit de strălucire dacă nu faci ceva deosebit.

Paradoxal, exact acceptarea și internalizarea acestei finitudini pot fi calea spre echilibru și eliberare. Și asta pentru că ea contextualizează iluzia că viața se termină atunci cînd renunți la constanta alergare după mai mult, cu o listă de lucruri de făcut mereu în expansiune ca ghid de orientare. De fapt, renunțarea e momentul cînd viața poate începe cu adevărat și capătă altă savoare.

O întrebare: dacă ar trebui să alegi între a fi fericit și a te simți special – ce ai alege?

Annie Dillard scria că „felul în care ne petrecem zilele este, desigur, felul în care ne petrecem viața”. Și poate că o viață trăită zi după zi încercînd să învingem un sentiment de inadecvare, perfecționînd metode de a face și mai mult – în speranța că acest „mai mult” va elimina o parte dintre frici –, e o inadecvare în sine la realitatea existenței noastre. Avem în medie 4.000 de săptămîni pe mînă, mulți dintre noi și mai puțin. Cartea lui Oliver Burkeman, fost guru al eficienței, Patru mii de săptămîni  managementul timpului pentru muritori, pune în perspectivă capcana eficienței și a perfecționismului, pornite din iluzia că timpul e ceva ce avem, exterior nouă, și poate fi eficientizat. Dar, de fapt, noi înșine sîntem făcuți din timp.

În paginile cărții, Burkeman argumentează că în cursa pentru perfecționism nu ai cum cîștiga, prin simplul fapt că nu există o formulă de eficientizare care să ducă la un moment în care toate sînt la locul lor. În schimb, presiunea căutării ei ne distrage de la lucrurile care contează. Singurul remediu e lăsarea frîielor din mînă, abandonarea cursei, și acceptarea limitărilor și a finitudinii propriei vieți ca prim pas de reorientare. După el – și inspirat de Heidegger –, singurul mod în care un om finit poate trăi din plin, relaționînd cu ceilalți oameni în adevărata lor umanitate, este să experimenteze lumea așa cum este, realitatea în adevărata dimensiune a ei. Ce e cu adevărat îngrijorător nu e acceptarea finalității noastre, ci ceea ce mai toți facem constant – anume, că în loc să înțelegem și să internalizam această finalitate în adevărata ei dimensiune, o evităm și o negăm. Astfel, în loc să ne asumăm din plin propria viață, căutăm distracții, ne pierdem în a fi ocupați, în rutina zilnică supraîncărcată, prin asta vrînd parcă să uităm că avem un final spre care ne îndreptăm.

În acest context, ce înseamnă mediocritatea? Mă gîndesc că o existență mediocră nu e aceea fără o carieră de invidiat, lipsită de un talent unic sau de călătorii în insule îndepărtate. Ci una lipsită de prezență, în care ești distras mereu și incapabil să îți spui ție însuți cu sinceritate ce vrei, ce simți cu adevărat și ce te face fericit și viu. O viață condusă de acea teamă interioară care spune constant că nu ești suficient. Și tu o crezi. O viață limitată în scop nu înseamnă una lipsită de însemnătate. Și ce ne face cu adevărat speciali este ceea ce reușim să însemnăm pentru alți oameni, în clipe imperfecte în care ne vedem unii pe alții fără artificii. Acesta e remediul. Căci în iubire, în compasiune și în curajul de a trăi la scară personală și în termeni proprii nu e loc nicicînd pentru mediocritate.

Bianca-Olivia Niță este jurnalistă freelancer.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Cât vor plăti turiștii pentru o noapte de cazare în Mamaia, de 1 Mai: prețurile concurează cu cele din Dubai
Pentru minivacanța de 1 Mai, cele mai căutate stațiuni rămân Mamaia Nord și Vama Veche. Hotelierii și comercianții au majorat prețurile, concurând cu destinațiile de lux de pe planetă.
image
Penurie de alimente și creșteri de prețuri fără precedent în Marea Britanie din cauza vremii nefavorabile. „Piețele s-au prăbușit”
Marea Britanie se confruntă cu penuria de alimente și cu creșterea prețurilor, deoarece vremea extremă legată de schimbările climatice provoacă producții scăzute în fermele locale și în străinătate, potrivit The Guardian.
image
Kremlinul cumpără Găgăuzia folosind o schemă sovietică
Într-o analiză pentru CEPA Irina Borogan, jurnalistă de investigații, și Andrei Soldatov, expert în serviciile secrete ruse arată mecanismul prin care regimul Putin cumpără în mod deschis influență în țările vecine.

HIstoria.ro

image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.
image
Un proces pe care CIA l-a pierdut
În toamna lui 1961, CIA se mută din Washington în noul şi splendidul sediu de la Langley, Virginia.
image
Oltcit, primul autovehicul low-cost românesc care s-a vândut în Occident
La Craiova se produc automobile de mai bine de 40 de ani, mai exact de la semnarea contractului dintre statul comunist român şi constructorul francez Citroën. Povestea acestuia a demarat, de fapt, la începutul anilor ’70, când Nicolae Ceauşescu s- gândit că ar fi utilă o a doua marcă de mașini în România.