Un examen de conștiință

Publicat în Dilema Veche nr. 953 din 14 – 20 iulie 2022
E cool să postești jpeg

E foarte greu să vorbești „cu calm”, „la rece” despre MeToo. Fenomenul social, care s-a născut în urmă cu cinci ani pe rețelele de socializare, declanșează mai tot timpul discuții aprinse, patimi, transformate uneori în reale furii. Și de o parte, și de alta a baricadei, căci este un subiect care divizează și care ridică baricade.

De o parte a baricadei sînt cei care acuză o traumă veche – abuzul asupra femeii, care provine din acea mentalitate arhaică potrivit căreia femeia nu este decît o slujitoare și un obiect sexual, drept care nu prețuiește mai mult decît face, iar problema respectului în ceea ce o privește nici nu se pune, de vreme ce femeia este un cetățean „de mîna a doua”. Deși, de-a lungul vremii, au existat și mărturii din partea victimelor masculine care au denunțat hărțuirea sexuală, majoritatea celor care acuză acest tip de comportament rămîne totuși feminină. Pentru că, zeci de ani de-a rîndul, femeile de pretutindeni au fost puse într-o cutiuță pe care scria „supunere”. Femeia „trebuie” să fie așa și nu altminteri, dacă vrea să reușească, trebuie să facă anumite compromisuri, să fie „înțelegătoare”, să fie „drăguță”, altfel ușa i se va închide în nas. MeToo, afirmă susținătorii mișcării, a demascat această mentalitate, iar marele său merit, din care se autoalimentează și capătă putere, este acela că a ajutat la conștientizarea hărțuirii sexuale și la demascarea amplorii pe care abuzul sexual o poate avea, în toate domeniile și, mai ales, la toate nivelurile – căci, deși procese de hărțuire sexuală au mai existat (primul notat în istoria SUA datînd din 1974, Barnes vs Train), MeToo a pornit, de fapt, cu demascarea abuzurilor la nivel înalt – printre primele nume „mari” fiind șeful Fox News, Roger Ailes, și  Harvey Weinstein (acuzatoarele fiind, de altfel, și ele nume cunoscute).

De cealaltă parte, criticii MeToo acuză vehemența acestei mișcări care, susțin cei mai moderați, nu a făcut decît să arunce în derizoriu realele acuze de hărțuire, devenind un soi de morală a fabulei „Petrică și lupul“. Iar recentul proces dintre Johnny Depp și fosta lui soție, Amber Heard, le-a dat din plin apă la moară. Criticii mai aprigi merg mai departe cu acuzele, demontînd chiar și nucleul de bază al mișcării: MeToo s-a născut pe rețelele de socializare, or știm cu toții ce fabrică de haite sînt acestea; mișcarea nu este decît o altă manifestare a „extremismului feminin”; s-a ideologizat, provocînd derapaje majore: dacă doar sînt galant cu o femeie și-i țin ușa de la intrare, poate să mă dea în judecată pentru hărțuire, așa că nici nu mai intru în lift cu o femeie, că cine știe ce vorbe îmi va scoate și mă trezesc fără job, fără familie, pe scurt, un paria al societății. În plus, criticii se revoltă și contra acuzelor tardive: de ce „victima” nu a reacționat pe loc, de ce nu a vorbit la momentul respectiv și s-a trezit abia după cîțiva ani să aducă acuzații?

Pe de o parte, MeToo a pornit de la furia contra mentalității de supușenie, pe de alta, a trezit frica de a fi luat în vizor, de a ți se picta o țintă pe spate, din cu totul alte motive, doar pentru că azi MeToo este o „modă” îmbrățișată de o generație de revoltați.

Totuși, dacă ar fi să stăm strîmb și să judecăm drept, poate că am descoperi în această mișcare și părțile bune, și cele rele. Popularizarea subiectului hărțuirii sexuale, pînă mai odinioară un tabu, nu a făcut decît să dea curaj unei minorități, nu demografice, ci mai curînd psihologice – victimele care de rușine nu vorbeau, sau de frică nu reacționau –, să se dezbare de aceste poltronerii mentale, inoculate social și de a refuza statutul de victimă.

Însă, bineînțeles, în siajul acestei popularizări au existat (și nu există întotdeauna?) și profitori. Cei care au știut să prindă momentul și să se cocoațe pe un val care, de fapt, nu era al lor. Și, cum fondul valului este unul profund emoțional, s-au amestecat de minune în mulțime, dîndu-se drept victime, cînd în fapt nu s-au dovedit a fi decît niște prădători.

Dacă tragem linie și socotim, probabil că valoarea intrinsecă a mișcării MeToo constă, de fapt, într-o autoevaluare: pentru agresorii cărora agresiunea li se părea ceva normal, pentru victime, să se dezbare de frică și să vorbească, și pentru impostorii care profită de suferințele altora. Căci, privit din unghiul potrivit, MeToo poate însemna mai mult decît mediatizare, scandal, procese: poate fi un real examen de conștiință. Bineînțeles, pentru cei care o au.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

Eugen Ionescu stând la birou   portret alb negru GettyImages jpg
Eugen Ionesco și absurdul din Diaspora înainte de ’89: condamnat în România, sărac în Franța
Plecat în Franța împreună cu familia în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial, Eugen Ionesco a fost salahor într-o fabrică de vopseluri.
Agim Ademi federatia Kosovo jpg
Silviu Purcarete by Peter Uhan jpeg
INTERVIU Silviu Purcărete, regizor: „În comunism funcționa un fel de autocenzură: încercai să găsești un compromis prin care să spui ce voiai“
Ascunse în spatele replicilor bine tâlcuite și al recuzitei atent realizate, mesajele spectacolelor de teatru au trecut de multe ori nebăgate în seamă de comuniști – nu toți însă au fost dispuși să facă un compromis, iar pentru asta au plătit un preț mare.
shutterstock 1352925575 jpeg
Povestea Castelului Sturdza din Miclăușeni care a supraviețuit războaielor și comunismului
Pe colinele molcome ale Moldovei, la limita dintre județele Neamț și Iași, pe teritoriul comunei Butea, se ascunde în pădure o bijuterie arhitecturală unică: un castel neogotic ale cărui ziduri au rezistat în ciuda războaielor, invaziei sovietice, incendiilor și comunismului.
calarasi finantare pentru reabilitarea sistemului de irigatii foto anif.ro
INTERVIU Cum ar deveni eficiente și sustenabile vechile sisteme de irigații din comunism: „Pot fi combinate cu diverse tehnologii specifice”
Cu peste 20 de ani de experiență internațională practică în facilitarea dezvoltării și implementării politicilor privind resursele și serviciile de apă în țări subdezvoltate, Håkan Tropp explică pentru „Weekend Adevărul” cum pot fi eficiente sistemel de irigații existente.
Abdulrazak Gurnah foto AFP jpeg
Abdulrazak Gurnah, Premiul Nobel pentru Literatură: „Ce ironie profundă că tocmai politicienii cu părinți imigranți închid ușa țării pentru noii imigranți“
Marele scriitor Abdulrazak Gurnah, laureat al Premiului Nobel pentru Literatură, a acordat un interviu exclusiv pentru „Weekend Adevărul”, interviu în cadrul căruia a vorbit și despre cum a fost pentru el la început scrisul un act privat de terapie.
cancer Colorectal
Cancerul asociat cu abuzul de antibiotice în unele studii științifice. Motivul
Cel mai frecvent tip de cancer în România este cancerul colorectal, care include atât cancerul de colon, cât și pe cel de rect. Cunoașterea factorilor de risc este esențială.
Wim Hof Sursa facebook jpg
Cinci remedii naturale pentru astenia de toamnă, recomandate de Wim Hof. Efectul surprinzător al muzicii
Starea de spirit tot mai scăzută și sentimentele de anxietate mai intense pe măsură ce zilele se scurtează iar soarele își pierde puterea ar putea fi semne ale asteniei de toamnă. Efectele acesteia pot fi diminuate în mod natural.
Fabrica Autoturisme din Timișoara FOTO Facebook/ Catalog Lastun Dacia 500 Club
Aberația industriei auto comuniste, încropită într-o fabrică de cuști de animale. „Mercedes și BMW ar fi dat orice să-i oprească producția”
La sfârșitul anilor 80, pe porțile unei fabrici din Timișoara ieșea una dintre cele mai caraghioase mașini din întreaga istorie a industriei auto: Lăstunul. Aceste mașini erau destinate clasei muncitoare din România socialistă și erau parodiate inclusiv în acei ani.