Un alt fel de <i>peoplemeter</i>

Publicat în Dilema Veche nr. 148 din 24 Noi 2006
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Toni GRECU lider al grupului de umor "Divertis" • Oferta de televiziune este extrem de variată în acest moment în România, de la televiziuni generaliste la cele de nişă şi de nişă a nişei, mai bine spus de fantă sau, popular, de gaura cheii. E de unde alege, iar alegerea trebuie să o facă individul, nu o instituţie anume care să trieze programe şi să spună, asta da, asta nu. După mine, educaţia prin televiziune, la nivel de masă, se poate face în două feluri: 1. Se reduce numărul de televiziuni la una singură, de stat, toate celelalte fiind excluse. Posibilitatea de alegere a publicului este anulată, iar el se uită la ce emisiuni vrea televiziunea, nu la ce emisiuni vrea el. Acest model a fost încercat cu succes pînă în 1989. Din păcate, în loc să cultive masele, mai tare le-a prostit. 2. Dacă sînt mai multe televiziuni, toate să transmită acelaşi lucru, de pildă, să preia Discovery Channel. În felul acesta, se respectă ideea de economie de piaţă liberă (mai multe staţii), dar şi standardul cultural şi educativ maxim posibil pentru televiziune (un singur canal de calitate foarte bună). Nu vi s-ar părea instructiv să-l vedeţi, de pildă, pe Dan Diaconescu, prezentînd pe Discovery, după toate cerinţele postului, un documentar ştiinţific despre divorţurile în serie ale familiei Prigoană? Ambele variante sînt imposibile. Pe cea dintîi am trăit-o, oricît de imposibilă pare acum. • "Divertis" a acceptat compromisul chiar în clipa în care a făcut prima emisiune de televiziune, pentru că televiziunea în sine este un compromis, chiar o păcăleală, de foarte multe ori. De ce? Din însuşi faptul că respectă proverbul "Mulţi văd, puţini cunosc". Dar fără acest compromis, n-am fi ştiut niciodată ce înseamnă expunerea în faţa unui public foarte mare. E complet diferit de ceea ce se întîmplă într-o sală de spectacole. Acolo ai în faţă publicul tău, care te ştie şi a plătit bilet ca să te vadă. Nivelul show-ului trebuie să fie ridicat, pe măsura publicului ales pe care îl ai în faţă. Telespectatorul nu-i aşa. Te părăseşte printr-o simplă apăsare de buton, dacă-l plictiseşti cu lucruri pe care le pricepi doar tu. Aici e talentul, să-l faci să nu apese butonul ăla, chiar dacă nu înţelege tot, din prima. "Personajul" TV care spune în ziua de azi că este complet dezinteresat de audienţă şi că tot ce face este pentru calitatea emisiunii în sine, ori este ipocrit, ori este apreciat sau protejat de patron, dispus să piardă bani, dar să cîştige în imagine sau influenţă politică, ori lucrează la stat, ori spală bani. "Televiziunea este prima cultură cu adevărat democratică - prima cultură disponibilă tuturor şi guvernată în totalitate de ceea ce vor oamenii. Cel mai înspăimîntător lucru este însă ceea ce vor oamenii." Clive Barnes Dana DEAC realizatoare Cafeaua cu sare, Antena 3 • Încerc un răspuns din perspectiva creaţionismului şi vă propun să-i vedeţi pe patronii televiziunilor comerciale ca pe nişte demiurgi. Veţi constata că fiecare televiziune arată după chipul şi asemănarea creatorului său. Doar cîteva exemple: PRO TV este ca un Adrian Copilul Minune în costum Gianfranco Ferre, Antena 1 este ca un Adrian Copilul Minune în costumul Gianfranco Ferre de anul trecut, iar Realitatea TV este ca Adrian Copilul Minune de-adevăratelea, aflat în exerciţiul funcţiunii. Un demiurg total dezinteresat de mode şi clişee ar putea fi televiziunea publică, dar atunci ar rezulta o creatură nudă, croită după tipare biblice. Greu de obţinut aşa ceva şi chiar nu ştiu cine ar "cumpăra" azi un aspirant la grădinile edenice. Priviţi după acest tipar fiecare televiziune în parte şi îmi veţi da dreptate. Toate arată după chipul şi asemănarea patronului lor. Şi dacă ar fi aşa, atunci ar trebui ca în a şaptea zi să ne lase să ne odihnim şi fiecare post TV să difuzeze o miră mare cît o zi de duminică. • În fiecare zi faci compromisuri pentru rating, pentru că realizezi o emisiune destinată unui public al postului la care lucrezi. Este ca într-o relaţie de cuplu oficializat, în care el poate să-şi ceară cîteodată "drepturile", iar ea poate să-l părăsească, dacă ceea ce i se cere se află sub demnitatea ei. Acum depinde de "şcoala de gîndire", dacă eşti tradiţionalist sau libertin. Vedem, de multe ori, persoane care fac orice pentru a păstra "relaţia". "Televiziunea este o invenţie care îţi dă posibilitatea să fii distrat de oameni pe care nu i-ai primi în casa ta." David Frost Cristina LIBERIS corespondent special TVR • După părerea mea, nu am ajuns încă la acea maturitate care să ne permită să nu ţinem cont de ce face vecinul şi să scăpăm de tentaţia de a-l copia în greşeli care aduc doar bani şi multă incultură. Sîntem încă în faza de "a face totul" pentru audienţă. Evident că televiziunea din România "poate" modela gustul publicului, dar nu vrea. Puţine sînt emisiunile care te îndrumă sau te formează. Exemple? Profesioniştii, Altfel sau Parte de carte. • Îmi pare rău, dar nu-mi aduc aminte să fi făcut vreun compromis profesional vreodată. Sincer! Am avut de suferit din această cauză, dar, asta e! Un coleg de la o televiziune concurentă îmi spunea, la un moment dat, că trebuie să faci orice ca să te menţii în "raza vizuală" a publicului telespectator. Nu sînt de acord cu acest lucru şi nu pot să fac ceea ce eu numesc "prostituţie profesională". "Dar care este diferenţa dintre literatură şi jurnalism?... Jurnalismul este imposibil de citit, iar literatură nu citeşte nimeni. Asta-i tot." Oscar Wilde Ana-Maria CAIA producător TV • Oare chiar e vorba de "modelat"? Adică, ce? Gusturile mele sînt altele decît gusturile publicului? Păi, din public nu fac parte şi prietenii mei? Familia mea? Colegii mei? Ce să "modelez"? Eu sînt om, vreau să mă emoţionez, vreau să îmi crească adrenalina, vreau să mă informez sau să mă distrez, cînd mă aşez în faţa televizorului. Şi televizorul asta îmi dă! "Gustul publicului" e o chestie inventată, ca noi să putem justifica orice producţie lipsită de bun-simţ sau orice idioţenie pe care o dăm la televizor. Tot "gustul publicului" e vinovat pentru eşecul de audienţă al unor emisiuni culturale, produse prost, fără conţinut, fără noimă. Cît de uşor e să lucrezi pe "gustul publicului"! Trebuie să recunosc că în televiziune publicul este subestimat. Uneori chiar dispreţuit. Există chiar o categorie de telespectatori pur şi simplu nebăgată în seamă. Mă uit pe stradă şi văd băieţi tunşi mişto, îmbrăcaţi bine, care ascultă electro, şi mă gîndesc că eu şi împreună cu alţii, de aceeaşi meserie, îi privăm de televizor. Văd fete cochete, isteţe, citind ultimul roman de Houellebecq, la salonul de înfrumuseţare - oare au la ce să se uite la televizor? • Producător + telespectator = love. Şi cînd e "love" e şi audienţă. Vă garantez. Compromisuri în dragoste? Desigur, atunci cînd merită, atunci cînd relaţia evoluează. Atunci cînd un compromis e un pas înainte. "Un lucru remarcabil despre televiziune este că le permite cîtorva milioane de oameni să rîdă la aceeaşi glumă şi totuşi să se simtă singuri." T.S. Eliot Dragoş BUCURENCI realizator Cultura libre, TVR 1 • Cine nu crede că televiziunea educă gustul publicului, pretextînd că mai întîi a fost maneaua şi abia apoi PRO TV-ul, n-are decît să răsfoiască o duzină de reviste glossy şi să se întrebe de ce sînt ele pline de vedete de televiziune (care explică, dau sfaturi şi sînt în general dispuse să-i facă şi pe cititori părtaşi la propria lor viziune despre lume şi viaţă). Unde sînt de găsit, în paginile lucioase, părinţii iubitori, dascălii severi şi preoţii înţelepţi, adevăraţii, vezi Doamne, depozitari ai ostiei de la care se împărtăşeşte gustul publicului? Poate la pagina de corespondenţă. Colac peste pupăza acestei triste constatări se aşază şi ipocrizia celui care face televiziune, dar nu crede că are de-a face cu gustul lui Mitică. De cele mai multe ori e vorba de o neputinţă structurală, realizatorul de televiziune aflîndu-se mult sub Mitică. Alteori e doar ipocrizie, iar pe Mitică îl fac vremurile, adică televiziunea. • E imposibil să nu faci compromisuri cu tine însuţi, dacă ţii cîtuşi de puţin la rating. Iar mie nu mi-a plăcut underground-ul nici cînd circulam cu metroul, aşa că, de ce să mint, cam ţin la rating... Or, problema e că nenumăraţi oameni deştepţi, cultivaţi şi buni vorbitori, pe care i-aş aduce şi mîine pe sticlă, nu saltă punctul de rating mai sus de pragul de somnolenţă. Asta nu înseamnă că sînt nevoit să invit "feţe" care n-au nimic de spus, compromisul se referă la faptul că trebuie să aleg din intersecţia celor două mulţimi: cei care au ce spune şi cei care fac rating. Iar de aici te trezeşti cu o mînă de invitaţi, pe care se bat cam toate emisiunile concurente pe acelaşi domeniu. Ca strategie de minimizare a pagubelor, se poate folosi, în acest caz, "haiducia de rating": promovînd oameni care merită ascultaţi alături de personaje care nu mai au nevoie de nici o promovare. Dar problema cu acest tip de abordare eteroclită e tocmai calitatea emisiunii, care începe să semene cu o prăjitură învechită pe care doar zahărul pudră e proaspăt presărat. "Găsesc televiziunea foarte educativă. De fiecare dată cînd cineva deschide televizorul, mă duc în cealaltă cameră şi citesc o carte." Groucho Marx Florin LĂZĂRESCU scenarist • Nu doar în România, ci oriunde în lume, televiziunea modelează, vrînd-nevrînd, gustul publicului. Problema e dacă vrei să conştientizezi acest lucru, să-i dai o noimă, nu să-l laşi la voia întîmplării. Mă tem însă că mai toate producţiile TV de la noi merg îndeosebi pe calea "conformismului", urmărind "tunuri" de rating, cîştigătoare pe termen scurt, dar perdante pe termen lung. Ca să fiu mai plastic, îţi merge o vreme să vinzi bere ieftină şi proastă unui public cît mai larg, însă dai faliment imediat ce concurenţa segmentează acest public şi îi rafinează gustul. • N-am făcut pînă acum nici un fel de compromis. Cred că ratingul poate fi obţinut şi printr-o muncă de calitate. Lucrez ca scenarist la Animat Planet Show, de pe Antena 1, şi la un sitcom aflat în pre-producţie. N-am resimţit nici o clipă alte constrîngeri decît cele tehnice. a consemnat Adina POPESCU

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

Depoul din Petroșani  Foto Daniel Guță ADEVĂRUL (8) JPG
Locomotivele de epocă și turnul de apă unicat, ajung în pragul ruinării într-un fost mare centru feroviar
Depoul CFR din Petroșani a mai păstrat două locomotive de epocă, aflate într-o stare avansată de degradare. Locomotivele de epocă și castelul de apă unicat atrag toate privirile celor care ajung în orașul din Valea Jiului.
1 pizza de post jpg jpeg
Pizza de post cu blat din mălai. O să te cucerească instant
Pizza de post cu blat din mălai. O să te cucerească instant.
Călin Georgescu foto FB png
Cum ar funcționa România condusă de Călin Georgescu? Cele mai sumbre scenarii: „Cine miscă, mișcă mort”
Peste 2 milioane de români au rezonat cu mesajul candidatului Călin Georgescu. Specialiștii atenționează însă că ne aflăm pe marginea prăpastiei, în cel mai negru punct din istoria post-decembristă a României.
stampila de vot alegeri romania foto inquam photos
Cum vor vota alegătorii la următoarele alegeri, strategic sau util? Analist: „E un vot prin simpatie ideologică"
Cum vor vota alegătorii: strategic sau util? Analistul politic Cristian Pîrvulescu explică influențele campaniilor asupra opțiunilor electorale, subliniind cum votul strategic reflectă viziuni pe termen lung, iar votul util este adesea determinat de simpatii ideologice și calcule pragmatice.
denise richards fiica gettyimages jpg
Dramele starurilor care au copii bolnavi! Denise Richards, dezamăgită de medici
Părinții celebri care se confruntă cu provocări legate de sănătatea copiilor lor își împărtășesc adesea povestea pentru a-i ajuta pe alții care se confruntă cu probleme similare.
bursa foto pixabay
Sărbătorile, marcate de incertitudine. Ce este efectul „raliului de Crăciun”
Luna decembrie este cunoscută ca fiind o „insulă de optimism” pentru piața bursieră, pentru că statisticile anterioare au arătat câștiguri notabile, deși mai mici decât acum 10-20 de ani.
Romania   Schengen Foto shutterstock 2345910601 jpg
Schengenul în care intră România din 2025. „Sentimentul că am fi cetățeni de mâna a doua a alimentat victoria lui Georgescu”
România va intra, după 13 ani de așteptare, într-un Schengen terestru cu controale la granițe timp de „cel puțin 6 luni” și cu nouă țări care au reluat controalele prin sondaj. Va fi boom în transporturi, dar a venit și nota de plată sub forma succesului candidatului Călin Georgescu.
mudava
Excentricul Mudava, vraciul care a șocat România la alegerile din 1996. „Cine mă votează pe mine, votează pe Dumnezeu”
În anii ‘90, un candidat independent la alegerile prezidențiale a șocat România. Constantin Mudava le-a cerut românilor să-l voteze în 1996, cu sloganul: „Cine mă votează pe mine, votează pe Dumnezeu”, însă povestea sa de „tămăduitor” păstrează și alte detalii tulburătoare.
caine belka stapan mort rusia jpg
Emoționant! Câinele devotat refuză să plece din locul unde i-a murit stăpânul
De când stăpânul lui Belka s-a înecat traversând pe bicicletă un râu înghețat, câinele a rămas zile întregi în locul unde acesta a căzut, așteptând ca el să se întoarcă – dar, din păcate, bărbatul a murit.