Turism ficțional

Publicat în Dilema Veche nr. 957 din 11 august – 17 august 2022
image

Știu că există oameni care străbat lumea în lung și-n lat cu un plan bine stabilit: să vadă cu ochii lor locul în care s-a filmat o scenă, un moment din filmul lor preferat. Mi se pare o bună mostră de „turism ficțional”, pentru că niciodată spațiul acela nu va mai fi real, ci va rămîne iremediabil copleșit de punerea lui în scenă, de simbolistica imaginilor și a poveștii devenite celebre. Ca și cînd i s-a dat deja o altă viață.

Poate că orașul care m-a intrigat cel mai mult, ca spațiu geografic real și fictiv deopotrivă, rămîne Parisul. Mereu în mintea mea a fost o combinație de locuri livrești și concrete, un cocktail de istorii deja citite și văzute, asta chiar înainte de a ajunge să pun piciorul acolo. La un moment dat, am făcut o poză în barul în care se filmase Amélie al lui Jean-Pierre Jeunet, care mă amuzase la timpul lui. Eu, și încă cîteva mii de turiști veniți de pretutindeni. Nu era nimic extraordinar acolo. Fără să existe marketarea cu pricina, cel mai probabil aș fi trecut nepăsătoare pe lîngă ușa lui. O tejghea ca oricare alta și, totuși, recognoscibilă, pentru că acolo mergea personajul din poveste. În timp ce stăteam cu ochii în aparat și îmi aranjam bretonul scurt, acum mai bine de 15 ani, mă gîndeam exact la paradoxul ăsta: cum o cafenea poate deveni familiară pentru că ne-am atașat de ea dinainte de a o fi vizitat, de fapt. 

Citesc cartea de corespondență a lui Marguerite Duras cu Michelle Porte. O am lîngă mine și mă uit din cînd în cînd la fotografia cu ea, făcută la masa din curtea casei din Neauphle, în 1975. E primăvară spre vară, ea coase, foarte concentrată. E și prezență, și absență în același timp. Face o geantă de pînză pentru cumpărături, ceea ce se pare că îi plăcea să confecționeze și pentru apropiați și să le dăruiască. În spatele ei e o explozie de vegetație și o tufă de flori înaltă. Se vede și o parte din casa pe care a iubit-o enorm. Mi-a atras atenția și acest detaliu, că e vorba despre o fotografie care a apărut inițial în prima ediție a cărții Lieux de Marguerite Duras, iar apoi scriitoarea a cerut să fie scoasă. Poate pentru că nu voia să fie expusă în această postură casnică, de viață simplă, fără nici un fel de pretenție. Exact naturalețea asta vitală mi-a plăcut enorm. Concretețea ei. Și felul în care casa e un personaj discret și blînd în spatele ei. Oricum, se pare că Duras avea un talent „imobiliar” incredibil, putea găsi mereu apartamente spectaculoase, pentru ea și pentru prieteni. Mă întreb, evident, dacă spațiul acesta există cu adevărat, dacă nu cumva e doar o iluzie optică, un loc fantomatic, literar, imortalizat într-o fotografie și dispărut odată cu proprietara lui. 

Cînd zic asta, mă gîndesc la viața lui intimă, nu la concretețea zidurilor, ci la conținutul lui poetic. 

Cehov spunea că, în literatură, realitatea prinde mereu formele pe care le are în vis. Implicit și spațiile. Sînt și nu sînt aceleași pe lîngă care am trecut, le-am admirat cîndva. 

Am scris în urmă cu niște ani un roman, Omoară-mă, poate și pentru că voiam să am un Paris doar al meu. Foarte personal. Care să fie mai mult decît ce văzusem în lungile zile în care mă plimbasem pe străzile lui. L’Île Saint-Louis, unde am ajuns prima dată într-un februarie vîntos, am folosit-o în povestea mea și am trăit acolo, într-un fel, cu personajele mele cîțiva ani.

Peste cîteva zile o să mă reîntorc acolo. Sînt curioasă cum o să mi se pară la revedere, dacă voi reuși să mai suprapun în vreun fel imaginile traficate din mintea mea cu cele de pe „teren”. Ce o să-mi rezerve realitatea? O să trec pe Quai de Bourbon, o să mă opresc în dreptul numărului 45, în fața imobilului unde a locuit în ultima parte a vieții și a și murit Martha Bibescu. Sigur că mi-aș dori să pot intra în apartamentul ei, în „lanterna” Marthei, cum își alinta ea însăși locul de pe malul Senei. Doar că îl cunosc deja în detaliu. Martha a devenit personaj la mine în poveste, iar micul ei apartament – un spațiu ficțional perfect, ca și cînd aș fi locuit eu însămi acolo. O să reconstitui, probabil, și momentul în care Leo ne-a dus acolo. Parisul i se potrivea. O să mi se pară că o să-i zăresc șapca verde, de velur. O să mănînc la restaurantul chinezesc de pe chei. Oamenii dragi care nu mai sînt devin și ei niște personaje ficționale, ca și locurile în care i-am însoțit.

Foto: Casa lui Marguerite Duras la Neauphle

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Adevărul despre Moscova lui Putin, dezvăluit de un vlogger român din Rusia. „Vă spun după 20 de ani de trai aici“ VIDEO
Moscova este o perlă a Rusiei, cel puțin la prima vedere, dar cu o mulțime de defecte. O spune un vlogger român care trăiește acolo de 20 de ani și analizează această metropolă.
image
Un om de știință a elucidat misterul „blestemului faraonului”. Ce i-a ucis pe cei care au deschis mormântul lui Tutankhamon
Un om de știință susține că a descoperit cauza „blestemului faraonului”, despre care se spune că a ucis mai mult de 20 de persoane care au deschis mormântul regelui Tutankhamon în 1922.
image
Moartea în chinuri a inginerului Ursu, Navalnîi de România. Cum acoperă statul român crimele securiștilor VIDEO
Inginerul Gheorghe Ursu a fost închis și omorât de comuniști pentru că a îndrăznit să prezinte lumii întregi planul criminal de reclădire a Bucureștiului după cutremurul din 1977. La aproape 40 de ani de la moartea lui, fiul său, Andrei Ursu, încă mai caută dreptatea pe care statul român i-o refuză.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.