Tribunalul Poporului

Publicat în Dilema Veche nr. 963 din 22 septembrie – 28 septembrie 2022
Scriitorii, rudele mele maghiare jpeg

Vedem asta în fiecare zi: nimic din ceea ce se postează nu rămîne necorectat, necontestat, nejudecat, nesancționat. Mai devreme sau mai tîrziu – ca să fac o parafrază – fiecare are parte de cincisprezece minute de judecată publică. 

Mediul nu încurajează îndoielile, ezitările, prudența; mediul te încurajează să te implici, te face să iei atitudine, să te poziționezi, să demaști, să judeci în văzul lumii, deseori fără nuanțe, fără context, fără discernămînt, chit că, de cele mai multe ori, cu cele mai bune intenții. Facebook ne transformă pe toți în avatarii lui Pavlik Morozov, puberul martir sovietic pe care propaganda l-a glorificat pentru curajul și integritatea de a-și fi denunțat autorităților propriul tată a cărui viață nu corespundea noii ordini moral-politice.

A fost o vreme, destul de scurtă, în care eu însumi eram destul de activ pe Facebook în a semnala greșelile celorlalți, prieteni, cunoscuți sau de-a dreptul străini: chestiuni gramaticale, gesturi și conduite în spațiul public, credințe și convingeri religioase sau politice, gusturi și preferințe culturale. „Nu mi-aș da viața pentru convingerile mele pentru că e posibil să mă înșel”, a spus cîndva Bertrand Russell și am putut verifica adevărul acestei afirmații pe propria piele odată cu trecerea timpului. Mărturie stau postările mele de tip „memories” pe care rețeaua mi le amintește zilnic. Unele sînt juste, altele sînt lipsite de nuanțe, cu altele nu mai sînt nicicum de acord, mă stînjenesc.

Dar mediul online a răspîndit acest comportament virtuos ca pe un virus, iar febra justițiară ne-a cuprins pe toți. Avem o misiune, e necesar să fim vigilenți în a identifica greșelile, a demasca răul, a pedepsi pe cei neconformi moralei vremurilor și a construi o societate mai bună. Lumea nu mai este un teatru al viselor, ci o imensă sală de judecată, cu sentințe la purtător, unde adevărul este deseori trunchiat sau chiar sacrificat în numele unui supra-bine colectiv.

Un reportaj publicat anul acesta în The New York Magazine (ediția 20 iunie – 20 iulie), intitulat „Teenage Justice. When Kids make mistakes and classmates never forgive” / „Justiție adolescentină. Cînd copiii fac greșeli și colegii de clasă nu iartă”, relatează cazul real al unui adolescent american de 17 ani care supraviețuiește cu greu unei imprudențe (arată cuiva poza nud a prietenei sale) transformate de ferocitatea mediului online într-o crimă reală (viol), exagerare și amploare care conduc la proteste, familii destrămate, traume și terapie, demisii și relocări.

În Dosarul de față am invitat numai specialiști care să abordeze fenomenul judecății online, deopotrivă la adulți și la copii – virtuți și riscuri, cauze, efecte și consecințe –, din mai multe perspective: morală, etică, ideologică și, nu în ultimul rînd, psihologică. Ce ni se întîmplă? Funcționează? Și cu ce costuri? 

p 10 jpg
Critica publică în online: virtuți și vicii
Am observat, de asemenea, și cum platometre digitale au fost utilizate pentru a instiga la ură, dispreț și sexism, pentru a delegitima această mișcare și a decredibiliza victimele violenței de gen.
p 11 Ostrakon WC jpg
Ostracizarea online ca dilemă liberală
Cu toate acestea, nu trebuie să uităm de pericolul pe care apelul la ostracizarea online îl deschide, ținînd cont de stimulentele pe care viața în mediul online ni le oferă în conjuncție cu impactul pe care emoțiile morale îl au la adresa modului în care interacționăm cu ceilalți
640px The Two Gossips (Les Deux Commères) MET DP808826 jpg
Gura satului global
Gura satului global nu este diferită de gura satului tradițional decît prin instrumentele sale.
640px Cyber bullying 122156 960 720 jpg
Cel fără de păcat – o sursă idiopatică?
Realitatea socială poate fi remarcabilă datorită ansamblului de creiere umane adunate pentru a influența evoluția societății în bine, și aici avem nevoie de etică – în lipsa acesteia, realitatea se poate transforma în factori și actori sociali maligni.
John George Brown The Bully of the Neighborhood jpg
Și cu copiii ce facem? Intruziune, expunere, violență, anulare
Spațiul virtual a căpătat dimensiuni tot mai mari în viața copiilor, marea lor majoritate preferînd o interacțiune mediată de un dispozitiv uneia reale.
p 14 sus jpg
J’accuse! Indignarea morală și ostracizarea digitală
Nu e mare lucru să ne gîndim mai mult înainte de a (re)acționa, cum nu e nici prea mare efortul de a încerca să vedem lucrurile dintr-o perspectivă mai largă, dincolo de interesele noastre imediate.
p 21 jpg
Linșajul contemporan
Strămoșii noștri nu aveau lideri, judecători sau poliție, dar aveau mijloace pentru a răspunde celor care încălcau normele sociale de a respecta autonomia celorlalți sau de a contribui în mod echitabil la bunăstarea socială
Cea mai bună parte din noi jpeg
Ce rol mai au valorile?
Am aflat că valorile sînt cele care ne dau un sens, iar acest lucru ne face să fim perseverenți și să depășim obstacolele.
p 10 sus jpg
Dihotomia fapte/valori a fost greşit înţeleasă
Valorile sînt ingredientele indispensabile ale realităţii sociale.
Elevi jpg
StateLibQld 2 198959 Planting a tree for Arbor Day at Ban Ban Springs State School, 1920 jpg
Tot ceea ce vreau să fiu
„Prietenia înseamnă să împarți punga de chips-uri cu celălalt.”
p 12 sus jpg
Mesajul corect
Într-o clinică de toxicomani e barometrul cel mai fidel al suferinței unei societăți.
640px Islamic   Garden Scene   1987 360 4   Art Institute of Chicago jpg
Valori, virtuți, viață în islam
Societățile musulmane sînt puternic condiționate de tradiții.
Social Media and Technology jpg
Social media și tribalizarea valorică
Viața noastră socială nu arată întotdeauna precum fluxul nostru de pe rețelele sociale.
962 t 14 VArsene jpeg
Mîntuirea biogeografică jpeg
La dolce vita vs La deutsche vita
O recentă zicală germană evocă, plastic și concis, „relația” dintre Germania și Italia – țările care ilustrează îndeobște șablonul nord-sud la nivel european: „Italienii îi respectă pe nemți, dar nu-i iubesc; nemții îi iubesc pe italieni, dar nu-i respectă”.
Crédit Suisse Zermatt JPG
Calitatea ce-am poftit, dar și tihna ce-am tihnit
Elveția, spre exemplu, este pe primul loc în topul Numbeo, pe locul 5 în cel al US News și pe locul secund, la egalitate cu Irlanda, în indexul UNDP. Alți „suspecți de serviciu” sînt Islanda, Danemarca, Suedia, Olanda, Germania, Finlanda sau Norvegia.
Left Former Movie Theater Balkan Right Hotel Bulgaria (158046439) jpeg
Geografia relativă a bunăstării
Diferențele dintre un Nord bogat, în ultimele decenii asociat de cercetătorii științelor sociale capitalismului în expansiune, și un Sud sărac, aflat sub dominația totală (pernicioasă poate?) a celui dintîi, au intrat în limbajul profesional al reprezentanților științelor sociale.
p 10 sus jpg
Greierele sobru și furnica hedonistă, sau despre noul clivaj Nord/Sud
Autenticitatea nu presupune mari sacrificii, iar „societatea singularităților” se regăsește în noul Pămînt al Făgăduinței: diferită, dar nu brutală, accesibilă, dar nu mizeră, simplă, dar nu banală.
p 12 WC jpg
De-a lungul și de-a latul vieții
Percepem viața ca pe o datorie sau ca pe o plăcere? În ce domenii e datorie și în care e plăcere? Ce preț sîntem dispuși să plătim pentru a ne trăi viața în propriii termeni? Și cîți dintre noi au oare luxul alegerii?
p 13 sus jpg
„Incategorisibila” fericire
La urma urmei, așa cum o spunea Helliwell, „fericirea” este în bună măsură un produs de marketing, iar etichetele contează prea puțin. Iar adeseori, căutînd un lucru cu lumînarea, riscăm să uităm ceea ce căutam cu adevărat.
640px Beer optimator glass bottle jpg
Lumea văzută prin fundul sticlei: bere versus vin
Ne-am găsit voia bună în deprinderile culinaro-bahice strămoșești și am stabilit ca etaloane pentru calitatea vieții sarmalele, mititeii și pruna curată. Mai la nord sau mai la sud, gastronomic vorbind, lucrurile stau altfel.
640px Overzicht van de drukte op Mokum 700, Bestanddeelnr 928 0112 jpg
Cum măsurăm bunăstarea și de ce
Avem totuși un alt mod de a înțelege dezvoltarea și feluritele ei moduri de a contribui (sau nu) la o viață bună, împlinită, umană?
p 7 WC jpg
Clima și geografia, temelii ale dezvoltării civilizației
Viața nu se dezvoltă oriunde și oricînd, iar civilizația și prosperitatea care o însoțesc, la fel.

Adevarul.ro

Imagine din orașul Izium - Război în Ucraina FOTO Profimedia
LIVE TEXT| Război în Ucraina. Zeci de așezări lovite de focul artileriei ruse. Propagandiștii ruși, instruiți cum să justifice mobilizarea parțială
Populația Rusiei va fi bombardată cu teza că acesta este un „război NATO împotriva rușilor”. Kremlinul a dat propagandiştilor un manual care îi va ajuta pe aceștia să convingă populaţia ţării agresoare să meargă să lupte în Ucraina.
Drone ale armatei iraniene depozitate intr-o baza subterana din Muntii Zagros Captura YouTube
Forțele armate ucrainene ar fi distrus un centru de comandă și antrenament pentru drone iraniene
Potrivit unor relatări neconfirmate forțele armate ucrainene ar fi distrus un centru rusesc de control și antrenament din regiunea Herson de unde erau dirijate atacurile cu drone împotriva Ucrainei.
intuneric
Cuptoare de pâine stinse și hoteluri pe întuneric. Cum se pregătește Europa de iarnă
Pe măsură ce Europa se îndreaptă spre iarnă, birourile devin din ce în ce mai reci, clădirile istorice rămân pe întuneric, iar brutarii și cultivatorii de fructe și legume vor să renunțe la afacere.

HIstoria.ro

image
Cine a fost „Îngerul de la Ploiești”?
O prinţesă furată de propriul tată și dusă la orfelinat, regăsită la 13 ani de familia din partea mamei, una dintre cele mai bogate din România – bunicul era supranumit „Nababul“.
image
Cum era la ora de istorie ținută de I.L. Caragiale?
Ca mulţi alţi literaţi, Ion Luca Caragiale a avut o pasiune pentru istorie, inclusiv pentru cea naţională. Blamat de unii încă din timpul vieţii pentru că, în scrierile sale, s-ar fi relevat drept anti-român, el a avut, uneori, o viziune romantică (dacă nu chiar idilică) asupra trecutului neaoș.
image
Aristide Blank, finanțistul camarilei lui Carol al II-lea
Aristide Blank (1883-1961) a fost o personalitate complexă, care după ce a studiat dreptul și filosofia, s-a implicat în lumea financiară națională și internațională, reușind astfel să influențeze major viața politică românească dintre cele două războaie mondiale.