Trei neîntoarceri

Paul BALOGH
Publicat în Dilema Veche nr. 964 din 29 septembrie – 5 octombrie 2022
image

România este trauma noastră colectivă, universul nostru strîmt în care performăm ca victime și călăi deopotrivă, ținuți împreună de un sindrom Stockholm național. Pe oriunde ne regăsim noi. românii, prin plecările sau revenirile noastre, avem acel ceva în priviri de ținte colective ale unei țări care te îmbrățișează toxic, în timp ce-ți refuză un viitor previzibil în care lucrurile vor intra într-o binemeritată normalitate. Sîntem națiunea unde 20 de milioane de oameni purtăm în buzunar o permanentă balanță: pe un taler scrie „De ce-aș pleca?”, pe altul scrie „De ce-aș mai fi rămas?”. Imigrantul neamț, francez sau australian nu are aceeași balanță în buzunar. El pleacă dinspre un bine cunoscut spre un alt fel de bine prezumtiv. Noi plecăm dinspre un prezent dezamăgitor spre un bine viitor și ipotetic. 

În rîndurile următoare, voi picta trei tablouri care sînt tot atîtea priviri înapoi și din afară ale celui care a emigrat.

Evadarea

Nimeni nu pleacă din România dacă nu a plecat deja de mai multe ori: cu fiecare contact exasperant cu administrația, cu fiecare instalare a vreunui nou primar corupt, cu fiecare antenă care-ți smintește vreo rudă, cu fiecare prieten mort care putea fi viu dacă se năștea într-o altă țară unde regulile nu sînt zădărnicite de minciună și corupție. Acel bilet de avion „doar dus” este un ghem sufocant de angoasă și o vinovată ușurare a evadării. Nu pleci pur și simplu într-o altă țară, ci lași oameni în urmă. Nu emigrezi, ci scapi. Pentru unii prieteni nu vei fi doar plecat, ci dispărut fără urmă, mort. Nu te vor ierta. Alții te vor încuraja în planurile tale, dar sentimentul că îi trădezi, că îi lași pradă unui mare azil de nebuni este irepresibil. „Cînd te întorci?” sună ca o întrebare, dar o primești ca pe o acuză. 

În acest prim tablou al plecării, odată ce ai pășit în noua ta viață, vei picta chipul României în negativ: noua ta țară, iată, face lucrurile mai bine. Le face cu mai multă grijă, cu mai multă atenție, cu mai multă convingere. Observi, șocat, cum arată o administrație funcțională a cărei menire nu este să te strivească, ci să te ajute. Un sistem de sănătate care te ascultă și te crede și conlucrează cu tine (nu împotriva ta) pentru a te face bine. Te obișnuiești cu concepte noi precum „concierge” sau „inspector de siguranță pentru locurile publice de joacă”. Poșta funcționează. Inconvenientele sau chiar absurditățile sînt trecute cu vederea. În fond, tu le știi pe astea deja, ai trăit cu ele o viață (anterioară) întreagă. Ești călit. Le poți face față. Te simți rezilient ca o nouă specie de tardigrad altoit pe ADN românesc. 

România are acum un chip ponosit, în tușe de gri și negru. Dar e OK pentru că e o Românie exterioară, din afara ta, e un context din care ai scăpat. High five.

Manierele est-europene

Odată cu așezarea, începi să descoperi, cu o surprindere neplăcută, chipul României din interiorul tău. Parcă ai totuși un fel anume, mai opărit, de a face față adversității. Parcă ridici tonul cam repede cînd ți se face o nedreptate. Te bucuri că sistemul funcționează, dar vechi instincte se activează în tine cînd ceva nu merge ca la carte: te iriți instantaneu, ridici tonul, îți ceri dreptatea, te exprimi apăsat. Orice accident devine ocazie de retraumatizare. Faptul că instalarea Internetului durează cu două-trei săptămîni mai mult decît estimarea inițială îți sună, alarmant, a „ca în România”. Acționezi prin insistență, presiune, anxietate. Ele, doar ele, rezolvau situația „acasă”. 

Un prieten american a rezumat ironic și cu compasiune situația: „Oh yes, East-European manners”. Apucase să observe în firmele mari în care lucrase o manieră de comportament prevalentă la cei proaspăt veniți din țările din estul Europei. Un fel anume de a acționa isteric și escaladant în orice situație potențial conflictuală, provenit dintr-o fundamentală neîncredere în sisteme.

Cu timpul, acest chip al României din tine dispare sau măcar se atenuează. Înveți să ai încredere în faptul că vorba bună, calmul și umorul detensionează și rezolvă mai mult decît iritarea și clamarea drepturilor. Și mai ales te încrezi în faptul că cineva, undeva, a mai dat de această problemă și există întotdeauna o procedură, un mecanism prin care ordinea lucrurilor va fi restaurată. Lucrurile „se rezolvă”. 

România este aici chipul tău interior, ghemul din stomac care învață să se destindă și să accepte că „se poate și altfel”. Te relaxezi. Începi să-ți consumi timpul, vorba aceea, și cu altele. Trăiești, respiri, te bucuri. Ești european acum, ai învins „estul” manierelor tale.

Dincolo de bune și rele

Al treilea tablou este incomplet, work-in-progress. Este tabloul în care faci pace cu România exterioară și România interioară, internalizînd distanța și relativizarea pe care ți le dă frecventarea zilnică a unei alte culturi. Așa ajungi să observi cum țările, precum oamenii, nu sînt de fapt contemporane, că există clivaje istorice greu de traversat și că România decontează încă, zilnic, drama istorică a 42 de ani de comunism. Ce înseamnă acest lucru:  România încă are de parcurs discuțiile mari, structurante, care au scris istoria valorilor moderne în Vest, enumăr cîteva: discuția despre trecutul său istoric, discuția despre rasism, discuția despre egalitate și discuția despre separația stat/religie. Toate acestea, însă, au început deja în România și traumele naționale precum Colectiv au accelerat, întrucîtva, acest dialog constitutiv. 

Distanța înseamnă și puterea de a înfrunta realitatea că imigrantul are, dintr-odată, două seturi de probleme. Nu doar că nu a „depășit” sau „uitat” țara din care a plecat, dar a primit la pachet și setul nou de probleme ale țării de destinație: Brexit, monarhie, colonialism printre altele. Și mai înseamnă ceva: că începi să poți vedea că tabloul României nu e un tablou, fixat în timp, ci e fluid, dinamic, într-o mișcare greu de perceput din interior („nimic nu se schimbă”), dar ușor de sesizat printr-o privire episodică. România recuperează.

Paul Balogh este antreprenor în tehnologie (Hypersay Events). Locuiește la Londra de șapte ani.

Foto: wikimedia commons

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Fost director de școală și consilier local din Suceava, la închisoare pentru că a întreținut relații sexuale cu o elevă
Nicolae Adrian Achihăiei s-a întâlnit de două ori pe săptămână, la el acasă, cu o elevă de 15 ani, timp de aproape doi ani, pentru a întreține relații sexuale cu adolescenta. Relația interzisă era cunoscută de tot satul, dar bărbatul a rămas profesor până a fost ridicat de polițiști.
image
Româncă stabilită în Germania, după experiența care i-a salvat vacanța din România: „Suntem un popor frumos!”
O româncă a povestit pe o rețea de socializare cum gestul unui cuplu de români din Turnu Severin i-a salvat vacanța. Femeia a reușit în aproximativ două ore să-și recupereze documentele pentru care ar fi trebuit, cel mai probabil, să alerge săptămâni întregi.
image
Scandal politic la Eurovision: reprezentanta Israelului a fost huiduită, iar concurentul olandez a fost dat afară din finală VIDEO
În contextul protestelor pro-Palestina din Malmo și a criticilor la adresa organizatorilor, reprezentanta Israelului, Eden Golan, a fost huiduită de spectatori și vizată direct sau indirect de alți concurenți, printre care Joost Klein din Olanda.

HIstoria.ro

image
Sfârșitul cumplit al savantului Emil Racoviță
După încheierea celui de-al Doilea Război Mondial, Emil Racoviță s-a mutat înapoi la Cluj, găsind nealterate Institutul de Speologie și bogatele sale colecții.
image
Cum au văzut otomanii asediul Constantinopolului?
La inițiativa premierului turc Erdogan, la Istanbul a fost inaugurat, la 31 ianuarie 2009, Panorama 1453, un muzeu centru consacrat cuceririi Constantinopolului de către Mehmet al II-lea în 29 mai 1453.
image
Noi minciuni de la Moscova: „Motivul foametei din anii 1946-1947, din Republica Moldova, este România”
Purtătorul de cuvânt al MID-ului al Kremlinului, Maria Zaharova, a mai debitat o minciună sinistră. De data asta, oficialul rus a criticat Chișinăul pentru comemorarea victimelor foametei organizate de regimul sovietic în anii 1946-47 în Basarabia, declarând că motivul lipsei de produse alimentare a