Toți sfîrșim învinși

Andrei CRĂCIUN
Publicat în Dilema Veche nr. 1001 din 15 iunie – 21 iunie 2023
image

N-avea dreptate doamna Piaf: mereu e ceva de regretat. 

Dacă mă uit la cîți ziariști mai sînt astăzi cu adevărat în România, o să încep ca Mircea Lucescu: eu le-am deschis calea. Este adevărat. Cei mai buni ziariști din România au intrat într-o redacție aduși de mine, am garantat pentru ei, i-am învățat tot ce am știut, apoi eu am plecat și ei au devenit tot mai buni, mai buni decît aș fi putut fi eu în gazetărie, mai ales că gazetăria nu mă mai făcea la fel de fericit. Mă așteptau lumea întreagă și lumea și mai mare a ficțiunii. 

N-am părăsit de tot jurnalismul, nu m-am mutat de tot în literatură, dar nu mai sînt un ziarist care trudește, anonim, zece ore pe zi pentru a vindeca lumea, mai ales că am aflat că lumea nu se vindecă niciodată. 

Am făcut presă scrisă aproape un deceniu. În fiecare zi. Un deceniu firește obsedant. Apoi am devenit freelancer. Am avut salarii proaste și foarte proaste, am dormit puțin, am mîncat pe sărite, am călătorit mult și am încercat să înțeleg lumea. Am scris despre: supraviețuitorii Holocaustului, supraviețuitorii Gulagului, supraviețuitorii pușcăriilor comuniste din România, supraviețuitorii unor incendii, cutremure și naufragii și despre dependenții de droguri, despre cei care trăiesc cu HIV, cu hepatite și alte maladii teribile, despre oamenii fără adăpost, despre prostituate și alți lucrători sexuali, despre sportivi, despre gunoieri, despre oameni care trăiesc din gropile de gunoi, despre marii hoți care s-au îmbogățit din gunoi, despre leproși, despre orbi, despre cerșetori, despre aurolacii căzuți la pușcărie, despre sinucigași, despre cei care nu au acte și pentru statul român nici nu există. Am scris despre oricine mi s-a părut interesant, am scris, am scris, am scris. Și nu mi-a părut niciodată rău – nu îmi e rușine și nici nu cred că a fost prea puțin. Spun și eu ca Eduardo Galeano: jurnalismul m-a învățat să văd lumea. Să văd lumea așa cum e cu adevărat, nu așa cum aș vrea să fie. 

Am văzut, deci, toată România, am bătut-o la pas, am umblat cu trenuri de noapte, în autobuze jegoase, în căruțe, am ajuns și în limuzine. Și nu doar țara am văzut-o. Cîndva am intrat și în Transnistria într-un portbagaj de mașină fabricată în Uniunea Sovietică. Am umblat, în trena meseriei pe care mi-am dorit-o din copilărie (niciodată n-am vrut să fac altceva decît să scriu), prin China, prin Belarus, prin Spania și prin Belgia, am fost la meciuri, la spectacole de teatru, am citit mult, am avut curajul de a fi cinstit, nebunia de a spune adevărul și înțelepciunea de a asculta mai mult decît am vorbit. Am greșit – oho! Nu o singură dată. Dar ticălos n-am fost. 

Viața ziaristului este frumoasă, mai ales cînd ești tînăr. Pînă la treizeci de ani am fost îndeajuns de fericit să fiu un reporter. Am plecat din ultima mea redacție de zece ani. Nu privesc în urmă cu mînie, dar, așa cum spunea cel mai bun prieten al meu, nici înainte cu speranță. Jurnalismul mi-a dat o anume privire asupra vieții, cît despre ce mi-a luat – tinerețea, sănătatea, la fel, ca într-un cîntec de la vechea Vama Veche... A fost scump, dar a trecut și a fost totuși frumos. 

Nu îmi regret generozitatea, naivitatea, iluziile. Nu regret că am fost risipitor, că nu am avut niciodată o casă a mea, că nu o să am pensie sau o să am una meschină, că am fost vagabond, nomad, reporter cu adevărat fără frontiere, nu regret nici măcar că o să mor tînăr. Nu regret că am trăit mai mult în zbor, în avioane. Nu regret nici măcar că nu am copii și am risipit multe iubiri în anii aceia, care prin lentila melancoliei se văd poleiți cu aur. 

Regret însă că pentru alții a fost în zadar. Am fost ziarist dintotdeauna, dar am primit o legitimație de acum optsprezece ani. Iar lumea e astăzi mai îngrozitoare decît era acum optsprezece ani. Țara e mai îngrozitoare decît era acum optsprezece ani. N-am reușit să schimb nimic, nici cu portretele, nici cu reportajele, nici cu investigațiile, nici cu editorialele, nici cu știrile pe care le-am scris. Nici co-fondînd redacții (Recorder), nici lucrînd la proiecte fundamentale pentru România, așa cum aș vrea să fie (Să fie lumină), nici scriind mii de articole despre sărăcie, despre nevoia de educație, despre minorități etnice și sexuale, despre libertate, despre extremism politic sau pur și simplu despre eterna prostie românească. 

Ziariștii au obiceiul să vadă lucrurile mai rele decît sînt de fapt, iar eu cu atît mai mult, fiind înclinat către negativul vieții. Așa că poate greșesc sau măcar exagerez. Avea Cioran o vorbă bună: românii cînd nu sînt excesivi, sînt nuli. Nu cred că am fost nul. 

Totul mi se pare mult mai rău decît în urmă cu optsprezece ani și regret că n-am putut să fac mai mult și mai bine. Dar am slujit jurnalismul cu onestitate, n-am luat nici o șpagă, n-am scris la comandă, mi-am luat cîtă libertate am avut nevoie, am înjurat de mamă redactori-șefi stupizi, mi-am dat demisia cînd a fost nevoie, m-am luptat, chiar fizic, pentru oamenii în care am crezut și textele lor. 

Acum, textele nu se mai citesc, românii vor deveni, în cvasi-unanimitate, analfabeți, civilizația video nu mă interesează, mai ales că nu e civilizație, ci spectacol. Viitorul mi se arată mai urît decît trecutul. Aș putea spune că regret asta, dar adevărul e că am învățat de multă vreme să fiu împăcat cu mine și cu lumea. Altfel, regrete vor fi mereu, mînca rahat doamna Piaf, important e altceva: că am trăit cum am vrut, că greșelile mele au fost chiar ale mele. N-am obiecții semnificative la cum mi-am dus viața.  

În rest, totul, desigur, e trecător, mai puțin, așa cum știa și Don Quijote, și aveam să aflu și eu, nedreptatea. Ea rămîne mereu pe pămînt, în vecii vecilor. Am luptat și eu pe baricadele celor care au crezut că o pot învinge și bineînțeles că am fost învins. Mă consolează gîndul că oricum toți sfîrșim învinși, doar că unii sînt încă orbiți de orgoliu, vanitate și așa mai departe. Dar vor afla și ei, vor afla...

Am scris, am trăit, am văzut lumea și am găsit-o, ca Gogol sau ca Babel, foarte tristă. N-am tăcut, am fost un om revoltat și tot așa voi și muri. Nu regret că n-am devenit altcineva, mai ales că n-aveam cum. Jurnalismul e o muncă de echipă, iar eu sînt un om prin excelență solitar. Nu-mi regret singurătatea (dimpotrivă), dar aș fi fost mai eficient dacă aș fi putut îndura grupurile, colectivele. Nu le-am putut îndura. Sînt mulți ziariști mai bravi decît mine, care au făcut mult mai multe, care au reușit pînă la urmă să joace rolul cîinelui. Nu regret nici măcar că nu sînt în locul lor. 

Înainte să intru prima dată într-o redacție de ziar, am vorbit cu o ziaristă cu experiență, care mi-a spus pe bune cît de grea și de plină de neajunsuri este viața în gazetărie. „Mai vrei să faci asta?” A doua zi la opt dimineața eram la ziar și eram fericit. Nu știam că viața într-o redacție începe abia pe la prînz. Asta chiar aș schimba: aș dormi mai mult în prima mea zi de muncă. 

Nu o să mai am niciodată entuziasmul și speranțele de acum optsprezece ani. Firește că le regret. Nu o să mai am nici măcar pasiunea. Și asta regret. Dar cine moare fără regretele astea nu sînt foarte sigur că, totuși, a trăit. Am mereu mai multe îndoieli, dileme și curiozități decît certitudini, dar ceva știu: cît de cît, am trăit. 

Andrei Crăciun este ziarist și scriitor.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Fost director de școală și consilier local din Suceava, la închisoare pentru că a întreținut relații sexuale cu o elevă
Nicolae Adrian Achihăiei s-a întâlnit de două ori pe săptămână, la el acasă, cu o elevă de 15 ani, timp de aproape doi ani, pentru a întreține relații sexuale cu adolescenta. Relația interzisă era cunoscută de tot satul, dar bărbatul a rămas profesor până a fost ridicat de polițiști.
image
Româncă stabilită în Germania, după experiența care i-a salvat vacanța din România: „Suntem un popor frumos!”
O româncă a povestit pe o rețea de socializare cum gestul unui cuplu de români din Turnu Severin i-a salvat vacanța. Femeia a reușit în aproximativ două ore să-și recupereze documentele pentru care ar fi trebuit, cel mai probabil, să alerge săptămâni întregi.
image
Scandal politic la Eurovision: reprezentanta Israelului a fost huiduită, iar concurentul olandez a fost dat afară din finală VIDEO
În contextul protestelor pro-Palestina din Malmo și a criticilor la adresa organizatorilor, reprezentanta Israelului, Eden Golan, a fost huiduită de spectatori și vizată direct sau indirect de alți concurenți, printre care Joost Klein din Olanda.

HIstoria.ro

image
Sfârșitul cumplit al savantului Emil Racoviță
După încheierea celui de-al Doilea Război Mondial, Emil Racoviță s-a mutat înapoi la Cluj, găsind nealterate Institutul de Speologie și bogatele sale colecții.
image
Cum au văzut otomanii asediul Constantinopolului?
La inițiativa premierului turc Erdogan, la Istanbul a fost inaugurat, la 31 ianuarie 2009, Panorama 1453, un muzeu centru consacrat cuceririi Constantinopolului de către Mehmet al II-lea în 29 mai 1453.
image
Noi minciuni de la Moscova: „Motivul foametei din anii 1946-1947, din Republica Moldova, este România”
Purtătorul de cuvânt al MID-ului al Kremlinului, Maria Zaharova, a mai debitat o minciună sinistră. De data asta, oficialul rus a criticat Chișinăul pentru comemorarea victimelor foametei organizate de regimul sovietic în anii 1946-47 în Basarabia, declarând că motivul lipsei de produse alimentare a