Tinerii bătrîni și bătrînii tineri Cum mai măsurăm tinerețea?

Publicat în Dilema Veche nr. 973 din 1 decembrie – 7 decembrie 2022
image

În mod cert, oamenilor le este mai ușor să participe la viața socială gîndind totul în categorii fixe determinate de vîrstă, gen, clasă etc. E facil să-i plasăm pe ceilalți sub etichete prefabricate, căci, de cele mai multe ori, e la-ndemînă și, indubitabil, mai comod să trăim după prejudecăți și convenții care ne orientează travaliul etic. Cred că și prejudecățile legate de tinerețe pot adînci anxietățile și fricile omului la fel ca a legate de bătrînețe. Iar asta se întîmplă tocmai prin maximalizarea opțiunilor. „A avea întreaga viață înainte”, oricît ar suna de încurajator, de multe ori nu este și, de fapt, cred tot mai mult că în mod fundamental nu este. Cred asta pentru că faptul se traduce adesea printr-o mare de așteptări, o listă infinită pentru care doar galopăm prin zile ca să putem bifa cît mai multe. De cealaltă parte, cred că, odată ajuns la vîrsta de mijloc, modul în care omul privește retrospectiv spre ce a fost tinerețea și, prospectiv, își construiește experiența bătrîneții reflectă foarte bine cît de toxic funcționează aceste două constructe. Nu cred într-o criză a vîrstei de mijloc, cred că ceea ce, în termenii unui stigmat absolut, alegem să numim „criză” este momentul sucombării sub presiunea socială care ne împinge tot mai mult spre „locul liniștit al desăvîrșirii și al sfîrșiturilor”. Altfel spus, e un teren neutru, al scoaterii omului în afara schemelor sociale. „A fi prea bătrîn pentru a te aventura să”, „a fi prea bătrînă pentru a te îmbrăca sau a te comporta într-un anume fel”. Nu întîmplător, oamenii refuză activ să-și asume organicitatea fenomenului de maturizare fizică și aproape că fetișizează tinerețea. Paradoxul face ca, de multe ori, omul „tînăr” să nu-și asume această tinerețe sau ca omul „bătrîn” să nu trăiască ca atare. Acest lucru cred că mai pune pe lista constructelor sociale reale două categorii asupra cărora avem o înțelegere mai mult socială decît biologică. 

La 27 de ani simt că trăiesc tinerețea și bătrînețea deopotrivă. Mă gîndesc de multe ori că, în siajul teoriilor de gen care deconstruiesc tiparele binarului feminin-masculin, poate ar merita și tinerețea un demers mai științific și o teoretizare serioase. Mă întreb cum ar fi să nu ne mai aplecăm atît de dihotomic asupra binomului tinerețe-bătrînețe și cum ar fi să gîndim aceste categorii, pur și simplu, în termenii unui construct social, dispensîndu-le de orice marcă socială și temporală. Într-o lume în care delimitările dintre vîrste și prejudecățile care le însoțesc și-au pierdut, din multe puncte de vedere, relevanța – căci există pensionari abia trecuți de 45 de ani laolaltă cu oameni trecuți de 60 mobilizați de dorințe și care încă trăiesc pe o insulă de posibilități, cînd există oameni de 20 de ani osificați într-o viață monocordă și alții de 60 cu o viață socială fulminantă –, cred că definițiile celor două etichete nu se găsesc în cifre, deloc. 

Îmi amintesc aici despre modul în care anticii defineau viața bună, văzută nu ca stare de a fi, rezultat al unor condiții întrunite, ci ca proces, travaliu, antrenament. Viața bună, după Socrate sau Aristotel, e antrenamentul căutării vieții bune. Am putea turna tinerețea în aceiași termeni. Tinerețea nu se măsoară cu un ceas, ci antrenamentul de a încerca să fii tînăr este tinerețea în sine. Cred că cel mai relevant exemplu aici ar fi două eseuri ale lui Walter Benjamin despre tinerețe. În „Experience”  și „The Metaphysics of Youth”, Benjamin sustrage tinerețea de pe axa  timpului liniar. Tinerețea nu e o perioadă, scrie Benjamin la 1913, ci o deschidere a ființei către experiența spiritului, o experiență care ține mai mult de visul tinereții negat de o mască a experienței pe care o implică maturitatea. Starea de „tinerețe” care reprezintă deschidere spre posibilitatea împlinirii este, astfel, o nevoie universală, care nu poate fi limitată de vîrste biologice. 

Cred că merită să pledăm și, mai mult, e destul de limpede faptul că nu există o compartimentare netă a tinereții și a bătrîneții dată de vîrste și condiții, ci ele există simultan, în orice moment al vieții. 

Traistele grele ale tinereții sînt tocmai experiențele care ne conferă iluzia unei maturități, putem să-i zicem chiar saturație, o stare, firește, indezirabilă, dar și iminentă totodată. Pe de altă parte, există bătrînii tineri, care încă sînt prinși în antrenamentul căutării posibilităților de împlinire. Tinerețea în traiste grele este bătrînețea tinereții și invers. 

Am început să scriu textul acesta într-un bar de pe Calea Victoriei 120. Lîngă mine stă un cuplu, amîndoi trecuți bine de 70. Rîd, beau vin și fumează, par a fi doi îndrăgostiți aflați la început, cu toată stîngăcia și bizareria implicate de context. „Oxitocina lor e contagioasă”, încă nu am văzut pe nimeni să rîdă atît de genuin, să se bucure atît de viu și de emoționant de prezența celuilalt – în seara aceea, cei doi mi s-au părut a fi singurii tineri de la o terasă populată de oameni ale căror vîrste nu depășeau în medie 45 de ani. Această scenă mă îndreptățește să cred că tinerețea nu e o vîrstă, ci se trăiește și arată exact așa.

Foto credit: © Geoff/ flickr

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Povestea care sparge tiparele în Japonia tradiționalistă. Cum a devenit o însoțitoare de bord prima femeie la conducerea Japan Airlines
Numirea în ianuarie a lui Mitsuko Tottori la conducerea Japan Airlines (JAL) a provocat un adevărat șoc în lumea afacerilor din această țară. Nu numai că Tottori era prima femeie aflată la conducerea companiei aeriene, dar își începuse cariera ca membru al echipajului de cabină.
image
„Era doar o chestiune de timp”: Eminem îl ucide pe alter ego-ul Slim Shady în noul album VIDEO
Unul dintre marile alter ego-uri din pop ar putea avea un sfârșit macabru, Eminem anunțând primul său album de după cel din 2020, intitulat „The Death of Slim Shady (Coup de Grâce)”, relatează The Guardian.
image
Dispariția misterioasă a fiicei de 16 ani a unor magnați americani ai tehnologiei. Când a fost văzută ultima dată VIDEO
Mint Butterfield, fiica unor cunoscuți antreprenori din lumea tehnologiei, a dispărut în weekend. Tânăra de 16 ani a fost zărită pentru ultima dată duminică seara, în Bolinas, California, la nord de San Francisco.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.