Ţara lui Andrei
Proiectele de CSR ale Petrom în România au debutat în 2007 cu programul „Parcurile viitorului“. Atunci, cu ajutorul autorităţilor locale, şase parcuri publice – din Bucureşti, Piteşti, Moineşti, Timişoara, Ploieşti şi Constanţa – au fost reabilitate. În acelaşi an, a fost iniţiată şi prima campanie de informare publică desfăşurată de o companie privată în România, o campanie despre consumul raţional de resurse naturale: „Resurse pentru viitor“.
„A fost un act de curaj, la vremea respectivă, ţinînd cont şi de domeniul de activitate, dar rezultatele ne-au confirmat că am ales corect“ – mărturiseşte Mona Nicolici, manager Departament Sustenabilitate Petrom.
Un an mai tîrziu, în 2008, ne-am alăturat programului de împădurire naţională „România prinde rădăcini“, demarat de către Realitatea TV în parteneriat cu Romsilva şi MaiMultVerde, în urma căruia peste 100 de hectare de teren au fost plantate cu aproape 500 de mii de copaci. „Cînd am pornit pe drumul responsabilităţii sociale“ – povesteşte Mona Nicolici – „am identificat ariile-cheie în care România are nevoie de sprijin – mediul, educaţia şi sănătatea. Pe lîngă acestea, dezvoltarea comunităţilor în care operăm a rămas o preocupare constantă.“
Anul 2009 marchează, de altfel, şi naşterea „Ţării lui Andrei“, programul de responsabilitate socială al Petrom, care sprijină proiecte pentru comunităţi din întreaga ţară, un program derulat pînă în prezent.
„În toţi aceşti ani“ – îmi povesteşte Mona Nicolici – „am răspuns imediat cînd România s-a confruntat cu situaţii-limită: am construit case pentru victimele inundaţiilor din nordul ţării, am desfăşurat programe de informare şi prevenţie pentru pericole casnice sau dezastre naturale. În 2012, am dotat Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă cu echipamente, unele dintre acestea fiind în premieră în dotarea instituţiei, echipamente care sînt deja folosite atît pentru acţiuni la nivel naţional, cît şi pentru susţinerea membrilor comunităţii în caz de urgenţă. În ultimii cinci ani, contribuţia noastră pentru siguranţa comunităţilor se ridica la aproximativ 3 milioane de euro. Ne-am implicat şi în domeniul sănătăţii: 9,5 milioane de români au acum acces la servicii medicale de urgenţă de specialitate, prin extinderea reţelei de telemedicină de urgenţă la care Petrom şi-a adus contribuţia. De asemenea, în cadrul programului „Acces la viaţă“, am creat un nou centru de comandă la Spitalul de Urgenţă „Floreasca“ din Bucureşti şi am conectat 16 spitale la reţeaua existentă. Mai mult, am donat trei ambulanţe salvatorilor de vieţi din cadrul SMURD. Prin campania „Doctore, eşti un erou!“, am adus în atenţia publicului 1600 de poveşti de succes ale medicilor care salvează vieţi şi am alocat 24.000 de euro în vederea susţinerii cursurilor de specializare în străinătate a cîştigătorilor. Una dintre cele mai mari realizări ale noastre în cei şapte ani de implicare în CSR este că am reuşit să aducem, alături de noi, peste 20.000 de voluntari, dintre care 6000 de contribuţii sînt ale colegilor mei din Petrom, fie că vorbim de programe de protecţia mediului, acţiuni sociale sau caritabile.“
Ţara lui Andrei
Mi se spune, din start, că acest program a fost gîndit şi este caracterizat prin folosirea unor resurse deja existente în comunităţi, pentru „a schimba radical destinele unor oameni.“ Astfel, de patru ani, „Ţara lui Andrei“ susţine platforme de proiecte, cum ar fi „Şcoala lui Andrei“, „Fabricat în Ţara lui Andrei“, „Idei din Ţara lui Andrei“ sau „Plantările din Ţara lui Andrei“, proiecte prin care comunităţi întregi din România ajung să-şi rezolve probleme vitale: au fost create, de exemplu, locuri de muncă, s-a facilitat accesul la educaţie, prin proiecte de educaţie nonformală şi, nu în ultimul rînd, a început să prindă formă ideea de spirit civic.
„«Ţara lui Andrei» e o mare comunitate de oameni, orientată către soluţii“ – declară Mona Nicolici – „o comunitate care reuneşte oamenii cu spirit întreprinzator şi motivează comunităţile din România să acţioneze pentru a-şi schimba viaţa. «Ţara lui Andrei» îşi propune să transforme proiectele în realitate, folosind, în mod ingenios, nu resurse externe, ci chiar resursele din cadrul comunităţilor respective.“ Despre oamenii prinşi în proiecte, coordonatori şi voluntari deopotrivă, mi se spune că sînt oamenii cu „spirit de lider“, care „îndrăznesc şi care vor duce la bun sfîrşit iniţiative care vor reuşi să schimbe lucrurile în bine.“
Programul a debutat cu „Tabăra din Ţara Andrei“ – o iniţiativă educaţională dedicată „formării tinerei generaţii în spiritul respectului pentru viitor.“ Aflu că, pînă în prezent, cei peste 2600 de copii care i-au trecut graniţele au avut parte de experimente educaţionale care i-au învăţat să aibă grijă de mediu şi că atît ei, cît şi profesorii lor au participat la cursuri de formare în domeniile managementului de proiecte, ale comunicării sau ale leadership-ului. Proiectat iniţial ca program de educaţie nonformală pentru copiii angajaţilor, a devenit, la doar un an, premiu pentru cîştigătorii altui proiect, „Şcoala lui Andrei“.
Despre acesta aflu că în cele cinci ediţii desfăşurate, „a oferit celor peste 25.000 de elevi şi 1700 de profesori o experienţă unică de creativitate, muncă în echipă şi leadership.“ Copiii au învăţat nu doar ce înseamnă responsabilitatea faţă de mediu, ci şi cum se pot implica activ, cum pot căpăta puterea de a schimba ei înşişi lumea în care trăiesc. Ediţiile din 2012 şi 2013 au fost organizate în parteneriat cu Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, fiind o confirmare a prestigiului proiectului. Pe parcursul celor şase ani de „Şcoala lui Andrei“, au fost acordate premii în valoare de 161.000 de euro, pentru dotarea şcolilor cîştigătoare şi implementarea a 27 de proiecte comunitare.
În ceea ce priveşte mediul, „Plantările din Ţara lui Andrei“ este proiectul prin care Petrom pune accent atît „pe protejarea comunităţilor în faţa condiţiilor meteo extreme – zăpezi masive, alunecări de teren“, cît şi pe implicarea oamenilor din comunităţi în menţinerea plantărilor. „Cu ajutorul oamenilor responsabili, «Plantările din Ţara lui Andrei» acoperă an de an hectare întregi din zone afectate de alunecări de teren, deşertificare sau inundaţii, iar din 2012, programul include şi amenajarea de perdele forestiere, menite să protejeze comunităţile de viscol şi înzăpezire.“
Antreprenoriatul social
Pe partea de dezvoltare comunitară şi antreprenoriat social, cele două proiecte – „Fabricat în Ţara lui Andrei“ şi „Idei din Ţara lui Andrei“ – pornesc de la rădăcina problemelor din România: lipsa unei gîndiri pe termen lung. Astfel, atît „Fabricat în Ţara lui Andrei“, cît şi „Idei din Ţara lui Andrei“ sînt croite pentru a dezvolta viziunea, implicînd noţiunea de sustenabilitate economică şi socială.
Crearea locurilor de muncă este, pentru proiectul „Fabricat în Ţara lui Andrei“, scopul principal. „La finalul celor doi ani de selecţie, finanţare şi sprijinire a cîştigătorilor din cadrul competiţiei, rezultatul se va vedea în afaceri sociale puternice, independente, care să ofere locuri de muncă, oportunităţi şi pieţe de afaceri, crescînd nivelul de trai din zonă“ – îmi declară Mona Nicolici.
În momentul de faţă, „Fabricat în Ţara lui Andrei“ a devenit cea mai mare competiţie de afaceri sociale din România, susţinînd antreprenoriatul social ca soluţie economică viabilă, prin crearea locurilor de muncă, schimbînd, în acelaşi timp, vieţile unor persoane aflate în dificultate.
În prezent, din cele peste 500 de idei de afaceri sociale înscrise în competiţie au fost alese 20 de finaliste. Cei care le-au propus vor beneficia de pregătire şi consultanţă din partea Fundaţiei NESsT pentru a-şi transforma ideile în planuri de afaceri. În plus, vor primi şi sprijin financiar în limita a 1500 de euro pentru a realiza cercetări locale în comunităţile vizate de proiectele lor. La sfîrşitul acestui an vor fi selectate cele 10 afaceri sociale care vor fi finanţate de Petrom cu granturi în valoare totală de pînă la 350.000 de euro.
Cît priveşte „Idei din Ţara lui Andrei“ – o competiţie naţională de proiecte sustenabile cu finanţări în valoare totală de pînă la 160.000 de euro –, acest program îşi propune să sprijine dezvoltarea sustenabilă a comunităţilor locale din întreaga ţară şi să-i încurajeze pe românii cu spirit de iniţiativă să muncească pentru a produce o schimbare majoră în vieţile celor din jur. Aceştia îşi pot înscrie proiecte în competiţie, între 20 mai şi 24 iunie. Astfel, „Idei din Ţara lui Andrei“ duce mai departe misiunea competiţiei de proiecte eco-civice „Oraşul tău“, proiect desfăşurat între 2009 şi 2012, timp în care s-au înscris peste 500 de idei venite din partea celor dornici de a se implica. Petrom a sprijinit şi a finanţat 66 dintre acestea cu peste 330.000 de euro, pentru a se transforma în proiecte cu impact pe termen lung.