Tango

Andrei CRĂCIUN
Publicat în Dilema Veche nr. 957 din 11 august – 17 august 2022
image

Fiecare om are sau ar trebui să aibă un spațiu magic și intim, un loc sacru unde viața să capete sens și frumusețe sau măcar să devină îndurabilă. 

Pentru unii, cei mai norocoși dintre pămînteni, locul acesta este chiar acela unde au venit pe lume, unde și-au trăit copilăria (toate copilăriile sînt sau ar trebui să fie sacre) și poate unde încă mai trăiesc pînă în ziua de astăzi, ca în cele mai bune dintre povești. Dar nu toți sîntem norocoși. Unii trăim doar zburînd și gîndurile ne zboară și ele, îndeobște departe, foarte departe, cel mai departe. 

Da, mai sîntem și noi, ceilalți, pentru care acasă e atît de departe încît nici nu am ajuns vreodată acolo. Și ce dacă nu am ajuns?

Viața trăită în imaginar 

Eu mai cred, firește, că oamenii trăiesc măcar pe jumătate în imaginar, altfel cum ar putea fi îndurată existența? Știu, știu și eu astfel de locuri sfințite de oameni, locuri care pentru mine chiar sînt sfinte ca zidul templului din Ierusalim pentru evreii religioși. Și mă tem, mă tem și eu, ca într-o piesă de Mazilu (cea mai frumoasă dintre toate), ca odată ajuns la Veneția să nu pierd Veneția.

Veneția mea e în altă parte. Unde? La celălalt capăt al lumii se află un tărîm binecuvîntat și misterios, un țărm unde nu am ancorat niciodată. Acolo. Acolo unde, undeva între Buenos Aires și Montevideo, s-a născut cîndva tangoul. De unde știu eu locurile acelea și oamenii aceia care au început să danseze curajos, ca și cum ar face dragoste în fața morții?

Cadoul primit de la domnii Sábato și Borges

Desigur, de la doi dintre cei mai buni prieteni pe care i-am avut în trecerea timpului: domnul Ernesto Sábato și domnul Jorge Luis Borges, scriitori și magicieni. De la ei am aflat că tangoul este în primul rînd metafizică. Și așa și este: cum altfel ar putea fi un dans popular născut poate în bordeluri, la marginea porturilor, aproape de apa dincolo de care e lumea veche și dispărută, un dans popular și tragic și încîntător care ne spune despre om cît vechii greci, cît filosofii antici, cît Socrate și Platon și Aristotel împreună?

Legenda 

Borges scria undeva că tangoul, fiind ceea ce este, o neasemuită formă de curaj și de libertate, a suferit o interdicție ecleziastică. Însuși Papa de la Roma i-ar fi fost împotrivă, încercînd să le ofere la schimb credincioșilor la furlana, un dans sicilian, o idee care bineînțeles s-a născut moartă. 

Poate că e doar o legendă. Dar legendele sînt importante și tangoul oricum n-a putut fi învins, atîta timp cît pe pămînt au trăit oameni, iar oamenii aceia mai știau cît înseamnă un trecut, ce poți face dintr-un prezent și ce poți spera de la viitor. Tangoul a fost neîndoielnic opera unor melancolici. Iar eu nu pot fi acasă decît acolo, printre poeți și nostalgici, ascultînd Gardel și visînd la ce am pierdut tot sperînd la un rai care nu s-a mai arătat, deși am trecut peste mări și oceane.

Toți trebuie să ne întoarcem acasă la sfîrșit

Sfințind locurile, oamenii dau – sau obișnuiau să dea – o cultură și o civilizație. Astăzi, cultura este pe cale de dispariție, iar din civilizație a rămas o carcasă goală. Umanitatea noastră toată este în pericol și nu peste mult vom trăi fără inimi. 

Dar cîndva, în timpuri ceva mai bune, în acel loc imperfect și miraculos, pe pămînt au trăit oameni care au sublimat puterea visului, contopirea cu omul iubit, dorința de a avea o patrie și dorul de mamă și o țară pierdută de pe un alt continent. Tangoul a fost și opera exilaților.

Iar eu de oamenii aceia mă simt legat mai mult decît de oricare alții, chiar dacă nu am fost niciodată nici în Argentina, nici în Uruguay și încă îmi caut curajul să-mi împlinesc destinul de a merge acolo chiar la căderea cortinei. Așa e scris: toți trebuie să ne întoarcem acasă la sfîrșit.

Andrei Crăciun este scriitor și jurnalist.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
O poliţistă i-a pulverizat colegului său spray paralizant în faţă. Reacții dure: „Din păcate de asemenea mimoze și botoxate este plină poliția”
Ceea ce trebuia să fie o intervenţie obişnuită pentru a calma o situaţie conflictuală s-a sfârşit prost pentru unul dintre poliţişti, dar şi pentru imaginea instituţiei, atunci când colega sa i-a pulveriza în faţă spray paralizant.
image
O româncă a comparat prețurile la cireșe din Londra cu cele din România. „Aici e vreo 17-18 lei doar o cireașă!”
O româncă din Londra ține să îi contrazică pe conaționalii care susțin că în România se găsesc cele mai scumpe cireșe din lume și a postat și o poză cu prețul cu care se vând două cireșe într-o piață din centrul capitalei britanice.
image
Proprietarul unei case s-a făcut stăpân pe terenul orașului și a pus taxă celor care aveau nevoie de parcare
În câteva zile pe terenul de lângă Badea Cârțan din Timișoara cei care vin la piață sau la biserică vor avea noi locuri de parcare. Spațiul a fost utilizat ilegal până acum, ca parcare contra cost.

HIstoria.ro

image
Sfârșitul cumplit al savantului Emil Racoviță
După încheierea celui de-al Doilea Război Mondial, Emil Racoviță s-a mutat înapoi la Cluj, găsind nealterate Institutul de Speologie și bogatele sale colecții.
image
Cum au văzut otomanii asediul Constantinopolului?
La inițiativa premierului turc Erdogan, la Istanbul a fost inaugurat, la 31 ianuarie 2009, Panorama 1453, un muzeu centru consacrat cuceririi Constantinopolului de către Mehmet al II-lea în 29 mai 1453.
image
Noi minciuni de la Moscova: „Motivul foametei din anii 1946-1947, din Republica Moldova, este România”
Purtătorul de cuvânt al MID-ului al Kremlinului, Maria Zaharova, a mai debitat o minciună sinistră. De data asta, oficialul rus a criticat Chișinăul pentru comemorarea victimelor foametei organizate de regimul sovietic în anii 1946-47 în Basarabia, declarând că motivul lipsei de produse alimentare a