Surprize, surprize! Publicul nu e ce pare a fi
Prin 2002, în firma lui Valeriu Lazarov, cîteva persoane din echipa Din dragoste discutau aprins despre felul cum reprezentanţii unei agenţii de publicitate le-o trîntiseră în faţă: "Mai mult decît reclame cu detergenţi n-au ce căuta la voi. În afară de femei tembele nimeni nu se uită la Mircea Radu". Dar cît de nedrepţi şi cît de neştiutori erau advertiserii! Echipa Din dragoste avea un singur argument care îi putea spăla onoarea: cifrele. Telespectatorii nu erau numai femei. Ci vreo 45% bărbaţi. Nu erau numai needucaţi. Mai mult de jumătate aveau cel puţin liceul. Cifrele pictau, pe ici pe colo, în tabloul publicului de la Din dragoste, şi cîte o doamnă cu doctorat, şi cîte un domn manager sau profesionist. Publicul nu e aşa cum ne închipuim noi că e. Şi, aşa cum nu sîntem ceea ce mîncăm, nu sîntem nici ceea ce vedem la televizor. Războiul sexelor "Şuuuttt!" " se aude o voce groasă de bărbat, cînd e meci pe GSP TV. "Goool" " îi răspunde de pe canapea o voce înaltă de femeie. Deşi te-ai aştepta ca spaţiul sacru bărbătesc să fie la TV posturile de sport, 38% dintre telespectatorii GSP TV sînt femei. Din răzbunare probabil, la televiziunea roz "pentru toate femeile din tine", Euforia TV, 34% dintre consumatori sînt bărbaţi. Totuşi, există posturi care vînează în special bărbaţii şi strategia pare să meargă. Un astfel de exemplu este Discovery Channel, unde aproape două treimi din audienţă e masculină. Om sărac, om bogat Există printre dumneavoastră oameni care lucrează în top management, fac bani, hotărăsc soarta companiilor sau au meserii de "elită". Atunci cînd ajung seara acasă, deschid televizorul şi se delectează cu unul dintre cele mai de succes show-uri din România: Dan Diaconescu în Direct. OTV reuşeşte să atragă din totalul publicului său 4,2% manageri şi profesionişti. Nu ştiu dacă Dan Diaconescu a premeditat obţinerea acestui tip de telespectatori, dar Realitatea TV, care în mod evident îşi fixează ţinte mai ambiţioase privind calitatea publicului, reuşeşte să obţină doar 3,9% din total, public de elită. Discovery se detaşează cu 10%, Prima TV înscrie cu un spectaculos 6,7%, iar Antena 3 marchează un onorabil 5,3%. La polul opus acestor indivizi, cărora, la o adică, poţi să le vinzi produse multe şi produse scumpe, sînt inactivii profesional. Lor le place mult la TVR 1, se uită la ştiri, o urmăresc pe Elodia, se distrează cu Minimax şi sînt mai puţin înnebuniţi după canale de filme sau de documentare. Parte de carte Aproape o jumătate din publicul total al lui TVR Cultural a făcut cel puţin facultatea. O asemenea performanţă nu e atinsă de nici un alt post de televiziune din România. "Intelectualii" se delectează cu politica de pe Realitatea TV şi Antena 3, gustă poliţistele de pe AXN, se uită la meciuri şi au o slăbiciune pentru National Geographic şi National Geographic Wild. Aproape nu bagă în seamă Taraf TV, iar la Kanal D sînt în număr mic. Persoanele cu şcoală primară din mediul urban consumă în proporţie mai mare telenovelele de pe Acasă TV (27,4% din publicul total al postului are patru clase), Kanal D (24,5%), urmate de OTV (22,9%). Desigur, regele neîncoronat al entertainment-ului pentru persoanele mai puţin interesate de obţinerea diplomelor de capacitate şi bacalaureat este Taraf TV (50%). Omul invizibil De la 25 de ani în sus, deşi tu habar n-ai, producătorii TV, directorii de televiziuni, şefii de agenţii şi capii de companii încep să te preţuiască. Vor să îţi intre pe sub piele, să îţi facă pe plac. Viaţa ta de uitător la TV începe să se termine, din punctul de vedere al celor de mai sus, pe la 45 de ani. Pînă la 55, mai treacă meargă. După aceea nu mai exişti. Dacă 55+ de azi e 70+ de mîine, 18-25 de azi e 25-32 de mîine. Şi aşa, tinerii între 18 şi 25 de ani se refugiază, fireşte, în canalele de muzică. Dacă MTV-ul s-ar putea să fie părăsit în viitor de aceşti tineri (oricum vin alţii la rînd), mai greu va fi pentru alte televiziuni să îi recupereze brusc, fără nici un fel de investiţie, atunci cînd aceştia vor împlini magica vîrstă de 25 de ani. Totuşi, în lista de canale TV, tinerii apar în proporţii mai mari la AXN, Pro Cinema, Discovery, Animal Planet şi National Geographic. Televiziunile generaliste din România îi interesează prea puţin, iar cele de ştiri, mai deloc. Dar asta nu contează prea mult pentru că ei sînt încă invizibili. Battlestar Gallactica Cifrele de audienţă sînt uneori arme mortale în bătălia orgoliilor. Iată o poveste de comunicare halucinantă. În ediţia din 25 februarie a cotidianului Cancan, îngrămădită între "Sînii de aproape 100 de cm" şi "Tanga de 3 centimetri" se găseşte o ştire care ne spune că Antena 3 a triumfat în războiul cu Realitatea TV. Autorul ştirii era mai cu seamă impresionat că la Antena 3 s-au uitat mai mulţi oameni cu studii superioare. Nota 1: Cifrele care au stat la baza comentariului sînt din perioada 1 ianuarie " 24 februarie 2009, pe target urban. Nota 2: Războiul sexelor este un serial difuzat de Acasă TV; Om sărac, om bogat este titlul unui soap produs de PRO TV în 2006; Parte de carte este o emisiune de cultură marca PRO TV; Omul invizibil este un serial american din anul 2000; Battlestar Galactica poate fi urmărit pe AXN. Ana-Maria Caia este producător TV independent