Surprize, surprize! Publicul nu e ce pare a fi

Ana-Maria CAIA
Publicat în Dilema Veche nr. 264 din 6 Mar 2009
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Prin 2002, în firma lui Valeriu Lazarov, cîteva persoane din echipa Din dragoste discutau aprins despre felul cum reprezentanţii unei agenţii de publicitate le-o trîntiseră în faţă: "Mai mult decît reclame cu detergenţi n-au ce căuta la voi. În afară de femei tembele nimeni nu se uită la Mircea Radu". Dar cît de nedrepţi şi cît de neştiutori erau advertiserii! Echipa Din dragoste avea un singur argument care îi putea spăla onoarea: cifrele. Telespectatorii nu erau numai femei. Ci vreo 45% bărbaţi. Nu erau numai needucaţi. Mai mult de jumătate aveau cel puţin liceul. Cifrele pictau, pe ici pe colo, în tabloul publicului de la Din dragoste, şi cîte o doamnă cu doctorat, şi cîte un domn manager sau profesionist. Publicul nu e aşa cum ne închipuim noi că e. Şi, aşa cum nu sîntem ceea ce mîncăm, nu sîntem nici ceea ce vedem la televizor. Războiul sexelor "Şuuuttt!" " se aude o voce groasă de bărbat, cînd e meci pe GSP TV. "Goool" " îi răspunde de pe canapea o voce înaltă de femeie. Deşi te-ai aştepta ca spaţiul sacru bărbătesc să fie la TV posturile de sport, 38% dintre telespectatorii GSP TV sînt femei. Din răzbunare probabil, la televiziunea roz "pentru toate femeile din tine", Euforia TV, 34% dintre consumatori sînt bărbaţi. Totuşi, există posturi care vînează în special bărbaţii şi strategia pare să meargă. Un astfel de exemplu este Discovery Channel, unde aproape două treimi din audienţă e masculină. Om sărac, om bogat Există printre dumneavoastră oameni care lucrează în top management, fac bani, hotărăsc soarta companiilor sau au meserii de "elită". Atunci cînd ajung seara acasă, deschid televizorul şi se delectează cu unul dintre cele mai de succes show-uri din România: Dan Diaconescu în Direct. OTV reuşeşte să atragă din totalul publicului său 4,2% manageri şi profesionişti. Nu ştiu dacă Dan Diaconescu a premeditat obţinerea acestui tip de telespectatori, dar Realitatea TV, care în mod evident îşi fixează ţinte mai ambiţioase privind calitatea publicului, reuşeşte să obţină doar 3,9% din total, public de elită. Discovery se detaşează cu 10%, Prima TV înscrie cu un spectaculos 6,7%, iar Antena 3 marchează un onorabil 5,3%. La polul opus acestor indivizi, cărora, la o adică, poţi să le vinzi produse multe şi produse scumpe, sînt inactivii profesional. Lor le place mult la TVR 1, se uită la ştiri, o urmăresc pe Elodia, se distrează cu Minimax şi sînt mai puţin înnebuniţi după canale de filme sau de documentare. Parte de carte Aproape o jumătate din publicul total al lui TVR Cultural a făcut cel puţin facultatea. O asemenea performanţă nu e atinsă de nici un alt post de televiziune din România. "Intelectualii" se delectează cu politica de pe Realitatea TV şi Antena 3, gustă poliţistele de pe AXN, se uită la meciuri şi au o slăbiciune pentru National Geographic şi National Geographic Wild. Aproape nu bagă în seamă Taraf TV, iar la Kanal D sînt în număr mic. Persoanele cu şcoală primară din mediul urban consumă în proporţie mai mare telenovelele de pe Acasă TV (27,4% din publicul total al postului are patru clase), Kanal D (24,5%), urmate de OTV (22,9%). Desigur, regele neîncoronat al entertainment-ului pentru persoanele mai puţin interesate de obţinerea diplomelor de capacitate şi bacalaureat este Taraf TV (50%). Omul invizibil De la 25 de ani în sus, deşi tu habar n-ai, producătorii TV, directorii de televiziuni, şefii de agenţii şi capii de companii încep să te preţuiască. Vor să îţi intre pe sub piele, să îţi facă pe plac. Viaţa ta de uitător la TV începe să se termine, din punctul de vedere al celor de mai sus, pe la 45 de ani. Pînă la 55, mai treacă meargă. După aceea nu mai exişti. Dacă 55+ de azi e 70+ de mîine, 18-25 de azi e 25-32 de mîine. Şi aşa, tinerii între 18 şi 25 de ani se refugiază, fireşte, în canalele de muzică. Dacă MTV-ul s-ar putea să fie părăsit în viitor de aceşti tineri (oricum vin alţii la rînd), mai greu va fi pentru alte televiziuni să îi recupereze brusc, fără nici un fel de investiţie, atunci cînd aceştia vor împlini magica vîrstă de 25 de ani. Totuşi, în lista de canale TV, tinerii apar în proporţii mai mari la AXN, Pro Cinema, Discovery, Animal Planet şi National Geographic. Televiziunile generaliste din România îi interesează prea puţin, iar cele de ştiri, mai deloc. Dar asta nu contează prea mult pentru că ei sînt încă invizibili. Battlestar Gallactica Cifrele de audienţă sînt uneori arme mortale în bătălia orgoliilor. Iată o poveste de comunicare halucinantă. În ediţia din 25 februarie a cotidianului Cancan, îngrămădită între "Sînii de aproape 100 de cm" şi "Tanga de 3 centimetri" se găseşte o ştire care ne spune că Antena 3 a triumfat în războiul cu Realitatea TV. Autorul ştirii era mai cu seamă impresionat că la Antena 3 s-au uitat mai mulţi oameni cu studii superioare. Nota 1: Cifrele care au stat la baza comentariului sînt din perioada 1 ianuarie " 24 februarie 2009, pe target urban. Nota 2: Războiul sexelor este un serial difuzat de Acasă TV; Om sărac, om bogat este titlul unui soap produs de PRO TV în 2006; Parte de carte este o emisiune de cultură marca PRO TV; Omul invizibil este un serial american din anul 2000; Battlestar Galactica poate fi urmărit pe AXN. Ana-Maria Caia este producător TV independent

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Serbia pune Euro 2024 pe jar: amenințare cu retragere după un scandal exploziv
Turneul final din Germania poate intra în istorie din motive nedorite.
image
Cum au terorizat șapte indivizi o femeie timp de doi ani, ca să le cedeze un teren
Joi dimineaţă, la şase adrese din Ploieşti au avut loc descinderi ale mascaţilor, care au condus la sediul poliţiei, pentru audieri, şapte indivizi care, vreme de doi ani, au făcut presiuni asupra unei femei, cu scopul de a intra în posesia terenului acesteia.
image
Copil cu sindrom Down, exclus de la serbarea de final de an. „Singurul necostumat a fost Vladimir”. Replica educatoarelor
Este anchetă la o grădiniță din Gorj după ce mama unui copil cu sindrom Down a scris pe Facebook că fiul ei a fost discriminat la serbarea de final de an.

HIstoria.ro

image
Când au apărut primele bănci din Țara Românească
Pe măsură ce viața economică a Țării Românești se dezvoltă, apar numeroase proiecte și încercări pentru organizarea instituțiilor naționale de credit. Î
image
Cum a fost păcălit Hitler: Fortitude
Nicio operațiune militară din istoria celui de-Al Doilea Război Mondial nu a beneficiat de un nivel extrem de ridicat de securitate operațională, implicând ample și complexe acțiuni de înșelare militară și inducere în eroare a inamicului (incluzând aici manipularea, intoxicarea).
image
Iuliu Maniu interceptat de Siguranță la ordinul lui Armand Călinescu
În 1932 Armand Călinescu e subsecretar de stat la Interne. La 5 decembrie el se mărturisește Jurnalului, ținut zilnic și pe ascuns: