Suprimă apa din buget...

Publicat în Dilema Veche nr. 1012 din 31 august – 6 septembrie 2023
image

Și continuarea: „să bem doar bere și mischet”. Mischet, adică un soi de tămîioasă, numai bună, se poate bănui, să-și îmblînzească excesul de parfum în efervescența unui macmahon cinstit. Asta solicita Caragiale Guvernului, pus, ca și-acum, pe tăieri masive într-o nostimadă în versuri publicată în Moftul român în urmă cu mai bine de un secol, în aprilie 1901. Nu-mi dau seama cît de cunoscută va fi fiind bucata aceasta publicului (se înțelege că o recomand spre lectură integrală), dar, chiar cu totul nouă fiind pentru unii, sînt sigur că neașteptată nu e. În imaginarul colectiv local, autorul Momentelor pare să treacă, între scriitorii noștri, drept trimisul berii pe pămînt. Degeaba pledoariile contrare, cum e aceea dintr-o relativ recentă carte (2013) a lui Răzvan Voncu, degeaba concurența susținută (căci literele românești n-au dus nicicînd lipsă de boemi și de bon viveur-i). Caragiale rămîne de neclintit.

Cu una-două replici („Bea-ți berea, că se răcește”, din Mitică, sau „Dă-i cu bere, dă-i cu vin, dă-i cu vin, dă-i cu bere” din Scrisoarea pierdută), dar acestea știute tuturor, el a ocupat pur și simplu orizontul. Slavă Domnului că destule altele, foarte multe, n-au circulat: monopolul de-acum ar fi devenit dictatură. Scrisorile berlineze către Zarifopol sau cele către Alceu Urechia. Sau, dacă tot am început așa, comicăriile versificate de felul micului madrigal din Glic: „Glic! / Face gîtul sticlei glic! / Draga mea, ești un simbol; / Zîmbetu-ţi e raiul gol… / Tu ești mare, eu sînt mic. / Glic! // Glic! / Tu bei vin și eu beau bere, / Asta nu face nimic; / Un simbol ești în picere, / Est pahar ţie-ţi ridic: / Glic! // Glic! / Ești o nimfă, sînt un faun; / Face gîtul sticlei glic! / Pentru ce te uiți sub scaun? / N-ai să poți vedea nimic. / Glic”. Cine mai ține cont de amănuntul că nu-s puține împrejurările în care, în scrisul lui Caragiale, obiceiul capătă conotații nefaste, că bețiile cele mai crîncene și mai regretabile, cu bere se susțin, nu cu alte licori, mai tari, dar, se pare, mai lesne asimilabile? Ce dacă apare negru pe alb într-o proză tîrzie, de la 1909, avertismentul conform căruia „berea multă tîmpește”? Marota-i gata și cu rezistența marotelor nu te pui: omul nostru ia viața-n ușor, e hedonist pînă-n măduvă, stă cît e ziua de lungă la o masă cu însușiri magice (de vreme ce paharul îi e totdeauna plin) și trage cu urechea la comilitoni, cărora, atent ca nimeni altul, le transcrie gogomăniile. 

Lumea lui pare să admită un singur anotimp, vara, și, așa stînd lucrurile, cînd nu e bere, e măcar șpriț. Răcoros și binemeritat, inocent și afabil, poreclit, înainte ca termenul de azi să se consacre, ba macmahon, ba mișmaș, ba, prin perifrază, baterie cu sifon (sau, după caz, cu borviz). Acum, că, sondate meticulos, și opera, și mărturiile contemporanilor furnizează, la rigoare, dovezi pentru un atare portret pastelat, e una. Și bine că e. Că, pe de altă parte, ca orice clișeu, și acesta sărăcește grav adevărul dinamic al unei vieți cu adîncimile și degradeurile și decroșurile ei, e alta. Mai importantă și, după mine, decisivă. Furați de exaltarea bulelor de dioxid, uităm, de pildă, cît de mare băutor de cafea a fost Caragiale. Și poate nu-i întîmplător că în amintirile unui poet ca Șt. O. Iosif, care a ucenicit o vreme pe lîngă el, aceasta se ivește aproape compensatoriu: „Dar serile! Serile erau adevărate sărbători pentru mine! Sub lumina prietenoasă a lămpii, cu paharele de «șpriț» dinainte, alternate de cîte o cafea aromată, al cărei secret de preparație l-am prins, firește, mai repede decît «tainele meșteșugului» – ceasurile alunecau pe nesimțite şi, multă vreme după ce mă-ntorceam în odăița mea săracă de student, nu puteam închide ochii, fascinat de viziunile pe care mi le evocase cuvintele meșterului”.

Scurt spus: dacă lui Caragiale i se atribuie și ce n-a făcut, altora li se ia și ce-i al lor. De Eminescu și de al său La Quadrat din vremea stagiului vienez („Adeseori în noapte văd umbra lui fatală, / În mînă cu o halbă, în gură c-un cîrnat, / În buzunări cu chifle și subsuori o oală / Și rîde... pînă-i beat. // Visarea sa un șnițel, gîndirea sa o bere, / Să bea etern, acesta e visul său ciudat – / Și-odată auzi-vom că-n cruda sa durere / În bere s-a-necat”) își mai aduc aminte cîțiva istorici literari. Aceiași cărora le-au trecut pe sub ochi mărturiile lui Ștefanelli despre cum foarte tînărul student le plătea colegilor români, la restaurantul Bischoff, cîte-o „cibotă” de bere. Și care mai știu că, peste ani, bolnav, poetul avea să fie văzut de Brătescu-Voinești la Oppler „rău îmbrăcat, aproape sdrențuros, lîngă o halbă de bere”, cum „zîmbea dureros cîntăreței de pe scenă, bătînd cu mîna dreaptă tactul ariei”.  

E drept că exemplele nu se asortează cu imaginea eterată a romanticului îmbolnăvit de dragoste și ucis de melancolie, dar vorbesc despre om, cu carnea, cu oasele, cu loisir-ul și cu disperările lui. Eminescu bînd bere? Mai șocant n-ar fi decît un Eminescu la șpriț. Adică exact ce ne descrie într-o pagină tot un junimist, N. Gane: „Între multe episoade din viața noastră literară de atunci, descrise cu mult spirit de Panu, îmi aduc mai ales aminte cu o nespusă plăcere cum Eminescu, Creangă și eu mergeam regulat în fiecare zi după prînz la tipografia națională din strada Alecsandri unde ne făceam corecturile, iar vara cînd era zi frumoasă nu lipseam, odată treaba isprăvită, de a ne duce în Tatarași la grădina poreclită odinioară Spravale Babă unde sub un tei frumos ne răcoream bînd vin cu borviz”.  

Poate o coincidență istorică, poate germanofilia, poate pur și simplu stilul dezinhibat pe care-l practicau în ședințele de cenaclu (și mai ales în timpul veritabilelor saturnalii care par să fi fost banchetele anuale) a făcut din junimiști, luați in corpore, prima generație ale cărei raporturi cu berea n-au mai fost condiționate de prejudecăți autohtoniste. Cu două decenii înaintea lor, un Alecu Russo sau un Alecsandri își făceau un titlu de glorie din a o relega ca pe-o ciudățenie cu totul străină spiritului moldav. „Talpă: Păcat și de apa care-o bei... Da’ las’ pe mine că te-o iuți eu, bade Stane... Nu ți-a merge tot așa, pe somn, pe mîncare și pe bere. / Ghiftui: Ce bere? ce bere?... că doar nu sîntem la berăria nemțească”, scrie acesta din urmă, cu haz discutabil, într-o piesetă azi uitată, Doi morți vii. Ceva mai tolerant între pașoptiști se arată a fi Negruzzi tatăl, împătimit după porterul englezesc cu care nu ratează ocazia de a-și snoba (dacă e să-i luăm proza în latura ei, fie și secundară, de confesiune) un vecin cam încuiat. Nu-i de mirare că fiul, Jacques, se va deda, în anii de școală la Berlin, la tot felul de libații, soldate, uneori, cu răfuieli generale, ca-n filmele cu Stan și Bran. Și mai democrat, Maiorescu va combate căldurile valahe în familie: „peste trei zile plec îndărăt la Iași, pentru ca împreună cu nevastă și copil să beau minunata bere a Germaniei”. Cît îl privește pe Slavici, ciorna unei scrisori a lui Eminescu e cît se poate de elocventă: „Domino, Domino Schklovaccio, sapientissimo ac doctissimo meo amico convivoque, domo veteri magno cerevisiae consumatori, Magyarophilo – Michaelis Eminescus salutem”

Știau, deci, cei de la Revista contimporană ce știau atunci cînd în satira Musa de la Borta Rece (1873) îi taxau pe Minorescu, Neguță, Brutnărescu, Minunescu și ceilalți drept mari băutori de bere. Exagerau, desigur (pe alocuri chiar grosier), dar nu chiar pînă la capătul capătului, de vreme ce, cu o anume candoare, același Slavici le-a putut lua ironiile drept stări de fapt. O scrisoare din noiembrie 1873 îl arată mîhnit de ceea ce el crede că e un dezinteres jovial al societății ieșene: „Beu oamenii aceia, beu, se veselesc, îmi gîndeam. Dacă fieștecare-ar bea cîte un pocal mai puțin, eu aș putea să scap de la necaz”. Ce-și va fi imaginat, bietul, citind, în publicația bucureșteană astfel de diatribe puse în gura prietenului său Eminescu, nu-i greu ghicit: „Aici e forța noastră: să fim cît s-o putea de profunzi, nepricepuți chiar. Pe lîngă aceasta, după cum v-am explicat în mai multe rînduri, limba noastră e păcătoasă, săracă ca vai de ea, ca și toate cele alte, afară de cea nemțească, cu care totul se poate exprima. Ascultați armonie: «Sie kelner, eine halbe bier»”.   

Și, dacă tot spuneam că faima lui Caragiale o întunecă, nedrept, pe-a altora, aș mai aminti, în încheiere, că tot unui sudic cu rădăcini grecești îi revine meritul de a fi fost primul iubitor de șprițuri din literatura noastră. Mă gîndesc la Anton Pann, cel ale cărui scrisori (pe ruta București-Brașov sau, încă și mai precis, strada Taurului-Șchei) nu conteneau să-i solicite fostului său elev într-ale muzicii Gheorghe Ucenescu noi și noi cantități de „bortviz”. Pann nu spune pentru ce, Ucenescu nu detaliază nici el dedesubturile micilor tranzacții. De-ajuns însă că, din pietate, avea să lase, după moartea magistrului, cîteva foarte respectuoase pagini de amintiri, culminînd cu trimiterea la un destul de nerealist „vin de Borsec” și la o, dimpotrivă, foarte realistă practică a autorului Poveștii vorbei: „În ce-l privește personal, voluminosu-i corp nu putea să nu ceară băutură. La masă ori la petreceri, îi trebuia un pahar mare, dar nimeni nu l-a văzut vreodată bînd vin curat, ci totdeauna înjumătățit cu apă; nimeni nu l-a văzut în stare anormală. Pentru dînsul petrecerile erau o necesitate, căci atunci găsea momentele de inspirațiune”. 

Unii exegeți spun că patima scrisului Pann la Brașov a deprins-o, în preajma lui Ioan Barac și a altora. Nu-i trecuse pînă atunci prin minte, lui, psalt și-atît, că ar putea compune și-n stihuri, nu doar în sonuri. Ceva mă face să cred că nu-i singurul lucru din cele deprinse acolo, în vechiul Kronstadt. 

Cosmin Ciotloş este critic literar și lector la Facultatea de Litere din București. Cea mai recentă carte publicată:Cenaclul de Luni. Viața și opera, Pandora M., 2021.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Jobul plătit cu peste 2.000 de euro în România, dar nepopular printre tineri. „Ai și pauze de țigară și cafea, dar nu abuza”
Românii sunt cei mai săraci europeni, conform Eurostat, iar la salarii suntem penultimii. Există totuși și locuri de muncă bine remunerate, dar uneori oamenii nu se prea înghesuie din cauză că nu vor să facă munci grele.
image
Este considerată o delicatesă, însă te poate ucide. Cea mai periculoasă brânză din lume se fabrică în Europa
Sezonul vacanţelor se apropie şi, odată cu el, şi şansele de a călători şi de a experimenta cultura şi produsele culinare ale altor ţări în toată splendoarea lor.
image
Un medic, triatlonist la 83 de ani, împărtășește reţeta sănătăţii sale: patru principii-cheie ale dietei
Un medic și triatlonist în vârstă de 83 de ani, care la 40 de ani a luat decizia să-şi schimbe regimul de viaţă, a împărtășit principiile unei diete despre care crede că l-au ajutat să trăiască o viață lungă și sănătoasă.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.