Sunete şi spaţii

Publicat în Dilema Veche nr. 707 din 7-13 septembrie 2017
Sunete şi spaţii jpeg

●  Les quatre cents coups / Cele 400 de lovituri (Franța, 1959) de François Truffaut 

În scena finală din Les quatre cents coups / Cele 400 de lovituri de François Truffaut, protagonistul Antoine Doinel (Jean-Pierre Léaud), care e urmărit pînă atunci în cîteva momente din viața sa de pînă atunci (cu peripețiile sale, problemele cu familia și școala, prietenii săi), e prins într-un joc de fotbal. Peste imaginea jocului de fotbal care are loc între băieți, pe fundalul sonor se aud vocile celorlalți jucători din echipă, care strigă pentru că tocmai a fost dată o minge în afară și, peste ele, fluierul arbitrului, pentru ca, ceva mai încet, să se audă niște păsări aflate mai în depărtare, din spațiul natural care înconjură terenul. Antoine Doinel fuge în afara terenului după minge, o aruncă înapoi și alege să nu se mai întoarcă, trecînd dincolo de gard, în celebra scenă a fugii sale care se prelungește pînă la ajungerea lui pe țărmul mării. Depărtarea sa de terenul de unde a scăpat e arătată, dar sunetul diegetic de fluier care se estompează treptat și care se transformă în ciripitul din ce în ce mai puternic de păsări accentuează ceea ce văzuserăm deja, sporește senzația de eliberare. Ceva mai devreme, același personaj și un prieten de aceeași vîrstă sînt surprinși alergînd cu o mașină de scris furată și dînd peste un pîlc de porumbei care își iau zborul (de data aceasta, imaginea și sunetul se suprapun), speriați de apariția neașteptată a celor doi copii care aleargă venind înspre ei. Și într-un caz, și în altul, sunetul joacă un rol important – nu vedem doar imaginea unor păsări, experiența noastră ca spectatori e modelată și de felul în care ele se aud – de ciripitul sau de fîlfîitul de aripi. 

● The Birds / Păsările (SUA, 1963) de Alfred Hitchcock 

Discutînd despre stabilirea unor legături dintre ceea ce se vede și ceea ce se aude într-un film, ca și despre ambiguitatea pe care sunetul poate să o provoace într-un film, criticul Jonathan Rosenbaum amintește, într-un articol intitulat „Sound Thinking“, de crearea efectelor de horror în The Birds / Păsările lui Hitchcock prin același sunet al zborului. Dacă, în Psycho, imaginea păsărilor era statică (era vorba despre imaginea unor păsări împăiate din încăpere și de sugestia unor nume de păsări aplicată personajelor), în Păsările, Hitchcock va folosi circa 1000 de păsări adevărate (și doar cîteva mecanice), pe care coordonatorul Ray Berwick, care avea experiența anterioară a lucrului cu păsările la Birdman of Alcatraz de John Frankenheimer, Charles Crichton, le va scoate din ou și le va crește și pe care le va momi cu mîncare în spatele camerei pentru a le face să zboare înspre ea. Pentru obținerea efectelor vizuale dorite, Hitchcock îl va coopta pentru caracteristici cît mai realiste pe creatorul de animații și efecte speciale Ub Iwerks, cocreator al lui Mickey Mouse împreună cu Walt Disney. Din punct de vedere al sunetului, va elimina muzica și va adăuga efecte speciale sonore pentru a construi un soundtrack plin de zgomote cît mai apropiate, dar și intensificate, de cele scoase de niște păsări adevărate. Atenția excesivă acordată lor e explicată de Hitchcock prin faptul că ele sînt protagonistul (colectiv) al filmului său. Crearea unui efect care să funcționeze ca un semnal de alarmă pentru spectator prin zgomotul de aripi ale unui papagal suprapus peste silueta unui bărbat va fi prezentă și în Citizen Kane / Cetățeanul Kane al lui Orson Welles. 

●  Amour / Iubire (Austria-Franța-Germania, 2012) de Michael Haneke 

O variantă a păsărilor filmate în mod realist, cu o nuanță alegorică, apare în Amour / Iubire al lui Michael Haneke, unde Georges (Louis Trintignant), un bărbat în vîrstă care își îngrijește soția bolnavă, Anne (Emmanuelle Riva), descoperă un porumbel care pătrunde (ca un intrus, dacă luăm în considerare filmele sale anterioare) în apartamentul liniștit al celor doi. Legăturile sugestive se lasă create cu ușurință prin felul în care Haneke construiește spațiul apartamentului, ca un loc al încercării de protecție a unor valori importante pentru personaje. Anne fusese profesoară de pian și, cu ocazia unei vizite a unui fost elev (Alexandre Tharaud) și a unei fantezii de-a soțului care și-o amintește cîntînd, ne facem o idee asupra importanței sale în viața lor. Celelalte personaje sînt și ele intruși în acest spațiu. O infirmieră se dovedește a fi neprofesionistă și e concediată, iar fiica celor doi (Isabelle Huppert), care ar fi trebuit să aparțină spațiului, e percepută și ea ca o străină de locul celor doi. În acest context, alături de cel al bolii descrise în detalii naturaliste, fiziologice, al degradării corporale, prezența păsării, pătrunderea ei în casă, creează un contrast, ca și faptul că, în final, bărbatul o scoate afară, pe fereastră. 

Ancuța Proca este critic de film.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

Lansarea oficială a programului prezidenţial al candidatului Alianţei electorale 'România Înainte', Crin Antonescu, în București, 9 aprilie 2025  Inquam Photos  George Călin (5) jpg
Crin Antonescu nu are emoții că nu intră în turul doi: „Asta nu este decisă de strigătele domnului Fritz”
Crin Antonescu, candidatul coaliţiei de guvernare la alegerile prezidenţiale, a declarat miercuri că încrederea sa în accederea în turul al doilea este neclintită şi că doar cetăţenii României vor avea ultimul cuvânt în acest sens.
Victor Ponta Crin Antonescu FOTO Mediafax
Crin Antonescu, despre Victor Ponta: „Nu cred că poate fi credibil. Acum se dă şi antisistem”
Candidatul coaliţiei de guvernare la alegerile prezidenţiale, Crin Antonescu, a afirmat miercuri, 9 aprilie, despre contracandidatul independent Victor Ponta că nu poate fi credibil.
Horoscop carieră 3 9 Martie 2025, foto Shutterstock jpg
Horoscop 10 aprilie. Zodia care e pe cale să rateze șansele nou apărute în viața sa. Ce nativi pierd bani
Joi,10 aprilie, o zodie riscă să rateze șansele nou apărute în viața sa, în timp ce nativii alteia sunt în pragul unui eșec financiar. Astrologul Click!, Lorina, are predicții pentru toate zodiile
gold bars 2467833 1280 jpg
Țara din Europa ce are de 32 de ori mai mult aur decât România. E și o super-putere economică
Aurul a fost dintotdeauna un simbol al puterii economice și financiare ale unui stat, având o importanță crucială în stabilitatea economiei și în încrederea în moneda națională.
Cristina Trăilă FOTO Facebook jpg
Cristina Trăilă, propunerea PNL pentru funcția de secretar general al Guvernului SURSE
Partidul Național Liberal a decis miercuri, în cadrul Biroului Politic Național, să o propună pe Cristina Trăilă pentru funcția de secretar general al Guvernului
Elena Lasconi si a depus candidatura la presedentia Romaniei, 13 martie 2025  Foto Inquam Photos Octav Ganea (7) jpg
Elena Lasconi îl acuză pe Nicușor Dan că are legături cu Rusia. Ce spune despre decizia USR de a-i retrage sprijinul
Candidatul USR Elena Lasconi a vorbit despre decizia propriului partid de a-i retrage sprijinul din alegerile prezidențiale. Aceasta l-a acuzat pe contracandidatul său, Nicușor Dan, că ar avea legături cu Rusia.
image png
Iluzia optică care îți pune mintea la treabă! Doar 1% din oameni pot găsi animalul ascuns, în doar 7 secunde
Mințile agere și antrenate pot face față cu ușurință testului IQ pe care îl punem astăzi la dispoziție. Acesta presupune descoperirea animalului ascuns din imagine în doar 7 secunde. Ce crezi, tu poți face față acestei provocări?
Ilie Bolojan FOTO presidency.ro
Bolojan avertizează: „E doar o problemă de timp până vom ajunge să creştem taxe şi impozite”
Ilie Bolojan, președintele interimar, trage un semnal de alarmă: fără reforme clare, absorbție de fonduri europene și stimularea muncii, România riscă să majoreze taxele în viitorul apropiat.
Victor Ponta lansare 5 FOTO INQUAM
Ponta, despre dosarul lui Călin Georgescu: „E un dosar politic. Sunt convins că judecătorii se vor pronunța și vor face dreptate”
Fostul premier și președinte PSD, Victor Ponta, a precizat într-un interviu pentru „Adevărul” că, în opinia sa, magistrații sunt acum independenți, dar candidatul la alegerile prezidențiale din luna mai invocă existența unor dosare politice, dând exemplul lui Călin Georgescu.