Suferinţa face spectacol în arenă

Livia CIMPOERU
Publicat în Dilema Veche nr. 429 din 3 - 9 mai 2012
Suferinţa face spectacol în arenă jpeg

Imaginaţi-vă că sînteţi arestat pe nedrept, aruncat într-o celulă de cîţiva metri pătraţi şi hrănit zilnic cu alimente care vă fac rău. Din cînd în cînd, gardienii vă scot în faţa unui public gălăgios ca să faceţi tumbe şi să staţi în tot felul de poziţii nefireşti, care vă provoacă dureri de articulaţii. Sub lumina reflectoarelor puternice, clipiţi nervos sub ameninţarea biciului şi vă rugaţi ca totul să se termine cît mai repede.

Aşa arată o zi obişnuită din viaţa unui animal sălbatic de la circ. Puţini dintre părinţii care-şi duc copiii să se distreze cu giumbuşlucurile animalelor înţeleg drama care se petrece la cîţiva metri de ei, în culise. Nu văd decît animalul docil, aparent mulţumit să-şi satisfacă dresorul, şi ţipetele de încîntare ale copiilor, care nu discern ce văd. Nu ştiu că, în cuşca din spatele arenei, regele animalelor, care în sălbăticie acoperă un areal dublu cît suprafaţa Bucureştiului, se învîrte obsesiv ore în şir într-un spaţiu de 12 metri pătraţi. Nici că elefantul trăieşte claustrat în ţarcuri strîmte şi legat cu lanţuri de picioare.

Românul sadic şi bătrîna înjunghiată. În primăvara anului trecut, presa britanică publica imagini terifiante cu Anne, o femelă elefant dintr-un circ ambulant, imobilizată în lanţuri şi bătută crunt de un îngrijitor român. Timp de o lună, un ONG britanic filmase cu camera ascunsă tratamentul oribil la care era supusă bătrîna Anne: lovituri cu picioarele, pumnii şi bătăi, pe corp şi în cap, inclusiv lovituri de cuţit. Imaginile au creat un val de revoltă în Marea Britanie, iar Anne a fost transferată într-un adăpost construit special pentru ea, din banii donaţi de cititorii ziarului Daily Mail.

Elefantul Anne are o poveste tristă, dar cu final fericit. Multe alte poveşti terifiante se consumă însă neştiute, în spatele gratiilor, unde animalele simt pe pielea lor nu numai excesele îngrijitorilor sau ale dresorilor, ci şi claustrarea, hrana improprie şi orele stresante din manej.

Un studiu ştiinţific realizat în 2009 de Şcoala de Ştiinţe Biologice de la Universitatea din Bristol, Marea Britanie, ajungea la concluzia că, sub toate aspectele, animalele sălbatice nu au ce căuta în menajerii şi spectacole de circ.

Cu toate acestea – arăta acelaşi studiu –, circurile din Europa deţin în total între 2400 şi 5900 de animale sălbatice. La nivel mondial nu există un recensămînt exact al animalelor ţinute în captivitate, însă se ştie că, în perioada 1975-2005, peste 25.000 de animale sălbatice au fost comercializate pe mapamond în scopul folosirii în circuri sau alte spectacole. Cei mai comercializaţi au fost tigrii (3003 animale), urşii bruni (1866), pitonii (1808), macacii (1547), leii (1473) şi elefanţii asiatici (1168).

Din izolator sub lumina reflectoarelor. Circurile nu reuşesc să le ofere animalelor sălbatice minime standarde de nutriţie, adăpost şi convieţuire. Spaţiul din cuştile sau ţarcurile de circ e aproape de patru ori mai mic decît în cazul grădinilor zoo. Stresul cauzat de claustrare este cu atît mai mare la speciile de animale care acoperă distanţe mari sau care trăiesc în grupuri mari în mediul natural.

Antrenamentul bazat pe determinare negativă şi/sau pedeapsă poate cauza o stare psihică precară animalului. Zgomotul puternic este cunoscut ca un mare factor de stres, cauzînd, spre exemplu, în cazul tigrilor, afecţiuni precum gastroenteritele. La primate, urşi şi copitate, zgomotele, luminile puternice şi prezenţa mulţimilor umane pot induce comportamente agresive şi tentative de evadare.

Animalele deţinute de industria spectacolelor sînt transportate foarte des pe distanţe lungi. Dintr-o analiză a 153 de circuri din Europa şi America de Nord, rezultă că durata medie de şedere a unui circ într-un singur loc este de doar 7 zile. 19%, respectiv 45% dintre circurile europene şi nord-americane nu au zile de odihnă între deplasări.

Libertate cît lungimea lanţului. În sălbăticie, elefanţii petrec între 40 şi 75% din timp hrănindu-se şi pot acoperi distanţe între 30 şi 50 de kilometri pe zi. În regim de captivitate – la circ, ei sînt imobilizaţi cu lanţuri (individual sau în rînd cu alţi elefanţi) timp de 12-23 de ore, în perioadele din afara spectacolelor. Sînt ţinuţi în ţarcuri de 7-12 metri pătraţi şi nu se pot deplasa mai mult decît permite lungimea lanţului. Antrenamentele şi numerele de spectacol ocupă doar între 1 şi 9% din perioada unei zile. Un studiu efectuat în 1990 asupra a 15 circuri britanice arată că unele carnivore erau ţinute în vagoane speciale întreaga zi, pînă la începerea spectacolului. Copitatele erau ţinute în cuşti, unele legate şi complet izolate.

Toate aceste condiţii de izolare şi imobilitate creează de-a lungul timpului aşa-numitele comportamente stereotipe. Cele mai afectate sînt felinele mari, precum leii sau tigrii. Elefanţii din circuri, spre exemplu, se manifestă prin balansarea compulsivă a capului, iar urşii şi leoparzii se plimbă obsesiv în cuşcă.

Alternativa – circul fără animale. Ţări precum Austria, Cehia, India, Israel sau Polonia au interzis deja spectacolele cu animale sălbatice. La începutul acestui an, Grecia a interzis folosirea oricărui animal, sălbatic sau domestic, în spectacolele de circ. Circul alternativ, cu numere performate exclusiv de oameni, creşte în popularitate, iar cel mai bun exemplu este celebrul Cirque du Soleil.

Încă din anii ’90, Asociaţia Mondială a Grădinilor Zoo şi Acvariilor (WAZA) recomandă tuturor membrilor săi ca, ori de cîte ori animalele sălbatice sînt folosite în prezentări sau spectacole, tematica să aibă un rol educativ, fără ca animalele să fie reduse la statutul de simple obiecte de distracţie. Legislaţia este însă rareori restrictivă, iar, în lipsa unor legi care să le protejeze, cel mai mare neajuns al animalelor rămîne faptul că nu ştiu să vorbească. Nu pot angaja avocaţi şi nu pot explica cît de greu e să satisfaci pofta insaţiabilă a publicului pentru distracţie. 

Livia Cimpoeru este ofiţer de presă la VIER PFOTEN România. 

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Paradisul care atrage turiști români cu prețuri neschimbate de 10 ani. „Numai la noi se practică japca”
Românii aleg demulte ori să-și petreacă vacanțele în străinătate, în special vara, spre disperarea hotelierilor care se plâng de lipsa clienților. Însă, în foarte multe cazuri, turistul român face această alegere pentru că, nu e un secret, un sejur în străinătate e mai ieftin decât în propria țară
image
Radonul, ucigașul invizibil din Ardeal. Medic: „Se atașează de aerosol și rămâne la nivelul de 1-1,5 m înălțime, exact unde respiră copiii”
A crescut numărul cazurilor de cancer pulmonar la nefumători, iar un motiv este iradierea cu radon, un gaz radioactiv incolor și inodor foarte periculos pentru sănătate dacă se acumulează în clădiri.
image
Căutătorii de artefacte milenare. Fabuloasele noi descoperiri ale detectoriştilor, arheologii amatori plini de surprize
Înarmaţi cu detectoare de metal, colindând locuri numai de ei ştiute din ţinutul Neamţului, arheologii amatori au reuşit, graţie hazardului şi perseverenţei, să aducă la lumină vestigii din vremuri trecute

HIstoria.ro

image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.
image
Un proces pe care CIA l-a pierdut
În toamna lui 1961, CIA se mută din Washington în noul şi splendidul sediu de la Langley, Virginia.
image
Oltcit, primul autovehicul low-cost românesc care s-a vândut în Occident
La Craiova se produc automobile de mai bine de 40 de ani, mai exact de la semnarea contractului dintre statul comunist român şi constructorul francez Citroën. Povestea acestuia a demarat, de fapt, la începutul anilor ’70, când Nicolae Ceauşescu s- gândit că ar fi utilă o a doua marcă de mașini în România.