Succesul în cultură
"Ca tiraje, primii trei autori români ai Editurii Humanitas sînt: Mircea Cărtărescu - De ce iubim femeile (aprox. 100.000 ex.), Andrei Pleşu - Despre îngeri (40.000 ex.) şi Gabriel Liiceanu - Uşa interzisă (40.000 ex.). Pour la bonne bouche, o adaug pe Aurelia Marinescu - Codul bunelor maniere astăzi (200.000 ex.), semn că literatura de adecvare comportamentală are succes, deşi - paradoxal - numărul mîrlanilor creşte. Totuşi aş judeca simplist dacă aş spune că succesele de vînzări de la Humanitas se bazează doar pe cîrligul la public al autorilor români, pe personalitatea lor impunătoare (şi tocmai de aceea tăvălită temeinic prin noroi de unii şi de alţii) sau pe forţa magnetică a titlului. Nici vorbă. Sintetic spus, Humanitas vinde bine carte bună. De pildă, Fiinţă şi timp a lui Heidegger nu e o lucrare uşor de digerat de publicul larg, dar cifrele ei de vînzare o situează mult peste media volumelor din acelaşi registru." Radu PARASCHIVESCU editor, Editura Humanitas "S uccesul unui scriitor se cuantifică, în primul rînd, prin vînzări, cel mai pragmatic criteriu, desigur, dar şi cel mai obiectiv. Cartea Ioanei Nicolaie, Cerul din burtă, şi Bucureştiul subteran - Cerşetorie, delincvenţă, vagabondaj, volum coordonat de Adrian Majuru, sînt titluri ale căror tiraje (2.000 ex./titlu) s-au epuizat . în doar cîteva luni de la apariţie. Un alt criteriu ar putea fi prezenţa în media (prin recenzii, interviuri etc.). Cărţile Ioanei Nicolaie (inclusiv Nordul şi Credinţa) au fost recenzate în săptămînale de cultură, dar şi în cotidiene, şi în reviste mondene, ceea ce dovedeşte că există un public larg interesat de literatura ei. Un ultim criteriu, de obicei ignorat, se referă la relaţia dintre autorul de succes şi editura care îl publică şi promovează. Autorul creează şi contribuie la imaginea unei edituri, şi invers. În cazul Ioanei Nicolaie şi al lui Adrian Majuru, există o întîlnire fericită cu proiectul editorial al Paralalei 45 - promovarea unei literaturi de calitate, anti-trend şi ne-canonice." Monica BOTEZ director comunicare, Editura Paralela 45 "Un scriitor vizibil (în reviste, în ziare, mai ales la televizor) are şanse să fie vandabil, să treacă dincolo de cercul strîmt al celor care fac chiar ei literatură (şi care nu prea o cumpără). Editura Brumar l-a vîndut pe Brumaru, cu a sa bombă roz, Infernala comedie, "trasă" în ţiplă - ca să nu facă explozie în cine ştie ce mîini febrile. Am sărit de mia de exemplare vîndute, preţul în librării fiind unul de bun-simţ, 150.000 de lei vechi, la fel ca poeziile din carte (nu zîmbiţi!)." Robert ŞERBAN director editorial, Editura Brumar