Street Art pe zidurile orașului

Magda CÂRNECI
Publicat în Dilema Veche nr. 783 din 21-27 februarie 2019
Street Art pe zidurile orașului jpeg

Zidurile sînt delimitări fizice sau imateriale pe care oamenii le-au inventat din necesitate, numai ca apoi să urmărească cu orice preț să le dărîme, să le depășească, să le „transfigureze“.

Cine nu-și amintește de zidurile ce-nușii, monotone, urîte, dărăpănate sau de a dreptul moarte, care desfigurau ora-șele românești de dinainte de decembrie 1989? Și cine nu-și amintește extraordinarul sentiment de eliberare pe care nu doar oamenii din Europa de Est, ci din lumea întreagă l-au avut cînd Zidul Berlinului a fost dărîmat în noiembrie 1991?

Ce s-a întîmplat după aceea pentru ziduri a fost o adevărată explozie în lanț. Nu mă refer la materialele de construcție, din ce în ce mai transparente, mai sofisticate, care au ușurat ponderea concretă și vizuală a zidurilor în structura noilor clădiri răsărite ca ciupercile de oțel și de sticlă în centrul marilor și micilor localități de la noi și de pretutindeni. Mă refer la faptul că zidurile au devenit un loc de manifestare intempestivă/surprinzătoare a libertății – de gest și de expresie – a indivizilor în spațiul public. Zidurile au devenit suprafața predilectă a multor anonimi de a-și manifesta emanciparea față de frica de autoritate, față de deciziile puterii politice, față de ce se cade și ce nu se cade, față de propriile lor conformisme.

Asta explică de ce, de la finele anilor 1990 încoace, orașele românești mari sînt pline de tag-uri, de semnături și mîzgăleli de dimensiuni mari și mici în toate culorile, plasate pe cele mai neașteptate suporturi – de la ziduri și pereți la acoperișuri, țevi de scurgere, capace de canal etc., dar și tramvaie, troleibuze, autobuze, chioșcuri de ziare și stații de metrou. E forma sălbatică, impulsivă, prin care indivizii – mai ales adolescenți și tineri, mai ales bărbați – își exhibă nevoia (psihică? hormonală?) de atac la ordinea stabilită, de exprimare de sine, de luare în posesie a unui loc/spațiu care nu le aparține, de descărcare a unei agresivități astfel sublimate „estetic“.

Trebuie să recunoaștem, zidurile cenușii și adeseori delabrate de dinainte au „înflorit“ sălbatic sub ploaia colorată a desenelor anonime care apar pe suprafețele nou văruite, pînă la cele mai neașteptate înălțimi, uluindu-ne și iritîndu-ne deopotrivă. Nu de puține ori este vorba de o formă de barbarie, căci tag-urile și forma lor mai elaborată, graffiti-urile, atentează la integritatea unor bunuri private (locuințele) și la funcționalitatea spațiului public (al tuturor).

Dar tocmai spațiul public a devenit miza cea mare, importantă, vitală, a unor astfel de manifestări. Față de închiderea autoritar controlată de dinainte, democrația ca „societate deschisă“ vine cu provocarea de a accepta o structură mult mai laxă a socialului, de a îngădui o exprimare de sine, individuală și colectivă, mult mai diversificată, mai neîngrădită și mai vie. Tag-urile și graffiti-urile merg mînă în mînă cu manifestațiile fără lider pentru diverse cauze, sau/și cu lozincile trăsnite sau proiecțiile video pe clădiri, inventate de participanți anonimi.

Că spațiul public e o miză capitală a acestor forme de expresie vizuală a inde-pen-denței de atitudine față de politic și social o demonstrează istoria apariției acestui „gen vizual“ în modernitate. Sigur, graffiti-uri au existat de cînd lumea, de cînd primii oameni și-au zgîriat numele sau însemnele pe diverși pereți (de caverne, de temple, de biserici etc.). Dar o formă modernă și mai elaborată a acestora a apărut în New York City în anii 1960, s-a maturizat în anii 1970, pentru a deveni o modă culturală în anii 1980 (care au văzut trenuri întregi de metrou pictate ca niște tablouri în serie). În paralel, sau în rezonanță cu muzica punk și diverse fenomene culturale underground, practicat individual (anonim) sau de grupuri (bande) de tineri din suburbii, graffiti art a fost finalmente acceptat, recunoscut de establishment-ul artistic american și a dat chiar și cîteva vedete, precum Keith Haring și Jean-Michel Basquiat.

Inițial o formă de „guerilla art“ (o artă sălbatică împotriva statu quo-ului artistic și a preeminenței muzeelor și galeriilor de artă), graffiti art a ajuns, din anii 1990 încoace, o modă internațională, care „însemnează“ mai mult sau mai puțin elaborat suprafețele libere din marile orașe ale lumii. Există tehnici diverse de lucru, care diferențiază imaginile produse – de la spray la stencil (șablon), colaje cu afișe și stickere etc. Există niveluri diferite de artisticitate, de la simple mîzgălituri și semnături enigmatice la compoziții foarte elaborate, adevărate picturi de mari dimensiuni. Există grade diferite de legalitate a acestor „intervenții stradale“, de la cele total ilegale la cele comandate de instituții publice sau persoane private. Și există țeluri diferite ale acestor forme de „artă publică independentă“, de la simpla descărcare gestuală egoistă/narcisistă/resentimentară la decorarea abilă a unor suprafețe construite spre a da valoare / a reabilita un spațiu public, și pînă la transmiterea unui mesaj clar politic. Este cazul celebrului Bansky, un artist englez care-și păstrează anonimitatea și care produce graffiti-uri inteligente și „haioase“ (cu trompe-l’œil-uri ingenioase), prin care atinge puncte sensibile ale situației politice internaționale – drept care imaginile lui au fost reproduse în cele mai diverse orașe ale lumii.

Astăzi vorbim mai mult de street art decît de graffiti, ca să înglobăm subgenuri ca neon-graffiti, post-graffiti, dar și instalații sculpturale temporare, acțiuni punctuale, postere de mari dimensiuni etc., produse în același regim, care privește mereu și mereu spațiul public, pe care îl „punctează“ fie negativ (prin refolosire, squatare), fie pozitiv (prin gentrificare). Și dacă legislația ar face ordine în această chestiune, toată lumea ar avea de cîștigat.

Și cine spune că românii au rămas mai prejos în această privință se înșală. O vizită pe jos prin București și prin alte orașe mari ale României – Cluj, Timișoara, Sibiu, Iași, Brașov – sau o cercetare pe Internet demonstrează contrariul. Există lucrări remarcabile pe străzile Bucureștiului pentru cine are ochi să vadă (https://theoccasionaltraveller.com/street-art-bucharest/). Există artiști deja cunoscuți ai acestui gen nou, dar din ce în ce mai vizibil: Pisica Pătrată (aka lui Alexandru Ciubotaru), Obie Platon, Irlo, Kero Zen, Aitch, Last, Spesh, Lumin, Ortaku, Saddo, și grupuri precum NOM Crew sau Street Damage Crew; toți lucrează local și internațional. Există festivalurile Street Delivery în capitală și Amural Festival în Brașov. Există chiar și o Bibliotecă de graffiti & street art la Urban Collectors pe Internet. Toate acestea vă pot convinge că stilul internațional al acestui gen invaziv – marcat de un eclectism în care se regăsesc elemente din jocurile video și ilustrația de carte, din arta decorativă și designul industrial, în culori intense și în compoziții încărcate și ingenioase – e prezent cu brio și la noi.

Adio, ziduri cenușii (Zidul Berlinului, cît a mai rămas, e pictat dintr-un capăt în altul). Bun venit, pereți „deconstruiți“, „sublimați“, deveniți ferestre uriașe către lumea de mîine. 

Magda Cârneci este poetă și critic de artă.

Foto: wikimedia commons, Zidul Berlinului

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

Design fără titlu jpg
Suplimentele alimentare cu vitaminele A și E, ajutor natural pentru protecția mucoaselor gastrice și intestinale
Cele mai recente cercetări din lumea medicală relevă faptul că între sănătatea tractului digestiv și un organism echilibrat există o legătură directă și extrem de importantă: cu cât avem un sistem digestiv mai sănătos și cu mucoase integre, cu atât organismul nostru va avea o stare generală mai bună
musetel ceai shutterstock 144337159 jpg jpeg
5 ceaiuri care pot afecta tratamentul pe care îl urmezi
Ceaiurile din plante sunt adesea apreciate pentru proprietățile lor medicinale și gustul plăcut.
Ismael Zambada jpg
Doi dintre cei mai temuţi lorzi ai drogurilor din Mexic, capi ai cartelului Sinaloa, au fost arestaţi în Texas
Autorităţile americane au anunţat că i-au arestat pe doi dintre cei mai temuţi lorzi ai drogurilor din Mexic, Ismael „El Mayo” Zambada şi fiul fostului său partener, Joaquin „El Chapo” Guzman, care aduceau pe piaţa din SUA mari cantităţi de droguri periculoase.
Burleanu
„Casa minciunilor“: culisele întunecate ale înlocuirii lui Iordănescu, o insultă la adresa românilor ANALIZĂ
„Casa Fotbalului“, cum e denumit sediul FRF, a transformat procesul numirii unui selecționer într-o sarabandă a unor declarații fără nicio legătură cu realitatea. Acest sistem bolnăvicios a fost „moștenit“ de pe vremea lui Mircea Sandu și acum asistăm doar la prelungirea sa.
admitere la liceu repartizare la liceu elev absolvent clasa a viii a jpeg
Explicațiile „accidentelor” de la repartizare. Elevi cu medii sub 5 admiși la licee teoretice de top. „Dacă era o cotă la pariuri...”
Diferența între mediile de la Evaluarea Națională și mediile cu care elevii au absolvit gimnaziul atrage și în acest an atenția. Mai mult, elevi cu medii mici și-au încercat norocul și chiar au fost admiși la licee teoretice de top, cazurile fiind considerate „accidente”.
Israel Katz facebook, foto Facebook
Israelul afirmă că are informaţii privind ameninţări teroriste în legătură cu delegaţia sa de la Jocurile Olimpice
Joi, ministrul de Externe din Israel a avertizat Franţa că, potrivit informaţiilor pe care le deţine, sportivii săi prezenţi la Jocurile Olimpice de la Paris ar putea fi ţinta unor atacuri teroriste.
nori romania renata jpg
Vineri, vremea va fi capricioasă, cu ploi torenţiale locale
Vineri, temperaturile maxime se apropie de cele normale entru această perioadă, dar vremea rămâne în continuare instabilă, cu ploi torenţiale şi intensificări ale vândului, mai ales în regiunile sudice.
Creme și pilule de protecție solară Colaj
Pastilele de protecție solară: mit sau descoperire revoluționară
Pastilele de protecție solară care filtrează razele UV de la interior sunt cea mai nouă tendință în îngrijirea pielii. Dețin atractivitatea incontestabilă a confortului, dar avem oare cu adevărat nevoie de ele?
Retsuri de drone prăbușite în România  Foto Alex Costache  Facebook jpg
Cad drone rusești și nu putem reacționa. Expert militar: Trebuie să luăm în calcul și posibilitatea unor rachete care ajung în România
Rămășițele unor drone rusești, de tip Geran 1/2, au ajuns din nou pe teritoriul României, după ce Rusia a reluat atacurile împotriva Ucrainei în zona portuară aflată în apropierea graniței Ucrainei cu România.
image
George Restivan, dezvăluiri grave despre ce a trăit fiul lui: „Dreptate pentru Blake. Dacă mai există în România acel avocat cu sânge de ...” Adriana Bahmuțeanu, răspuns tăios:„Ne faci un rău imens tuturor!”
George Restivan a făcut o serie de mărturii în spațiul public cu care a derutat complet pe toată lumea, iar de două zile în spațiul public sunt numai speculații cu privire la despărțirea dintre Adriana Bahmuțeanu și fostul partener de viață. Actualitate.net a luat legătura cu George Restivan, care ne-a spus că nu mai dorește să facă declarații publice, după care a făcut o postare pe Facebook cu care a derutat audiența și mai mult. La această postare a comentat și Adriana Bahmuțeanu, deranjată de afirmațiile fostului. L-am întrebat și noi despre ce este, totuși, vorba în postare, însă George Restivan nu a dat un răspuns clar.
image
Marile site-uri pun bariere accesului liber la informații: Reddit interzice toate motoarele de căutare, cu excepția Google
Google a devenit singurul motor de căutare care poate afișa rezultate recente de pe Reddit.  Controlul tot mai mare al marilor companii asupra conținutului online devine evident.
image
Filme bune: Brad Pitt sfârșește într-un mod dramatic (Babylon 2022)
„Babylon” este un film din 2022 regizat de Damien Chazelle, cunoscut pentru lucrări anterioare ca "La La Land" și "Whiplash". Acest film ambițios și extravagant explorează perioada tumultuoasă a tranziției de la filmele mute la cele vorbite în Hollywood-ul anilor 1920. Jack Conrad, interpretat de Brad Pitt, este un actor de mare succes în era filmelor mute din Hollywood. Pe parcursul filmului, el trece printr-o serie de evenimente care ilustrează atât culmile succesului, cât și inevitabilul declin cauzat de tranziția industriei către filmele sonore. Până la urmă, moare prin sinucidere.