Sindromul Paris

Publicat în Dilema Veche nr. 1011 din 24 august – 30 august 2023
image

Parisul este unul dintre cele mai emblematice orașe ale omenirii, atrăgînd zeci de milioane de turiști în fiecare an. În 2022, numărul estimat a fost de 44 de milioane. 

Fiind promovat ca orașul iubirii, mai toți turiștii vin vrăjiți de această aură, atrași de o sumedenie de clișee care învăluie capitala Franței. Și tocmai această așteptare provocată de clișee poate cauza o experiență traumatică: orașul perfecțiunii pe care turiștii îl au în minte se suprapune brusc peste realitatea străzilor înghesuite, nu întotdeauna impecabil de curate, și chiar peste atitudinea uneori arogantă a francezilor (care refuză de multe ori să vorbească în engleză, deși cunosc prea bine limba). Dezamăgirea este uneori atît de mare încît poate provoca o bizară tulburare psihologică, trecătoare, denumită sindromul Paris. 

Sindromul Paris a fost identificat pentru prima dată la mijlocul anilor 1980 de un psihiatru japonez, Hiroaki Ota, care a descoperit că turiștii din Japonia sînt cei mai afectați de această tulburare – sindromul poate provoca atacuri de panică, de multe ori caracterizate prin halucinații sau chiar atitudini agresive față de parizieni. Potrivit lui Ota, cauza principală a acestor cazuri este dezamăgirea: turiștii care se află pentru prima oară la Paris vin cu niște așteptări prea mari și descoperă la fața locului că Parisul nu este acel oraș perfect de carte poștală de care s-au îndrăgostit.

Bineînțeles, există mulți specialiști care nu sînt de acord cu acest diagnostic. Într-un interviu pentru Daily Mail, profesorul de psihologie Craig Jackson, de la Universitatea din Birmingham City, care a studiat afecțiunea, a declarat că psihiatrii și psihologii nu pot fi de acord cu privire la ceea ce este, de fapt, sindromul Paris. „Nu este o afecțiune psihiatrică pe deplin recunoscută, cum ar fi schizofrenia sau depresia, fiind mai degrabă o colecție de simptome subiective. Cei afectați se simt sau acționează în mod neobișnuit, modificîndu-și personalitatea, atunci cînd experimentează medii noi. Simptomele sindromului Paris sînt, în același timp, comportamentale, psihologice și fizice.”

Potrivit lui Jackson, simptomele pot include senzații ciudate, cum ar fi halucinații sau trăiri senzoriale augmentate: „Indivizii se pot simți destul de diferiți de ei înșiși, dar în același timp se pot simți vag conștienți că experimentează o parte diferită a lor. Unii descriu momentul ca pe o trăire ciudată, asemănătoare unei lovituri în moalele capului care îi face să-și piardă cunoștința. Alții au declarat că, deși știu ce se întîmplă în jurul lor, totul le pare ireal, ca și cum devin un fel de spectatori ai propriilor corpuri. Pentru alții, simptomele pot fi atît de covîrșitoare, încît nici nu mai sînt conștienți de ceea ce li se întîmplă. Martorii și partenerii de călătorie îi descriu adesea ca fiind complet diferiți de eul lor obișnuit, ceea ce poate fi destul de înspăimîntător uneori”.

Există și cazuri în care simptomele se agravează. Potrivit lui Jackson, unii turiști suferă chiar de convulsii sau simptome similare cu atacurile de panică, avînd nevoie de spitalizare și sedare pentru a-și putea reveni. Alții o iau razna de-a binelea, imaginîndu-și că se află într-o situație periculoasă – există cazuri cînd turiștii care au experimentat sindromul Paris au atacat parizienii.

Potrivit Reuters, în 2006, ambasada Japoniei la Paris a trebuit să repatrieze cel puțin patru vizitatori, inclusiv doi care credeau că era supravegheată camera lor de hotel, existînd un complot împotriva lor.

Alte cazuri extreme ale celor care suferă de sindromul Paris au fost raportate de ziarul francez  Journal du Dimanche. Un turist devenise convins că este Ludovic al XIV-lea, Regele Soare, iar altul, că este atacată cu microunde, emise din Turnul Eiffel. 

Comentînd cazurile, psihologul Yousef Mahmoudia din Paris a declarat că aproximativ o duzină de turiști japonezi au nevoie de tratament un an întreg după ce vizitează capitala Franței. Potrivit lui Mahmoudia, șocul care declanșează aceste tulburări este cauzat de așteptările turiștilor care intră în conflict cu realitatea străzilor murdare din Paris, a zgomotului și a parizienilor pe care îi percep ca neprietenoși. „O treime dintre pacienți își revin imediat, o treime suferă recăderi, iar restul au psihoze.”

Pentru Daily Mail, profesorul Craig Jackson a declarat că, deși experții nu reușesc să cadă de acord cu privire la cauzele sindromului Paris, majoritatea recunosc că acesta este influențat de diferențele individuale, cum ar fi personalitatea, sănătatea mintală sau chiar experiențele trecute.

În unele cazuri, poate fi influențat și un de șoc cultural acut – o culminare a efectelor cauzate de oboseala călătoriei, diferențele de limbă sau culturale sau situații în care destinația este semnificativ diferită de ceea ce se aștepta persoana respectivă. Jackson a adăugat că este posibil ca turiștii să se confrunte cu stări similare atunci cînd vizitează alte orașe emblematice, precum Londra.

Dar sînt cu adevărat turiștii japonezi mai predispuși la acest sindrom? „Îmi pot imagina că este perfect plauzibil, mai ales pentru turiștii care provin din culturi mult mai politicoase și mai reținute, să fie confrunți dintr-o dată cu realitatea vieții din capitalele europene. Șocul cultural ar putea fi destul de înspăimîntător și alarmant.”

Sindromul Paris poate lovi, așadar, și la Londra, Roma, sau Berlin. Însă au fost cazuri cînd această tulburare a fost resimțită în galeriile de artă și chiar și în natură, pe vîrful unui munte sau în plin deșert – locuri și obiective cunoscute doar cu mintea.

Impactul pe care realitatea îl are asupra minții subjugate de imaginație poate declanșa, uneori, trăiri haotice, augmentate, dezamăgiri sau, din contra, bucurii covîrșitoare, pe care nu le putem gestiona și care ne fac să ieșim din matcă. 

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Povestea care sparge tiparele în Japonia tradiționalistă. Cum a devenit o însoțitoare de bord prima femeie la conducerea Japan Airlines
Numirea în ianuarie a lui Mitsuko Tottori la conducerea Japan Airlines (JAL) a provocat un adevărat șoc în lumea afacerilor din această țară. Nu numai că Tottori era prima femeie aflată la conducerea companiei aeriene, dar își începuse cariera ca membru al echipajului de cabină.
image
„Era doar o chestiune de timp”: Eminem îl ucide pe alter ego-ul Slim Shady în noul album VIDEO
Unul dintre marile alter ego-uri din pop ar putea avea un sfârșit macabru, Eminem anunțând primul său album de după cel din 2020, intitulat „The Death of Slim Shady (Coup de Grâce)”, relatează The Guardian.
image
Dispariția misterioasă a fiicei de 16 ani a unor magnați americani ai tehnologiei. Când a fost văzută ultima dată VIDEO
Mint Butterfield, fiica unor cunoscuți antreprenori din lumea tehnologiei, a dispărut în weekend. Tânăra de 16 ani a fost zărită pentru ultima dată duminică seara, în Bolinas, California, la nord de San Francisco.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.