Și cu copiii ce facem? Intruziune, expunere, violență, anulare

Cristina CĂLĂRĂȘANU
Publicat în Dilema Veche nr. 963 din 22 septembrie – 28 septembrie 2022
image

Trăim din ce în ce mai mult în mediul virtual, iar acest lucru nu rămîne fără efecte în viața noastră de zi cu zi. Prezența tehnologiei și a dispozitivelor electronice nu mai este opțională, ci a devenit o parte integrantă a celor mai multe dintre activitățile cotidiene, educaționale, sociale și profesionale. Efectul s-a accentuat considerabil în momentul începerii pandemiei, cînd cea mai mare parte a vieții noastre s-a mutat în mediul online. Ne putem întreba cum percep și cum ajung copiii să integreze această nouă lume și primul răspuns care ne apare în minte este că pentru ei această lume nu este una nouă, ci este însăși lumea lor. 

Încă de la naștere sînt înconjurați de tehnologie și de gama largă de aplicabilitate a acesteia și, în special, de modul în care părinții lor interacționează cu aceasta. Familia este prima oglindă a copilului, iar reprezentările lui cuprind tot mai devreme și această lume virtuală în care se întîmplă tot felul de lucruri, pe de o parte fascinante, pe de altă parte înfricoșătoare. Pe măsură ce cresc, copiii ajung să integreze la rîndul lor în viața lor cotidiană dispozitivele electronice și să-și construiască o relație proprie cu ele. Cîteva elemente pot face diferența în ceea ce privește tipul de relație pe care îl pot construi (moderată, excesivă sau patologică): modul în care au fost acompaniați de către adulți pe măsură ce au interacționat cu aceste dispozitive, modul în care au fost ajutați să construiască repere și să-și formeze reprezentări despre ceea ce înseamnă spațiul virtual, tipul de experiențe pe care le-au trăit în acest spatiu și felul în care au reușit să împărtășească confuziile, temerile, îndoielile sau curiozitățile lor. 

De multe ori, atitudinea adulților din jurul copilului oscilează între o manieră copleșitoare, hiperprezentă, care dorește să controleze excesiv orice interacțiune a acestuia, din dorința de a-l proteja și de a anticipa orice potențial risc sau pericol, sau o atitudine excesiv de liberă, aproape lipsită de interes față de activitățile copilului în mediul virtual. Efectele imediat vizibile sînt, în prima variantă, tendința copilului de a se retrage și de a crea experiențe solitare pentru a-și construi un spațiu privat din care adulții să fie excluși, iar în cea de a doua variantă, tendința copilului de a deveni excesiv prin felul în care se joacă, prin timpul pe care îl petrece, prin reacțiile sale emoționale, tocmai pentru a arăta adulților cît este de lipsit de orice fel de repere și cîtă nevoie are de prezența lor.

Reflecția online

Odată cu intrarea în mediul școlar, interacțiunea socială capătă aspecte multiple care contribuie în mod pozitiv sau negativ la construcția imaginii de sine și a modelelor relaționale. În ultimii ani, această interacțiune are o extensie destul de rapidă și în mediul online, prin intermediul multiplelor interacțiuni virtuale: grupuri de WhatsApp, Facebook Messenger, Instagram, jocuri video în rețea etc. 

Spațiul virtual a căpătat dimensiuni tot mai mari în viața copiilor, marea lor majoritate preferînd o interacțiune mediată de un dispozitiv uneia reale. Foarte mulți adolescenți îmi spun că petrec multe ore pe telefon pur și simplu stînd de vorbă cu alți colegi sau schimbînd diverse informații în modul acesta. Aparent, acest mod de interacțiune permite o mai mare libertate și diminuează sentimentul de anxietate al unei relaționări spontane, dînd posibilitatea unor răspunsuri care sînt procesate anterior și amenajate în conformitate cu nevoile sociale sau emoționale. Mai mult, adolescenții simt că împărtășesc ceva comun, că accesează o zonă greu de înțeles și de pătruns altfel. Acest spațiu virtual constituie o formă aparte de realitate, expusă în permanență imaginarului și dominată de propriile fantasme, un spațiu care este mereu la îndemînă pentru o retragere progresivă din viața reală și care permite acțiuni multiple, simultane și aparent reversibile. Poți întrerupe brusc o conversație sau te poți scoate din acest mediu cu un simplu click, poți să dispari, anulînd astfel însăși existența contactului anterior sau suspendînd orice trăire intensă pe care o poate produce. 

Există aici foarte multe contradicții care merită atenția noastră. Spațiul virtual poate fi o modalitate de a atenua sentimentul de singurătate sau de neadecvare care apare adesea în grupurile sociale, ca urmare a unei anonimități relative pe care o oferă. Nu este practic o interacțiune între două sau mai multe persoane, ci între cuvintele acestora și semnificația lor. Aceasta este mereu influențată de transformarea rapidă a interacțiunilor și de posibilitatea ca ele să-și schimbe rapid statutul din private în publice. Mai mult, acest spațiu poate facilita expresia unor aspecte identitare mai degrabă ideale sau proiectate, prin construcția unui „avatar” social care înlocuiește imaginea reală. Dimensiunea acestui spațiu este una infinită, ceea ce produce un fals efect de „liniștire”, cum că lucrurile ar putea fi făcute să dispară cu ușurință, s-ar pierde în mulțimea tuturor celorlalte care există, dar în fapt efectul real este cel de gaură neagră, din care nu mai poți recupera nimic, tot ceea ce ți-a aparținut inițial este acum al tuturor. 

Un fenomen foarte interesant, în special în rîndul adolescenților, este tendința de a se raporta din ce în ce mai mult la imaginea celorlalți așa cum este construită în mediul online și nu în cel real. Pare că interacțiunea reală este aproape inexistentă, în timp ce aceea din virtual setează exigențe și produce modele unanim acceptate de ei. Un adolescent îmi spunea foarte afectat că cel mai important este să ai Instagramul perfect. La întrebarea mea „Ce înseamnă un Instagram perfect?”, răspunsul a venit imediat: acea imagine completă (look, vestimentație, privire, poziție etc.) pe care o căutăm cu toții, dar o au doar cîțiva care devin rapid modelul pe care trebuie să îl atingem. Un aspect interesant este că mulți sînt conștienți de diferența dintre această imagine perfectă și ceea ce se întîmplă de fapt în realitate, în spatele ei, dar consideră că este mai necesar pentru viața lor socială să-și construiască un astfel de sine fals, pentru că acesta este limbajul comun recunoscut și singura formă de includere sau de excludere.

image

Violența albă

În mediul școlar, încă de foarte devreme, nevoia excesivă de performanță individuală, de multe ori încurajată și de părinți ca fiind singura formă de recunoaștere a copiilor, produce o rivalitate foarte crescută care se materializează în interiorul grupurilor de copii sub forma a diferite acțiuni: excludere, umilire, agresivitate verbală sau fizică etc. În special, în absența unor modalități instituționale de a controla și de a regla aceste schimburi sociale, aceste fenomene pot escalada rapid, producînd efecte grave asupra sănătății emoționale a copiilor și a posibilităților lor de dezvoltare normală.

În mediul online, această situație devine mult mai complicată în absența oricăror posibilități de a repera natura conflictului, limitele acestuia și de a stăpîni felul în care el se propagă și își amplifică efectele. Aceste fenomene din mediul online poartă numele de cyberbullying și se referă la orice fel de acțiune menită într-un mod implicit sau explicit să producă în mod intenționat un „rău”, acesta putînd lua forma unor acțiuni negative repetate, a unor comportamente agresive și a unor moduri de interacțiune care sînt asimetrice, inechitabile din punct de vedere al forțelor de putere exercitate. Consecința acestor acțiuni este o formă de violență invizibilă sau albă, efectele ei fiind la fel de intense și dureroase ca ale unei forme de violență care implică interacțiuni sociale reale. 

Cum se petrece acest fenomen? De obicei, totul începe cu o formă de intruziune, în care cuvintele rostite într-un context aparent privat (o discuție între doi copii sau într-un grup închis) sau imaginile share-uite (poze din diferite contexte de intimitate) sînt luate fără acordul sau cunoștința celui căruia îi aparțin și rostogolite în totul felul de alte spații publice. Această intruziune produce un prim efect violent, de efracție, și obligă posesorul să se confrunte cu apariția propriilor conținuturi private în locuri și discuții care nu mai au nici o legătură cu el sau cu punctul inițial de pornire. 

În cazul fotografiilor, expunerea este și mai mare, punînd de obicei în dificultate intimitatea corporală și generînd un atac masiv asupra identității și a stimei de sine. Intruziunea este urmată foarte rapid de un efect de domino, care propagă cu rapiditate informația respectivă, făcînd imposibilă orice formă de control sau de reversibilitate. Efracția se produce în mod repetat, ca și cînd s-ar reflecta în sute de oglinzi, toate întorcînd propria lor reflecție și generînd efecte emoționale multiple. Acest efect de domino creează ireversibilitatea acțiunii și deschide gaura neagră de care vorbeam mai sus, accentuînd violența și efectele ei. 

Următorul pas se referă la anularea oricăror limite spațiale sau temporale. Nu există posibilitatea de a delimita cît de mult se extinde, cît de departe sau cît poate dura. Se poate întinde pe o zi sau pe trei luni. Singurul lucru cert este că, odată pornit, urmele acestui fenomen nu pot fi nici șterse, dar nici identificate. Este o situație în care singurul identificabil este cel căruia i se întîmplă, toți ceilalți alcătuind un mare grup anonim. Ca urmare se produce efectul de lupă, în care singurul focus este pe cel hărțuit, agresat, ridiculizat, punîndu-l pe acesta în imposibilitatea de a se apăra, dar și de a se putea retrage. Efectul final este cel de anulare, de obicei singura cale de ieșire din această situație fiind ștergerea urmelor celui care este agresat, dispariția sa și a prezenței sale în spațiul virtual. Această formă de violență se numește albă tocmai pentru că este imposibil de localizat concret, este ca o avalanșă care, odată pornită, nu poate fi oprită, poți doar încerca să te ferești din calea ei, dar și acest lucru pare greu de realizat.

Efectele

Cei mai mulți dintre copiii confruntați cu această situație povestesc despre impactul inițial al unei astfel de situații de hărțuire sau expunere publică și despre sentimentul copleșitor de neputință fiindcă nu puteau opri ceea ce se întîmpla. Pentru majoritatea, această stare de neputință produce un blocaj în care nu știu ce să facă sau cui să ceară ajutorul. Există foarte multă teamă și confuzie, iar gîndul de a cere ajutor este de multe ori contradictoriu pentru că, pe de o parte, ar putea însemna amplificarea acestei situații prin recunoașterea existenței ei, iar, pe de altă parte, s-ar confrunta cu sentimente de rușine și de vinovăție. 

Chiar și reacțiile adulților pot fi foarte diferite, de la a oferi sprijin copilului pînă la a-l învinovăți pe acesta sau a-l critica pentru cele întîmplate și pentru faptul că s-a pus în situația respectivă. Ajutorul în sine este relativ pentru că situația este foarte greu de identificat sau de oprit. Singurul lucru care ar putea fi făcut este căutarea unor modalități de a proteja copilul de efectele violente ale expunerii și de reacțiile virulente și umilitoare. 

O astfel de situație sau expunerile repetate la o astfel de hărțuire au efecte imediate în planul emoțional, dar și de lungă durată. Prima tendință este cea de retragere din mediul social și de izolare, ca urmare a sentimentelor copleșitoare de rușine. Aceste sentimente reprezintă o încercare de a controla furia și neputința față de cele întîmplate prin întoarcerea lor împotriva propriei persoane. Mulți ajung să considere că li s-a întîmplat acest lucru pentru că nu sînt suficient de plăcuți sau de populari, pentru că nu sînt acceptați social sau pentru că nu sînt îndeajuns de puternici încît să îi domine ei pe ceilalți. 

Sentimentul de a fi umilit are efecte foarte puternice asupra stimei de sine și asupra percepției raportării la social și la interacțiunea cu ceilalți. În contextul unei fragilități emoționale sau al unor vulnerabilități structurale, astfel de situații pot produce o creștere importantă a anxietății și pot genera efecte multiple în planul psihosomatic (dificultăți legate de somn, dureri de cap sau alte probleme legate de corp, tulburări ale alimentației) care în timp se pot agrava și pot perturba funcționarea cotidiană normală. De asemenea, pot apărea atacuri de panică, elemente specifice tabloului clinic al depresiei, diferite tipuri de crize emoționale (plîns prelungit, accese de furie, reacții emoționale fluctuante, hiperagitație sau apatie prelungită) și chiar ideație suicidară (în situațiile în care există agresiuni repetate sau factori agravanți).

De multe ori, singura soluție identificată este schimbarea rapidă a mediului social și școlar, în speranța că această schimbare va putea șterge cele întîmplate și va da o șansă copilului la un nou start. Chiar și în condițiile unei astfel de schimbări, efectele emoționale ale experienței trăite rămîn prezente și influențează comportamentul social al copilului, care poate deveni mult mai retras în sine, mai izolat social, mai precaut față de intențiile celorlalți, suspicios față de propriile sale acțiuni și de efectele lor, mai anxios și mai sensibil la orice fel de situație cu potențial de risc. 

Ce pot face adulții? Elementul cel mai important în fața unei astfel de experiențe de a fi fost expus și umilit online este nevoia de a fi ascultat într-un mod empatic. Adulții (părinți, profesori, consilieri) trebuie să aibă capacitatea de a transmite copilului că sînt interesați să înțeleagă ce a trăit copilul, cum s-a simțit, care sînt temerile acestuia și în ce constă suferința sa. Copilul are nevoie să fie acompaniat, îndrumat, susținut, dar mai ales protejat. 

În anumite situații în care suferința este foarte intensă, ajutorul de specialitate este binevenit (consiliere psihologică, psihoterapie). De asemenea, sînt foarte utile grupurile de sprijin alături de alți copii care au trecut prin situații similare. 

Cristina Călărășanu este psiholog specializat în terapie familială psihanalitică, membru fondator al Asociației Române de Psihanaliză a Legăturilor de Grup și Familie.

Foto: wikimedia commons

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

Orașul Câmpeni din Alba  Foto Daniel Guță ADEVĂRUL (6) jpg
Căi ferate înguste salvate de dragul turiștilor. Ce a mai rămas din vasta rețea de mocănițe a României
Mai puțin de 100 de kilometri de cale ferată îngustă, folosită în scop turistic, s-a păstrat în România. În trecut, liniile ferate erau aglomerate de vagoanele de navetiști și de marfă, însă cele mai multe au ajuns la fier vechi.
rafas jpg
Olandezii l-au retras pe Nadal. Spania, eliminată în sferturile Cupei Davis
La Malaga, marți noapte, Olanda a eliminat Spania lui Nadal, aflat la ultimul bal în carieră, și va disputa semifinala cu învingătoarea partidei SUA-Germania.
sarmale istock jpg
Sarmale orientale! Reteța perfectă de post
Sarmale orientale! Reteța perfectă de post
Accident pe Valea Oltului în zona Boița Sibiu în urma coliziunii a două TIRuri încărcate cu mașini Foto IPJ Sibiu
Germania bulversează întreaga industrie auto europeană: livrările, afectate de întârzieri și amenzi uriașe
Transportatorii de mașini din Europa se confruntă cu costuri de sute de mii de euro și potențiale amenzi după introducerea standardelor germane privind modul în care sunt asigurate vehiculele în remorci.
Centrul istoric din Hunedoara  Foto Daniel Guță ADEVĂRUL (14) jpg
Un oraș din România și-a construit o stemă uriașă. Cum arată lucrarea de artă din centrul istoric
Centrul istoric al Hunedoarei a fost împodobit cu o stemă de peste 20 de metri, realizată din piatră și marmură. Lucrarea de artă de la poalele Castelului Corvinilor nu este încă finalizată, dar atrage deja privirile turiștilor.
Mihaela Plesa 08 foto Facebook jpg
Mihaela Pleșa, prima româncă în Camera Reprezentanților din Texas: „Am bătut la peste 80.000 de uși în campanie”
Aleasă pentru a doua oară în Camera Reprezentanților în statul Texas, Mihaela Pleșa a vorbit, într-un interviu exclusiv pentru „Adevărul”, despre viitorul Americii, despre originile românești, ca și despre cum se face altfel politica peste Ocean.
Ion Antonescu, alături de Adolf Hitler, în 1941 (© Bundesarchiv Bild 183-B03212)
20 noiembrie: Ziua în care România a intrat în cel de-Al Doilea Război Mondial alături de puterile Axei
Pe 20 noiembrie 1940, România s-a alăturat Axei prin semnarea Pactului Tripartit, aliniindu-se Germaniei, Italiei și Japoniei. Decizia, luată sub regimul lui Ion Antonescu, a marcat implicarea țării în Al Doilea Război Mondial, cu scopul de a recupera teritoriile pierdute.
Martine  Gutierrez pirelli profimedia jpg
O brunetă celebră a venit îmbrăcată în celofan, pe covorul roșu. S-a văzut tot!
Culmea modei! Artista americană Martine Gutierrez (35 de ani) a întors toate privirile la lansarea calendarului Pirelli, în Londra. Ea a venit într-o ținută cel puțin bizară. În timp ce celelalte celebrități prezente la eveniment au avut haine de gală, vedeta a venit mai mult dezbrăcată decât îmbrăc
Bee gees 1967 jpg
Tragedie imensă în lumea muzicii! Doi toboșari ai aceleași formațiile legendare au murit la câteva zile distanță
Lumea muzicii este din nou îndoliată după dispariția tragică a toboșarului Colin Petersen, la doar 78 de ani. Vestea a șocat fanii Bee Gees, mai ales că decesul său survine la doar patru zile după moartea unui alt fost membru al trupei, Dennis Bryon.