Sexualitatea părului şi Zîna cea rea

Publicat în Dilema Veche nr. 515 din 24-30 decembrie 2013
Sexualitatea părului şi Zîna cea rea png

 „– Mărioară de la munte,  
Nu-ţi lăsa părul pe frunte
C-au să-ţi iasă vorbe multe!“  

(M.R. Paraschivescu, Cîntice ţigăneşti, 1941)  

● Prin nuntă, fata participă la ritualul de trecere în noul ei statut de femeie (nevastă). „Astăzi cu fetele / Mîine cu nevestele“ – consfinţeau lăutarii „din vremea lui Caragea Vodă“ această trecere ireversibilă. Conform mentalităţii tradiţionale, totul se schimba la femeia căsătorită: comportamentul, portul, pieptănătura. Părul despletit este un simbol al feminităţii, al frumuseţii, al senzualităţii. Este un element erogen, cu puternice conotaţii sexuale. Mesajul transmis de părul despletit, la vedere, este limpede în cazul fetei nemăritate. Vorba poetului Emil Brumaru: „Pletele-i lin prăbuşite / Să ne trezească simţurile-aţipite“ („Ce gît superb pe umerii înalţi“, 2013). Pentru Geo Bogza, domniţa „aleargă despletită“ şi părul ei este „o chemare“ („Poemul invectivă“, 1933).  

Fata îi seduce erotic pe potenţialii ei peţitori. Iată un cîntec popular cules din Bucovina: „Chica ei cea gălbioară / Mi-a zburat la inimioară; / Cînd îi văd părul pe spate / Mă topesc pe jumătate.“ Despletirea părului fetei de faţă cu flăcăul este, în limbaj erotic, un semnal fără dubii, de supunere sexuală: „Ia-mă, bădiţă, călari / Că nu mai pot di picioari, / Că tu undi-i poposi / Păru mi l-oi despleti / Dumitale că ţ-oi da: / Guriţa… etc.“  

Dimitrie Cantemir a intuit încă de-acum trei secole rosturile acestei ecuaţii: „Ei ş= moldoveniiţ nu socotesc nimic mai de ocară decît să se vadă părul unei femei măritate sau al unei văduve; şi se socoteşte fărădelege să descoperi la vedere capul unei femei. Dimpotrivă, fetele socotesc că e ruşine să-şi acopere capul, chiar şi cu pînza cea mai subţire.“ (Descriptio Moldaviae, 1714-1716)

Şi în basmele ruseşti, asocierea dintre bogăţia părului fecioarei şi senzualitatea acesteia este formulată în mod explicit: „Părul ei, împletit într-o coadă, îi cădea pînă la călcîie şi-a început lumea s-o preamărească pe Vasilisa, fata de împărat, zicînd despre ea: păr de aur are şi-i frumoasă fără de asemănare.“ Coordonatele ritualului de iniţiere a fetelor şi cele ale basmului popular se intersectează. Interdicţia de a tăia părul fecioarei pînă la căsătorie (pentru a atrage bărbaţii) este urmată – după căsătorie – de obligaţia de a-l tăia sau, cel puţin, de a-l ţine acoperit (pentru a nu atrage bărbaţii). Vorba unei zicale populare ruseşti: „O fată tînără poate să se distreze şcu băieţiiţ atît timp cît capul nu-i este acoperit.“

● Dacă în estul Europei, cozile şi basmalele rezolvă această problemă de cultură tradiţională, la populaţiile semite, măsurile sînt mai radicale şi de natură religioasă. La arabi, sînt nenumărate procedee, reglementate de tradiţia religioasă islamică, de a ascunde zonele erogene ale corpului. Cea mai uzuală metodă, basmaua islamică (arab. khimar hijab), menită să ascundă complet toată podoaba capilară a femeilor măritate, este prevăzută în Coran. Conform cărţii sacre (Coran, XXIV, 31), au dreptul să vadă părul neacoperit al unei femei doar soţii, taţii, socrii, fiii, fraţii şi fiii acestora. Dar şi bărbaţii au obligaţia de a nu se uita la elementele femeieşti care i-ar putea excita: „Spune drept-credincioşilor – a spus Allah – să-şi plece privirile şi să aibă grijă de membrele lor bărbăteşti.“ (Coran, XXIV, 30)

La femeile evreice din mediul iudaic ortodox, măsura era/este şi mai radicală. Cînd se mărită, femeia îşi tunde foarte scurt părul de pe cap şi îl înlocuieşte cu o perucă (ebr. pei’ah; idiş. sheitel). Chiar şi aceasta trebuie să fie acoperită cu o pălărie specială. În contractul ceremonial de căsătorie (ebr. ketubot) se specifică în ce situaţii – considerate limită – poate bărbatul să divorţeze. Una dintre ele: dacă nevasta apare în public cu părul (capul) neacoperit.

Pentru istoricul Titus Livius, era suficient să spună că femeile romane căsătorite („matroanele“), care devin bachante, „umblă cu părul despletit“, pentru a caracteriza ritualurile acestora ca fiind „orgiastice“ şi „desfrînate“ (Ab urbe condita, XXXIX, 13). Caracterul erogen al părului a fost cîntat şi de poeţii Antichităţii. Cu „o pieptănătură frumoasă“ – spunea Ovidiu – fecioarele puteau „s-aprindă iubirea“ băieţilor, fără să recurgă la farmece sau afrodiziace: „Unele şfeteţ îşi fac şi la ţară o pieptănătură frumoasă; / Astfel aprindeţi mai lesne în inimi văpaia iubirii, / Fără vrăjite-ncîntări sau buruiene de leac“ (Medicamina faciei femineae, 29-38). 

Părul ca element erogen este o temă arhaică. Simpla vedere a părului, chiar şi desprins de corpul femeii, generează impulsuri erotice. În indexul de motive folclorice al etnologului Stith Thompson (Motif-Index of Folk-Literature, 1932-1937), acest subiect este bogat documentat. El se află indexat la nr. „T11.4.1. Love through sight of hair of unknown princess“. Dimpotrivă, fecioara poate scăpa de insistenţele unui „iubit nedorit“ tăindu-şi cosiţele de păr: motivul nr. „T327.7. Girl escapes from undesired lover by cutting off her plaits of hair“.

● Fata Pădurii este o fiinţă violentă şi hipersexualizată din mitologia populară, născută mai ales din fanteziile erotice ale oierilor din nordul Transilvaniei. Cu ea are de-a face bărbatul despărţit de „drăguţa“ sa, cel care „se gîndeşte prea tare la ea“. E un fel de Zburător feminin. Fiind fecioară („că-i fată, n-are bărbat“), ea este imaginată ca o fată frumoasă, „cu păr lung şi despletit“: „Fată mîndră despletită, / Cu cosîţă aurită, / Cu pieptîn de lemn de brad / Ea să pieptăna pă cap.“  

Două caracteristici definesc sexualitatea ei excesivă şi animalitatea-i constitutivă. Pe de o parte, Fata Pădurii are „ţîţe pă tot corpul“, chiar „şi în gură“. Pe de altă parte, ea este o „fată frumoasă“, cu „păr mare“, revărsat pe spate „pînă-n călcîie“, dar şi cu pilozitate pe tot trupul, „de la gîtu-n jos“. În limbaj popular, ea este o fată „flocoasă“: „Acolo era o fată cu ţîţele ca muierile şi în gură! Şi cu trup ca muierile şi cu păr lung, negru… Da de la gîtu-n jos toată, toată, toată o fost păr. Ca ghibolu’ ş= bivolu’ţ. Şi cu ţîţă şi pă trunchi şi pă tot corpu.“

În relaţiile erotice cu flăcăii (contact sexual, dans etc.), aceştia sînt răniţi sau omorîţi de Fata Pădurii: L-o jucat şpe feciorţ pînă l-o omorît.“ Demoniţe similare sînt legendara „Avestiţa“ sau „Aripa Satanei“, cu păr lung pe cap şi pe corp, sau „Fata sălbatică“ – femeia fatală din baladele populare româneşti: „Cîţi voinici s-au dus, / Toţi că s-au răpus. / Fata sălbatică, / Mare, năpraznică.“ Subiectul este răspîndit şi în literatura populară a lumii. A se vedea în Indexul motivelor folclorice, întocmit de Stith Thompson, motivele „F441.6.3. Sexual relations with wood-spirit fatal“, „F302.3.4. Fairies entice men and then harm them“, „F585.1. Fatal enticements of phantom women“ etc. 

Fragmente dintr-o carte în pregătire: Sexualitate şi societate. Istorie, religie şi literatură

Andrei Oişteanu este cercetător la Institutul de Istorie a Religiilor, Academia Română. Volumul său Narcotice în cultura română (Polirom, 2011) a fost distins cu Premiul Special al Uniunii Scriitorilor şi a fost recent publicat în Germania.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

Municipiul Petroșani  Foto Daniel Guță ADEVĂRUL jpg
Istoria tulburătoare a celui mai mare oraș minier. „El Dorado” al cărbunelui, asemănat cu orașele din America de Nord
În 2024, Petroșani a împlinit 100 de ani de la declararea sa ca oraș. Povestea celui mai mare centru minier din România a început în secolul al XIX-lea, odată cu deschiderea minelor de cărbune și a fost marcată de evenimente tulburătoare.
foto1 droguri jpg
Apelul disperat al unui psiholog: „OPRITI aceste activități deosebit de riscante si periculoase ”
Una dintre metodele de prevenire a consumului de droguri în școlile din România presupune expunerea în fața copiilor a unor povești de viață reale. Psihologul Mihai Copăceanu avertizează că acest lucru poate avea însă efecte contrar așteptărilor.
cuplu sex
Planta care îți va crește libidoul! Poți face tocăniță din ea
Planta care îți va crește libidoul! Poți face tocăniță din ea
Alegeri parlamentare Romania 11 decembrie 2016 FOTO EPA / Robert Ghement
Așteptările cetățenilor versus realitățile politice: „Două consecințe vor fi inevitabile"| ANALIZǍ
În timp ce românii se luptă cu creșterea prețurilor și pierderea puterii de cumpărare, campania prezidențială se concentrează pe teme superficiale, ignorând problemele economice esențiale – o realitate dureroasă care riscă să lase cetățenii nehotărâți până în ultima clipă.
alegeri locale buletin de vot stampila de vot votare scaled e1718050324116 jpg
Cum ar putea fi influențate rezultatele alegerilor prezidențiale. „Un mesaj pe tabletă nu poate să-ți interzică dreptul de vot”
Românii sunt așteptați, duminică, 24 noiembrie 2024, la vot pentru alegerea președintelui României, aproape 20.000 secții de votare fiind organizate în țară și în străinătate. Ce vulnerabilități sunt și cum ar putea fi influențat rezultatul votului.
daniela nunta iancu sterp instagram jpg
Când va avea loc nunta dintre Culiță Sterp și Daniela Iliescu „Ne-am hotărât de pe o zi pe alta”
În urmă cu câteva zile, Daniela Iliescu și Culiță Sterp s-au căsătorit în secret, departe de ochii curioșilor, dând marea veste prin intermediul celui mai nou videoclip al interpretului. Dar asta nu este tot, cei doi au mai anunțat și că vor deveni pentru a doua oară părinți! În prezent, cuplul se p
Casa lui Brukenthal, Conacul Gyulayi și Castelui Ianza Foto Lapidarium, Castelintransilvania, Adevărul.
Cât costă conacele de lux confiscate de comuniști. Puțini români și-ar permite casa lui Brukenthal și palatele grofilor, acum ruine
O mulțime de foste reședințe de lux ale unor familii nobiliare din trecut, naționalizate de regimul comunist și lăsate în pragul ruinării, sunt scoase la vânzare cu prețuri de sute de mii de euro. Unele păreau condamnate la dispariție.
Taxe si impozite jpeg
Cresc impozitele pe venituri din activități independente în 2025. Când se declară și cum se raportează
Ordonanța de urgență nr. 128/2024 pentru modificarea Codului Fiscal instituie o serie de noi reguli privind declararea și plata impozitelor și contribuțiilor pentru veniturile independente.
culoare zodii jpg
Zodiile care vor avea un weekend de foc! Viața li se dă peste cap
Zodiile care vor avea un weekend de foc! Viața li se dă peste cap