Secretele întunecate ale poveștilor

Publicat în Dilema Veche nr. 1010 din 17 august – 23 august 2023
image

Azi, Albă-ca-Zăpada nu mai poate fi chiar albă, pentru că ar putea intra în serioase controverse pe teme rasiale. Și nici nu mai poate avea „șapte pitici”, pentru că persoanele scunde s-ar putea simți jignite de acest apelativ răuvoitor. Scufița Roșie nu mai are nici o nevoie de Vînător, ca să nu întrețină stereotipurile patriarhale, drept urmare se va descurca singură, cu propriile puteri, ca o tînără independentă și autonomă. Cu Frumoasa Adormită e puțin mai complicat. Căci trebuie să găsească o modalitate, chiar cufundată în comă profundă, de a-i transmite Prințului consimțămîntul de a o săruta. Altfel, salvatorul ei s-ar putea alege cu acuze de viol. 

Totuși, deși azi condamnăm mutilarea corect politică a poveștile copilăriei noastre, adevărul e că, în mare parte, nici noi nu am cunoscut, de fapt, originalul acestora: bestialitate, canibalism, concubinaj și nu întotdeauna un final fericit – primele lor versiuni nu erau chiar pentru adormirea copiilor.

Bunăoară, în versiunea originală a Scufiței Roșii, care datează din secolul al XIV-lea, Lupul o ucide pe Bunică și o mănîncă doar parțial. Din resturi face o tocană pentru Scufiță, pentru a o converti la canibalism. În unele versiuni există chiar și o scenă deloc gurmandă, în care Scufița întreabă cu inocență ce e cu dinții găsiți în tocană. Lupul o drege, spunîndu-i că e vorba de boabe de fasole. După ce o ospătează, o pune să-și ardă hainele și să se bage în pat cu el, unde o leagă cu o sfoară, ca să nu-l mai poată părăsi și să-i îndeplinească toate nevoile animalice.

Povestea, care a circulat oral printre țăranii din Franța, a fost preluată de Charles Perrault și publicată, pentru prima oară, în Histoires ou contes du temps passé, avec des moralités la 11 ianuarie 1697. Eroina este o fetiță bine crescută, dar mult prea credulă. Lupul, care se ascunde de tăietorii de lemne, obține indicațiile spre căsuța bunicii, unde ajunge înaintea ei și o mănîncă pe bătrînă. Apoi îi întinde o capcană și Scufiței Roșii, ajungînd s-o mănînce și pe aceasta. Povestea se termină așa, cu victoria lupului.

În secolul al XIX-lea, Jacob și Wilhelm Grimm au scris două versiuni distincte ale poveștii Rotkäppchen (Gluga roșie).Prima este povestea principală, la care au adăugat finalul fericit al Vînătorului salvator. A doua este o continuare în care Scufița și Bunica se lansează într-o vînătoare de lupi, devenind niște răzbunătoare sadice.

În ceea ce privește versiunea originală a Frumoasei din Pădurea Adormită, aici avem de-a face aproape cu o saga, mult mai bogată în acțiune, cu personaje mult mai complicate. În versiunea orală, Prințul nu o salvează cu un sărut inocent, ci cu un viol, în urma căruia i se naște primul copil. Acesta îi va smulge prințesei acul otrăvit din deget și o va trezi. 

Abia în versiunea culeasă și publicată de Charles Perrault, Frumoasa se trezește datorită sărutului Prințului, care, deși vrăjit de frumusețea ei, nu poate să nu-i reproșeze hainele demodate, făcînd aluzie la vîrsta ei incertă – o referință care revine pe parcursul poveștii. 

Frumoasa Adormită devine amanta prințului care o ascunde timp de doi ani, de frică să nu fie dezmoștenit de tatăl său, reticent de a avea o noră de peste o sută de ani. Totuși, după moartea Regelui, Prințul o pune pe Frumoasă în legalitate, căsătorindu-se cu ea, recunoscîndu-și cei doi copii și ducînd-o la palat. Aici, însă, apar alte probleme, de vreme ce se dovedește că Regina-mamă este, de fapt, o canibală nesățioasă care vrea să-și mănînce nepoții și nora. 

Cu toate că Perrault oferă un final (oarecum) fericit – Prințul salvîndu-și atît soția, cît și copiii, omorîndu-și mama căpcăună –, morala este una care ar strepezi azi pînă în măduvă corectitudinea politică: femeile așteaptă oricît, îndură și acceptă orice, doar-doar s-or mărita.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

Factura imensa FOTO Shutterstock
A crezut că nu vede bine! Ce scria pe factura de curent a unui român, după liberalizarea prețului la energia electrică
După trei ani în care prețurile la energia electrică au fost plafonate, liberalizarea pieței venită la 1 iulie 2025 a produs un adevărat șoc în rândul consumatorilor casnici.
image png
„Mi-a bubuit roata!”. Accident grav cu 7 răniţi pe Autostrada Bucureşti-Ploieşti. Victimele au fost aruncate pe carosabil
Un accident rutier grav a avut loc ieri pe Autostrada Bucureşti-Ploieşti, în zona localităţii Bărcăneşti, după ce un cauciuc explodat a făcut ca şoferul să piardă controlul asupra maşinii.
535428538 1078896484447604 8301917294952338192 n jpg
Tinerii care au murit după ce s-au aruncat îmbrățișați în fața unui TIR ar fi fost minori
Ies la iveală noi detalii legate de tragedia care a avut loc, marți dimineață, pe Autostrada A1, București-Pitești, unde doi tineri au murit după ce s-au aruncat îmbrățișați în fața unui TIR.
image png
BBC a amânat în ultimul moment difuzarea unui documentar care prezintă ultimii ani din viața lui Ozzy Osbourne
BBC a dezvăluit că a amânat în ultimul moment difuzarea unui documentar de o oră despre Ozzy Osbourne, la cererea familiei acestuia.
image png
Un francez a câștigat 250 de milioane de euro, mega jackpot-ul loteriei. Bărbatul a intrat în Top 500 milionari
Un francez a câștigat marți mega jackpot-ul EuroMillions, în valoare de 250 de milioane de euro, stabilind un nou record pe teritoriul francez
imaginea creata cu AI distribuita in online png
Imagini generate cu inteligenţa artificială care ridiculizează eforturile pentru pace în Ucraina sunt virale pe rețelele de socializare
O imagine generată de inteligența artificială, care a devenit virală pe rețelele de socializare, îi arată pe liderii europeni, cu capul plecat, așteptând în fața Biroului Oval. Fotografia falsă face parte dintr-un val de dezinformare destinat în special să denigreze eforturile pentru pace.
Typhoon FGR4 FOTO Shutterstock jpg
Dronele rusești care au atacat porturile ucrainene de la Dunăre nu au intrat în spaţiul aerian al României. Situația de la graniță, monitorizată cu avioane Typhoon
Reprezentanţii Ministerului Apărării Naţionale (MApN) au anunţat că, în noaptea de marţi spre miercuri, două aeronave Typhoon, aflate la Baza Aeriană de la Mihail Kogălniceanu au monitorizat situaţia aeriană în zona frontierei cu Ucraina.
safe 3635196 640 jpg
„Parfum. O istorie grandioasă”, cartea care transformă istoria într-o experiență olfactivă
Elisabeth de Feydeau semnează volumul „Parfum. O istorie grandioasă”, o călătorie prin culturi și epoci unde aromele devin artă, istorie și seducție
Motivele pentru care bancile refuza anumiti clienti care solicita credite jpg
Motivele pentru care băncile refuză anumiți clienți care solicită credite
Există o serie de motive care stau în spatele refuzului unei bănci de a acorda un împrumut. Deși poate să fie descurajator pentru cel care face aceste demersuri, orice instituție bancară are propria politică.